Varför få föl så tidigt på året?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 953
Sv: Varför få föl så tidigt på året?

Det är ju rätt.

Men det skrevs tidigare att april var för tidigt också.

?? Det har jag inte sett i ett enda inlägg faktiskt. Men rätta mig om jag har fel! :) Det enda jag hittar är detta:

Det finns forskning som visar klara samband med att hästar födda innan april får sämre hållbarhet.

Och där står bara om "hästar födda innan april". :) (Språkpolisen påpekar att det heter före april ... ;) )

En av dem hänvisade dessutom till då forskningen på sämre hållbarhet på hästar födda innan april.

Det beror nog inte så mycket på att de är födda tidigt utan mer på att de inte är ute lika mycket och rör på dig (dvs belastar skelett och leder) som ett föl fött när det är lite varmare. Man får helt enkelt se till att ha sitt tidigt födda föl ute ändå så mycket det bara går och annars kanske rasta i ridhus eller liknande om man har det, så att de får springa runt och inte stå still i en box i 2 månader innan det är varmt ute.

Jo visst självklart är det så!

Men det går inte ens med de bästa förutsättningarna, väga upp att kunna gå ut i stor gräshage efter nån vecka. Vi fick ju som sagt föl sista februari. I stallet stod värmefläkten på, stallet höll konstant 10 grader. Vi har eget ridhus på 5 meters avstånd från stalldörren samt personal som släppte ut och in sto och föl i ridhuset ca 30 min för det var så länge fölet orkade springa innan det ville lägga sig ner, 2-3 ggr om dagen. Stallet luftades och mockades när de var ute. Fölet åkte på rejäl förkylning efter en vecka och var mkt dålig. Detta säkert mer pga av nått virus från de andra hästarna men ändå, tror det hade kunnat undvikas om de gått ute. Nu först i veckan har de kunnat gå ute i gräshage, och det fortfarande i korta stunder pga den kyliga marken. Jag förstår om det inverkar på hästen, de växer mkt redan från början.

Studier i Holland har visat att det endast är under fölets första levnadsmånad man kan påverka ledbroskets tjocklek - ett föl som har möjlighet att röra sig mycket under första levnadsmånaden får tjockare ledbrosk än ett föl som mest står på box.

Jag vet inte om det går att hitta denna studie på nätet någonstans, men ovanstående redovisades på ett seminarium om unghästar och framtida hållbarhet på Flyinge för några år sedan och om jag inte missminner mig så var det Heimdal som talade om just detta.

Och det kan man väl kanske tänka sig att ett tjockare ledbrosk är mer slitage-tåligt än ett tunnare dito...

Jo visst självklart är det så!

Men det går inte ens med de bästa förutsättningarna, väga upp att kunna gå ut i stor gräshage efter nån vecka. Vi fick ju som sagt föl sista februari. I stallet stod värmefläkten på, stallet höll konstant 10 grader. Vi har eget ridhus på 5 meters avstånd från stalldörren samt personal som släppte ut och in sto och föl i ridhuset ca 30 min för det var så länge fölet orkade springa innan det ville lägga sig ner, 2-3 ggr om dagen. Stallet luftades och mockades när de var ute. Fölet åkte på rejäl förkylning efter en vecka och var mkt dålig. Detta säkert mer pga av nått virus från de andra hästarna men ändå, tror det hade kunnat undvikas om de gått ute. Nu först i veckan har de kunnat gå ute i gräshage, och det fortfarande i korta stunder pga den kyliga marken. Jag förstår om det inverkar på hästen, de växer mkt redan från början.

Fast ärligt en värmefläkt i stallet :eek: Tror nog att det var orsaken till fölet förkylning.

Varför skulle ni hålla 10grader i stallet??

Personligen tycker jag att det verkar som om vi hästmänniskor planerar betäckning och fölning efter vad som passar oss bäst och inte ser till vad som är det mest naturliga för stooch föl i det vilda livet:confused:

Där är det inga människor som bestämmer när betäckning ska ske.
Därför tror jag att en bra ledstjärna är att ta reda på när vildhästar fölar och försöka utgå lite från det:)

Det brister ju direkt.
för det första finns inga vildhästar i vårt land.
För de andra lever de som finns i ett annat klimat.

Brumbiesen kanske passar bäst att föla i november tex. Funkar inte i vårt land...

Jag menade:)när är det mest naturligt att vilda djur överhuvudtaget fölar eller födder och varför? Är det mat och näringsfrågan som styr eller är det risk att dom små kan bli sjuka t.e.x lunginflamation.

När tror man att ett sto skulle föla om hon fick välja själv för att ge sin avkomma dom bästa förutsättningarna efter land och klimat:idea:

:confused:Sen får man naturligtvis själv avgöra när man betäcker, det jag menar är att tar vi in dom frågeställningarna när vi planerar våra föl

För att de veterinärerna, med specialkompetens inom föl och fölning,som höll i en fölkurs som var för ett par månader sen neråt landet svarade på frågan hur kallt man kunde ha det i stallet om man hade tidiga föl svarade att det optimala var 10 grader. Ska jag ta reda på vad de hette så du kan fakta kolla? När de andra hästarna var ute under dagen sjönk temperaturen så mkt så vi fick använda fläkten. Hur skulle det kunnnat inverka negativt enligt dig?

Vill du kan jag pma R. Hjalmarssons nummer. Känner honom inte men han var väldigt tillmötesgående och jag fick gärna ringa till honom om jag hade frågor oberoende om vilken seminstation jag senare valde, så han har säkert inget emot att du ringer och frågar om forskningen. Han var verkligen engagerad i just att man skulle lägga fölningarna senare, så det är han som gett mig vatten på min kvarn om det.

Det brister ju direkt.
för det första finns inga vildhästar i vårt land.
För de andra lever de som finns i ett annat klimat.

Brumbiesen kanske passar bäst att föla i november tex. Funkar inte i vårt land...
Värt att notera är att i Brumbisens hemland Australien är november en vårmånad..........:idea:(årstiderna är tvärtom mot sverige)

Värt att notera är att i Brumbisens hemland Australien är november en vårmånad..........:idea:(årstiderna är tvärtom mot sverige)

Tänkte precis det. Motsvarar väl ungefär maj här (så är det i alla fall i Nya Zeeland - där är oktober-november idealiska fölningsmånader enligt mina "uppfödarkollegor").

Varför föds brumbisarna just då tro? Kanske just för att det år vår och då finns dom bästa förutsättningarna till näringsrik föda och varmare klimat och brumbisbarnen kan röra på sig mer för att stärka skellet och muskler.If you now what a mean:)

Tänkte precis det. Motsvarar väl ungefär maj här (så är det i alla fall i Nya Zeeland - där är oktober-november idealiska fölningsmånader enligt mina "uppfödarkollegor").
Jag har ett sto född i november, många tyckte det var väldigt konstigt tills dom fick reda på att hon är en argentinsk moderlivsimport, samma sak i sydamerika, november är idealisk fölningsmånad.

Det är dte jag menar. Vad som passar i ett land behöver inte passa här.

För att de veterinärerna, med specialkompetens inom föl och fölning,som höll i en fölkurs som var för ett par månader sen neråt landet svarade på frågan hur kallt man kunde ha det i stallet om man hade tidiga föl svarade att det optimala var 10 grader. Ska jag ta reda på vad de hette så du kan fakta kolla? När de andra hästarna var ute under dagen sjönk temperaturen så mkt så vi fick använda fläkten. Hur skulle det kunnnat inverka negativt enligt dig?

Vill du kan jag pma R. Hjalmarssons nummer. Känner honom inte men han var väldigt tillmötesgående och jag fick gärna ringa till honom om jag hade frågor oberoende om vilken seminstation jag senare valde, så han har säkert inget emot att du ringer och frågar om forskningen. Han var verkligen engagerad i just att man skulle lägga fölningarna senare, så det är han som gett mig vatten på min kvarn om det.

All form av mekanisk uppvärming i stall är skadligt för häst. Fläktar är inte bra för hästar.

Detta har varit uppe under många år om varför man inte har uppvärmda stallar..

Jag behöver inte ringa till någon för att få det bekräftat, det räcker med att det finns en forskningsrapport att läsa. Och de brukar publiceras på nätet. Så en länk hade varit bra!

April är en utmärkt månad att ha föl i anser jag, i vart fall om man bor i södra delarna av landet

Personligen tycker jag att det verkar som om vi hästmänniskor planerar betäckning och fölning efter vad som passar oss bäst och inte ser till vad som är det mest naturliga för stooch föl i det vilda livet:confused:

Där är det inga människor som bestämmer när betäckning ska ske.
Därför tror jag att en bra ledstjärna är att ta reda på när vildhästar fölar och försöka utgå lite från det:)

Om mitt sto hade fått välja så hade hon säkert varit dräktig vid just denna tiden hon nu är, dvs föl i april.

Hon visade tydligt brunster redan i mars så i vilda livet så hade det nog blivit föl redan då, dvs i februari-april :crazy:

Fast ärligt en värmefläkt i stallet :eek: Tror nog att det var orsaken till fölet förkylning.

Varför skulle ni hålla 10grader i stallet??

Reagerade jag med på, kan knappast ha varit så bra luft om det var 10+ inne... Vi har kallstall och bebis mår hur fint som helst, var bara lite frusen första dygnet innan han kom igång och hade ätit lite mer. Han är ute hela dagarna nu o det går hur bra som helst.

Alla gör som de vill, och vi utan tidigare erfarenhet av tidigt födda föl rådfrågade veterinärer med specialkompetens inom föl och fölning. Vi följde deras rekommendationer om lufttemperatur och luftfuktighet. Sen har jag svårt att tänka mig att det ska vara dålig luft i vårt nybyggda luftiga stall även med värmefläkt på några timmar.

Reagerade jag med på, kan knappast ha varit så bra luft om det var 10+ inne... Vi har kallstall och bebis mår hur fint som helst, var bara lite frusen första dygnet innan han kom igång och hade ätit lite mer. Han är ute hela dagarna nu o det går hur bra som helst.

Det är inte hur temperaturen är i stallet som avgör luftfuktigheten, det är ventilasionen. Jag kan hålla med om att man inte ska ha för varma stallar men 10 grader är inga problem om ventilasionen är bra.:)

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 281
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Ber om ursäkt ifall det här blir en väldigt rörig trådstart, jag ska försöka vara så tydlig jag kan men jag har en massa funderingar som...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve