Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har du ingen bild på gudrun?
*Puttar upp denna roliga tråd*
Det finns väl en sorts minigris som alltid förblir "mini"gris hehe om ni fattar. En del minigrisar blir ju ganska så stora när de är vixna ändå.
Men har för mig att det finns de som alltid förblir "mini"
ÅÅååå jag skulle allt vilja ha 2st minisar
Problemet är att folk inte fattar att en "vanlig" gris väger 200-300 kilo som vuxen och att en minigris som väger 20-40 kilo som vuxen ändå är en RIKTIGT LITEN GRIS!
Sedan skiljer vikten ganska mycket på samma gris beroende på om den är mager, i normalhull eller tjock. Dvs samma gris kan skilja sig 5-10 kilo beroende på hullet.
Många tror att en vuxen minigris max ska bli 10-15 kilo som, vuxen. Men så är det inte.
Jag brukar säga till de som ringer och är intresserade av en kulting att dom ska tänka sig att grisen storleksmässigt som vuxen på ett ungefär motsvarar en riktigt tjock cockerspaniel... då får de flesta en inre bild av formatet som stämmer hyfsat väl.
/kt
ps/ Vi fick minigriskultingar här i natt. Superdupersöta....
Jo jag vet, men har för mig att jag har sett en gris på ett ställe där de sa att den blir inte så stor som en minigris Skulle vilja ha små minigrisar hehe
Ååååhhh kan du inte lägga upp lite bilder
Problemet är att folk inte fattar att en "vanlig" gris väger 200-300 kilo som vuxen och att en minigris som väger 20-40 kilo som vuxen ändå är en RIKTIGT LITEN GRIS!
*Puttar upp denna roliga tråd*
Det finns väl en sorts minigris som alltid förblir "mini"gris hehe om ni fattar. En del minigrisar blir ju ganska så stora när de är vixna ändå.
Men har för mig att det finns de som alltid förblir "mini"
ÅÅååå jag skulle allt vilja ha 2st minisar
På 80-talet köpte de in 14 suggor och 4 galtar från Sverige!
Har nu fått reda på att det finns "miniatyr minigrisar".. Undrar bara vart man får tag på dem. Vill ha en liten plutt ju
Exakt VAD menar du med miniatyr minigrisar?
Sådana som väger ca 10 kilo som vuxna eller?
Det finns INTE fn om det inte är svältuppfödda grisar!
Vill du medverka till gravt djurplågeri med grisar som har lidit av svält under sin uppväxt och dras med en massa sjukdomar till följd av detta?
Jag har själv haft en sugga (ej i avel) som var svältuppfödd ( vi tog hand om henne pga en skilsmässa), hon hade tex ett extremt stort huvud och smala krokiga ben. Dessutom var hon litet lätt "efterbliven" och de andra grisarna var så elaka mot henne att vi var tvugna att ha henne separat. Men hon var ungefär hälften så stor som vår andra sugga.
Seriösa uppfödare försöker visserligen få fram små grisar- men INTE på annat vis än genom välgenomtänkt avelsarbete och aldrig på bekostnad av djurens hälsa.
Man tar hellre en sugga i avel vars normalvikt är litet tyngre/normalstorlek litet större men som är frisk och sund och har ett bra temperament, än en pytteliten sugga med defekter.
Jag tar tacksamt emot info om dessa miniatyr minigrisars uppfödare.
Det finns iofs en del uppfödare som som visar upp unga grisar i ettårsåldern och påstår att de de säljer inte blir större. Men grisar växer tills dom är ca 3 år gamla......
/kt
Men iallafall så finns det tydligen sådana grisar i USA som SERIÖSA uppfödare tar in ibland. Mer vet jag inte i nuläget.
Skulle ALDRIG i hela mitt liv som djurensrätt och djurskyddsmedlem stödja det!
Tja om du envisas med att vilja ha en svältdvärg så stödjer du den djurhållningen....
/KT
Så bara för att de är mini så har man svält dem! Som dvärggetter och chihuahuor också då antar jag!!
Bra skrivet!
Varför ska allt vara så jäkla litet
Till bekostnad av deras hälsa dessutom.