Varför bet hon ihjäl ungarna?

Zaria

Trådstartare
Hej

Har en liten fråga jag funderat på i många år,nu kom den bara upp,detta hände alltså för jättemånga år sedan.

Hade en bekant till min pappa som födde upp Franska Wädurar,jag skulle få två av ungarna i present.
När de väl har kommit visar det sig att honom bitit ihjäl nästan alla ungarna...11 föddes (är inte det rätt många för en sådan stor ras?) tre av dem behöll hon.

Nu undrar jag varför hon bet ihjäl dem.
Brukar kaniner göra så? Och i såfall varför?

För att det var så många eller pga stress?

Dessa kaniner lever rätt isolerat,utomhus och ungarna föddes tidigt på morgonen så det kan inte varit så mycket som kan ha stressat upp henne heller,ev om något vilt djur känt blodlukten och smugit på buren??

Som sagt efter många år så kom frågan upp,jag fick 2 av ungarna i vilket fall...så för min del ordnade det sig.

Kan även tillägga att de bara hade den kaninen till avel och jag tror hon fått några kullar innan som klarat sig....

Sv: Varför bet hon ihjäl ungarna?

det kanske har varit katter eller hundar eller andra djur runt buren och stressat honan. Djurmammor biter inte ihjäl sina ungar utan anledning...någon anledning låg bakom det hela och jag tror på stress i någon form.

Sv: Varför bet hon ihjäl ungarna?

Zaria skrev:
11 föddes (är inte det rätt många för en sådan stor ras?) tre av dem behöll hon

Stora raser får större kullar, honans första kull brukar ofta ligga på lågt antal ungar, nästa kull kan bli riktigt stor och ännu nästa kull brukar antalet minska igen. Själv har jag en fransk vädurs hona som fick 11 ungar i första kullen :crazy: men klarade "bara" av 8st eftersom det var henne första kull och hade bara 8 spenar. Så jag vet inte riktigt om jag vågar ta nån till kull på henne :p

Nu undrar jag varför hon bet ihjäl dem.
Brukar kaniner göra så? Och i såfall varför?
För att det var så många eller pga stress?

Honan kan bita ihjäl ungarna om hon har blivit stressad eller om hon känner att nån av ungarna är sjuka. Kaniner är rätt otroliga djur!
Hon avlägsnar dödfödda, sjuka eller svaga ungar som hon vet inte kommer att klara sig genom att antingen bita ihjäl och äta upp dom eller gräva ner dom. Efter hård avel på våra kaniner sitter deras instinkter att dölja lukt från boet fortfarande starkt kvar!
Rovdjuren känner lukten om ungen ligger kvar och då är det kört för alla ungar ute i naturen. Så för att skydda sina friska avkommor och ge dom en bättre chans att överleva så gör dom så här.
men sen kan vi ju också ha djur som är "störda" i den här instinkten.
Har hört en del honor som föder ungarna i boet och sen lägger ut dom i buren och struntar i dom så dom dör upprepade gånger. Men det är inte alls vanligt som tur är.

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 716
Senast: TygerTyger
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 518
Däggdjur Ja, nu stod jag inte emot längre. Nu blev det en kanin för dottern. Jag och sambon skulle tittat på honom i söndags, men oväder ställde...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 429
Senast: YorkWann
·
Däggdjur Jag vill så gärna ha 2 minigrisar längre fram! Tänkte utomhus men de får gärna komma in ibland, om det går att göra så? Eller måste de...
2 3
Svar
47
· Visningar
22 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka