Varför får man inte tävla med spö?

Fossing

Trådstartare
Min man kan ingenting om hästar, så ofta får jag frågor som jag inte har tänkt på själv, för "det bara är så". Nu senast har frågan om spö på dressyrtävling kommit upp eftersom jag har lite problem med att min häst segar ur när jag lägger ifrån mig spöet.
Så varför får man egentligen inte tävla med spö? Min man menar att alla tränar och rider fram med det, så varför får man inte ha det på banan? Man får ju ha det i hoppningen. Det är som att man tränar skidåkning med stavar men sedan när man ska tävla får man inte ha dem. Man får ju ha jätteskarpa bett och sporrar, så varför inte spö?
Obs att det här är hans tankar och jämförelser. Jag har personligen inget bra svar. Vad tror ni?

Antagligen för att hästen ska vara så välriden att spö inte behövs? För spö har ju inget med att förfina hjälperna att göra egentligen, utan det är ju mer ett verktyg ifall hästen inte lyssnar. Undantaget är väl i piaffen kanske där man kan peta på hasen för att få med dem lite mer? Men är man på den nivån så ska väl hästen klara det utan påminnelse oxå ;)

Jag tänker att spö ska ju agera som en förstärkning av hjälperna när dessa inte räcker till. Det är ett hjälpmedel, och inför tävling ska hästen vara tillräckligt utbildad att man inte behöver extra hjälpmedel. Egentligen tycker jag inte att man ska behöva spö på framridningen heller, det är i mina ögon ett hjälpmedel vid utbildning och jag tycker inte att en framridning är en bra plats att utbilda på, varken häst eller ryttare, det ska göras hemma innan tävlingen.
Istället för att jämföra med stavar inom skidåkningen så skulle jag vilja jämföra med tex stödhjul på en cykel.

Jag tänker mig att det är för att en ärlig framåtbjudning är basen i dressyr och att brist på detta kan döljas mha spö. Om sporrar ska "hjälpa fram" en häst utan ärlig bjudning tänker jag mig att hjälpgivningen blir hård-> poängavdrag.

I hoppning tänker jag mig att ett spö inte riktigt kompenserar för dålig framåtbjudning på samma sätt - bommar kommer falla förr eller senare om hästen inte går fram ärligt.

Jag har också förklarat det så, men då kommer vi in på diskussionen om sporrar. Det är ju en förstärkning, precis som spöet? Varför får man rida med det ena men inte det andra?
Nu vet jag inte hur andra gör, men jag använder sporrar och spö på samma sätt. Börjar med ett tryck för skänkeln, förstärker med sporren eller med spöet (kittla bakom skänkeln) om det behövs. Så om man ska följa den logiken borde man ju inte få rida med sporrar heller?
Man ser ju ofta folk som sitter och maler med sporrarna och det får man väl inte minuspoäng för? Då är ju hästen inte speciellt välriden tänker jag.

Det är väl typ bara i Sverige man inte får tävla med spö

Ja, det är ju också intressant. Jag har tävlat dressyr i England och vad jag kommer ihåg fick man ha spö då. Men jag kan ju minnas fel också, hade mest problem med bromsen på hästen jag red då :D
Varför är det olika? På vilken nivå måste man plocka bort spöet i andra länder?

Ja, det är ju också intressant. Jag har tävlat dressyr i England och vad jag kommer ihåg fick man ha spö då. Men jag kan ju minnas fel också, hade mest problem med bromsen på hästen jag red då :D

I de länder jag känner till får man tävla med spö i alla klasser där man får tävla med träns. Det är även valfritt med sporrar i dessa klasser. Dvs upp till typ medelsvår B någonstans.

Spö är en förstärkning, ingen förfining. Jag tycker hästen ska vara så pass välriden och framme att den klarar att gå utan spö.

Sporrar har man för förfining, inte förstärkning. Sen att många använder det som det senare är ju en annan sak :p Man får definitivt neddrag på poängen om man hackar runt med sporren, driver man dessutom för kraftigt kan man få tillsägelse.

I hoppning räknas spö mer som en säkerhetshjälp om man skulle komma i en farlig situation, sen att det inte används som det...... det står tydligt i TR hur spö får användas i hoppning och man får inte spöa hästen vid stopp t.ex.

Internationella klasser. Du får rida GrandPrix med spö om du vill

I de länder jag känner till får man tävla med spö i alla klasser där man får tävla med träns. Det är även valfritt med sporrar i dessa klasser. Dvs upp till typ medelsvår B någonstans.
Jag tycker att detta låter toppen. Som jag ser det är dessa klasser grundutbildning för hästen ändå, varför det är ganska orealistiskt att hävda att "den ska vara såpass förberedd att den är väl framme för skänkeln i alla situationer" - vilka hästar med vanliga dödliga ryttare är det liksom :meh:
Jag skulle gärna rida med spö inne på banan.

Jag har ridit några dressyrryttartest där man ska rida med spö.
Minns faktiskt inte motiveringen men det var nog att hästen ska acceptera att det finns där.
Ryttartestet är ju en tävlingsform där man enbart poängsätter ryttaren, sits, inverkan. Så det är nog därför spöt ska finnas med.

Här i DK är det valfritt att rida med spö eller sporrar (eller helt utan) upp tom LB. From LA är sporrar obligatoriskt och spö inte längre tillåtet.

Ur hästens synpunkt är spö mycket bättre och snällare än sporrar. Det syns tydligt om ryttaren slår hästen och det blir man diskad för, men att hacka den i sidorna med vassa sporrar verkar vara helt accepterat beteende bland många dressyrryttare. Förfining av hjälper rör det sig defintivt inte om när man inte kan rida hästen utan sporrar.

Ur hästens synpunkt är spö mycket bättre och snällare än sporrar. Det syns tydligt om ryttaren slår hästen och det blir man diskad för, men att hacka den i sidorna med vassa sporrar verkar vara helt accepterat beteende bland många dressyrryttare. Förfining av hjälper rör det sig defintivt inte om när man inte kan rida hästen utan sporrar.

Det är väl lite så jag tänker också! Men å andra sidan är jag partisk eftersom jag kan sitta helt avslappnat och rida utan sporrar, med små små hjälper så fort jag har ett spö i handen. Behöver inte använda det. Lägger jag ifrån mig det måste jag ha sporrar och då slutar det ofta med att jag "måste" använda dem som du beskriver här, eller rida i undertempo.
Och innan någon säger något; jag vet att detta är ett fel och jag jobbar med det hela tiden. Tyvärr är det inte jag som har ridit in min häst så han har lärt sig fel och blivit riden fel i många år. Så, work in progress!

Jag har ridit några dressyrryttartest där man ska rida med spö.
Minns faktiskt inte motiveringen men det var nog att hästen ska acceptera att det finns där.
Ryttartestet är ju en tävlingsform där man enbart poängsätter ryttaren, sits, inverkan. Så det är nog därför spöt ska finnas med.

Aha, intressant! Det är ju en vettig anledning.
Jag är ju av åsikten att upp till LA borde bedömas mer som dressyrryttartest och inte så mycket hästens gångarter. Alltså mer fokus på ryttaren. För som hobbyryttare med en "normalbegåvad" allroundhäst rider du vääääldigt mycket lätta klasser och då tycker jag att det är bra att få in i ryggmärgen att sitsen är viktigare än att hästen "går fint" till varje pris. Lite OT, sorry!

Spö är en förstärkning, ingen förfining. Jag tycker hästen ska vara så pass välriden och framme att den klarar att gå utan spö.

Sporrar har man för förfining, inte förstärkning. Sen att många använder det som det senare är ju en annan sak :p Man får definitivt neddrag på poängen om man hackar runt med sporren, driver man dessutom för kraftigt kan man få tillsägelse.

I hoppning räknas spö mer som en säkerhetshjälp om man skulle komma i en farlig situation, sen att det inte används som det...... det står tydligt i TR hur spö får användas i hoppning och man får inte spöa hästen vid stopp t.ex.

Fast jag har aldrig aldrig sett någon få tillsägelse för malande, hackande osv med sporrar. Möjligtvis i protokollen då, men inte "utåt" så att säga. Jag har heller aldrig blivit tillsagd fast jag ibland "tjongat till" min häst för att få en reaktion. Inte heller har jag fått sämre poäng på momenten, eventuellt nere på allmänt intryck men jag brukar få "prydligt och mjukt" där. även de gånger jag har känt att jag har ridit sämst i världen med klämmande och uppdragna skänklar.

Jag tycker att detta låter toppen. Som jag ser det är dessa klasser grundutbildning för hästen ändå, varför det är ganska orealistiskt att hävda att "den ska vara såpass förberedd att den är väl framme för skänkeln i alla situationer" - vilka hästar med vanliga dödliga ryttare är det liksom :meh:
Jag skulle gärna rida med spö inne på banan.

Jag håller inte alls med. Takt är steg 1 i utbildningstrappan, och en ärligt bjudning tycker jag är så grundläggande att det ska man klara hyfsat utan spö redan i de lägsta klasserna.

Är det nytt? Jag vet folk som ridit GP med spö i DK nämligen

Var tvungen att kolla igenom reglementet och du har rätt. From svår klass blir det igen tillåtet att rida med spö då i kombination med de obligatoriska sporrar. Vi lär aldrig komma dit så var inte något jag hade reflekterat över

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 212
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 833
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama