Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?
Varför skulle det vara illa att "ha mage"?
Då utgår jag ifrån att "ha mage" antingen kan vara pga att hästen faktiskt är stor i bålen eller på grund av att hästen har mycket grovfoder i magen, ELLER t o m se uppsvälld ut över magen för att den är mager i övrigt - "ha mage" ser jag absolut inte som synonymt med att den är tjock.
Tycker Jegra´s kommentar ovan är en bra måttstock - har hästen ordentligt med bukmuskulatur så kan magen se stor ut när den är full med mat och avslappnad, för att sen krympa ihop ordentligt under/efter jobb. Det betyder ju inte att den är tjockare när den inte spänner magmusklerna, det är såklart inte heller någon garanti för att det inte finns fläsk med i bilden, det får man känna efter.
Muskler i vila kan faktiskt se ganska "påsiga" ut och förväxlas med fläsk om man inte vet vad man ska känna efter eller ser musklerna spännas (och inser att de då är hårda och utan fläsk...).
Då menar jag alltså inte halvt förtvinade muskler på en häst som inte tränats på ett halvår utan på en häst som tränas!
Det låter som att vi har lite olika måttstockar.
För på dig låter det som att du i jämförelse med mig ropar fång för minsta lilla konstaterade fett!
Själv oroar jag mig mer för magens hälsa, ämnesomsättning, bra med näring, att hästen inte ska vara i underhull.
Har man en häst som redan haft fång eller att man av någon anledning misstänker att den kan ha lätt för fång, då skulle jag ha extra koll på hullet, likaså om hullet plötsligt skenar iväg så det riskerar att bli en riktigt fet häst då skulle jag såklart haja till och se över vad man kan ändra.
Att en häst får fett på nacken behöver inte betyda fång. Det kan även ha med anlag/gener att göra. Nacken är det sista som försvinner på min (så länge överlinjen är ok, att det inte är en massa spända muskler som ligger och "drar ihop" övre halsmusklerna), börjar nacken krympa så är det när överlinjen redan är mager och man ser revbenen, i den grad att det börjat tas av muskelmassan pga näringsbrist alltså, och även då kan den se ut att ha rätt normal hals (eller t o m bred) jämfört med andra hästar.