Varför dressyr?

Sv: Varför dressyr?

Varför kom det sig att ni började med just dressyr?
Jag vet inte, det var det som intresserade mig mest helt enkelt!
När jag började känna hur det kunde kännas ville jag bara ha mer helt enkelt :D

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
Hoppning har jag aldrig varit sådär jätteintresserad av... dels är det lite för farligt ( ;) ), dels så är det inte samma känsla bara.
Det roligaste med dressyr är att känna sig som ett med hästen, när allt flyter på, alla övningar funkar, alla övergångar flyter, hästen känns i harmoni med dig och det känns att man blir duktigare och duktigare tillsammans med hästen. Ett samarbete!

Det tråkigaste är när man rider jättedåligt och det inte känns som att man räcker till hur mkt man än försöker :p

Vad är det som driver er?
Viljan att utvecklas och bli bättre!

Varför kom det sig att du började med just dressyr?
Jag är en gammal ridskoleryttare och eftersom jag är lite feg för att hoppa så var det nog i grunden därför som jag utvecklade mitt dressyrintresse. Det fanns liksom inte så mycket annat att välja på.

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren?

Allteftersom jag lär mig mer så tycker jag att det är roligare och roligare och inser dessutom hur mycket mer det finns att lära sig. Dressyr är en fantastisk konst helt enkelt och det passar mig bra. :D

Vad är det roligaste/tråkigaste med det?

Roligast är nog aha-känslorna. Eller känslan av flyt och att vara samspelt med hästen. När det fungerar helt enkelt. Och när jag verkligen känner hur en stel, svår häst plötsligt mjuknar och växer, får världens steg och frustar nöjt... (:
Tråkigaste är nog motsatsen: när jag är stressad, när kommunikationen inte alls fungerar. Stel, irriterad ryttare ger stel,irriterad häst. Dessutom kan det vara rätt segt att sitta 45 minuter och träna bakdelsvändningar...

Att lära mig mer, att ständigt hitta nya vägar och utvecklas. Att ha roligt, och så som sagt känslan när det går sådär härligt bra!

Förut var jag inne på hoppning men sen insåg jag att in ponny mer var en dressyr ponny än hoppponny så det fick bli dressyren eftersom att hon var både bättre i det + att hon tyckte mest om att hoppa låga hinder :)

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det? Vad är det som driver er?
Som sagt så var det ponny som gjorde så att det blev dressyr. Det roligaste är när man känner att både jag och ponnyn utvecklas. Och att jag känner att ponnyn verkligen tycker att det är kul att vara och tävla och tävlings människa som jag är tycker jag att det är kul att träna mellan tävlingarna så att det går bättre på nästa tävling :) Det tråkigaste är väl när ingenting funkar, hur man än gör så går det inte.
Det som driver mig är att jag verkligen känner att det går bättre och bättre. och sen att jag ser på poängen på tävlingarna att dom blir hörgre och högre.

Hur kommer det sig att ni började med just dressyr?
Jag var en hoppryttare som dock alltid varit extremt noga med dressyren och red redan på B-ponnytiden mycket mer dressyr än mina jämnåriga kompisar som också tävlade hoppning med sina ponnysar. :D

Men som sagt, tävlingsmässigt så var det hoppning som gällde, upp till nationell nivå ändå tills i höstas ungefär.

Då tappade min ponny helt plötsligt lusten, han hade haft ont i ryggen en tid men ville inte hoppa trots att ryggontet var borta.
Han började stanna och jag kraschade rejält ett par gånger i stora maffiga oxrar, vilket gjorde att jag tappade lusten lite.

Då började jag starta lite dressyr istället, vilket gick kanonbra så då har det bara fortsatt! :)

Ponnyn har nu fått tillbaka hoppglädjen helt och hållet, och vi hoppar, men tävlar inte hoppning just nu i alla fall.
Det är dressyr som gäller! :)

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
Som sagt, jag hoppar fortfarande - men anledningen till att jag bara tävlar dressyr nu är nog för att jag tycker att det är lite lugnare.

Dessutom känns dressyr mer som ett bevis på att man verkligen kan rida och är samspelt med hästen, i hoppning är det så mycket tur och träff som spelar allt för stor roll ibland.

Dom där bra stunderna, då allt bara stämmer och man dansar fram. :love:

Det är väl enda gången någonsin i livet som jag kan känna att wow, det här är jag faktiskt BRA på! :laugh:

En liten hopprädsla i kombination med att jag inte hittade "den" hästen som jag kunde känna mig säker i hoppningen med (ridskoleryttare då) gjorde att jag började mer och mer med dressyr i stället.

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det? Vad är det som driver er?
Det roligaste är när man får känslan av samspel, att jag kan få en så stor häst att göra så mycket med hjälp av så lite.
Det tråkigaste är när man hamnar i en svacka och man bara tragglar och tragglar och det bara inte vill fungera med någonting.

Är för feg för att hoppa så då fick det bli dressyr

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren
jag blev för osäker i hoppning så då gick jag över till dressyr

och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
det roligaste är när det går bra och man kommer vidare framåt i utbildning och det tråkigaste är när man går bakåt

just nu inget så jag vet inte hur det blir i fortsättningen

Hur kommer det sig att ni började med just dressyr?
Ehm jag kände tidigt när jag började rida att hoppning inte riktigt var min grej. Så då blev det dressyr. Sen anses ju dressyren som svårare, jag gillar utmaningar! Sen passar dressyren min personlighet jävligt bra. :P

Jag kände ju tidigt att hoppning inte var något fö mig. Det bästa med dressyre är nä man bara sitter där och tänker rörelserna man ska göra och hästen bara dansar. Det är då man förstår varför man rider och framförallt rider dressyr. Det tråkigaste måste jag säga är att det är en sådan bedömningssport. Jag tror inte alla domare dömer exakt likadant. Vissa domare gillar vissa ekipage och det kan jag se som en irriterande faktor i tävlandet

RESULTATET! När man sitter där på hästen och exempelvis galoppombytena till högergaloppen bara funkar utan tjafs. Och när man får höra från andra att det har skett framsteg. Det är det som sporrar den gråa vardagen!

Tävlar mest hoppning, men min ponny varit i princip oridbar när jag köpte henne. Så det blev mkt dressyr för att hon ens skulle kunna galoppera och vi har jobbat extremt mkt för att stärka henne så att hon ska orka bära sig.

Tävlar mest hoppning, men dressyren blir bara roligare och roligare, tränar nästan bara dressyr hemma. Efter debuten i LA på över 63% på en ponny som inte ens kunde galoppera för ett år sen så kan jag ju säga att jag inte kommer sluta tävla dressyr ;)

Resultaten, jag ser hur hästen har utvecklats. Hur jag har utvecklats. Sen Så lyckas jag skada mig hela tiden, och min dressyrtränare försöker göra dressyrryttare av mig på heltid nu.

Jag tävlade i hoppning förr, men hade så svårt med att komma rätt på hindrena att det blev lite läskigt att chansa på oxrarna i 120 när hästen hoppade av oavsett.
Dessutom har vi inga bra träningsmöjligheter på Bollerup och hoppning är bäst att hålla "färskt" om man säger så, och jag är för lat för att släpa fram en hel bana själv :o

Det roligaste med dressyr är ju när man känner att det funkar bra, att hästen går hur fint som helst och man kan ta det vidare till en annan nivå. Dessutom är det kul att titta på duktiga ekipage. Det är väl också det som driver en. :)

Jag började tävla dressyr på 'min' förra häst. Vet inte hur det kom sig, men vi skulle ha ett lag i div3 och jag fick vara med helt enkelt. Så efter det har jag tävlat laget varje år.

Jag är egentligen hoppryttare och älskar hoppning betydligt mer än dressyr, men min nuvarande häst har slängt av mig så mkt att jag är lite rädd för hoppningen så nu blir det dressyr på henne också ... :p

Nu tävlar jag varken höga klasser eller många gånger/år iom att min häst har begränsningar osv, men det som är roligast är ju att få kritiken/resultatet efteråt, även när det är orättvist bedömt och man blir väldigt sur på hur vissa domare dömer...
Att läsa igenom protokollen i efterhand och jämföra tycker jag är jättekul:D

Dressyren ger mig en kick som hoppningen aldrig har lyckats med :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 321
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar