Varför få föl så tidigt på året?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 953

Fibusen

Trådstartare
Obs,jag vill absolut inte kränka ner på någon,utan detta är bara en fundering jag haft länge!

Varför planeras det in föl så tidigt på året? Vissa får ju redan i februari,och då är det oftast kallt och snö ute... Varför planeras det inte så att fölen kommer i juni/juli i stället,då det är varmt ute?

Om nån väntar för till tex juli,då brukar man höra att "oj,så sent"

Och när är det vanligast att de flesta fölar? JAG har fått för mig att det brukar handla om slutet av mars-början av maj..

Ja,jag har NOLL erfarenhet innom avel.

Sv: Varför få föl så tidigt på året?

Jag kan svara för egna åsikter, hellre en tidig fölis än en sen.
En sen fölis påverkar hästen oftast genom hela livet, framförallt när det kommer till t.ex treårstest.
Allt blir senarelagt med sena fölisar, vilket alla inte vill. (Inte jag heller:angel: )

En sida på det hela kan vara att man vill att ungarna ska vara så utvecklade och så "gamla" som möjligt i sin årskull eftersom alla ändå räknas som lika gamla vid bedömningar osv.
Som vid fölmönstringar tex är det stor skillnad på en unge född i februari och en född i juni...

Lika dant gäller väl inom tex trav och galopp, man vill kunna komma igång tidigt med dom när dom ska ridas och köras in och då är det bra att dom är födda tidigt på året så dom hinner bli ordentligt utvecklade och sådär... suck... vad jag skriver illa, men du kanske hänger med litegrann...? :rofl:

/sandra

Som andra har skrivit. Man vill ge det så mycket tid som möjligt att växa på.

Sedan tror jag det är skillnad på vilken ras och inriktning man har.
travare och galoppörer vill man ha så tidigt det bara går.

Halvbloden lite mitt emellan och ponnyer brukar oftas föla i maj-juni.

ytterligare en aspekt på det är att man betäcker märrarna tidigt för att OM de inte tar sig så finns det tid att åtgärda ev problem och betäcka om.

Lämpligt är också att det är färdigfölat tills det är dax för bete.
Har man många att hålla koll på så kanske det inte riktigt finns tid till att fölvaka ute på betet utan man låter märrarna föla inne och sedan när alla är klara blir det bete för hela högen.

Jag lånade en mage förra året och då kändes det viktigt med ett tidigt föl så att jag ev. hann betäcka om om hon hade resorberat. Jag hade bara den avelssäsongen tillgänglig.

En fördel är det ju om fölet blivit så stort att det kan beta när det är dax för bete. Föds fölet i juli ÄR det sent, gräset har lägre näringsvärde när fölet väl börjar beta.

Vi fick i år den 29 februari. Detta bara pga att vi köpte dräktigt sto från tyskland där de lägger fölningarna tidigare.

Jag håller inte med nån av er andra.
Det finns forskning som visar klara samband med att hästar födda innan april får sämre hållbarhet.
Börjar man för tidigt att seminera innan stoet kommit igång och hunnit brunsta ur några gånger är det också svårare att få dräktigt.
De seminstationer med störst erfarenhet och mest kompetenta veterinärer öppnar inte ens förrens 1 Maj ( tex Darenius, Hjalmarsson).
Angående treårs, fyraårs testerna finns det väl ingen logik i alls att det skulle diffa på om ens unghäst är ett par månader äldre än de andra. Nej, där handlar det om vad man har för råmaterial och hur man genom foder träning har förvaltat det.

Jag ser flera aspekter på att ha föl tidigt.

1. Man börjar tidigt med att seminera, stoet kanske inte haft föl innan är kanske äldre och man vill inte chansa på att få ett sent föl.

2. Rent tävlingsmässigt så är det bättre med tidiga föl

3. vill man betäcka igen så är det ju "för sent" att börja betäcka i augusti om det skulle bli problem

Vi fick i år den 29 februari. Detta bara pga att vi köpte dräktigt sto från tyskland där de lägger fölningarna tidigare.

Jag håller inte med nån av er andra.
Det finns forskning som visar klara samband med att hästar födda innan april får sämre hållbarhet.
Börjar man för tidigt att seminera innan stoet kommit igång och hunnit brunsta ur några gånger är det också svårare att få dräktigt.
De seminstationer med störst erfarenhet och mest kompetenta veterinärer öppnar inte ens förrens 1 Maj ( tex Darenius, Hjalmarsson).
Angående treårs, fyraårs testerna finns det väl ingen logik i alls att det skulle diffa på om ens unghäst är ett par månader äldre än de andra. Nej, där handlar det om vad man har för råmaterial och hur man genom foder träning har förvaltat det.

Var finns den forskningen??

Och nej jag tror inte riktigt på det faktiskt med tanke på att de allra flesta hästar är just födda tidigt som tävlar.

Jag själv under alla mina år med hästar har aldrig märk någon skillnad på hållbarhet på hästar beroende på när de är födda. har haft allt från tidigt födda importer och fullblod till sena halvblod

Jag håller med till viss del. Ganska tidiga fölningar kan ju vara besvärliga ur vädersynpunkt. Man kan inte släppa ut dem på samma sätt. Och ursprungligen har hästarna kommit i brunst först när maten börjat växa och de fått bättre näring i hop med solljus, så fölning kanske juni.
Nu har vi möjlighet till bra foder hela vintern vilket gör att det är lättare med bättre brunster tidigare.
Har själv försökt att få föl i maj, men hon tog sig inte på hela året, så förra året startade jag tidigt för att hinna med behandlingar och då tog hon sig naturligtvis direkt vilket gör att jag nu väntar föl i mitten av april. Vädret är ju just nu inte optimalt:)
Jag tror att tidiga föl kan vara i "rätt " utvecklingsfas vid tex fölvisningar men när de är 4 och uppåt så spelar det inte så stor roll, och det är väl ändå det som gäller. En bra vuxen häst, inte snyggaste fölet...(vilket ju förstås ocvkså är kul):bump:

Lika dant gäller väl inom tex trav och galopp, man vill kunna komma igång tidigt med dom när dom ska ridas och köras in och då är det bra att dom är födda tidigt på året så dom hinner bli ordentligt utvecklade och sådär...

Stämmer inte alls.
Inom travet ser man ofta unghästar som ligger i toppen i sin kull, trots att de är födda både i juni och juli.
"Tidighet" inom travet handlar mer om gener och talang, än när den är född.

Stämmer inte alls.
Inom travet ser man ofta unghästar som ligger i toppen i sin kull, trots att de är födda både i juni och juli.
"Tidighet" inom travet handlar mer om gener och talang, än när den är född.

Precis. Dessutom, när de är åringar brukar man inte längre kunna se vem som är tidigt resp sent född.

Hm var det artikeln i Ridsport du hänvisar till som var för nåt el ett par år sen?

Artikeln tog även upp något om sambandet med unga hästar och OCD...är det den du menar?

fortsättning angående åsikterna i tråden;

Det är ju födelar och nackdelar med allt.Många stressar för de vill hinna med att betäcka om "ifall att" så att säga...det inte skulle gå vägen.Men samtidigt så har inte stona riktigt kommit igång med sina brunster...slemhinnor osv fungerar bättre ju mer ljus o värme där blir och ju längre in på säsongen man kommer(dvs ju närmare sommaren man kommer).

Nackdel som jag ser det med tidigt födda föl är att de blir begränsade till sin rörlighet och står mkt inne.Ett senare fött föl kan redan tidigt vara ute ganska mkt om man är inne i tex juni månad-alt födas ute.Att stå i en mjuk halmad box kan ju knappast väga fördel mot att få stärka upp sitt skelett och sina leder ute på vanlig mark.

Föds fölen tidigt på säsongen...så är det ju bara korta stunder ute som gäller eftersom de gärna lägger sej ner-liggande fölis på solig backe i april är ajabaja!Det som skrämmer mej här är att folk fortf fått alldeles för lite info om detta...alltför ofta hör man föl som dött av lunginflammation efter att ha legat ute.

Ett foster tillgodogör sej av sin mammas näring-äter hon näringsrikt gräs på vårsidan-får ju givetvis fölet en del av den näringen med...så hetset runt att de måste födas tidigt för att hinna få tänder att äta näringsrikt gräs-köper jag inte.

Som jag ser det så är tidigt födda föl mest för människans egna skull.Dvs man vill hinna med att betäcka om ...om något går fel.Man vill ha föl som är klara för avvänjning direkt efter betet så man kan sälja dem och få dem iväg helst redan innan man stallat in för hösten.

Nåja var och en får gå sin egna väg...

...Sen en annan sak-värme är positivt för all utveckling...så att nån som skulle vara född i juni skulle vara senare året därpå än ett april föl tex...håller jag inte med om.Värme är mkt gynnande för tillväxt...likaså är kyla "dämpande".Så gällande det=plus minus noll...i slutenden.

KL
Jag har haft föl födda allt från 22/2 till slutet av juli. Det har isna speciella problem oavsett vilken tid på året de föds. Optimalt för mig är fölning vid april. Då är stona uppstallade och lättare att övervaka vid fölningen. Jag ogillar starkt att fölvaka i hage då jag inte ser vid vissa tider på dygnet, går de i en för liten hage så är det lätt att den blir upptrampad och lerig, för stor hage så kan det vara svårt att hitta stoet och få tag på henne efteråt.

Föds de i april så hinner man dessutom umgås med fölet innan den går ut på bete med flocken. Stoet kan i lugn o ro vara ensam med sitt föl någon vecka innan de ska ut på bete. Det är dessutom praktiskt att kunna vänja av alla fölen nattetid när man stallar upp. In med alla fölen i en gemnsam box så mammorna får vara ifred nattetid (har ston som inte delar med sig av sin mat på hösten).

Hittade en ganska intressant artikel på SLU som hette Födelsedatumets betydelse för den tidiga prestationen hos fullblodsgaloppörer och där verkar det ju bara vara en liten marginell skillnad för de tidiga fölen kontra prestation.
Och då startas de i sina första tävlingar vid 2-års ålder.

Jag tycker att man borde kunna göra jämförelser för halvbloden, dock borde skillnaden vara ännu mindre bland dem, eftersom de rids in senare och inte behöver prestera förrän tidigast vid 3-års ålder.

Här är artikeln i sin helhet:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/LisaJohansson03.pdf

Personligen vill jag inte ha föl för tidigt då vädret alltid är osäkert där jag bor, vill ha någorlunda torra hagar och absolut ingen snö.

Jag tror han heter Henrik Nykvist (eller liknande). Jobbade (eller jobbar) iallafall på skara kliniken och det är möjligt att hans underlag var just från klinikkundunderlaget.

Det jag undrar är ni som förespråkar tidig seminering ställer er till att tex enda stationen som har tillstånd av Schockemöhle att seminera med For Pleasure inte öppnar förrens den 1 Maj?

/..../tex enda stationen som har tillstånd av Schockemöhle att seminera med For Pleasure inte öppnar förrens den 1 Maj?
Tillstånd? Kan du utveckla det?

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 281
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Ber om ursäkt ifall det här blir en väldigt rörig trådstart, jag ska försöka vara så tydlig jag kan men jag har en massa funderingar som...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka