Sv: Varför dressyr?
Varför kom det sig att ni började med just dressyr?
Jag började rida för min instruktör både i hoppning och dressyr, då jag insåg att hoppning var inte min grej.
Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
Jag rider ju både islandshäst och vanliga halvblod/ponnyer och när man märker att samspelet fungerar eller man gör en perfekt skänkelvikning, då är det lycka.
Roligaste - När allting fungerar.
Tråkigaste - När ingenting fungerar och man får stanna upp och verkligen tänka efter, hur sjutton gick det där till?
Vad är det som driver er?
Samspelet (igen), man blir så glad om hästen verkligen jobbar i rätt form, med bra bakbensteknik och man får till dom där perfekta öppnorna eller slutorna och när den förvända galoppen går som en klocka. Då känner man sådan glädje!
Jag kan ju tex säga att när jag red ridskolans "tråkigaste" pålle, ett hbl som tröttnat på allt som har med ridning att göra i princip, gick som klocka för mig, vi satte den förvända galoppen och även galoppslutorna var helt
plus att den hästen aldrig går i form nästan, dålig bakbensaktivitet men just den lektionen gick den som värsta dressyrhästen, då kände jag att dressyren är min ridgren och jag tänker inte lägga av med dressyren.