Varför få föl så tidigt på året?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 953
Sv: Varför få föl så tidigt på året?

Jag tror han heter Henrik Nykvist (eller liknande). Jobbade (eller jobbar) iallafall på skara kliniken och det är möjligt att hans underlag var just från klinikkundunderlaget.

Det jag undrar är ni som förespråkar tidig seminering ställer er till att tex enda stationen som har tillstånd av Schockemöhle att seminera med For Pleasure inte öppnar förrens den 1 Maj?

Jasså??

Hur kommer det sig då att de själva öppnar redan 1 januari??

The covering season begins on 1st January and ends on 31st July.

Källa: http://www.schockemoehle.com/englisch/s333908.html

Jag kan svara för egna åsikter, hellre en tidig fölis än en sen.
En sen fölis påverkar hästen oftast genom hela livet, framförallt när det kommer till t.ex treårstest.
Allt blir senarelagt med sena fölisar, vilket alla inte vill. (Inte jag heller:angel: )
Stämmer inte alls.
Inom travet ser man ofta unghästar som ligger i toppen i sin kull, trots att de är födda både i juni och juli.
"Tidighet" inom travet handlar mer om gener och talang, än när den är född.
SKulle just säja något om detta.
Min treårstestvinnare (hoppdpl, 53 p) föddes den 2 juli.
Sen har jag haft en ponnytravare som var 3a i kriteriet (treårsmästerskapet) och hon var född 1 augusti...

Kanske lika kass dräktighets procent som For Feeling??
Det är inte tillåtet att smutskasta hingstar här på forumet.
I detta fallet tänker jag säja emot i stället för att radera, efterfsom For Feeling faktiskt hade väldigt bra sperma och var den enda hingst som lyckades få mitt krångelsto dräktigt. FYRA andra hingstar har testats i det fallet.
Problemet med hingstar som har bra sperma är att de ofta används till krångelston och det drar ner deras procentuella resultat.

Det var inte menat som smutkastning.

Jag korrigerar: "Min" seminstation hade problem med att få ston dräktiga med ovanstående hingst.

Kanske de reducerat tranporter till mer expertis pga problem med dräktighet. Så var min tanke..

Raderat...........

Senast ändrad av en moderator:

Har inte våra nuffror i huvudet..
:crazy:

05/06 måste det ha varit jag tänkte på också...

Nåja, ber om ursäkt för trådkapning. Var inte meningen att smutskasta hingsten, jag tänkte längre än jag skrev bara.
Alltså att andra haft liknande problem och att hingsten endast seminerade på en station i fortsättningen för att säkra kvaliten, eller nått..

Obs,jag vill absolut inte kränka ner på någon,utan detta är bara en fundering jag haft länge!

Varför planeras det in föl så tidigt på året? Vissa får ju redan i februari,och då är det oftast kallt och snö ute... Varför planeras det inte så att fölen kommer i juni/juli i stället,då det är varmt ute?

Om nån väntar för till tex juli,då brukar man höra att "oj,så sent"

Och när är det vanligast att de flesta fölar? JAG har fått för mig att det brukar handla om slutet av mars-början av maj..

Ja,jag har NOLL erfarenhet innom avel.
Jag vill ha mina i feb/mars. Varför ja. Dels så blir inte vintern så lång tycker jag. Det känns som om våren kommer mycket tidigare när man får fölisarna så tidigt.
Sedan så är dom ''färdighanterade'' då man släpper dom på bete. Dom är då vana vid det mesta som lyfta hovar, gå i grimma mm. Kommer dom under betesperioden så tycker jag att man plockar mindre med dom. Sedan så tycker jag att dom får i sig massa grönt gräs och växer väldigt bra. Dom som föds på vintern föds med rejäl päls. Sedan så är det mycket enklare att sälja en avkomma i augusti/septemer än vad det är att sälja i dec/januari. För oss så fungerar detta toppen. Vi kommer fortsätta att avla på detta viset. Vi trivs med det.

Nu hade det ingenting med när det går att beställa semin från Schockemöhle att göra:smirk:

Jag kanske har fattat fel, men förstod det som att vill man inseminera med For Pleasure måste det ske hos en viss station, då de är rädda om hans semin. Kan mycket väl vara lilla jag som missuppfattat men för att inte sväva i väg på sånt som frågan egentligen inte gällde, undrar jag igen: Är det för att vissa av landets mest erfarna på semin (och då kanske fryst som ju har sämre dräktighet) helt enkelt inte vill börja jobba innan första maj eller är det för att de av erfarenhet vet att resultaten blir bäst så??

KL
Jag har haft föl födda allt från 22/2 till slutet av juli. Det har isna speciella problem oavsett vilken tid på året de föds. Optimalt för mig är fölning vid april. Då är stona uppstallade och lättare att övervaka vid fölningen. Jag ogillar starkt att fölvaka i hage då jag inte ser vid vissa tider på dygnet, går de i en för liten hage så är det lätt att den blir upptrampad och lerig, för stor hage så kan det vara svårt att hitta stoet och få tag på henne efteråt.

Föds de i april så hinner man dessutom umgås med fölet innan den går ut på bete med flocken. Stoet kan i lugn o ro vara ensam med sitt föl någon vecka innan de ska ut på bete. Det är dessutom praktiskt att kunna vänja av alla fölen nattetid när man stallar upp. In med alla fölen i en gemnsam box så mammorna får vara ifred nattetid (har ston som inte delar med sig av sin mat på hösten).

Håller med till fullo-kunde inte skrivit det bättre själv;)

De kanske inte har stall till alla märrar utan vill ha dem betesgående?

En tanke bara....

Nu hade det ingenting med när det går att beställa semin från Schockemöhle att göra:smirk:

Jag kanske har fattat fel, men förstod det som att vill man inseminera med For Pleasure måste det ske hos en viss station, då de är rädda om hans semin. Kan mycket väl vara lilla jag som missuppfattat men för att inte sväva i väg på sånt som frågan egentligen inte gällde, undrar jag igen: Är det för att vissa av landets mest erfarna på semin (och då kanske fryst som ju har sämre dräktighet) helt enkelt inte vill börja jobba innan första maj eller är det för att de av erfarenhet vet att resultaten blir bäst så??

Du nämnde dem själv och då ville jag visa att Schockemöhle själva öppnade redan 1 januari :idea:

De andra stationer du nämnde står det inget om att de inte öppnar förens 1 maj, vilket låter rätt så sent tycker jag :crazy:

Flyinge tex har öppet 17 mars - 15 augusti, vilket är det mest vanliga. Neustad-Dosse tar hem alla sina hingstar 1 augusti för att nämna några.

Dessutom så är ju ett Mars-April föl ganska bar med tanke på att man släpper på bete i maj och då hinner man vänja fölen vid hantering och dessutom så betar de när man släpper dem vilket gör att de kan tillgodose sig det första gräset

De kanske inte har stall till alla märrar utan vill ha dem betesgående?

En tanke bara....

Anledningen är snarare att brusnterna ofta är så långdragna tidigt på säsongen.
Det är hopplöst att få till det när stona står med små ägg som inte växer, äggen blir stora, men släpper inte utan går tillbaka osv.

Stoägarna blir ofta väldigt frustrerade när de haft stona här i flera veckor utan att jag kunnat seminera.
"Hon var ju brunstig när jag körde dit henne, vad gör ni egentligen??"

Att de öppnar 1 maj det lovar jag. För förra året blev jag rekommenderad (av min hopptränare) att börja seminera tidigt eftersom mitt sto var maiden. Sagt och gjort, jag ringde runt till alla som enligt mina källor här på SLU samt avelsinsatta sade vara de bästa i branchen (på fryst samt djupinseminering kanske ska tilläggas). Jag blev ganska snopen när ingen öppnade innan första maj och alla sa till mig att det var mkt bättre att vänta till maj även med förstagångare annars blev resultatet ofta dåligt. En av dem hänvisade dessutom till då forskningen på sämre hållbarhet på hästar födda innan april.
Sen kommer jag köra mina ston på första ägglossningen de har i maj, till stationen. Jag tycker slutet på april tom maj är lagom att föla. Vårt föl som föddes 29februari har inte fått bästa möjliga förutsättningar pga vädret. Så tidigt föl vill jag aldrig ha igen!

Jag kan hålla med om att Februari är lite tidigt men april är det inte.

Skulle väldigt gärna vilja se den där forskningsrapporten du hänvisar till ;)

*knapplån*

Jag har läst en finsk uppsats om lämplig tid för föl att födas. Enligt den uppsatsen är maj bästa månaden. Tyvärr hittar jag inte något om detta när jag söker på Nätet, men minns i alla fall att det var maj som var bäst (för tillväxten var detta).

De veterinärer (kompetenta och kunniga på reproduktion hos häst) som jag pratat med om detta rekommenderar att man betäcker tidigast på årets andra brunst. Nu kan man ju "sätta igång" brunster med hjälp av extra ljus, men med bara det naturliga ljuset förstår jag inte hur man över huvud taget kan få ston betäckta och dräktiga så tidigt att de fölar i februari?

"Mina" fölungar får gärna gå länge hos sina mammor, 8-9 månader så där, så att avvänja i september är ändå inte aktuellt här. De får bo här hela första vintern (ibland längre förstås). Och att tidigare födda föl skulle vara bättre utvecklade som 2- eller 3-åringar tror jag inte heller på. Den mest välutvecklade 1-åring jag någonsin haft föddes i slutet av juni. När vi kom till sommarpremieringen i juli trodde många att det stod fel i katalogen, för den hästen som jag visade var ju en tvååring! :crazy: Kan tillägga att hon brunstade första gången endast 11 månader gammal, så hon var snabbt utvecklad på många sätt ... ;) Å andra sidan var hon "bebis i hjärnan" länge, men det tror i alla fall inte jag att det beror på att hon föddes sent.

Jag kan hålla med om att Februari är lite tidigt men april är det inte.

I TS ursprungsinlägg står inget om att april är tidigt i alla fall. Där står just precis om februari. Och betäcker man i maj så kommer fölet normalt sett i april året därpå. ;)

Varför planeras det in föl så tidigt på året? Vissa får ju redan i februari,och då är det oftast kallt och snö ute... Varför planeras det inte så att fölen kommer i juni/juli i stället,då det är varmt ute?

*kl*
Jag är glad att vi började tidigt, eftersom vi fick problem. Hade vi börjat senare hade det antagligen inte blivit något. Hon gick med tvillingar 2 ggr som av olika anledningar inte gick att klämma någon av gångerna, sen tog hon sig med ETT foster sista gången. Vet försökte att seminera sent och bara en gång på varje brunst då mitt 15 åriga sto som inte gått med föl på 10 år var superfertil!:eek: Vi som började tidigt för att vi trodde det skulle bli svårt att få dräktigt. Nu beräknas nedkomst 8 juni, kanske sent för vissa, kunde ju blivit mycket tidigare om det gått rätt från början. Men jag oroar mig inte för 3 års test osv, hinner nog växa ifatt :) Sen är det ju varmare då också :D

I TS ursprungsinlägg står inget om att april är tidigt i alla fall. Där står just precis om februari. Och betäcker man i maj så kommer fölet normalt sett i april året därpå. ;)

Det är ju rätt.

Men det skrevs tidigare att april var för tidigt också.

Vi skall ju själva ha nu i april

OT.
Du hade älskat min gammelmärr..

Oavsett på året-visa hingsten så brunstade hon. Ett språng och sedan dräktig..:D

Alla 9 gångerna!

Mitt sto fick föl 22 mars i år, vilket från början inte var tanken alls. Vi hade tänkt betäcka i maj för att få ett aprilföl, vilket jag tycker är rätt optimalt med tanke på väder och ålder på fölet vid fölvisningar och sedan inför tester som unghäst.
Nu var det dock så att hingsten vi tänkte använda var såld till USA och skulle åka inom några veckor från när jag ringde för att fråga hur tidigt man var tvungen att boka.
Vi fick kasta oss iväg med stoet som var mitt i brunst och betäcka innan hingsten exporterades. Vi hann, men då blev det ett föl i mars. Dock har det fungerat bra ändå.

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 281
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Ber om ursäkt ifall det här blir en väldigt rörig trådstart, jag ska försöka vara så tydlig jag kan men jag har en massa funderingar som...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka