VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

Sv: VARFÖR får man inte rida i bomlöst på tävlingar??

Jag har själv en Flexion som, när man sitter i den, ser ut som vilken engelsk sadel som helst.
Du bör har någon form av padd som avlastar ryggraden åtminstone i början, om din häst inte är väldigt välmusklad. Eftersom sadeln ger ryggen utrymme att muskla sig kommer du efter en tid att kunna rida med bara en vanlig vojlock.
Bomlöst passar till de flesta hästar, men även här finns det undantag.... Men hittills har i alla fall jag bara positiva erfarenheter av min sadel. Hästen är nöjd och jag har aldrig haft en skönare sadel. :banana:

Senast ändrad:

okej, det låter ju bra :)

Har du provat din sadel på andra hästar? Passar den alla?

Agrundvig (eller någon annan) Är du SÄker på att man får tävla i bomlöst i norge? Ifall jag ringer ridsportförbundet och kollar igen så kan det ju vara bra att veta. Och i norskt TR står det också att "sadel av engelsk typ" är tillåtet?

malu

Jag tror att du får ett mkt bättre svar om du väljer att skriva till dem istället för att ringa. Ringer du så är personen pressad att snabbt ge ett svar som de kanske inte ens har hundra koll på och då är det väldigt lätt att de hellre säger nej för att de är osäkra och vill bli av med problemet.

Börja med att gå in på förbundets hemsida och välj att skriva till den som verkar vara bäst lämpad. Det finns en som är dressyransvarig. Ange sedan tydligt i ditt brev att du vill fråga "högsta, möjliga ansvarig" om det är tillåtet att rida bomlöst. Ifrågasätt sedan om då hon är rätt person att vända sig till (men ge henne hela brevet och hela frågeställningen som om hon vore det). Om hon då sköter sig så ska hon i sin tur vända sig till "dressyrdomar-utbildaren" som i sådana här frågor står överst i hierarkin. Sedan återkommer hon (dvs den dressyransvarige) med svaret från dr.utb. som då blir "officiellt gällande".

Formulera dig väl. Du behöver inte komma med några argument för varför du tycker att det borde vara tillåtet. Men ange exakt vilken sadel som du åsyftar och sänd gärna med en liten bild på den där de får se att den verkligen ser engelsk ut (för att undvika att du får ett svar som generellt gäller "alla" bomlösa sadlar) Kolla sedan också noga upp innan om det är tillåtet att starta bomlöst i eng.lookalike-sadlar i Norge. Om det är det så kan du lägga till på slutet av brevet frågeställningen om vad som händer om en norsk ryttare kommer till Sverige och tävlar i sin bomlösa eng.liknande sadel (för kanske är de inte medvetna om detta "problem")

Min erfarenhet är att om man går till väga på detta sätt så får man ett korrekt och välformulerat svar tillbaka från Ridsportsförbundet. Var noga med att spara brevet bara så att du (om utfallet blir positivt) kan ha det som "bevis" på tävlingsplatsen för tveksamma. Dressyrdomarutbildarens "ord" står nämligen högst.

Lycka Till!

Två av tjejerna i stallet har provat den på sina halvblod, och båda två funderar allvarligt på att köpa en...... Det ena halvblodet har väldigt hög manke så där fick man padda upp en del ;) , annars låg den bra på båda.

Senast ändrad:

svea skrev:
Herregud, det har ju ALLTID gått JÄTTEBRA att rida med vanliga sadlar. Vad ska man då med såna där dynor till? Dessutom är det ju inga RIKTIGA tävlingsryttare som skriver och frågar, bara skogsmullar i lätt klass. Typ. :devil:

:mad: gammal jävla tråd, visst..men jag kunde bara inte låta bli att kommentera detta.

JÄVLA IDIOT!!! hur okunnig och dum får man vara? vilken grotta har du bott i? min häst (arabiskt fullblod) har varit i princip omöjlig att hitta sadlar till eftersom alla sadlar tycks vara gjorda för typ halvblod. vi har nu hittat en bomlös sadel som är den ENDA som någonsin passat henne. sadlar (ryggproblem av sadlar) är det enda som hindrat den hästen att utvecklas inom dressyr, som annars är duktig, pigg och ambitiös.

menar du verkligen att du inte har känt till att det inte alls alltid gått "JÄTTEBRA" med vanliga sadlar och att vissa hästar helt enkelt inte passar i dom? det GÖRS fan inte vanliga sadlar för tex araber.

bomlösa sadlar är för många ett sista alternativ när inga andra fungerar. tror du man vill tävla dressyr i bomlöst bara för att det är "så jävla kul"?

inskränkta, okunniga jävla idiot! du gör mig förbannad.
gå och lägg dig!!

:smirk: :angel: Sveas inlägg ska läsas ironiskt och med en nypa salt...
För vad jag kunnat läsa mig till så har hon för läängesedan övergett bomsadeln till dess öde.

jag tror nog att svea är ironisk, hon härmar förbundet.

Jo, jag är väl en av de dressyrryttare på Bukefalos som varit bomlös längst. Är alltså varken okunnig, inskränkt eller dum, bara ironisk. Det är lätt att bli det när man försöker tolka TR...

Mika:
Överreagerar du inte litegrann?
Det är förvisso ganska svårt att förmedla ironi och dylikt i text men det är det man har smilies till...
Om du var osäker på den underliggande meningen i hennes inlägg hade du ju först kunnat fråga lite varligt vad hon menade istället för att direkt hoppa på henne och kalla henne för alla sorters synonymer till idiot. Det blir så mycket trevligare stämning här på Buke om folk frågade först och dömde efteråt, so to say. :o :crazy:

/Barret- som föredrar att hellre fria än fälla

skönt att höra. isåfall ber jag om ursäkt, tar tillbaka och hävdar motsatsen! :bow: blev bara så sjukt upprörd att jag inte visste var jag skulle ta vägen.. var helt övertygad om att svea var allvarlig. :o

tss.. pinsamt ju! brukar annars alltid fatta ironi.. antar att det bara var en öm punkt. som sagt, ber så hemskt mycket om ursäkt! :bow:

Nåja, det har ju blivit många missförstånd genom åren... Som sagt, inte alltid helt lätt att få grepp om hur pass allvarliga folk är... Det finns ju faktiskt vissa som på fullt allvar skulle kunna ha sådana åsikter som vi ironiserade med (däribland en stor del av de som har ett finger med i svenska TR... :angel: ).
Kul att du och din pålle trivs med er bomlösa sadel! :bump:

/Barret

Men Ansur är väl godkänd för tävling?
Det finns en bomlös sadel som är uppbyggd som en bomsadel fast har bara lite förstärkning vid manken istället. Vet inte om det var Ansur eller ett annat engelskt märke. Ser nästan ut som en vanlig sadel, enda skillnaden är att den är lite klumpigare och har inte ett lika "hårt" säte som en bomsadel. Kostar 25 000 nypris. Någon som vet vilken jag menar?

Men snälla, lugna ner dig. Det är väl snarare du som är idioten som inte fattade att hon var SARKASTISK.

Ingen lär väl märka att den där är bomlös.. :angel:

Åh, den var ju dessutom väldigt snygg också :) Lugnt att jag köper en sån till min stora häst sen!
Jag tror definitivt att det blir tillåtet att rida i denna sadel. Eller snarare är det ju redan tillåtet eftersom det inte nämns nåt om det ska vara bom eller inte i sadlen. Bara att den ska vara av engelsk typ, och det är ju den här :) :banana:

Nu gäller det bara tt får tag i tiotusen också ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Men Ansur är väl godkänd för tävling?
Det finns en bomlös sadel som är uppbyggd som en bomsadel fast har bara lite förstärkning vid manken istället. Vet inte om det var Ansur eller ett annat engelskt märke. Ser nästan ut som en vanlig sadel, enda skillnaden är att den är lite klumpigare och har inte ett lika "hårt" säte som en bomsadel. Kostar 25 000 nypris. Någon som vet vilken jag menar?

En liten förstärkning, det är där lösningen finns!

Det är väl ingen på förbundet som har sagt hur STOR bommen skall vara? En LITEN förstärkning är en liten bom, en STOR förstärkning är en stor bom.

Alla bommar är olika stora och ser olika ut. En del flexar mer, andra är tillverkade på nåt annat sätt, lite stål här, lite plast där. Finns ingen standard alls, tillverkarna gör det dom tycker är bäst.

Stoppa in två glasspinnar i den bomlösa så är det en bom i den ... :angel: bommen behöver inte göra nån nytta, bara sitta där så är det inte bomlöst längre. Ta engelska glasspinnar för säkerhets skull :devil:

bra sagt dom som skriver TR är lite gamaldagsa och inne på det spåret : det var bättre för, för då .............

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar