Varför byter manen sida???

lillaana

Trådstartare
Konstig rubrik kanske men jag undrar verkligen...
Min hästs man har alltid legat åt vänster, men sedan nån månad tillbaka vänder den sig över på höger sida av halsen och det finns inte en chans att lägga tillbaka den. Inte för att det spelar nån roll, jag är bara nyfiken på hur det kan komma sig efter 15 år...??? :laugh:

Sv: Varför byter manen sida???

Börjat rida på något annorlunda sätt eller byggt mer muskler? manen brukar vela lägga sig på den "svagare" halssidan, pga musklerna för det mesta :)

AHA! :idea:
Det kanske är sant! Vi bygger muskler och kondition för fullt och hon har dessutom blivit av med sitt ryggonda...

Börjat rida på något annorlunda sätt eller byggt mer muskler? manen brukar vela lägga sig på den "svagare" halssidan, pga musklerna för det mesta :)

min pålles man ligger på den sida som är mes musklad.. så detta är nog mest skrock..

har oxå hört det där med att manen ska ligga på den minst musklade sidan, vet inte om jag tror helt på det. Jag har iaf sett många hästar med lite man här och där på båda sidorna. Skulle väl iochförsej säkert stämma på min häst att han har manen på hans mest spända sida iaf. Men man kan ju fläta över den om man vill.

Jag har mest hört om den stelare sidan. de flesta hästarna leds från tidig ålder på vänster sida. Sen när den börjar att ridas o blir mer liksidig kan mansidan variera- om man inte har en lång tung man

Du har inte annan längd på manen än vad du hade innan? Om manen blir längre/kortare så kan den få lite andra egenskaper. Även om man tunnar ut manen eller låter bli att tunna ut manen så kan den få olika egenskaper.

Har också märkt att på unghästar så kan det ändra sig lite år från år. Men det tror jag har att göra med att de får en annan kvalite på taglet när de blir äldre och därmed andra egenskaper.

Allmänt:
Jag undrar om det möjligtvis inte är en myt det där med vilket håll manen skall ligga åt. För det första så har jag hört så många olika:

Det ligger åt det håll som hästen är starkare åt
Det ligger åt det håll som hästen är svårast åt
Det ligger åt det håll som är hästens veka sida
Det ligger åt det håll som är hästens starka sida
osv.

Jag tror snarare att det är genetiskt betingat precis som mina virvlar i huvudet gör att håret falller lite mer åt höger än åt vänster. Fast det är som sagt bara mitt eget troende och inga fakta.

Mvh

Tora

På de flesta hästar vill manen lägga sej på den mjuka sidan, så när du rider med manen på yttersidan på ett böjt spår har hästen lättare att forma sig eftersom det är den "bästa" sidan. I andra varvet är den alltså kanske stelare.
Din hästs man hade ju bytt sida, för att hästen har bytt "smidiga" sidan. Hästar med delad man är oftast bra lösgjorda. men det stämmer inte alltid till 100 % :D

Min häst har också börjat byta sida på manen. Förut har den alltid legat på höger sida, den sida han är starkast på. Nu ligger den fifty/fifty ungefär, alltså halva manen på vänster sida där han alltid varit lite stelare. Jag hoppas att det betyder att han blivit lite starkare/mjukare i vänster sida nu, iofs är det inget som märks när man rider men hoppet är det sista som lämnar människan, som bekant :p

Det där måste vara en myt. Måste ju ha nåt med virvlar och mängden man att göra.
Mina kusar har ju man på båda sidorna.
Och den enas man ligger från öronen ner till halva halsen på höger sida och resten (halva halsen ner till manken) på vänster. Hon kan väl inte vara så konstigt musklad?:confused:
Och den andra har lika mycket man på båda sidorna:D

Tro mig jag har prövat i 10 års tid att få manen på båda att ligga på en sida, men det är omöjligt.

Men ju mer man desto bättre (min åsikt).

Tror det kan ha lite med hull att göra också. Min har alltid haft manen på vänstersidan (vilket också har varit hennes svagaste) men nu när hon både är ganska jämn och feeeet så har den plötsligt bytt sida.
Eller halva manen iaf då hon har en virvel precis mitt i mankammen som gör att manen nedanför den och ner mot manken ligger mest åt vänster medan manen över virveln ligger åt höger/det som varit ryckt unders förut står rakt upp:crazy:

KL

Min häst har för närvarade manen på höger sida, och det sas från början att det var hans svaga sida... däremot när ET var hos mig sist så sa hon att han var stelare i vänster sida, och manen ligger kvar åt höger, så jag vet inte vad det skulle kunna vara då i sådanan fall..:)

Däremot ligger kanske en tiondel av manen på vänster sida..:)

Men om manen är delad då? xD Är hela han svag då? :rofl: Han har dock mest man på höger sida.. :p Vet inte om det är det svagaste.. ska testa :idea:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Elo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka