Varför blir det mögel i hösilaget?

Dana

Trådstartare
Har fått hem 3 balar hösilage, som alla varit fulla med vitmögel när vi öppnat de. Alltså alla 3 balar.

Hur kommer det sig att det varit mögel i balarna, även fast de varit hela och oskadade?

Självklart har vi inte gett detta till hästarna. Bonden vi köper av har inget svar, han tycker vi ska plocka bort möglet och använda resten ändå.

Sv: Varför blir det mögel i hösilaget?

Är ni säkra på att det är mögel och inte bara väldigt koncentrerad mjölksyra? Mjölksyra kan se ut som mögel vid första anblicken, men luktar inte illa och har ofta en glansig yta medan mögel som bekant luktar just mögel och har en matt sammetsliknande yta.

Det sk vita sitter på många olika ställen runt om i balen, alltså även inuti. Det finns också mycket våta partier i balen som luktar riktigt illa.

Släng det!
Det kan ha varit för få lager inplastning eller att det gått hål i balarna.
Bara lämna tillbaka det till den ni köpt det av. Mögel i ensilage kan ge fång och andra problem Vi själva fick slänga 11 stora balar förra året.
Vårat var för få lager inplastning.
Vi märkte det när en av våra ston fick fångkänning!

Vad beror det då på, att det blir mögel?

Tyckte att det var för få lager inplastning, men han sa att det var minst åtta.

Det räcker med ett mikroskåpiskt litet hål, alltså inte synligt för våra ögon för att balen ska bli dålig. Så fort det kommer in luft så påbörjas processen och balen blir dålig på bara några dagar. Om det är dåligt även inuti så kan det vara dåligt skördat. Om alla balarna är sådana så hade nog jag kollat runt om jag kunde hitta en annan leverantör. Risken finns att alla balarna är likadana.

Som påpekad hål i plasten, dock det verka lite för tidig om året att det ska mögel så fört.
För mycket vatten i fodret?
Jörd? sork?

Har det mögel är det bara att slänga.

Jag har en känsle att det komma att bli ett svor vinter för häst äger.

Troligast är hål i plastlagren. Lägg lite hösilage i en plastpåse, tryck ut så mycket luft du kan och lägg ut. På ett par dagar har fodret möglat rejält. Samma sak händer om det kommer in luft i balen.

Vad har du för TS i hösilaget? Jag sätter en femma på att det är torrt, inplastat hö blir sällan bra. TS bör ligga mellan 45-60 för att öka chansen att balarna blir bra, men tyvärr tycks många hästägare tro att ju torrare silage desto bättre. :crazy: Är det torrare än TS 60 så innehåller balen oftast mycket luft, det är svårat att packa torrt silage tillräckligt tätt utan det blir mycket luft mellan stråna. Så även om det inte är i hål i plasten kan det mögla om det finns mycket luft inne i balen.

Har det "rätt" TS så är den troliga orsaken att det läckt in luft utifrån.

Jag rekommenderar också sidan EnsilageNytt, finns mycket bra info där.

Här är en bra länk om problem med torrt ensilage:
http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm

Senast ändrad:

Nu kom bonden med 2 balar. Vi bad honom öppna balen först innan han kom med den. (Hade sagt en bal, men kom med 2)

Balen var OK, men denna hade fler lager med plast än de andra. (4 lager efter vi räknat på de dåliga) Den andra balen han kom med vet vi inte.

Känner bara att vi inte vill beställa alla balar så vi klarar oss över vintern. Hur många av dessa är dåliga? Vi har köpt av honom 2 år i rad och inte haft detta problem tidigare. En bal har vi kasserat under dessa 2 år. Han säger själv att de bytt maskin till inplastningen, som bonden "hyrar" av för just inplastningen.

Det har varit så bra, bonden har kört ut alla balar till oss, så vi har inte behövt hämta själva. Har haft problem att hitta någon i ens närhet som vi kunnat köpa av.

Vill inte beställa så vi klarar oss över vintern, får kolla runt om det finns någon annan...Känns bara att det kanske är lite försent, att vi får så hästarna klarar vintern.

Vet en som säljer hö, utan hemkörning. Hur gör man vid övergång från ensilage till hö? Blandar 50/50, hur länge?

Inte kul att hämta lite då å då då vi haft dessa vintrar. Skönt att ha allt hemma. Vägarna är inte alltför roliga på vintern, landet.

Det är valdig svårt för dagens häst äger. Med årets nederböd måsta man ta för givit att höet blir inte den bäste, och med inplasting blir det verkligen att köpa Grisen I Säcken.
Det är bara att hoppas man klara sig till våren.

Hur grova är stråna i hösilaget?
Min erfarenhet är att ju grövre strån, desto större risk för att hitta "spännande saker" under plasten.
Och är du säker på att det är mögel och inte jäst?

Här är ett foto jag tog för några år sedan, då jag fått hem en leverans på 15 balar, där det visade sig att SAMTLIGA hade fläckar med jästtillväxt.
Bild018.jpg

säljaren blev riktigt otrevlig när jag påpekade detta och vägrade ta tillbaka dem, eftersom han ansåg att jästen är ofarlig för hästarna. Och det är möjligt att den är det, men jag fick betala fullpris för balar som inte var 100%-iga och det kändes verkligen inte okej. Men jag orkade inte bråka med säljaren - kommer dock aldrig rekommendera någon att handla av denna otrevliga människa! - utan jag fick tredubbelt jobb med att rensa balar....

Bonden kom ju med 2 balar. Den balen som var öppnad när han kom var helt ok, men så öppnade vi den andre balen nu.

Full med jordklumpar och mögel. Nu har vi sagt ifrån, inga mer balar. Trodde oss inte så han ville kolla själv. Skyllde på sonen som kört....

Har nu hittat en annan leverantör som kan köra hem, så nu ska vi hämta en bal i morgon för att se. Har fått analyser och de låter bra.

Trodde väl inte att vi skulle hitta någon, har haft svårt tidigare.

Oseriösa bönder många har ser jag. Har haft en oseriös bonde som jag köpt hösilage av. Men på helt andra punkter än mögel.. Haft 3 bönder jag köpt regelbundet av och dom har ALLA tagit mögel på största allvar. Minste lilla lukt eller dom när jag köpte hö som var dammigt så ersatte dom det genast. Helst samma dag.

Den jag handlat av dom senaste åren har aldrig lämnat en möglig bal. Men sa att jag skulle ringa om jag var minste missnöjd med en bal och han skulle komma med en ny samt hämta den dåliga så jag slapp det problemet..

Alla har sagt samma sak och det är att dom inte vill få dåligt rykte om jag hittat en dålig bal. Jag har personligen varit av respekt diskret om jag hittat mögel då dom så snabbt gjort sitt bästa för att gottgöra mej.

Så ska en försäljare vara!!!!!

Har nu några balar på gården, som han lovat att hämta. Får bara hoppas att han kommer och tar de balarna..

Full med jordklumpar och mögel. Nu har vi sagt ifrån, inga mer balar. Trodde oss inte så han ville kolla själv. Skyllde på sonen som kört....

Mögel "kan hända" men jordklumpar hade jag ALDRIG accepterat! Även om mina hästar är vacc mot botulism känns det minst sagt onödigt att chansa...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V