Varför dressyr?

L

LaBanba

Kom att tänka på en intressant fråga. Varför kom det sig att ni började med just dressyr?

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det? Vad är det som driver er?

Kul att veta hur andra tänker :)

Sv: Varför dressyr?

Hur kommer det sig att ni började med just dressyr?
Jag var hoppryttare i ett par år men slutade när jag kände att jag inte skulle komma nån vart med det. Hästarna jag red var antingen för gamla eller för unga och det satsades inget på hästhoppning i stallet (bara ponnyhoppning :smirk:) Dessutom blev det för stressigt med mitt nya schema när jag började gymnasiet. Så jag la av och började lägga min energi på dressyr i stället. Det gick bättre och bättre och plötsligt blev det tävlingar och annat skoj. Har aldrig avancerat och utvecklats så mkt som de senaste två åren :)

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
Tja, dressyr var ett naturligt val helt enkelt. Och det blev roligare och roligare för varje gång. Jag längtade lite efter att få rida riktigt prydligt och fint och inte alltid leta efter genvägar. När jag nu tänker efter är jag mer som person en sån som gör saker grundligt och ordentligt än letar efter genvägar så dressyren passar verkligen mig.

Vad är det som driver er?
Känslan när man rider in på banan bara jag och hästen med den förväntan som ligger i luften - den är obeskrivlig! Jag älskar att tävla och förbereda inför en tävling, både genom träning och att fläta manen. Och den känslan att "ah - där satt den!" den är inte dum den heller ;)

Jag tyckte bara att hoppning var roligt först, när jag inte var så duktig och red på ridskolans hästar.

Av en tillfällighet tog jag och en kompis en privatlektion i dressyr för flera år sedan, och det var den som gjorde att jag fastnade. Det var då jag för första gången upplevde när hästen gick stadigt i form, det var underbart! Då började jag tävla, och det blev bara roligare och roligare! Både jag och min kompis rider fortfarande för den tränaren och har utvecklats jättemycket.

Jag tycker det bästa med dressyren är när min häst går precis som jag vill och lyssnar perfekt. Det är så härligt när man får en sån kontakt med hästen.
Dessvärre så händer det väl inte allt för ofta, men jag blir så motiverad när det väl händer :) . Dressyr är underbart!

När jag var barn var hoppning minst lika roligt som dressyr men som vuxen började jag bli lite hopprädd på högre höjder samtidigt som jag kände att jag hade en fin bra känsla i dressyren med flerrtalet hästar. Då blev dressyr mest intressant. Det kändes som att hoppning inte är en lika stor utmaning heller men i dressyr finns det alltid saker som man kan förbättra och förfina. Om man hoppar runt felfritt och snabbast så vinner man och då är det bra, kan inte gå bättre så att säga. Även om du vinner i dressyr kan du tävla mot dig själv och försöka höja poängen och procenten och också försöka hitta en ännu bättre känsla hela vägen genom dressyrprogrammet. Detta går att sträva mot på vilken nivå man än befinner sig och var i prislistan man än hamnar.

Nu förstår jag ju att det krävs oerhört mycket på elitnivå i hoppning också där även dressyren kommer in men jag tycker i alla fall att dressyren är ridsportens rolls royse och har sin speciella tjusning. Det tar så himla lång tid att utbilda dressyrhästar och det är jätteroligt att titta på dressyr med. Att känna att man är ett med hästen i dressyr är bland de underbaraste känslor som finns.:love:

Jag har alltid varit något av en tjej som inte riktigt har vågat att hoppa höga hinder osv. Dressyr har alltid känts naturligt för mig att rida även om man kanske tyckte att det var tråkigt att harva runt i ett ridhus på ridskolan som liten ;)

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det?
Som tidigare sagt var väl dressyr det som passade mig bäst. Sen tycker jag att det är en större utmaning med dressyr än hoppning och jag är inte rädd för att satsa på det som jag tycker är "svårare".

Den "rätta" känslan. De ögonblicken då allting fungerar perfekt, då det känns som om allting går så lätt. :love:

Va hoppryttare men blev hopprädd, därför ._.

är hoppryttare i grunden men pga ovanstående anledning blev de dressyr.

jag är jävligt tålmodig o envis o ger inte upp,o en jävla optimist. jag kommer komma lång , jag kommer lyckas med mina mål. nån gång :D

Varför kom det sig att ni började med just dressyr?
Jag började rida för min instruktör både i hoppning och dressyr, då jag insåg att hoppning var inte min grej.

Jag rider ju både islandshäst och vanliga halvblod/ponnyer och när man märker att samspelet fungerar eller man gör en perfekt skänkelvikning, då är det lycka.

Roligaste - När allting fungerar.

Tråkigaste - När ingenting fungerar och man får stanna upp och verkligen tänka efter, hur sjutton gick det där till?

Samspelet (igen), man blir så glad om hästen verkligen jobbar i rätt form, med bra bakbensteknik och man får till dom där perfekta öppnorna eller slutorna och när den förvända galoppen går som en klocka. Då känner man sådan glädje!

Jag kan ju tex säga att när jag red ridskolans "tråkigaste" pålle, ett hbl som tröttnat på allt som har med ridning att göra i princip, gick som klocka för mig, vi satte den förvända galoppen och även galoppslutorna var helt :love: plus att den hästen aldrig går i form nästan, dålig bakbensaktivitet men just den lektionen gick den som värsta dressyrhästen, då kände jag att dressyren är min ridgren och jag tänker inte lägga av med dressyren.

När jag red ponny var jag "hoppryttare" men det gick inget vidare, kom nog aldrig längre än till tredje hindret på tävling. Tyvär var min ponny ingen vidare dressyrhäst heller och ännu värre var det med matte. I gymnasiet började jag rida en stor häst på helgerna (bodde på skolan i veckorna) och ägarna ville jag skulle tävla den i dressyr, var väl ok men tyckte fortfarande att hoppning var grejen. Hästen var rätt stark och inte världens roligaste att rida men vi fick några placerngar ibland. Efter gymnasiet började jag jobba i ett hoppstall, hade en hopphäst med mig och allt handlade om hoppning. Insåg att jag saknade dressyren så efter att jag slutat där så köpte jag mig en ny häst och vi gled mer och mer in på dressyren. Så på den vägen är det...

Varför blev det just dressyr och ingen annan gren och vad är roligast/tråkigast?
Insåg att om man vill utvecklas och hela tiden klättra i sin gren så bör man inte börja mesa sig så fort hindrena blir högre än en meter. Visst hoppade jag högre men med hjärtat i halsgropen. Hade jag varit nöjd med att tävla 1 m så hade det väl varit ok men jag har alltid velat uppåt. Jag har helt enkelt bättre förutsättningar för dressyren och det är roligare att känna att man KAN ta sig upp i klasserna. Det roligaste är samspelet med hästen och de där tillfällena när man kämpat sig förbi en svårighet och det till slut lossnar. En prisrosett då och då sitter inte fel ;) Det tråkigaste är när man sitter fast och känner att man inte kommer vidare.

För att vara helt ärlig så är tävlingarna en stor drivkraft, kanske inte enbart för ev. rosetter utan för känslan att få visa upp och jämföra det man åstadkommit. Att se framstegen på papper! Men självklart även kärleken till hästen, den underbara känslan när man lyckas och samspelet mellan mig och hästen. Tävlingarna är egentligen bara ett mätinstrument även om en placering liksom är pricken över i.

därför att min tilltänkta nya hopphäst blev helt överladdad av att hoppa mer än två hinder i rad.:p så blev det mer och mer dressyr istället.. sen har jag trasiga fotleder så jag kan inte rida med korta läder längre. var med andra ord tvungen att bli dressyrtant. :angel:

det roliga är när allt bara flyter på och man kan göra "allt". tråkigt när saker inte funkar.

det som driver mig är att få min häst så vältränad och stark som möjilgt, så han kan hålla länge. och att det är kul att lära honom nya rörelser. tävling intresserar mig inte öht.

Min ungponny blev stressad på hopptävlingar eller när kraven ökade som äldre. Då gången var bra tänkte jag sälja den som dressyrponny, men ville ta ut henne på lite dressyrtävlingar först för att det skulle gå lättare att sälja. Sedan sköt jag på försäljningen för att jag tyckte så mkt om hästen och tillslut så fastnade jag i dressyren helt och hållet...

Fördelen med dressyr vs hoppning är att vardagsarbetet är roligare. När man har större mål än att få hästen lydig och stark så den ska hoppa bra. Det känns ju ungefär som för en hoppryttare att få hoppa varje dag, istället för bara 1 gång/vecka. Dessutom är det roligare att sitta på en häst med gång.

Resultat. När jag når mina mål(både prestation och resultatsmål). När det känns som det går framåt. Och att rida riktigt härliga travökningar:)

Jag började med dressyr på "heltid" när jag blev hopprädd :D

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det? Ja, det vet jag faktiskt inte :p

Att det faktiskt går bra ibland :banana:

Senast ändrad:

Märren gillar inte att hoppa så jag tävlar dressyr "under tiden" medan jag väntar på att unghästen ska bli stor (hopphäst). Har svårt att motivera mej att träna om jag inte tävlar.

Är hoppryttare eg men provar det mesta inom hästsport. Har kört ponnytrav. Tävlat både hopp, dressyr o fälttävlan. Ridit ponnygalopp, o bruksridning/brukskörning. Provade förra året en ny gren som heter TREC. Det är bara dressyren just nu. Jag gillar att variera mej o göra allt med mina hästar. sen koncentrerar vi oss på en gren.

När man hittar känslan! När vi går framåt i utvecklingen. Å sen är jag en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna så jag vill hela tiden göra nya saker.

Dressyrarbete är himla roligt, grunden till all ridning oavsett gren om den ska fungera fullt ut. A och O om man vill ha en lydig och en så hållbar häst som möjligt och det tror jag att alla vill. Det ända tråkiga med dressyrtävlingar är att det tar så himla lång tid, tycker att programmen kunde kortas ner ngt.

Själv älska jag att träna dressyr, helt underbart när man hittar känslan som ovanstående säger. Tyvärr är den svårare att lära ut. Men jag åker hellre på hopptävlingar;)

Kom att tänka på en intressant fråga. Varför kom det sig att ni började med just dressyr?
När jag fick min ponny för ett antal år sedan så ville jag både hoppa och rida dressyr. Det visade sig ganska snart att dressyr var att föredra på den ponnyn. Inte så att hon hoppade dåligt, det var bara obehagligt. Tävlade SM i dressyr och LA hoppning.

När jag sedan skulle köpa stor häst var jag enbart och kollade på hopphästar. Så en dag skulle jag ner till skåne och kolla på ett par hpphästar och passade på att åka och titta på ett sto som hade intressant dressyrstam. Jag smälte på studs. Så blev det ännu mer dressyr. :idea:

Rider nu även ett rent hoppstammat sto men hon har orsakat lite för mycket frakturer för att jag ska hoppa henne. Så nu håller hon på att skolas om till dressyrhäst på riktigt.

Jag ser mig inte som ren dressyrryttare egentligen, men eftersom jag har tränat mest dressyr är jag ju bäst på det. Jag hoppar gärna men har helt enkelt ingen häst som är lämplig att hoppa i dagsläget. Mer än gymnastik förstås! :idea:

Perfektionism driver mig. Och kärleken till hästen. Jag hade nog varit lika ambitiös om jag hade hoppat eller ridit fälttävlan.

Sen kan ju teater-apan i mig spela in lite också. Det är så mycket roligare att rida in på dressyrbanan och visa vad man kan i 5 minuter än att rida in på hoppbanan och visa vad man kan i 1,5 minuter bland 150 andra starter. ;)

Senast ändrad:

Nu är jag inte renodlad dressyr eller hoppryttare utan ser mig själv som allroundryttare. Men dressyren är ju grunden till allting och för att kunna hoppa bra och i balans måste man ju kunna rida bra utan hinder.

Som sagt så har jag inte valt dressyr framför hoppning. Det tråkigaste med dressyr är att det lätt blir att jag ställer krav på mig själv och hästen och att man alltid måste vara motiverad och peppad för att det ska gå bra. Då kan det vara skönt att bara rida ut och luffsa litegrann. Det roliga med dressyren är när man gör framsteg. När hästen blir starkare i bakdelen, smidigare och lydigare. Att lära sig nya saker är också väldigt spännande.

Det som driver mig är att få en så lösgjord och ridbar häst som möjligt. Att stärka hästen så gott det går så att hon håller länge. Att få ett samspel mellan mig och henne, att lära mig nya saker. Att utvecklas.

Svårt att säga varför..
När jag var yngre och red ponny så såg jag mig själv som hoppryttare, av någon konstig anledning så tyckte hela min omgivning att jag var dressyrryttare :p
Har alltid tyckt att det är roligt att träna dressyr, aldrig varit jätteförtjust i att tävla. Jag har för mycket nerver..
Jag åkte av otäckt ett par gånger med ponnyn när vi hoppade och blev helt enkelt rädd.
Det var nog då som jag började se mig som dressyrryttare.
Sen går det helt enkelt inte att jämföra, känslan när allt är rätt i dressyren mot känslan av att få ett perfekt språng över ett hinder.
Dressyren slår hoppningen med längder..
Även om jag numera börjar tycka att det är roligt att hoppa igen, jag har nog blivit smittad av Maximus.. :D

Jag rider eller red eller jag vet inte längre :confused: fälttävlan med mina hästar och den ena hästen började bli mer och mer nervös i hoppningen och terrängen vilket föranledde att för hennes skull har jag börjat skola om henne till ren dressyrhäst. Visserligen ingår ju dressyren i ft så det är ju ingen nyhet för henne direkt att gå på dressyrbanan och som ft-häst red jag vanliga dressyrklasser upp till Msv på henne med placeringar.

Varför blev det dressyr och inte någon annan gren och vad är det roligaste/tråkigaste med det? Vad är det som driver er?

Kul att veta hur andra tänker :)

Som jag sa blev hon rädd och nervös i hopp och terräng, det tråkigaste är ju att det är så in i helvete tråkigt på dressyrtävlingar alltså folket och stämningen jämfört med en fälttävlan.

Vad som driver mig nu är att nu när det är bestämt att hon bara skall tävla dressyr är att det är enklare att sätta upp mål och genomföra dom nu när man bara har en enda gren att ägna sig åt och inte 3. Så hon skall starta St George till hösten och Int.1 till våren sen får vi se hur det utvecklar sig resten.

Som tur är har jag en hopphäst och en hopp/ft häst oxå så jag inte blir helt livlös som dom andra trista dressyrryttarna :p

kl

Jag var en riktig hoppfantast i början av ridningen. Drömde om fälttävlan och fart och fläkt..dressyr var tråkigt och menlöst!
Allteftersom jag lärde mig mer kände jag tvärtom. Vad gav hoppning mer än att klippa hinder? Dressyr blev alltmer intressant ju mer jag förstod och så är det än idag. Att det sedan är svårare än att hoppa (anser jag) ser jag som ett stort plus. Jag älskar utmaningar och att skapa en sådan relation till en häst där målet tillslut är att man "blir ett" och "tänker" sin ridning, att samla och få ut det vackraste av 6-700 kg muskler!..finns det något vackrare?:love:
Att det dessutom gynnar hästen är knappast negativt.
Jag har blivit inspirerad från många håll och kanter. Traditionell dressyr, akademisk dressyr, westerndressyr. I slutändan är det den traditionella jag rider . Jag inspireras av folk som Borba, Nevzorov, Kyra, I viss mån Grunsven (kan inte stå för hennes RK) och många många andra.

Nu behövs bara en häst! :o

Nu vet jag inte om man kan kalla mig någon riktig dressyrryttare, men det är dressyren jag tycker är roligast och det är i dressyren jag ändå har ambitioner (även om de är låga).

Började nog redan på ponnyridskolan, ägarna var klart dressyrinriktade så hoppningen blev på något låg nivå, så jag lärde mig aldrig att hoppa ordentligt, det ledde då till att hoppning blev läskigt och då var det ju bara dressyr kvar, som var kul. När jag började rida igen som äldre råkade jag ut för samma sak, två ridlärare som tyckte att hoppning var lite läskigt och dressyr kul, det smittade av sig...

Jag fick en ridlärare sen som tyckte att hoppning var jättekul, vilket smittade av sig, och jag blev istället mer hoppinriktad. Åkte dock till USA för att plugga o efter att först nästan ha hamnat på ett ställe där dom BARA hoppade blev det istället bara dressyr. Tanken var att jag skulle hoppa också men det blev aldrig av. Blev då riktigt dressyrinriktad tack vare fantastiska hästar och fantastisk tränare. När jag kom hem till sverige började jag en hästskötarutbildning där vi red för en riktigt duktig dressyrtjej och började även rida på en ridskola där man bara rider dressyr i dom vanliga grupperna. Jag har dock börjat hoppa lite igen och tycker att det är JÄTTEKUL, men mina enda ambitioner där är att sluta tycka att det är så fasansfullt läskigt (på 70-90 nivå..).

Drivet just nu.. det är nog att jag kämpat på jättelänge med en ridskolehäst som är allt annat än lätt. vi har en hel del kvar att jobba på i galoppen men i traven har hon blivit så RUSKIGT fin! så det får mig att bara vilja mer! Samt att jag hoppas på att kunna få tillräcklig ordning på galoppen för att kunna rida ett godkänt program innan sommaruppehållet. :)

Jag började inte med dressyr, jag tävlade hoppning och fälttävlan upp tom MSV. Men jag råkade ut för en allvarlig olycka och blev förlamad i halva kroppen, efter det kallade jag mig för ofrivillig dressyryttare. Nu har jag lärt mig att gilla sporten (tack vare min underbara häst) även om jag saknar hoppningen och terrängritterna oerhört mkt. Nu tävlar jag handikappdressyr istället.

Se svaret ovan, det roligaste är samspelet med hästen, visst det hade jag innan i hoppningen också, men det blir närmare i dressyr, det tråkigaste är att det sällan bjuder på någon vidare fart och spänning (inte på min nivå iaf). Det som driver mig är min oerhörda tävlingsinstinkt och viljan att alltid bli bättre (herregud jag har ju efter 21 års ridande precis lärt mig hur det ska kännas, återigen tack vare min häst).
Den som har högst krav på mig är och kommer alltid att vara , jag själv. Ibland känner jag dock att jag borde sluta rida, eftersom det aldrig kan bli så bra som jag vill pga min skada.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 321
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar