Varför blev det just eran ras?

Turali

Trådstartare
Såsmåningom blir det väl dags att skaffa ny hund (dock flera år framåt i tiden) och man går och tänker på "vilken ras kommer nästa hund vara?"
Så därför tänkte jag att alla bukare som känner för det kan väl skriva om varför det blev just eran hundras ni föll för? Dels för att ni kan få skryta lite om era egna doggar dels kan ni ju dela med er av hur rasen är. Det blir roligare än bara en vanlig bildtråd, dessutom kan man ju skriva lite längre inlägg.
Det jag skulle vilja ha reda på är:
*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
*Lite kortfattat om rasen?
*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
*Vad gör ni med era hundar?
*Ev lite bilder
och så vidare, och så vidare :rofl:

Kom igen nu!
Raskavalkad!
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Såsmåningom blir det väl dags att skaffa ny hund (dock flera år framåt i tiden) och man går och tänker på "vilken ras kommer nästa hund vara?"
Så därför tänkte jag att alla bukare som känner för det kan väl skriva om varför det blev just eran hundras ni föll för? Dels för att ni kan få skryta lite om era egna doggar dels kan ni ju dela med er av hur rasen är. Det blir roligare än bara en vanlig bildtråd, dessutom kan man ju skriva lite längre inlägg.
Det jag skulle vilja ha reda på är:
*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
*Lite kortfattat om rasen?
*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
*Vad gör ni med era hundar?
*Ev lite bilder
och så vidare, och så vidare :rofl:

Kom igen nu!
Raskavalkad!


Ras: Landseer

*för att min sambo och jag ville ha en större hund me lite mer fart o fläkt en exempelvis en njuffe. Samt en lite mer ovanlig hund.

*från början en typ av njuffe och en målare me namn edwar Landseer började måla av den svartvita hunden så fick den namnet Landseer i stället och när den exporterades till tyskland så börjades seriös avel där. Dom korsade in Pyrren för att få den mer högbent och ädlare än njuffen, numera är den inte att jämföra me njuffen.

*Jag har två. Helt underbara,två unghundar så visst har dom bus för sig;) , men dom e lättlärda och positiva.

*Sällskap,utställning och lydnad

*
5638944.jpg


5638949.jpg


fråga om du vill veta ngt:)
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
För att jag ville ha en allround jakthund och då fanns det vhorste och weimaraner att välja på och jag valde weimaraner eftersom min pappa inte tycker om vhorste. Och nej, jag tycker inte om retrivrar och spanielraserna

*Lite kortfattat om rasen?
Stående fågelhund, stålgrå med gula ögon, dobberman-storlek. Räknas numera till allroundhundar inom jakten, vilket har sina för- och nackdelar. Enmanshundar som älskar att jobba, oerhört aktiva hundar med stora hjärtan.

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
Jag har 2 stycken, en korthårig som jag har haft sen hon var 8 veckor, Loka. Sen har jag en långhårig, Fortune som jag har haft i ett halvår nu.
De är väldigt olika. Loka är tryggheten själv, är inte rädd för något, enmanshund som tyvärr enbart lyder matte. Hon är lite "långsam" i tanken, men älskar att springa och hänga med matte överallt. Mycket duktig spårhund, som tur är eftersom hon inte har motorn som krävs till annat.
Fortune är lite ängslig, vill gärna vara innanför kläderna och skällig. Hon älskar människor och man kan ge henne till vem som helst och hon är såld direkt. Kvick som en BC, men saknar ibland förmågan att tänka själv, Loka har lite för mycket av den förmågan. Fortune gör allt man ber henne om och vill vara alla till lags.


*Vad gör ni med era hundar?
Det mesta, nu är det mest jaktträning och jakt. Annars tränar vi det mesta annat, Loka är duktig på agility och Fortune är bra i lydnaden. Vi tränar myclet apporteringträning, sök och minnesträning. När det blir lite varmare kör jag Fortune mycket i vatten, Loka tittar inte ens åt vattnet.

*Ev lite bilder
Jag har ju som princip att inte lägga in bilder på mina djur, men vill ni se bilder så kan jag PM:a en adress där det finns bilder på mina hundar.

//E
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Labradorer är bäst helt enkelt. Jag har till och med skrivit en rapport om detta och insett att labradoren är den ultimata rasen. Inser man inte detta utan skaffa sig en exempelvis dalmatiner istället är man..tja, jag vet inte hur jag skall säga detta, dum.

Nej, förlåt, intet ont om dalamtiner. Jag drev bara med Turali en aning. Hon tål det ;)

Tillbaka till att svara (vilket hon för övrigt tvingar mig till att göra). Jag har som ni kanske förstått rasen labrador. En svart tik på närmare två år som har allvarliga problem med sin attityd.

Rasen är väl mest känd som familjehund men dess speciella användningsområde är jakt och apportering. Dock kan den med fördel användas i de flesta olika genar även om den inte visar sig vara snabbast på agilityplanen. För att gå in på dess mentalitet så är den överlag snäll. Eller, det ordet var litet väl lamt. Labradorer är inte snälla, de ber om att bli älskade samtidigt som de är övertygade om att alla älskar dem. Avigt inte sant? Dock är de inte speciellt loyala hundar. Detta inte menat på ett negativt sätt eftersom denna anpassningsförmåga gör att de är de mest använda hundarna innom ledarhundsyrket.

Min hund är som sagt en svart labbetik vid namn Apple och med smeknamn som bl.a lyder: Äpplet, äppel-päppel, Pep!, Klinga, Älskling, love osv. Hon och jag har som mål att ta LP1 och något som vi båda finner mycket underhållande är det där med agility, vilket hon tyvärr är farligt snabb i och inte alls vill ta det lugnt på balanshindrena. Annat som vi tycker är roligt är apportering (jag har en fryst fasan i frysen - har du?)

Några bilder har jag inte på den här datorn men om jag hittar några skall jag finna dem i framtiden.

mvh

Din älskade klasskamrat (*psst* Eliz-Ä)
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Varför det blev just den rasen/raserna som ni har
Vi hade inte planerat att skaffa en border collie eller en hund öht närmaste tiden, men en kompis frågade om jag ville ha hennes border collie så tackade vi ja, å vi ångrar oss inte en sekund. :D

Lite kortfattat om rasen?
Vallhundar, arbets"idioter" och kan hålla på i evigheter, ska väl helst valla för att få utlopp för sina instinkter. Lättlärda, men har även lätt för att stressa.

Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter
Balto är en lättlärd, energisk hane som älskar att träna och vill vara till lags. Dock visar han inget vallintresse så han är väl inte helt rastypisk. Han har en underbar på/av knapp. Och han blir inte tokig om han inte får jobba på ett par dagar. :bow:

Vad gör ni med era hundar?
Tränar lydnad, spår, och ska börja med agility. Sen blir d väl lite olika trick osv

Ev lite bilder



 
Sv: Varför blev det just eran ras?

*Ras: Dvärgpudel
*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Jag tyckte att rasen stämde in på det jag sökte hos en en hund. Dessutom var det en ras som de flesta allergiker tål då vi har allegi i familjen. Ännu ett plus är att rasen inte fäller, vilket är väldigt skönt :smirk:. Åkte runt på utställningar och tittade och blev ännu mer säker på mitt beslut. Tillslut hittade jag min lilla bruna sötnos=)
*Lite kortfattat om rasen?
Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Pudeln är en av de raser, som har utvecklats och förändrats snabbast, från att ha varit en ganska grov och robust jakthund till dagens eleganta sällskaps- och utställningshund. Pudeln är i dag en av världens mest uppskattade sällskaps- och utställningsraser och är därtill ofta mycket framgångsrik i lydnadsprov.
*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
Min hund är en liten livlig kille med en stor personlighet. Han lyckas charma alla han träffar på. Han är oerhört snäll mot alla och går bra med alla hundar. Uppstår problem går han alltid undan istället för att tuffa till sig. Han älskar att leka och busa och gå lååånga promenader. Krävs mycket för att han ska bli trött och han orkar mycket.
*Vad gör ni med era hundar?
Jag köpte min hund som framförallt sällskapshund. När han var yngre ställde jag ut honom med bra resultat men jag har lagt det på hyllan för tillfället. Nu är det mest lydnadsträning och tävling som gäller. Tränar även agility med honom men det är än så länge bara i lydnaden vi har tävlat. Han tycker om att träna och att aktiveras.
* lite bilder
JappNapp.jpg

Bild00144555.jpg

P101013999.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

oj förlåt för de stora bilderna, vet int ehur man förminskar dem :o
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Har en lagotto romagnolo.

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Ville ha en hund med labradorens vänlighet, samt en hund att arbeta med. Storlek mindre än labbe (jag är inte så stark och vill kunna bära min hund utan problem om det skulle behövas).
Fick höra talas om rasen, läste på och såg sedan bilder och jag var fast....

*Lite kortfattat om rasen?
Är ursprungligen en vattenapporterande, men numera omskolad till tryffelsökare i hemlandet (Italien). Det säger sig själv av det att det är en aktiv hund. Den är vänlig och glad (som en labbe ungefär) och ska gilla allt och alla.

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
Min hund är en lite jobbigare individ av rasen, då hon varit rätt svår att uppfostra (envis som synden samt otroligt tänkande) samt har jaktinstinkt.
Hon har dock en arbetsvilja som heter duga och är superkul att arbeta med. Hon är väldigt kelig (sitter gärna i knä) och kan utan problem slappna av när det behövs. Vore det inte för jakten vore hon den ultimata hunden för mig.
Därför är jag inte avskräckt, utan jag känner att det är en ras som kommit till mitt hjärta för att stanna.

*Vad gör ni med era hundar?
Vardagligt kel och gos och hjärngympa övningar. Vi är ute på promenader ca 3 timmar om dagen. Ibland blir det lite kortare, men då tränar vi desto mer.
Vi tränar lydnad, freestyle och agility med förhoppning om tävling. För skojs skull kör vi även spår och sök (dock tyvärr alldeles för sällan).

Helena005.jpg


Tosca060917.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
- Jag har haft en hel del olika hundar, stora som små, renras som blandras, valpar och omplacering, från jakt till vall mm.. (familj, släktingar och vänners hundar inräknat).
Letade själv efter en hund som skulle passa mina behov och hittade det i chinese crested dog!! :love: (Pratade med uppfödare och hundägare rätt mycket innan jag bestämde mig)

*Lite kortfattat om rasen?
- Underbara hundar med mycket personlighet!

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
- Min hund är fantastisk! Lättlärd, genomsnäll mot människor och djur, väldigt bra av och på-knapp. Inte alls reserverad som rasen generellt kan vara! Är med på allt!! Och han lyckas charma de flesta människor, även dom som inte gillar chineser brukar säga att han är något speciellt!

*Vad gör ni med era hundar?
- Utställning, spår, lär honom trix, ska lära honom söka kantareller tänkte jag också. Sedan är han med när vi är och fiskar eller åker 4-hjuling också. Skulle lära honom åka snöskoter men det är ju f-n ingen snö :D
Han har varit med på jakt (tjäder), det tyckte han var MYCKET kul! :love:

*Ev lite bilder

sotis.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Har en långhårig collie

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Jag är uppvuxen med collies, och är totalt förälskad i deras fantastiska personlighet.:love:

*Lite kortfattat om rasen?
Långhårig collie är en av de äldsta brittiska raserna, ursprungligen från norra England och Skottland, där den användes som vallhund.
Vid 1870-talet började collien renavlas exteriört och vann snabbt i popularitet. Långhårscollien år en brukshund och skall som sådan kunna utföra ett hårt arbete. Den fungerar även utmärkt som familjehund. Till lynnet är den vänlig, alert och samarbetsvillig.

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
Har nu en egen valp på snart 11 veckor, men jag räknar fortfarande familjens vovve som min..

Är som sagt uppvuxen med collies, min familj har haft 3st.. Den första hette Ricki, sobelfärgad och som blev 12 år.. Fick somna in när jag var runt 6 år gammal. Den andra var en trefärgad som hette Shadow, honom fick vi tyvärr avliva vid 3½ års ålder pga av svår epelepsi.. Blev ett par år hundlösa efter det då vi blev väldigt nere pga av det..

Iaf..

Äldste killen heter Zicco. Han blir 6 år i år, sobelfärgad och underbart snäll. Han älskar att busa och springa, brukar få riktiga glädje utbrott när han är lös i skogen med mig. Är som sagt otroligt snäll, har aldirg huggit eller bitit mot någon. Älskar människor och speciellt barn.:love:

Min och sambons lilla pojk på 11 veckor heter Rexi och är trefärgad. En riktig liten tuffing! Älskar att tugga på allt och alla, även att pussas i massor.

*Vad gör ni med era hundar?
Zicco brukar jag träna att hoppa lite hinder med i skogen.. inte riktigt agility men..;) Han kan även en del konster som snurra runt, vacker tass, kram, puss osv. Han är en ren familjehund egentligen..

Den lilla kan inte så mycket än, "bara" sitt och ligg.. Är tänkt att träna agility med honom eller ev. lydnad.. Då jag tycker sådant är superkul.:p

Mina bebisar!:love:
Rexi sover
Är det en hund?!
Duschen är rolig!
Zicco, vacker!
Hoppa hinder!
ZzZznark
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Flatcoated retriever

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Det var inte alls tänkt så..:angel: Ville ha en aktiv hund att träna och tävla endel med i diverse grenar. Var inne på kelpie,aussie och tollare, men så hittade jag Angie, av en slump..

Lite kortfattat om rasen?
Apporterande, GLAD i allt ungefär.. Svart eller brun medelstor.


Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?

Har bara haft min i några månader, tog henne som omplacering när hon var 1,5.
Hon är väldigt förarvek och vill verkligen vara till lags. Har ett stort behov av kärlek och närhet.
Glad och spontan i träning, och i vardagen också, förresten.. :D
Hon har en väldigt bra av och på- knapp, alltid lugn och tyst i passivitet.
Jagar inte fåglar eller katter, och avbryter nästan direkt om hon ser ett rådjur och börjar springa efter det och jag ropar.
Även fast hon tycker om alla hon ser bryr hon sig numer knappt om främmande människor eller hundar om hon inte får tillåtelse att hälsa på dem/de hälsar på henne. Går spontant fot med full kontakt förbi folk och hundar, upplever nästan att hon jobbar ännu lite mer när det är "publik"(passerande människor).
Matte är verkligen det bästa, tycker hon. Visst blir hon glad när andra i familjen kommer hem, men när jag kommer blir hon helt överlycklig, och hon vill alltid helst vara med mig.:love:

Vad gör ni med era hundar?*
Tränar en hel del lydnad och freestyle. Har börjat träna sök och nån gång ibland spår och agility.

Ev lite bilder
bk188ndradram.jpg


angie1-223ramkompr.gif
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Men kom igen nu!
Skriv om fler raser. Skriv om era egna hundar, det är jätteunderhållande att läsa.

Och Eliz-Ä...(jakt)labradoren du äger är väl inte alls den ultimata hunden. Apple är ju smått galen, dessutom beter hon sig som en massmördare när hon ser en annan hund. Ett annat roligt fenomen med din hund är att hon skriker i ren panik när du närmar dig henne.
Och det är just av dessa orsaker man har en dalmatiner istället :rofl:
(Förresten vem av oss får mest uppmärksamhet på stan?)
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Ras: Schäfer plus en liten blandras som bor hos mig ibland (äger henne inte)

Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Jag ville ha en hund att jobba med och valde en ras som jag tycker har den mentaliteten och de egenskaper som passar mig och en ras som jag tycker är vacker. Tvekade dock länge pga sjukdomsbilden hos rasen, men sen blev det en schäfertik ändå.

Blandras är dock inget jag förespråkar.

Lite kortfattat om rasen?
En hund för den aktiva!

Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?'

Min tik är väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Har inte den farten jag önskar hos en schäfer, men jag föll för henne och på den vägen är det. Hon är en mjuk liten flicka, väldigt kelig. Inte så mycket för lydnaden (till mattes besvikelse, det såg bra ut i början, men blev aldrig så mycket mer än så), men däremot älskar hon att spåra, vilket hon är duktig på! Där har hon gnistan som hon saknar i lydnadsträningen.

Blandistiken bor hos mig då matte är i USA. Hon är schäfertikens raka motsats. Vädigt mycket go, älskar att lära. Lättlärd och snabb!


Vad gör ni med era hundar?

Spårar, (tappra försök till) tävlingslydnad, agility.
Med blandisen blir det tävlingslydnad, tävlar i trean.

Ev lite bilder

1523333.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Ras: Chinese Crested dog

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Ville ha en hund som passade min livsstil och det gör
kinesen, dessutom fastnade jag för dess personlighet
och utseende.

*Lite kortfattat om rasen?
En glad och pigg hund som gillar att "vara med" överallt.

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter?
Min lilla tös är snart 6 månader, världens busigaste,
väldigt lättlärd och hänger med överallt.
Det som förvånat mig mest hitintills är att många sagt
att kineser är reserverade, men Hilda är precis tvärtom:
älskar alla! ska fram och hälsa på allt och alla och får hon inte
det så tjuter hon ;)
sen så är hon världens mysigaste sängvärmare om natten :angel:

*Vad gör ni med era hundar?
Tränar lite grundlydnad på egen hand, i framtiden
blir det kanske nån utställning och sen ska vi satsa
på agility.

*Ev lite bilder

6605989.jpg


6761297.jpg


6826140.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

*kl*

Jack Russeln var ett "olycksfall", av olika anledningar kunde kompisen inte ha henne kvar och funderade på att avliva hellre än att placera hos en främmande människa (har ju insett att hon visste precis hur hon skulle smörja mig:o ). Jag var iofs inne på att skaffa en Dansk svensk Gårdshund så jag gillar ju utseendet på JR men kanske inte temperamentet:D !

Greyhounden är en gammal dröm som går i uppfyllelse då jag alltid har velat ha en att tävla med. Nu blev det en pensionerad kappis istället eftersom jag inte för närvarande har tid att hålla en hund i topptrim. En underbar diva som inte rör sig mer än hon behöver och som aldrig missar ett tillfälle att få stjäla vad helst hon kommer åt. Men har man bott i hundgård hela sitt liv så kan jag förstå att man roffar åt sig det man kan för framtida bruk.

Drömrasen för mig är schäfer:love: och när barnen är utflugna så jag får lite mera tid så ska jag ha en igen. Anser ju att det inte finns något bättre än en riktigt bra schäfer. Tills vidare får jag nöja mig med att vara extramatte åt "gårdshunden".
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

*Varför det blev just den rasen/raserna som ni har?
Har en staffordshire bullterrier. Jag ville ha en stor hund, det slutade med en stor hund i liten kropp :) Den skulle vara korthårig, inte ha för mycket jakt- vakt- eller vallinstinkter. Helst lite reserverad mot främmande, men där fick jag backa.. staffar älskar alla. :smirk: Rasen kändes helt perfekt och jag har aldrig tvekat eller ångrat mitt val.

*Lite kortfattat om rasen?
Rasen godkändes 1935 och är en aktiv och stabil utställnings- och sällskapshund. De är envisa, levnadsglada och vackra (:angel: )

*Skriv lite om era egna hundar, hur de är osv, egna upplevelser/erfarenheter? Selma (3 år) älskar alla hon träffar, funkar bra med alla andra hundar och barn. Hon är alltid på bra humör, har aldrig sett henne arg.. Hon är lekfull och roligt galen. :p Det enda "problemet" med henne är att hon tycker om folk FÖR mycket ibland och kan stressa upp sig lite när det kommer folk. Men vi tränar på det.

*Vad gör ni med era hundar?
Efter en korsbandsskada blir det mest lugna promenader för tillfället. Lite klickerträning blir det både utomhus och inomhus.
Selma simmar en gång i veckan, som rehabilitering, men det kommer hon nog få fortsätta göra när hon är frisk också.

Annars tränar vi lite vardagslydnad, ibland lydnadsmomenten klass 1 & 2 men kommer nog aldrig tävla.
Vi håller på med lite allt möjligt. Fast det mesta är bara på skoj och lek. :)

gasp.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför blev det just eran ras?

Jag hade så svårt att välja mellan rottweiler och dobermann, gillar båda raserna men det lutade åt en rottis. Så såg jag att det fanns valpar till salu i närheten av där jag bor som var blandning rottis/dobermann och tänkte "Nej blandras ska jag då inte ha" men åkte ändå och tittade och sen var det ju kört..

Mollie blir 6 mån 6/2.
Hon är pigg och glad, ett riktigt busfrö som hänger med på allt. Gillar människor speciellt barn, jag har en gudson som är här ibland och hon älskar att spela innebandy med honom :D
Hon är ganska lydig för att vara valp. ;)
Vi ska gå lydnadskurs i vår och sen tänkte jag testa spår med henne.

Tror hon är 3 mån eller så här
Bild010.jpg


Och såhär ser hon ut nu
Bild001.jpg

Bild005-2.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Jag har en Västgötaspets. Från början var det tänkt att vi skulle ha schäfer och sedan började min man vela mellan andra raser. Jag hade föreslagit västgötaspets från första början, men det hade maken inte nappat på. Men han återupptäckte rasen - han är uppväxt med den - och därefter gick det fort.

Västgötaspetsen är en lite egensinnig ras, social (främst som valpar, äldre hundar kan bli lite kärva), starkt flockbunden, busig, självständig och mycket intelligent.

Vår valp är snart sex månader gammal. Han älskar allt och alla! På många sätt är han en mycket typisk västgötaspets. Han är mycket trygg och inte rädd för någonting.

I.o.m. att valpis är så liten är det mest bara promenader och ibland utfärder i naturen. Har anmält honom till en nybörjarkurs på brukshundsklubben och i mars ska han ställas ut första gången. Han ska även tränas och tävlas i agility är det tänkt. Om han är frisk och bra på alla sätt och vis ska han användas i avel när han har åldern inne.

%7B6454F860-D193-479B-80B0-40CBEB0A4F93%7D.jpg


%7B26D81197-00B5-4C4C-9E26-C6EA7B0A419A%7D.jpg


%7B5D252526-EED5-44E8-98C0-60C8548326BC%7D.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

* Border colle. Ja, varför? Jag tittade på många olika hundraser, men när jag kom i kontakt med min första bc Lilla Lou blev jag såld. När jag vidare fick kontakt med hans uppfödare och fick vara med hennes bc`s så var det kört för mig. Har sedan dess aldrig bytt ras.

* om rasen? Ja, en vallande arbetsnarkoman!

* Dom sista frågorna slår jag ihop: Jesper, en blandras, bc/golden. Ibland tittar bc´n fram men är annars inte alls en hund av den arbetande typ jag vill ha. Han är dock en underbar familjehund, en soff och kak hund som älskar fötter;) Med honom blir det inte så mycket arbete. Hans uppgift är att stödja mig i trappor och att förvarna mig om att jag är på väg att tuppa av.
Erika, den nya, ja där är det nu miljöträning som gäller. Koppelträning och allmän lydnd. Meningen är ju att hon ska bli servicehund.
Emellanåt åker vi och vallar fårskallar. Jesper vallar inte, men Erika är invallad, vi ska bara lära oss att kommunicera med varandra.

IMGP0225.jpg
 
Sv: Varför blev det just eran ras?

Dvärgpinschern blev det bara för att min mamma började jobba på samma jobb som en uppfödare. så ville hon ha fodervärdar till några hundar, så fick jag bli det. Sen visade det sig att han inte vart så himla fin avelshanne så han skrevs över på mig efter ett tag. Han är inte som dp brukar vara. visst har han energi som aldrig tar slut men han ligger å sover i stort sett hela tiden man är inne. värdens goaste lilla vovvsing. kommer dock aldrig skaffa fler, mamma har kennel nu och dom är bara för jobbiga!
vovvar013.jpg


Amstaff/pitbullen blev det för att jag länge velat ha en amstaff, fast fenrasig då. Sen så parade min kompis hennes Amstafftik. Då fick jag köpa en valp på avbetalning. En väldigt svår hund. husse har ansvaret för henner träning aktivitet då jag inte orkar med henne. Grundkurs börjar 4/2 sen tänkte vi prova på Weightpulling! en aktivitet som vi tror skulle passa väldigt bra. hon är inte så mycket för lydnad, agility å så. det tar lixom en stund innan baken når backen i komandot sitt.
vovvar021.jpg



Nästa hund blir en MOPS:love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 919
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 411
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp