Varför blir det mögel i hösilaget?

Sv: Varför blir det mögel i hösilaget?

Hoppas inte för mycket...

Förra året köpte vi fem pallar ensilage av en gubbe som brukar ha bra foder (både egna och andras erfarenheter). När vi öppnade första balen så RASSLADE det ut lerklumpar, fodret luktade apa och pållarna vägrade äta.

Ringde direkt och ville lämna tillbaka. Fick höra att det undantagsvis kunde bli så i vissa balar, men vi skulle öppna flera och se. Öppnade tre och skickade in analys - jodå, mögel (inget synligt dock) och jordbakterier, flera värden var på gränsen till otjänligt.

Ringde igen och han skulle hämta, men kunde inte komma då det var vinterväglag... Ser honom med sina stora traktorer på vägen av och till under hela vintern...

Efter ca tre månader mailar jag att han måste hämta pallarna (han svarar inte på telefon), senast inom en månad. Det tar tre månader till och då står det en kille på gården och ska hämta några pallar... Då hade vi redan haft vårbrasa...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17