Varför bättre betalt utomlands?

Sv: Varför bättre betalt utomlands?

Ännu ett problem som trasslar till det är att det finns så många arbetslösa som MÅSTE ta dessa jobb trots den dåliga lönen för att klara av att leva ett drägligt liv. Man kan ju inte begära att de här personerna ska leva på existensminimum i flera år när de har möjlighet att få jobba, hur dålig lönen än är?:(

Dessa jobb är ju så gott som alltid svarta, och bidrar inte till systemet på något sätt. De som tar dessa jobb uppbär ju ofta även ersättning från samhället av något slag. A-kassa eller annat bidrag.
Svartjobb innebär ju även att arbetaren inte kan använda jobbet i sin meritförteckning (inte alltid iaf), och att man ej får pension eller sjukpeng.
Ingen MÅSTE ta ett svartjobb! Och är det vitt så finns det minimilöner att följa.
Svartjobb i stall är ett otyg, anser jag. Har de inte råd att betala vitt så får de sköta sina hästar själva, elitryttare eller ej!

Problemet r vl lite att folk GLADELIGEN tar dom jobben för 4.000kr i månaden. Skulle folk sätta mera krav på högre löner så tvingar man ju på så vis stallarna att höja lönen.

Fel... Stallägarna tvingas göra jobbet själva... Tro inte att de som äger stallarna kan hosta upp 10000-20000 till bara för att folk kräver högre lön, då försvinner stalljobben istället...

Fel... Stallägarna tvingas göra jobbet själva... Tro inte att de som äger stallarna kan hosta upp 10000-20000 till bara för att folk kräver högre lön, då försvinner stalljobben istället...

Jo, men då tröttnar stallägarna snart och inser att de vill ha mer betalt eller sluta erbjuda allt detta "gratis"-arbete. Och när de fått det har de råd att anställa på drägliga villkor.

Men visst har du rätt. En stallägare som inte har tillräckliga intäkter för att anställa någon på drägliga villkor får banne mig göra jobbet själv. Allt annat är för jävligt och ofta olagligt.

Kan man inte driva verksamheten med tillräcklig lönsamhet för att erbjuda en dräglig arbetsplats får man låta bli. Så enkelt är det.

precis...Jobben jag sökt utomlands är som vanlig stallpersonal, 8 timmar om dagen, 5 dgr i veckan. Lite ridning, men inget ryttarjobb. Där ligger lönen mellan 15-22 000 kr i mån plus boende.

Jag håller helt med dig, hoppas du bildar opinion i frågan, varför inte skriva insändare o dyl. t ex till Ridsport? Detta är ett otyg som måste stoppas, men hur?
Jag pratade med Skatteverket och de har väldigt svårt att komma åt svartarbetet, för när de gör oannonserade kontroller, så säger bara de som svartjobbar att de sköter sin häst, och det är ju inte olagligt. Därför satsar Skatteverket mer på t ex resturangbranschen som är lika usel, och lättare att komma åt.
Det som upprör mig mest är dessa unga tjejer som blir utslitna i förtid, och de risker som de tar, det är ju farligt att jobba med hästar! Därför ska man banne mig ha bra betalt.
Dessutom, arbetsträning/praktik i stall, är jag tveksam till. I vissa fall är det säkert bra, men oftast är det satt i system och stallägaren får arbetskraft gratis. Många av dessa svartjobbande tjejer uppbär ju ofta a-kassa eller sjukersättning av något slag och försöker tjäna ihop några extra kronor. Absolut inget fel i det, MEN då ska de banne mig ha vit betalning som är pensiongrundande och avtalsenlig.
Jag blir så arg när jag tänker på hur stall/hästägare utnyttjar unga tjejers passion för hästar, och hur de sedan får slavliknande arbetsförhållanden. Jag såg för något år sedan att en känd tävlingsryttare på elitnivå sökte en "praktikant" som skulle jobba mån - LÖRDAG, ungefär 12 timmar om dagen...Har man inte råd att anställa någon ordentligt, och i stället utnyttja sitt kända namn, kanske man ska lägga ner sin verksamhet och göra något annat.

Självklart ska man kräva avtalsenliga löner. Om inte ridlägerplatser kan säljas lagligt och med skälig grundnivå till ett pris som efterfrågas får ju ridlägren minska ned. Det gäller lika för alla branscher. Så det är inget moment 22.

Eller börjar det bli dags för motsvarande resonemang på ICA-affären?

För att vi ska ha råd att gå dit och handla får banne mig kassörskorna acceptera en timlön på 10 kr per timme?

Moment 22 blir det dock så länge någon tar dessa anställningar som snedvrider konkurrensen till nackdel för dem som verkligen erbjuder drägliga och lagliga villkor. Då hålls en sund utveckling tillbaka.

:bow::bow::bow::bow: x 100

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och...
2 3
Svar
45
· Visningar
12 679
Senast: -moa-
·
K
Hästmänniskan Vad har ni för erfarenheter vad gäller att arbeta med hästar i Sverige och utomlands? Jag har lite frågor att ställa, som jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka