Varför flaskvatten?

SprinkleOfStars

Trådstartare
Jag blev bjuden på en flaska vatten i helgen och törstig som jag var öppnade jag bara korken och drack, det var först efteråt som jag läste på flaskan: KÄLLVATTEN. För mig hade det lika gärna kunnat vara vanligt kranvatten, det smakade likadant, så jag började fundera på varför en del köper vatten på flaska här i Sverige? jag tänker då främst på naturellt (=ej smaksatt) vatten utan kolsyra.
Jag har kommit fram till några tänkbara anledningar: det smakar godare än kranvattnet, det anses lite "finare", det är mer lättillgängligt om man är ute och blir törstig och inte har med sig egen vattenflaska, det är ett (bättre) alternativ till läsk om man är ute någonstans...
Inom jobbet har jag även sett att det är vanligt att bjuda på flaskvatten på konferenser och en del arbetsplatser har även stora vattenautomater med källvatten för de anställda.

Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?
 
Jag undrar också :D Enda anledningen till att jag köper vatten på stan ibland är att jag är törstig och har glömt min egen vattenflaska. Jag tycker inte alls att "källvatten" är vidare märkvärdigt. 20 spänn för lite vatten liksom, seriöst? Tror inte alls att det är så stor skillnad.
 
Jag köper vatten på flaska när jag är iväg och inte har med mig egen dricka.
Annars aldrig.

Kan hända vi köper en flaska ur butik någon gång för att testa en ny smak men det sker väl en gång om året ungefär.
 
Min svärfars förra hus hade kranvatten som luktade och smakade svavel. Ofarligt men vidrigt att dricka och han köpte därför bordsvatten på flaska.

Jag tycker inte att källvatten på flaska smakar särskilt gott. Jag tycker att det smakar ingenting i kombination med plast. Däremot är jag tyvärr en större konsument av smaksatt kolsyrat mineralvatten än vad jag vill erkänna.
 
Köper endast flaskvatten om jag glömt ta med mig vattenflaska, kranvatten är godare!

Precis vad jag tänkte skriva. Flaskvatten smakar oftast riktigt skumt tycker jag, jag släpar nästan alltid runt på en vattenflaska med vatten hemifrån, det är fantastiskt gott :love:
 
Jag blev bjuden på en flaska vatten i helgen och törstig som jag var öppnade jag bara korken och drack, det var först efteråt som jag läste på flaskan: KÄLLVATTEN. För mig hade det lika gärna kunnat vara vanligt kranvatten, det smakade likadant, så jag började fundera på varför en del köper vatten på flaska här i Sverige? jag tänker då främst på naturellt (=ej smaksatt) vatten utan kolsyra.
Jag har kommit fram till några tänkbara anledningar: det smakar godare än kranvattnet, det anses lite "finare", det är mer lättillgängligt om man är ute och blir törstig och inte har med sig egen vattenflaska, det är ett (bättre) alternativ till läsk om man är ute någonstans...
Inom jobbet har jag även sett att det är vanligt att bjuda på flaskvatten på konferenser och en del arbetsplatser har även stora vattenautomater med källvatten för de anställda.

Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?

Man har inte vatten med sig eller det är så att vattnet hemma inte är tjänligt. Jag gillar inte kolsyrat vatten och köper gärna utan om jag inte har med mig själv
 
Jag blev bjuden på en flaska vatten i helgen och törstig som jag var öppnade jag bara korken och drack, det var först efteråt som jag läste på flaskan: KÄLLVATTEN. För mig hade det lika gärna kunnat vara vanligt kranvatten, det smakade likadant, så jag började fundera på varför en del köper vatten på flaska här i Sverige? jag tänker då främst på naturellt (=ej smaksatt) vatten utan kolsyra.
Jag har kommit fram till några tänkbara anledningar: det smakar godare än kranvattnet, det anses lite "finare", det är mer lättillgängligt om man är ute och blir törstig och inte har med sig egen vattenflaska, det är ett (bättre) alternativ till läsk om man är ute någonstans...
Inom jobbet har jag även sett att det är vanligt att bjuda på flaskvatten på konferenser och en del arbetsplatser har även stora vattenautomater med källvatten för de anställda.

Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?
kolsyrat vatten som är smaksatt typ Loka köper jag ofta eftersom det är godare än det i kranen. Vanligt okolsyrat källvatten skulle jag då aldrig få för mig att köpa! Frutansvärt slöseri på miljön när vattnet i kranen smakar likadant., enda gången jag kan rättfärdiga att köpa källvatten är när man bor tex i Falun, deras vatten smakar otroligt vidrigt, och om jag bodde där skulle jag nog bli tvungen att köpa på flaska.
 
Det är en underbar produkt att ta till när man"glömt" att ta med vatten till hunden (Ibland driver vi iväg och en planerad promenad runt kvarteret kan bli lång - vet vi att vi ska vara ute mer än en timme tar vi naturligtvis med vatten från kran).
 
kolsyrat vatten som är smaksatt typ Loka köper jag ofta eftersom det är godare än det i kranen. Vanligt okolsyrat källvatten skulle jag då aldrig få för mig att köpa! Frutansvärt slöseri på miljön när vattnet i kranen smakar likadant., enda gången jag kan rättfärdiga att köpa källvatten är när man bor tex i Falun, deras vatten smakar otroligt vidrigt, och om jag bodde där skulle jag nog bli tvungen att köpa på flaska.

Fast skall man se det ur miljösynpunkt så är ju kolsyrat vatten betydlig värre
 
Köper endast flaskvatten om jag glömt ta med mig vattenflaska, kranvatten är godare!

Samma här, eller om jag blir jättesugen på någon Loka-smak eller så, vilket kan hända. Normalt är jag mer än nöjd med kranvatten (och det var jag i England också, där de flesta köper flaskvatten för att kranvattnet är äckligt. Jag tyckte att det var gott förutom i Oxford där vattnet luktade och smakade Valhallabadet.).
 
Fast skall man se det ur miljösynpunkt så är ju kolsyrat vatten betydlig värre

Jo absolut är det det! Det jag menade var att eftersom det är så pass mycket godare än vanligt vatten enligt mig, så känns det okej för mig att köpa det då jag istället kanske hade köpt en cola eller vad som helst i istället.
Men att köpoa bara vanligt vatten på flaka utan några finesser känns ju oerhört onödigt när det finns i kranen
 
Har aldrig hänt och kommer aldrig att hända att jag köper vatten då jag bor mitt på en förnämlig vattentäkt. Om jag är ute i naturen eller på Östersjön så finns ju hur mycket vatten som helst inom räckhåll. Inte ens kolsyrat vatten köps då jag kolsyrar själv (svetsar med kolsyra som skyddsgas och därför har stortuber som fylls löjligt billigt). :p
 
Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför, men här i Tyskland köper typ ALLA flask-vatten!O_o
Det är lika vanligt som att köpa skithuspapper!
 
Skulle aldrig falla mig in i vanliga fall, kranvattnet i Sverige smakar bra som det är :-) Jag har dock köpt på flaska om jag är ute och reser, blir törstig eller om jag äter på restaurang. Jag gillar inte kolsyrat vatten och undviker det i störta mån, med konstiga kommentarer när jag ber om kranvatten istället för de "fina" köpta vattnet de ställt fram på bordet. Får ofta höra när jag ber om kranvatten att, men snälla jag har saft, juice mm mm om du vill ha. Nej tack, kranvatten blir bra för mig, jag gillar det :-)
 
Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför, men här i Tyskland köper typ ALLA flask-vatten!O_o
Det är lika vanligt som att köpa skithuspapper!

När jag jobbade i Tyskland så var hela källaren i huset där vi bodde smäckfull med vattenflaskor :D jag fattade ingenting och drack ur kranen tills min chef såg mig och heelt ballade ur. Han påstod att man blir sjuk av kranvattnet (jag klarade mig iallafall på enbart kranvatten i två veckor..) och det var ett stort No-no! Jag vet fortfarande inte varför dock...
 
[QUOTE="SprinkleOfStars, post: 16495163, member: 133031"

Köper/dricker du flaskvatten och varför (och när) i så fall?[/QUOTE]

Pengar till tillverkaren och handlaren. Behöver jag vatten så finns det i kran.
 
Nu är det ju skillnad på vatten och vatten då. Källvatten är oerhört trist vatten som inte heller jag förstår vitsen med annat än om man är på ställe där dricksvattnet är otjänligt, och sen bubbelvatten då...loka är sticksigt och smakar kemiskt, ramlösa har jag fastnat i missbruk av, och tagit mig ur - bästa törstsläckaren ever. Men allra bäst är mitt kranvatten som jag har med mig 99 gånger av 100 i en sportdrycksflaska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp