Varför drar man lätt tillbaka skänkeln i en dressyrsadel?

S

stallkompis

varför drar många tillbaka skänkeln när de skall driva en häst i en dressyrsadel? Är det pågrund av att stöden inte är lika stora bakom skänkeln som på en allround och hoppsadel? Har ngn tips på hur man slutar upp med detta?

Sv: Varför drar man lätt tillbaka skänkeln i en dressyrsadel?

Man lär sig driva korrekt...

Ofta kan nog sadeln vara illa tillpassad så man inte sitter helt i balans.

varför drar många tillbaka skänkeln när de skall driva en häst i en dressyrsadel? Är det pågrund av att stöden inte är lika stora bakom skänkeln som på en allround och hoppsadel? Har ngn tips på hur man slutar upp med detta?

det har inte med dressyrsadeln i sig att göra, det har med att göra en felaktik sits och brist på balans!
skänkeln ska inte röras ur position vid drivning.

har dock sett beetendet hos ryttare som rider i för små sadlar på för små hästar, då är det lätt att man hamnar ur balans.

tips...
  • en en kunnig peron hjälpa dig på plats
  • lägg upp en bild så vi på buke kan se, för att hjälpa dig
  • sluta vika dig på mitten som en fällkniv----> luta dig fram o tappa bak skänkeln
  • kolla om sadeln ligger i en korrekt vågrät linje

lycka till!

och ofta är stiglädrena för långa åxå = svårt att ha fötterna kvar i stigbyglarna när man måste dra upp och bak skänkeln för att komma intill hästen

det kan nog handla om att man inte har lärt sig att använda sätet på rätt sätt - ett drivande säte betyder inte att överlivet och skänkeln ska åka bakåt (vilket bla en skrämmande stor andel av msv b-ryttarna härikring verkar tro)
förekommer ofta i kombination med för långa tyglar och balansen i handen åxå...

Bra tips,

Jag gör nästan allt ni skrev, lutar mig framåt-benen bakåt, driver med skänklarna "bakom min rumpa",

Ja tror faktiskt att det är min ANKYsadel som gör det, för jag måste liksom pressa fram underskänkeln för att kunna få fram dem, men rider jag i en annan dressyrsadel(Amerigo CC) så har jag inga som helst problem med att få fram underskänkeln..

Det är lite trist för det stör ridningen lite.. *Men snart kommer min Amerigo CC:banana:*

Trevligt med så många svar.. får väll bara tänka på att inte göra de å korta upp lädren en aning. har aldrig haft några problem med sitsen annars, lade bara märke till de när ja satt upp i en dressyrsadel vilket ja inte brukar göra.

Ha de fint!

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat