varför behövs käkrem?

Tinuri

Trådstartare
undrar bara, behövs käkremmar till någon annan anledning än för att hindra hästen från att öppna munnen?

har en häst som är ganska mjuk i munnen , han är världens snällaste och biter inte tag i bettet och rusar iväg när man är ute och rider om man säger så. behöver jag faktiskt käkrem på honom?

tack för svar :bow:

Sv: varför behövs käkrem?

Käkremmen håller inte ihop hästens mun. Den knäpps under ganaschen och håller främst tränset på plats om något skulle hända.

Nosremmen hindrar hästen från att gapa.

Du kan prova att ta bort nosgrimman om du vill prova innan.

Det är - vad jag vet - bara travet som har krav på spärrgrimma av säkerhetsskäl.

Den behövs inte!

Jag har lärt mig att det är en kvarleva från kavalleriet. När hästen var så trött att den inte orkade bära soldaten längre spände man åt käkremmen hårt för att tränset inte skulle åka av och drog hästen efter sig.

Det var väl en väldigt grov förenkling?

Nosgrimman fyller ju även idag en funktion för hästar som av vana gapar.

Käkremmen används precis som andra sagt inte till att hålla munnen stängd, utan för att hålla tränset på plats.
Kan säga att det är rätt så nödvändigt, syrran red på sin häst utan käkrem en gång, tränset trillade av. Tur att hennes häst kunde kommandot för att stanna :D

Nosgrimma är ju obligatoriskt i många tävlingsgrenar. Dressyr och Fälttävlan är ju två av dem. Jag vet inte vad som gäller i voltige, dock.

Har travet krav på spärrgrimma?
Jag har jobbat i fyra travstall där det funnits travare som inte har behövt detta på tävling och ingen har någonsin blivit stoppad!

Nej det är inte krav på att ha spärrgrimma!
men tror det e krav på att ha någon slags nosrem... Är dock inte säker! Har inte reglerna tillhands nu :)

Det var väl en väldigt grov förenkling?

Nosgrimman fyller ju även idag en funktion för hästar som av vana gapar.

Men det var käkremmen det var fråga om... ;)
Om man ska prata om nosgrimma så används den för att hästen inte ska gapa som sagt. Och det är upp till var och en att avgöra om man tycker det är rätt att ha det eller inte.

Käkrem känns ganska onödigt tycker jag. Ska en knytnäve få plats innanför så sitter den inte så hårt att den gör nån nytta.

Nej det är inte krav på att ha spärrgrimma!
men tror det e krav på att ha någon slags nosrem... Är dock inte säker! Har inte reglerna tillhands nu :)
Inga krav på det alls. Hade en tävlingshäst som bara hade ett rent huvudlag. Han gick helt ren med vare sig brösta, nosgrimma, käk eller benskydd.

jag tycker det är såå snyggt med hästar sominte har någon käkrem eller nosgrimma... finns inget finare :love:

jag tycker det är såå snyggt med hästar som inte har någon käkrem eller nosgrimma... finns inget finare :love:

+ utan pannband? :D
12709304.jpg

(Förlåt trådkapning, åter till ordningen:o)

Fast man sitter ju något stabilare i en westernsadel. Nästan alla gånger ett träns åker av är ju vid hoppning då man åker av framåt vid stopp på hinder.

Käkremmen används precis som andra sagt inte till att hålla munnen stängd, utan för att hålla tränset på plats.
Kan säga att det är rätt så nödvändigt, syrran red på sin häst utan käkrem en gång, tränset trillade av. Tur att hennes häst kunde kommandot för att stanna :D
Isåfall antar jag att du spänner käkremmen hårt, bakom ganaschen direkt mot hästens struphuvud?

Annars är det ingen chans att käkremmen gör någon nytta, sorry.

det var det värsta! TRo inte på det - en skröna! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 179
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025