varför blir det så här

T

tuija

:idea::cry: jag har hjälpt mäniskor och djur hela mitt liv, speciellt hästar, för om placerings.. tränare och mäniskor som inte klarat av hästarna och hundarna, har haft hästar som ser för jävliga ut och fixat till dom med egna pengar och varit stålt av att dom blivit fina, jag har hjälpt mäniskor som jag inte trot lurar mig, men jag har blivit lurad till slut, nu står jag i mitt värsta centrum, jag måste ta bort endel av mina hästar och saker då jag blivit betalnings skyldig till mäniskor som andra satt mig i som jag inte trodde fanns, och som jag trode jag kunde lita på. men jag va blå ögd, jag ser dessa under bara hästar jag hjälpt med som vi älskar att se, springa o va flock, nu har jag haft hästar i 30 år men hamnat fel för jag litar på alla, för jag tror alla är som mig, sen hur ska jag kunna sälja hästar då JAG VET ATT ENDEL INTE TAR HAND OM DOM FAN RENT UT SAKT,
men det finns en del som har god hand om endel av dom sålda hästar som jag sålt på mina 30 år , ge mig ett svar vad man gör med osärgösa människor tack tuija

Sv: varför blir det så här

Varför det blir så här?
För att det alltid finns andra som ser till att sko sig själv först och ofta då på andras bekostnad.
Vad man gör vet jag inte speciellt inte när jag inte vet vad vad de gjort. Men det kan ju finnas saker att göra.

Om det inte är för att snabbt få in pengar som du måste sälja hästarna. Så kan du ju lämna ut dem foder och på det viset ändå ha koll på dem. Har själv undersök hur det är med utmätning av foderhästar innan jag lånade ett sto för avel av en som var hårt skuldsatt. Ville ju inte riskera att stoet blev utmätt med mitt föl i magen. Jag fick svar från alla jurister inkl en från KF om att det inte skulle bli tal om någon utmätning så länge som jag hade nyttjanderätten på hästen. Med andra ord så länge avtalet gällde så skulle inte hästarna kunna mätas ut.

Kort analys, på extremt få fakta:

1. Du är lurad.
2. Du är själv ganska oseriös som tagit på dig mer än vad du klarat av. Det är inte hästarna betjänta av om du inte kan lösa det på ett bra sätt.
3. Försök ta hjälp på något sätt för att hitta en acceptabel lösning på situationen.
4. Lär dig att inte riskera samma situation igen sedan.

första du säger att jag är lurad ja inget annat att säga

andra du säger att jag är osärjös då jag har hållit på med hästar, jag tagit hand om i 30 år som andra inte klarat av som dom givit mig och fåt bättre liv,

mina hästar har det bra , men vad jag blir lurad på är att jag tror mäniskor kan göra rätt för sig och betala för sina hästar det kan i bland mäniskor inte göra, sen att jag igenom åren sålt hästar och blivit lurad då jag trot dom gör rätt för sig, men det finns dom som gjort rätt iu från sig, falska mäniskor där av har jag nu hamnat i dena situation att jag inte vet vad jag ska göra då min ekonomi, inte räker till jag har bra rykte att hjälpa djur men min egen ekonomi räker inte . då jag alltid betalat själv, vad skulle du själv göra,skulle du betalt 3 miljoner för alla hästar jag gjort genom åren, eller men jag är stålt då jag har förståt mig på hästar och problem men det har kostat mig och av den anledningen blir jag ledsen av att se mina flokar som älskar varandra som jag har tagit hand om och blivit lurad av mäniskor, tänkt till

hej vännen jag har varit snäll och lämnat hästar på foder men vad händer bara skit jag har stor erfaren het ang hästar, finns inte många som kan häst tyvärr, mina hästar är värda det bästa, finns så många son säger sig kunna häst,fast jag skulle önska så finns det tyvärr inte många , då jag har erfarenhet 35år till baka i tiden tagligen då jag har 15 hästar åt gången, det är inte hästen som är problem utan mäniskan mvh tuija

jag vill bara till lägga att jag har haft dessa hästar länge, har defenetivt inte tänkt på pengar, jag har tagit hand om dessa hästaR FÖR ATT DOM INTE SKA TILL SLAKT men dom gör rätt för sig mvh tuija

Men hur kan man hållt på med hästar i 30 år och sedan ändå bli så lurad att man står med 15 hästar man inte kan ta hand om? Borde man inte lärt sig något under årens lopp?

Och det finns många, många andra som kan ta hand om hästar. Varför inte sälja av så många att du klarar den akuta krisen?

Jag tycker fortfarande att det är oseriöst att inte se till att man klarar av att ta hand om sina hästar.

Med köpare skriver man ordentliga kontrakt och tar betalt i förskott. Vill personer ha träning tar man betalt i förskott och skriver kontrakt. Visst kan man bli lurad i enstaka fall och det måste man nog se till att lägga in i sina priser så att man har en "försäkring" och grund. Det finns juridik att luta sig på om man har ordentliga kontrakt, man får till och med sälja andras hästar för att få ut träningskostnader.

Misstänker man något om att det ska bli en dålig affär för att motparten verkar wacko, lita på magkänslan, tacka nej.

Tycker allt är lite luddigt, förstår inte riktigt vad det handlar om. Har du tränat/ridit till hästarna för försäljning?

:confused:
Fattar liksom inte hur du menar?
Har du köpt och sålt hästar i 30 år?
Och nu blivit lurad på något vis?
Hur?

Ja- hur ligger det till egentligen?
Människor som har häst = dålig ekonomi i många fall. Många som har häst har egentligen inte råd.

kan du inte försöka berätta lite mer vad som hänt egentligen?
är lite svårt att tyda vad du menar tycker iaf jag :confused:

hej jag har varit blåögd hela mitt liv och trott på mäniskor och get många chanser till mäniskor, hjälpt dom med deras hästar, lurad på pengar, som häst folk inte betalar för sig, lovar och betala stall hyror foder bostad, vem åker på det jo jag då dom sätter sig i skulder,då jag blivit lurad flera gånger, för jag är blå ögd.....

sen får man inte glöma att jag har ruskit bra hästägare, som betalar för sina hästar, ingen häst är missköt, hos mig, utan jag har tagit hand om andras hästar då andra haft problem, så kasta inte skit,

jag har insett att jag måste göra något åt det, att sälja mina egna, men det finns så många som oseriösa, jag har sålt många hästar som fått bra hem genom åren.
hästarna som komit till mig har fått en andra chans i livet,
sen tyvär har jag fått reda på att några som köpt häst av mig inte sköter om blir jag jävligt lessen, min fråga är varför är 80% av befolknigen så oseriösa, speciellt hästfolk, jag om nån vet vad hästar kostar, står med 15st tävlings hästar som startar.
mvh t

Det är väl ingen som kastar någon skit på dig!

Det är säkert fler än jag som har svårt att förstå hur du menar. :confused:

Om du anser att 80 % av allt hästfolk är oseriösa, ja, då umgås du nog i fel kretsar och kanske ska ta och se över med vilka du jobbar med.

Jag har absolut inte den uppfattningen att så pass stor andel är oseriösa.

Hum….
Nu ska vi se om jag förstår dig rätt?
Du har tagit hand om missköta hästar i 30 år?
Vad är det för hästar, är det genom någon djurskydds org. typ hästars värn eller liknade?
Eller har du själv köpt upp dom?

Dessa hästar har du gett en ”andra chans” och sedan sålt dom?
Har du inte sålt dom så att dina utgifter blivit täckta, om inte varför?
Har du skrivit ordentliga kontrakt vid försäljningen, vet besiktigt och sånt?

Du har om jag förstår dig rätt sålt hästar utan att få betalt?
Varför?
Har du sålt dom på någon form av avbetalning eller vad?
Själv anser jag att man ska betala kontant vid leverans, kan man inte det får man ta ett lån eller avstå.
I vilket fall så är det inte säljarens bekymmer…

Sedan anser du att 80 % av alla hästägare är oseriösa, vad menar du då?
Att de inte sköter sina hästar eller inte betalar för sin häst?

Du skriver också att du har 15 tävlings hästar färdiga att starta?
De måste ju vara värda mycket pengar!
Vad är det för typ av tävling, hoppning, dressyr, trav eller vad?

Du har tydligen inte fått betalt för inackoderings kostnader?
Hur länge har du haft hästar inackoderade utan att få betalt?
Har bör man väl sätta en tydlig gräns, typ max två månader (om det finns en förklaring) sedan "åker hästen ut"
Det bör också stå tydligt i inakoderings kontraktet.

Blåögd och att man tror folk om gott, tycker jag är en rätt posetiv egenskap, om man ständigt går omkring och mistänker folk då har man det jobbigt...
Men för den sakens skull ska man inte skriva ordentliga kontrakt i allt som har med pengar att göra.
Själv lämnar jag inte i väg ett djur ovasett om den säljs eller lämnas på foder, utan kontrakt inte ens till nära släkting/vän.

Senast ändrad:

Som jag tolkar ditt inlägg så har du hästvana sedan 35 år tillbaka och tränar även hästar för trav och i någon mån även galopp och ridsport. Du har i ditt stall tagit emot och tar emot hästar för träning från andra och äger vissa hästar själv. Bland de som äger hästarna som står hos dig så finns seriösa hästägare som uppfyller sina åtaganden och betalar för sina hästar. Men det finns också de som inte gör det. Om jag läser mellan radena så dessa som inte gör rätt för sig verka höra till den kategorin som kommer med fina historier om att pengarna kommer nästa månad eller jag har varit sjuk så jag kan inte betala förrän om två månader o s v. Efter som du då är djurvän så har låtit hästarnas välbefinnande går före och "trott" på deras historier och snällt väntat på pengarna som sedan inte kommer. Vilket gör att du börjar få svårt att betala för dina egna hästar.

Sedan har du under årenslopp träffat på många misskötta hästar eller hästar som ägarna tröttnat på som du tagit hand om för att ge dem en andra chans. Vid några tillfällen ha du försökt hitta nya hem till dem som har misslyckats och vid några få tillfällen har du hittat verkligt bra hem, men oftast inte.

Är det så du menar?

Som jag tolkar ditt inlägg så har du hästvana sedan 35 år tillbaka och tränar även hästar för trav och i någon mån även galopp och ridsport. Du har i ditt stall tagit emot och tar emot hästar för träning från andra och äger vissa hästar själv. Bland de som äger hästarna som står hos dig så finns seriösa hästägare som uppfyller sina åtaganden och betalar för sina hästar. Men det finns också de som inte gör det. Om jag läser mellan radena så dessa som inte gör rätt för sig verka höra till den kategorin som kommer med fina historier om att pengarna kommer nästa månad eller jag har varit sjuk så jag kan inte betala förrän om två månader o s v. Efter som du då är djurvän så har låtit hästarnas välbefinnande går före och "trott" på deras historier och snällt väntat på pengarna som sedan inte kommer. Vilket gör att du börjar få svårt att betala för dina egna hästar.

Sedan har du under årenslopp träffat på många misskötta hästar eller hästar som ägarna tröttnat på som du tagit hand om för att ge dem en andra chans. Vid några tillfällen ha du försökt hitta nya hem till dem som har misslyckats och vid några få tillfällen har du hittat verkligt bra hem, men oftast inte.

Är det så du menar?
ja du har helt rätt, du förstår mitt bud skap, tack för det

jag vill alltid att mäniskor ska va som mig, men tyvärr, jag ser mina flokar, och nu är jag besviken på mig själv varje dag och undrar vad fan e det för mening med livet då jag älskar mina djur, jag kan inte bara göra av med dom, bara för att jag låtit andara lura mig( jag är stark. troende fast jag svär för jag ser allt med en mening) ja nu har jag har en lärdom igen av att inte kanske hjälpa andra eller, då andra svara dumt.

vilka sorters hästar har du? Åk och kolla med ridskolor (seriösa) finns många oseriösa men också seriösa ridskolor som vill hästens bästa. jag har köpt en häst som var väldigt mager och idag efter två år har hon föl och har jätte fint hull. så du har chansen att hitta bra hem. När du säljer eller lånar ut dom på foder är det bästa att du åker och lämnar hästen för att se hur den ska stå.
Som du säger finns det många oseriösa och säger en sak men det är en helt annan sak då är det bästa att åka och lämna hästen och om du ser något lurt när du kommer dit kan du säga att du vill inte att den ska bo så här.
Hoppas att det löser sig för:bump:

Tråkig situation, (Tack Masse för din tolkning av TS:s inlägg, det gjorde det lättare att förstå)

Jag tror, och detta är endast en snabbtolkning...att man sätter sig i olika roller i livet.

Man går in i den rollen för man vill göra ett genuint arbete, inte bara med sig själv utan allt man tar på sig.

När människor känner att de kan utnyttja svagheter i ens personlighet som färgas av rollen man valt, sker detta per automatik.
Detta är den vanliga "Överlevnadsinstinkten" som vi alla har kvar lite i oss.

Man tar och man ger, vissa tar mer för att....de kan!

När man sen fortsättningsvis känner att rollen man valt i sitt liv rinner en ur händerna är det lätt, mkt lätt att få en offerkaraktär, (Detta behöver såklart inte vara valt utifrån ens yttersta medvetande, oftast flyter det på tills man är där helt enkelt, man "ger upp" )

I DET ger man sedan upp, och I DET följer en massa, tex. ännu djupare offerroll.

Detta är som en tight dykardräkt, den kväver en, man vill bara slippa känna allt som människor gjort mot en, man VET att jobbet man lagt ner är bra och genuint men ändå förstår inte andra människor ens fulla mening i det, de bara lurar och bedrar.

TYCKER MAN

men

egentligen är det ENS EGET val!!!

Alla väljer själv sina roller i livet även om det känns orättvist att andra människor utnyttjar ens "godhet"

Men

Det är fortfarande självvalt

Likaledes

Är det självvalt att resa sig upp, skaka "dumma taskiga, utnyttjande människor" av sig

Borsta av sig den gamla rollen

Välja en ny, starkare av erfarenheter, se allt det skedda som just ERFARENHETER, skita ett stort stycke i allt det gamla, skaka det av sig och se till att TA TAG I SITT LIV.

Göra nya val

Glada val

Tacka för det som varit

Tacka alla för de erfarenheter de gett dig

Skaka på huvudet och säga, så skulle inte jag gjort men det var ju ditt val

ÄVEN

Om du nu kanske sitter i dålig ekonomisk sits, etc etc etc.

Så får du I DET Gilla läget liksom.

DU vet ju, bara DU vet, hur du vill ha det i livet, så gör dig själv en tjänst!

Välj en ny roll. Gå in i en ny fas. Förlåt det tråkiga uttrycket men RYCK UPP DIG och skit i det tråkiga som varit!

Dina erfarenheter är bara dina och de kan du göra gott med, se det som är bra och nyttja det till NYA spännande erfarenheter och möjligheter och LYCKA TILL :laugh: Med att göra nya fina glada positiva härliga VAL i ditt liv som gör att du kan LÄMNA offerrollen som

Jag kan tänka mig,

Du INTE vill vara kvar i.

Lycka till!!!

:bow:

Funderar: Nu när det är sommar, går det ju att släpa hästar på biligt bete!
Vet inte om det hjälper dig, men jag har precis släppt min på ett otroligt fint ställe vid havet, därför kom jag at tänka på det.
Går mängder med betesdjur på en enorm hed.

Finns ju ett antal sådana här ställen runt om i landet, hästarna får det bra, ströva fritt och ha semester, du slipper stora kostnader för dom.
Sedan när hösten kommer så har kanske saker och ting löst sig?
Vet inte om det kan vara en lösning tillfälligt för dig?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästmänniskan hej! har haft en häst på foder 1 år nu, kontraktet gick ut 30 april 2017, då jag kontaktade hästägaren några dagar innan och frågade om...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 343
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 318
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar