Varför flaskvatten?

Vi köper vatten då kranvattnet smakar som en kallsup på badhuset, bor i England kan tilläggas, annars är det inge fel på vattnet i sig utan bara smaken och lukten jag inte klarar, det funkar ibland om vattnet får stå till sej.
 
Jag köper vatten om jag inte har tagit med mig något. Hemma är det kranvatten (för det är faktiskt gott här) och så har jag en vattenprutare (jaja, Sodastreamer) för jag gillar bubblorna. Kan lyxa ibland och blanda juice och bubbelvatten, det blir jättegott. Essenserna man kan köpa har jag aldrig förstått mig på.

När jag bodde i Uppsala skaffade jag mig tillslut en Brita-kanna, vattnet där smakar pest.
 
Jag har dille på Loka Päron - den köper jag rätt ofta, särskilt nu i värmen.

Skulle aldrig få för mig att köpa vanligt vatten på flaska... meningslöst resursslöseri. Vi har jättefint och gott vatten i kranen som varken smakar eller luktar. Vill man lyxa till det går det utmärkt att lägga i lite hallon, eller citrus, eller någon annan god frukt/bär i vattnet.
 
Kan de ha mer klor el dyl i vattnet? I Frankrike påstod de att man inte drack kranvattnet pga tillsatser som inte var så bra. Men vem vet, det kanske bara är ngt slags myt som alla tror på?

Här i Hamburg är kranvattnet prima. Googlade lite och vi har tydligen 15 vattenverk varav två renar vattnet med klor, i övriga är det inte nödvändigt. Det kanske är vanligt att man renar med klor i länder som inte har så bra grundvatten? Är inte så påläst i ämnet.
Det finns ett fåtal byggnader i Hamburg som fortfarande har vattenledningar av bly, stod det också, kanske är det folk är rädda för. Får väl tillägga att det är rätt mycket "foliehattar" som handlar där jag jobbar. ;)
 
Här i Hamburg är kranvattnet prima. Googlade lite och vi har tydligen 15 vattenverk varav två renar vattnet med klor, i övriga är det inte nödvändigt. Det kanske är vanligt att man renar med klor i länder som inte har så bra grundvatten? Är inte så påläst i ämnet.
I Sverige är väl kranvattnet klorerat? Trodde jag iaf. Jag känner det ibland iaf.
 
Jag dricker inte vårat vatten hemma längre eftersom det tyvärr har börjat smaka illa. Vattenprover är tagna och det är inget fel på vattnet men smakar illa gör det. Sedan jag fick problem med magen så kan jag inte dricka kallt vatten längre så jag dricker rumstempererad Ramlösa eller vichyvatten när magen är som värst. Oftast dricker jag smultron Ramlösa eller granatäpple, aldrig naturell för det tycker jag inte om.
 
Nej, jämfört med de fantastiska mjuka vattnet här i Dalarna smakade det pest för en dalkulla :p

Ja, vattnet är typ den enda fördelen med Dalarna förutom naturen. Människorna i min by är till stor del horribla :meh:

Håller med dig om att vattnet här i dalarna oftast är riktigt gott! Förutom Falun då ;) där kan vi snacka äckligt vatten.
 
På båten dricker jag bara flaskvatten, helst kolsyrat. Litar inte hundraprocent på vattnet i tanken. Den är ändå 40 år gammal plasttank :wtf:
 
Det är väl dåligt för tänderna?
Inte så länge det är naturellt vatten gör inte kolsyran skada sa min tandläkare så sent som idag. Det är när sura smaker tillsätts som det sänker PH-nivån som det kan bli påverkan. Men det ska vara flitigt konsumerat för att det ska påverka. Jag var hos tandläkaren i morse, och frågade faktiskt med denna tråd i åtanke. Så den myten kan vi kassera, kolsyran påverkar inte emaljen.
 
Nu är det ju skillnad på vatten och vatten då. Källvatten är oerhört trist vatten som inte heller jag förstår vitsen med annat än om man är på ställe där dricksvattnet är otjänligt, och sen bubbelvatten då...loka är sticksigt och smakar kemiskt, ramlösa har jag fastnat i missbruk av, och tagit mig ur - bästa törstsläckaren ever. Men allra bäst är mitt kranvatten som jag har med mig 99 gånger av 100 i en sportdrycksflaska.
Jag köper vatten om jag inte har tagit med mig något. Hemma är det kranvatten (för det är faktiskt gott här) och så har jag en vattenprutare (jaja, Sodastreamer) för jag gillar bubblorna. Kan lyxa ibland och blanda juice och bubbelvatten, det blir jättegott. Essenserna man kan köpa har jag aldrig förstått mig på.

När jag bodde i Uppsala skaffade jag mig tillslut en Brita-kanna, vattnet där smakar pest.

Jag tyckte också Uppsalavattnet smakade illa när jag bodde där ( van med Norrlandsvatten). Ska jag köpa vatten blir det dock kolsyrat och naturellt och endast då jag glömt ta med mig hemifrån
 
Intressant att läsa alla svar :)
Jag har köpt/druckit kolsyrat, smaksatt vatten (Loka, Ramlösa...) men aldrig "vanligt" vatten på flaska här i Sverige (förrän jag blev bjuden helgen som var). När jag var yngre och var på språkresa till England köpte jag vatten på flaska för vi blev varnade för att dricka kranvattnet (magsjukevarning).
Här där jag bor är i och för sig kranvattnet inte speciellt gott och går inte att få riktigt kallt direkt från kranen (långa, gamla rör) men jag brukar ställa in en tillbringare m. vatten i kylskåpet med en lime eller citronskiva i så fungerar det utmärkt att dricka sen :up:
 
Vi köper källvatten eller nåt annat "stilla" vatten på flaska när vi har åtgärdat vår brunn - den behöver "tryckas" typ varannat år för den slammar igen så att tillflödet försämras och det används rätt ordentligt klorerat vatten då.

I normalfall dricker vi kranvatten här hemma, fast jag bubblar mitt vatten och tillsätter en aning smak. Jag kan tyvärr inte dricka mig otörstig på vanligt vatten :(
Det händer att jag köper bubblat vatten när jag är i skolan eller på jobbet, för att jag glömt ta med mig hemifrån. Och jag föredrar då att köpa just bubbelvatten i stället för läsk, för att slippa hälla i mig sockerlösning.
 
Inte så länge det är naturellt vatten gör inte kolsyran skada sa min tandläkare så sent som idag. Det är när sura smaker tillsätts som det sänker PH-nivån som det kan bli påverkan. Men det ska vara flitigt konsumerat för att det ska påverka. Jag var hos tandläkaren i morse, och frågade faktiskt med denna tråd i åtanke. Så den myten kan vi kassera, kolsyran påverkar inte emaljen.
Aha, då ska jag sluta oroa mig över det. Jag har faktiskt låtit bli att smådricka kolsyrat lite närsom.
 
Jag tyckte också Uppsalavattnet smakade illa när jag bodde där ( van med Norrlandsvatten). Ska jag köpa vatten blir det dock kolsyrat och naturellt och endast då jag glömt ta med mig hemifrån
Jag ääälskar Uppsalavattnet, dessutom tror jag det fått pris. Det är magiskt gott. Tror det är extra kalcium i, hittade ett flaskvatten i Skottland som smakade uppsalavatten en gång, det var ett par mineraler som skilde det från andra tristare. Stockholmsvattnet är bara jolmigt och platt, men man vänjer sig. I Norrland smakar det knappt blött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp