Varför dopklänning? Alternativ?

Gnarpis

Trådstartare
Sonen ska döpas i slutet av maj hemma i trädgården, men jag vill inte ha nån dopklänning på honom. Varför har man ens dopklänning? Nån som vet?
Och sen undrar jag vad man kan ha istället.

Sv: Varför dopklänning? Alternativ?

Jag tycker att dopklänning i fint, därför hade vi det.

Han kan väl ha vad du tycker är snyggt, vad du tycker passar. :)

Är det ett dop eller en namngivningsceremoni ni ska ha?

Jag googlade och här:

Varför är klänningen vit?
Inom den kristna tron är den vita färgen festens färg. Den är också förknippad med renhet och oskuld.

Varför är klänningen lång?
Vid ett barndop är det föräldrarna som vill att deras barn ska döpas. För barnet innebär detta att dopet blir något att växa in i. Den långa dopklänningen vill just visa hur dopet är något att växa i och hur Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå. När man sedan konfirmeras tar man på sig dopklänningen (konfirmandkåpan) igen. Då är den i rätt längd. Vid konfirmationen får den döpte säga ja till sitt dop. Konfirmanden bekräftar sitt dop och Gud bekräftar konfirmanden. Sista gången en människa klär sig i den vita dopklänningen är vid svepningen när man är död.

Sen om man vill tolka in symbolik i det eller ha det av traidition eller inte ha det alls, det är väl en smaksak.
Vi hade en jättefin lång klänning i blekt lin och en liten hätta till :) Andra fina kläder duger säkert utmärkt, vad än ni föredrar :)

För att barnet ska växa in i tron är vad jag har lärt mig.

Du kan ju använda precis vad du vill! Det kan dock vara värt att kolla in lite olika snitt på dopklänningarna, jag har sett väldigt fina i oblekt linnetyg för de som inte är så förtjusta i spetsar och "dulledull"

Finns ju massor av fina plagg man kan använda i stället, kanske någon släkting till er kan sy eller virka något?

Jag gillar Plastisocks dopklänning, om man ändå vill ha en klänning men inte så traditionell. :)

Okej. Intressant tycker jag att få veta vad som ligger bakom traditioner.

Jag hade tänkt mig vita kläder ändå och det känns ju passande.
Och efter att ha läst här så är jag inne på en vit body med krage och ett par vita byxor.

jag hade ju dopklänning eftersom jag av någon märklig nyck i nionde klass SYDDE en i syslöjden????
vet ff inte varför men den är jättefin och min systers tre barn är döpta i den och min dotter...

Kul att ha ngt eget:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 004
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 285
Senast: feresia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka