Varför dör angorakaniner?

L

Lisadisa

Har läst att om man inte klipper angorakaninerna med jämna mellanrum, ca 90 dagar, så dör de.
Varför?

Sv: Varför dör angorakaniner?

Var har du hört det? Jag hade angorakaniner för både päls och kött när jag var yngre, och en av dem, en hane, fick ha sin päls ifred i flera år. Han levde i allra högsta välmående, bara jag borstade ur de eventuella tovor som uppkom......

I min värld låter detta högst osannolikt, men då är jag ju ingen kanin expert... :D

Kanske de menar att kaniner rent generellt är väldigt känsliga för värme, och för mycket päls gör att de dör av värmeslag, och att angorakaniner är ännu känsligare för detta än kaniner med kort päls?

Hej!
Jag har fött upp angora kaniner sen 1991. De skall klippas ca var 3:e månad. Någon hade svarat att hon borstade sin kanin och det gick bra. Ja men då borstar hon bort ullen som är "mogen" och pälsen byts.
Om kaninen inte blir klippt slutar den att äta,(troligtvis för att det blir för varmt) och mår väldigt dåligt och risken finns att den dör. På endel kaniner tovar sig pälsen lättare och de kan "fälla" så att det lossnar päls för att det har tovat ihop sig. Men detta är troligtvis smärtsamt för kaninen. På andra kaniner tovar pälsen ihop sig som en filt, i huden blir det då mjäll och sår som kan bli en inkörsport för fluglarver. Det går inte att jämföra en angora med en korthårig kanin. Angora ullen är den finaste animaliska ull som finns förutom silke. Och den har ett mycket högt värme värde.
Med andra ord en angora kanin skall klippas var 3:e månad eftersom kaninens ull hela tiden växer. Jag har tagit över flera vanvårdade angora kaniner och det är synd och skam när folk skaffar djur som de sen inte sköter.
Själv säljer jag endast till de som är intresserade av ullen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
13 357
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka