Varför flaskvatten?

När jag jobbade i Tyskland så var hela källaren i huset där vi bodde smäckfull med vattenflaskor :D jag fattade ingenting och drack ur kranen tills min chef såg mig och heelt ballade ur. Han påstod att man blir sjuk av kranvattnet (jag klarade mig iallafall på enbart kranvatten i två veckor..) och det var ett stort No-no! Jag vet fortfarande inte varför dock...

Halv-OT, men ändå. Bor i Hamburg och jobbar i en eko-mataffär, och vi har TJUGONIO olika sorters flaskvatten! Så gott som varje kund köper flaskvatten, jag fattar det verkligen inte. Fullständigt oförstående inför detta beteende. :confused:
 
När jag jobbade i Tyskland så var hela källaren i huset där vi bodde smäckfull med vattenflaskor :D jag fattade ingenting och drack ur kranen tills min chef såg mig och heelt ballade ur. Han påstod att man blir sjuk av kranvattnet (jag klarade mig iallafall på enbart kranvatten i två veckor..) och det var ett stort No-no! Jag vet fortfarande inte varför dock...

Halv-OT, men ändå. Bor i Hamburg och jobbar i en eko-mataffär, och vi har TJUGONIO olika sorters flaskvatten! Så gott som varje kund köper flaskvatten, jag fattar det verkligen inte. Fullständigt oförstående inför detta beteende. :confused:
 
Jag tycker inte om vatten på flaska. Inte naturellt, inte kolsyrat, inte smaksatt. Det smakar verkligen illa.
Tycker däremot väldigt mycket om att dricka kranvatten!

Brukar också tänka på vilket slöseri det är med flaskvattnet. Och löjligt liksom.
Enda gången jag dricker vatten på flaska är när vi är utomlands.
 
När jag jobbade i Tyskland så var hela källaren i huset där vi bodde smäckfull med vattenflaskor :D jag fattade ingenting och drack ur kranen tills min chef såg mig och heelt ballade ur. Han påstod att man blir sjuk av kranvattnet (jag klarade mig iallafall på enbart kranvatten i två veckor..) och det var ett stort No-no! Jag vet fortfarande inte varför dock...
Haha, ja men det är typ så!
"Ska bara ta ett glass vatten (går och ska ta ur kranen)"
"NÄÄÄÄÄÄJ! Här har du en flaska!!"

Har hört att det sitter kvar från kriget att vattnet var dåligt då eller nåt. Om det stämmer vet jag inte!
 
För att man har vatten som inte är gott i kranen ;)
Sen vi fick vår djupborra efter att de vanliga brunnarna sinade är vattnet inte drickbart, eller jo det är i allra högsta grad drickbart ur hälsosynpunkt, supervärden ur alla synpunkter mååååånga vattenprov tagna men tom efter att ha slängt ut första normala reningssystemet och investerat i ett väldigt mkt dyrare så är vattnet fortfarande inte drickbart ur synpunkten smak. Det är rent av så äckligt att man inte ens funderar på det som ett alternativ ens om man inte har något annat att dricka och är skittörstig.
 
Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?

Om man köper mat ute väljer jag gärna källvatten istället för kolsyrat vatten, och när vi är i sommarstugan, där finns det inget vatten förutom sjövatten, vi brukar visserligen ta med vatten i dunkar men är man där längre än planerat eller att det är ovanligt varmt så det går åt mer vatten så köper jag 1,5 liters flaskor. :D
 
Jag hatar kolsyrat vatten, tycker det smakar skit. Så är jag ute och blir törstig utan att ha vatten med mig så köper jag vanligt vatten. Flaskan sparar jag och återanvänder tills den känns för ofräsch :)
 
Haha, jag bor i Tyskland och vi köper definitivt vatten! Vårt kranvatten är ok och jag dricker det också, men det köpta är godare och jag dricker helt enkelt mer vatten om jag har köpevatten. Däremot dricker jag (oftast) hellre kranvatten är kolsyrat mineralvatten som jag bara är sugen på ibland.
 
Jag dricker kolsyrat vatten dagligen. Den som förfärar sig över min Loka kan komma hit och smaka mitt fullt godkända kranvatten. Det har en aning hög halt av ni..någonting, mins inte vad, men är som sagt helt godkänt, dock faktiskt äckligt. Visst dricker jag det ändå ofta, men jag är vuxen och har möjlighet att välja så då är valet enkelt.
 
Köper smaksatt vatten för att det är gott, men vanligt källvatten har jag bara köpt nån gång när jag varit ute på hundäventyr.
Godast vatten är dock fjällvatten <3
 
Köper smaksatt vatten på flaska ibland och det finns två anledningar.
Kolsyrat smaksatt vatten på flaska är godare än vanligt vatten men nyttigare än sötad läsk varför jag väljer vatten i stället.
När jag är törstig och glömt min egen vattenflaska.

Angående vattenmaskiner på konferenser och jobb så är det väl så att om det är en sådan maskin som kyler vattnet också så handlar det väl om att man vill ha det kallt?
Å andra sidan har vi en maskin på min arbetsplats som tar kranvatten och kyler det. Finns två kranar, en för kolsyrat och en för vanligt kallt vatten. Det känns lite bättre än de vattenmaskinerna med källvatten..
 
Flaskvatten är gott - i de flesta fall. Det är min största anledning. Men jag köper inte för att dricka hemma utan när jag kör bil eller blir törstig på stan.
 
Kolsyrat smaksatt vatten på flaska är godare än vanligt vatten men nyttigare än sötad läsk varför jag väljer vatten i stället.

Låt oss bara klargöra att det finns inget som är nyttigt i vare sig kolsyrat vatten eller läsk. Inget av alternativen är heller nyttigt för vare sig plånbok eller miljö. Men jag förstår vad du försöker säga, att det kolsyrade vattnet är ett mindre dåligt alternativ än läsken.
 
Jag blev bjuden på en flaska vatten i helgen och törstig som jag var öppnade jag bara korken och drack, det var först efteråt som jag läste på flaskan: KÄLLVATTEN. För mig hade det lika gärna kunnat vara vanligt kranvatten, det smakade likadant, så jag började fundera på varför en del köper vatten på flaska här i Sverige? jag tänker då främst på naturellt (=ej smaksatt) vatten utan kolsyra.
Jag har kommit fram till några tänkbara anledningar: det smakar godare än kranvattnet, det anses lite "finare", det är mer lättillgängligt om man är ute och blir törstig och inte har med sig egen vattenflaska, det är ett (bättre) alternativ till läsk om man är ute någonstans...
Inom jobbet har jag även sett att det är vanligt att bjuda på flaskvatten på konferenser och en del arbetsplatser har även stora vattenautomater med källvatten för de anställda.

Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?

Köper det ganska ofta, om man är ute på stan och har glömt att ta med en flaska vatten (glömmer nästan alltid), och är törstig eller har ett törstigt barn, så får man lov att köpa en flaska vatten. Ser ingen anledning att köpa Coca Cola eller Smakis bara för att det är omoraliskt att köpa vatten, det kan inte rimligen vara mer miljövänligt. Dessutom blir man mer otörstig på vatten och får en praktisk flaska att fylla på. (man kan också tigga på ett hamburgerställe, men det brukar ju vara köer). Då köper jag helt enkelt vatten utan smak och utan bubblor.

Sedan tror jag folk som bor på ställen med vatten som smakar vidrigt gärna köper flaskvatten. Bodde på ett sådant ställe över en helg en gång och jag drack helt enkelt ingenting utom saft.
 
Halv-OT, men ändå. Bor i Hamburg och jobbar i en eko-mataffär, och vi har TJUGONIO olika sorters flaskvatten! Så gott som varje kund köper flaskvatten, jag fattar det verkligen inte. Fullständigt oförstående inför detta beteende. :confused:

Kan de ha mer klor el dyl i vattnet? I Frankrike påstod de att man inte drack kranvattnet pga tillsatser som inte var så bra. Men vem vet, det kanske bara är ngt slags myt som alla tror på?
 
vi har automater over hela universitetet. Vattnet kommer fran "kran", men det ar kallt i den ena och varmt (= till typ kaffe eller te) i den andra. Super smidigt :) speciellt eftersom dem inte kyler i vanliga kranarna sa det ar alltid ljummet :yuck:

koper pa flaska ibland nar jag glomt ta med min.

I Sverige kopte vi pa flaska nar vi inte hade vatten i huset i tva veckor :)
 
Låt oss bara klargöra att det finns inget som är nyttigt i vare sig kolsyrat vatten eller läsk. Inget av alternativen är heller nyttigt för vare sig plånbok eller miljö. Men jag förstår vad du försöker säga, att det kolsyrade vattnet är ett mindre dåligt alternativ än läsken.

Vad är dåligt med kolsyrat vatten (om vi bortser från plånbok och miljö)? Alltså är det något dåligt för kroppen?
 
Vad är dåligt med kolsyrat vatten (om vi bortser från plånbok och miljö)? Alltså är det något dåligt för kroppen?
Nej det sa jag inget om, bara att kolsyrat vatten inte kan påstås vara nyttigt. Det betyder heller inte att det är onyttigt. Det vet jag inget om. Bara ett formuleringspåpekande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp