VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

Sv: VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

Jag får se hur bred min häst blir... Han är inte så gammal och har musklat sig hur mkt som helst det senaste året, så det är möjligt att jag också kollar på en sån. Den har ju tydligen riktiga bossor och inte bara tunna paddar som de andra bomlösa har. Men bilderna kommer inte förrän om minst en månad, så man får väl se då...

MaLu skrev:
Någon som har ett bra svar? Jag har aldrig ridit i en bomlös sadel men jag hade hemskt gärna provat. Jag tror att min häst hade passat bättre i en bomlös eftersom jag har väldigt svårt att hitta en bomsadel som passar henne. Men sålänge man inte kan använda sådana på tävling så är det ju dumt.

Vilka bestämmer det egentligen?

Finns det någon som tävlar dressyr och använder bomlöst hemma men bomsadel på tävling? Verkar dumt att byta...

malu

Det finns faktiskt bomlösa dressyrsadlar. http://www.torsion.se/Dressage/Dressage131-h550px.jpg

Hejsan! Såg länken du skickat med i ditt svar. Jag tror inte att Torsions dressyrmodell skulle godkännas på en tävling i engelsk dressyr. Det krävs att sadeln ser ut nästan som en bomsadel vilket Torsion inte riktigt lyckats med än. Däremot finns det ju andra varianter.
Själv är jag sugen på den där nya bomlösa på www.kaupreridsport.se. Den ser då ut att kunna vara godkänd. (Och om inte så lär nog inte domarna lägga märke till det om de inte kräver att man ska sadla av så de får klämma på den!)

*lånar*

Är det nån som vet vad svaret från ridsportsförbundet blev?
(Om det var någon som frågade igen?)

Barret skrev:
Hejsan! Såg länken du skickat med i ditt svar. Jag tror inte att Torsions dressyrmodell skulle godkännas på en tävling i engelsk dressyr. Det krävs att sadeln ser ut nästan som en bomsadel vilket Torsion inte riktigt lyckats med än. Däremot finns det ju andra varianter.
Själv är jag sugen på den där nya bomlösa på www.kaupreridsport.se. Den ser då ut att kunna vara godkänd. (Och om inte så lär nog inte domarna lägga märke till det om de inte kräver att man ska sadla av så de får klämma på den!)

Hm ok men det är en inte så lite löjlig regel heller.
Men det vare en snygg bomlös sadel.

Jag håller helt och fullt med. Blev dundersur när jag insåg att man inte fick tävla i bomlöst. Och min häst som var fullt redo för en mindre klubbtävling!!! Morr! Dumma TR! :crazy:
Förhoppningsvis tar de till sig den ökande kritiken snart och börjar godkänna bomlösa sadlar i tävling. Det blir ju fler och fler som får upp ögonen för de fördelar en sådan sadel för med sig. Det är väl bara att hålla tummarna!

Knapplån.. Jag vet iaf en person som fått dispens på lokaltävlingar (från förbundet) för att tävla i bomlöst. SÅ försöka kan löna sig!

Gäller det klubbtävlingar kan klubben ge utrustningsdispens dessutom så där borde det inte alls vara omöjligt.

Hmmm, det kan ju vara värt att se över... Fast det får väl bli nästa år då, när hästen har lyckats dra upp sin nyodlade kagge från marken :eek: . (Så går det när hästen får vila så länge...)

Numera finns det flera sadlar på marknaden som är tillräckligt "Engelska" för att få tävla i. Har t o m sett en "sadel" som i själva verket är en tunn barbackapad som hade varit godkänd att tävla i! :p
Flexion, Freeform, Startrekk´s nya Dressyrmodell, Ansur (och fler kommer säkert ;) )

Barret skrev:
Jag håller helt och fullt med. Blev dundersur när jag insåg att man inte fick tävla i bomlöst. Och min häst som var fullt redo för en mindre klubbtävling!!! Morr! Dumma TR! :crazy:
Förhoppningsvis tar de till sig den ökande kritiken snart och börjar godkänna bomlösa sadlar i tävling. Det blir ju fler och fler som får upp ögonen för de fördelar en sådan sadel för med sig. Det är väl bara att hålla tummarna!

Du kan som sagt tävla i bomlöst redan nu, men Engelsk modell kommer det troligen alltid förbli. Hur skulle det se ut om man kom i en westernsadel på en dressyrtävling? :crazy: Eller galoppsadel för den delen :D

Tja, man kan ju alltid drömma om andra regler. :angel:
Nä, allvarligt, det förstår jag också. Tycker bara att det är lite synd att just utrustningsreglerna ska vara så strikta. Anser att de hellre borde kolla på vad som är bäst för hästarna och släppa lite på reglerna. Men å andra sidan, många hästar går ju bra i engelsk sadel så det är väl bara jag som är lite gnällig... :eek: :o

Jag vet en som tävlar dressyr i en islandssadel eftersom ryttaren har ryggproblem och kan inte ha en sadel med så djup sits. Det har nog inte varit några problem att rida i den. Själv har jag ridit i westernsadel på klubbtävling och först var domaren skeptiskt och sen positivt överraskad.

Egentligen är alla utrustningsreglerna löjliga - men när det gäller sadlar blir det inte bara löjligt utan orättvist eftersom då inte alla hästar tävlar på lika villkor. Om det finns en regel om att all utrustning ska vara av läder då klarar alla hästar det (troligen få som är allergisk mot läder) och då kan man ju bara acceptera det (färgade nylonträns får vi ha hemma eller på galopp eller distanstävlingar) men alla hästar kan inte ha en normal bomsadel pga att de flesta dressyrsadlar är utformade efter halvblodshästtypen med dess ryggform och sadelläge. Har man då en arab som jag som har superkvadratisk form med kort rygg och låg rund manke så kommer han att få problem med den traditionella bomsadeln, vilket han också har fått eftersom de flesta är för smala, för långa och/eller för runda i bommen. Om jag då lägger på en bomlös i brunt eller svart läder så vad ska det sen spela för roll?? Viktiga är ju att bedöma hur min häst rör sig och lyder och hur jag rider.

Att utrustningen ska vara hel och ren och se prydlig ut det är väl en bra regel och förhindrar att sporten "slarvas till" men en snygg bomlös sadel eller westernsadel kan man väl knappast säga ser slarvig ut.

Och är det inte det man är rädd för utan för att någon ska tillskansa sig konkurrensfördelar då är det hela ännu mer löjligt. Om hästarna mår bättre och går bättre i en bomlös och om ryttaren får mer lodrät sits - då borde det väl verkligen vara tillåtet med bomlösa för då utvecklas ju sporten vidare, eller hur?!

/Camilla

/Camilla

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar