Varför blir risgrynsgröten besk???

bettysmatte

Trådstartare
Förstår inte vad jag gör för fel... Min risgrynsgröt blir besk. Nej, den bränner inte fast. Och jag tycker inte att jag har i något konstigt/gör något konstigt heller. Jag gör som det står på paketet, dvs kokar ris med lite vatten och salt först, och sedan i med mjölken och så får det koka supersakta sedan. Just nu har jag Garant (Willys) grötris, men det har blivit så förut också med andra fabrikat. Vad kan jag tänkas göra för fel??? Jag älskar risgrynsgröt, men inte när den är besk...:(
 
Sv: Varför blir risgrynsgröten besk???

Jag kokar aldrig min risgrynsgröt enligt anvisningen. Jag har alltid bara mjölk, smör och lite socker i när jag kokar. Eller kokar och kokar, den får mest svälla lääääääänge på svag värme efter att den först kokat upp under omrörning.

Har i lite salt också, förstås...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir risgrynsgröten besk???

Vad har du för gryta? Minns att jag hade en gryta som gjorde att risgrynsgröten blev äcklig. Vet inte varför. Vill minnas att grythelvetet gick sönder och sedan har jag inte haft det problemet mer.
 
Sv: Varför blir risgrynsgröten besk???

Det är en helt "vanlig" gryta. Vad brukar de mest vara gjorda av - rostfritt stål:o? Inte teflon, aluminium, eller dylikt alltså. Lagar mat i den mest hela tiden, och inget annat har smakat konstigt, men man vet ju aldrig i och för sig.
 
Sv: Varför blir risgrynsgröten besk???

Har ingen aning ;)

Jag vet bara att koka risgrynsgröt på spisen är ett sabla bök. Jag gör min gröt i ugnen - i en lergryta! Det tar 1-1,5 timme, men jag behöver inte röra och jag slipper fastbrända kastruller. Dessutom smakar gröten fantastiskt gott :d

/Lizzie
 
Sv: Varför blir risgrynsgröten besk???

KL

Yeah!! Idag kokade jag bara med ris, mjölk, smör och lite salt och det blev GOTT :)!! Ingen beskhet alls. Tack för alla råd och tips i tråden :) !
 

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 591
Senast: Amha
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 999
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 613
Senast: Lhas
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp