Varför gapar/gäspar hästen?

cristobal

Trådstartare
Min häst gapar varje gång jag tränsat henne, varför?
Om jag sätter på henne repgrimma är det likadant.
Det ser ut som gäspningar...
Har provat olika bett, och olika längd på remmen, både med o utan nosgrimma - samma reaktion ändå.

Sv: Varför gapar/gäspar hästen?

Jag har hört att det betyder att hästen är nöjd och att den tycker det är positivt. Men jag är inte säker...

Jag hoppas att det är som du säger!
Fler som har kunskap i denna fråga?

att hästen gäspar och gapar och har sig är ett sätt att förbereda sig och fundera på vilka uppgifter som väntar bara positivt:)

Min gamling höll alltid på med bettet efter tränsning, ut med tungan gapade o grejade. Men det var inget iaf, det såg bara roligt ut=)

Jag hoppas att det är för att dom är nöjda och possitiva:) . Båda mina vuxna hästar gör det när jag tränsar:D

Min häst gäspade flera gånger när jag plockade fram tränset. Hon gillade verkligen att komma ut och bli riden, så jag tolkade det som att hon var ivrig och laddade upp.

Hundar som blir ivriga eller laddar upp energi för att de blir lite förvirrade börjar också ofta gäspa, nån annan som märkt det?

Har en kille i stallet som gäspar så fort han får syn på en kamera.:D

cristobal skrev:
Min häst gapar varje gång jag tränsat henne, varför?
Om jag sätter på henne repgrimma är det likadant.
Det ser ut som gäspningar...
Har provat olika bett, och olika längd på remmen, både med o utan nosgrimma - samma reaktion ändå.

Jag har noterat den här typ av gäspningar ofta hästar emellan. Då betyder de ofta "jag är INTE rädd för dig" och det sägs av en häst som egentligen är lite rädd för den andra hästen. Gäspningen skall signalera att hästen är avslappnad och tänker stå kvar nära den läskiga andra hästen.

Hälsning Maja

kartan skrev:
att hästen gäspar och gapar och har sig är ett sätt att förbereda sig och fundera på vilka uppgifter som väntar bara positivt:)

Har hört det med :)

Jag har hört att när hästen gäspar slappnar den av och gäspningen släpper alla spänningar. Så ofta när en häst har vart spänd/nervös (då spänner den ju käkarna, läpparna) så gäspar den alltid efter.

Så... Då skulle det kunna vara så att hon signalerar att hon inte är rädd för mig/ vad vi ska göra - men, att hon egentligen är lite skärrad för vad som komma skall?
Kanske en övertolkning, det kunde ju i så fall lika gärna vara att hon signalerar till hästen som står bredvid. Fast, de står ofta bredvid varandra utan att gäspa, så jag tolkar det som att gäspningen är riktad till mig...
Oj, vad mycket tolkning det blir, men det är intressant det här med hästarnas språk!
Idag gäspade hon inte alls, men i stället var hon litet stissig, uppjagad och "nervös"...

Intressant, min ponny har alltid gapat/gäspat vid tränsning i de 10 åren vi haft honom. Har alldrig förstår varför.
I början trodde vi såklart att han gjorde det av obehag, men det visade sig att den inte kunde vara pågrund av det.

Ett ponnysto i stallet där jag har min häst gör alltid så, så fort grimman är av så MÅSTE hon gäspa:) innan man får tränsa...lite charmigt tycker jag. Det låter ju bra som ni skriver...att de är positivt inställda till det som komma skall (tränsning, ridning), hade själv inte hört varför.

Cantilda skrev:
Jag har hört att när hästen gäspar slappnar den av och gäspningen släpper alla spänningar. Så ofta när en häst har vart spänd/nervös (då spänner den ju käkarna, läpparna) så gäspar den alltid efter.

Hundar gör likadant, de gäspar för att släppa spänningar.

En häst som gäspar släpper på spänningar(i käkarna kan man väl anta?).
Händer som sagt oftast innan man ska ut på en ridtur och gärna i samband med tränsning.
Har en häst som gör likadant.
Han gör det även när man masserar ryggmusklerna (drar med ryktbordte i bestämda, "hårda" långa tag), när spänningarna släpper börjar han gäspa.

För ett tag sedan började borsta ansiktet precis innan tränsning.
Dvs jag sparade ansiktet tills allt annat var på och det är dax att tränsa, då tar jag av grimman (hon står i stallgången när jag gör iordning henne), borstar ansiktet och sätter på tränset.

Hon har börjat gäspa (och det är inga små gäspningar heller :p ) så fort jag börjar borsta ansiktet och slutar inte förrän tränset kommit på.

Har oxå undrat lite, hon har inte gjort så förut, men tycker det är mest gulligt :)

Jag har en hingst som nästan alltid gapar när man håller på med honom. Han är lite osäker av sig, så det där med att han är nöjd stämmer nog inte på honom.
Jag tror att han gör så när han inte förstår.

Mitt sto gör så jämt, så jag blev glad när jag läste vad det betyder! :p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 862
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 752
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur