Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

MiniLi

Trådstartare
En liten skriva av sig-tråd såhär på kvällen..
Hur kommer det sig egentligen att vissa människor bara måste lägga sig i vad andra männisikor gör?
Varför kan man inte bara acceptera att det inte finns ett sätt som passar alla utan att man ibland kan tycka och göra på andra sätt än vad denne person anser är rätt?

Anledningen till att jag är lite irriterad är en dispyt ang tömkörning.
Jag tömkörde min häst idag i ridhuset, det gick hur bra som helst och min häst arbetade väldigt fint. Jag var väldigt nöjd med passet.
När jag nästan är klar och håller på att varva ner hästen så kommer ena stallägaren in i ridhuset och tittar. Efter fem minuter säger han: Vem har lärt dig att tömköra sådär? Det är inte alls bra. Varpå han stegar fram till min häst och börjar förklara varför min tömfästning är så fruktansvärt skadlig och dålig.
Jag ifrågasätter hur han kan veta att tömfästningen har fått min häst att gå avknäppt och på bogarna när han bara sett de fem sista minuterna då vi joggade och skrittade av.
Då menar han att han behöver inte se för det är alltid dåligt att fästa tömmarna som jag har gjort.
Jag börjar bli ganska irriterad och säger att jag inte håller med honom, förklarar vad jag är ute efter när jag jobbar min häst och att jag tycker att jag får önskat resultat.
Han surar ihop rejält och går därifrån med ett: Jaja, det är din häst..
"Ja det är det faktiskt!" säger jag då som avslut.

Hur kan man vara så inskränkt att man vägrar se saker ur någon annans synvinkel?
Jag ifrågasätter inte vad han gör med sina hästar eller hästar som han longerar eller tömkör, även om jag ibland tänker att jag aldrig skulle gjort på det sättet..
Men han måste prompt ifrågasätta mig och säga att jag gör fel för han är så mycket bättre. :mad:
Om jag vill ha hjälp så ber jag om det, annars ser jag ingen anledning för honom att lägga sig i!

Varför kan man inte respektera varandra och varandras hästhållning?

Så nu har jag skrivit av mig lite ilska..

Någon som har liknande erfarenheter?

Senast ändrad:
Sv: Varför bara måste vissa människor lägga sig i?

för att vissa är tävlingsmänniskor som oftast i sin bakgrund själva har haft väldigt dåligt självförtroende och varit nedvärderade själva...
de måste bara få komma ut och visa att man är bättre än alla andra, förmodligen saknar de uppmärksamhet som de inte fick bakåt i åren..och de vill ha bekräftelse på att de är bra..

jag brukar ta sånna där översittarmänniskor med en nypa salt, oftast har de inte mått så bra tidigare och vill ha en sorts bekräftelse på att "de duger".
Fast ibland händer det ju att någon annan råkar ha mer kunskap än sig själv..men då som du säger, brukar man be om hjälp eller så kan man faktiskt lägga fram det på ett finare ge tips åt en i stället...
kan förstå att du är irriterad :smirk:

Det finns tyvärr messersmithar överallt. Som är sååå säkra på att de alltid har rätt och allt som inte är precis som de vill ha det är feeeel! Jag fick tidigt lära mig att strunta i dem som betedde sig otrevligt och mästrande. Däremot lyssnar jag gärna på dem som har bra argument som jag kan ta till mig.

Att ge andra order och klanka ner på dem ser jag som ett tecken på dålig självkänsla. Man vet kanske inte själv vad man sysslar med, men då kan man ju alltid ge sig på någon annan.
Så länge det du gör fungerar för dig och känns rätt så ska du köra på som du gör och strunta i dessa otrevliga människor. De finns (tyvärr) överallt, och de kommer nog inte ändra på sig. Försök tycka synd om dem istället.

Stå på dig!

/Ebba

för att vissa är tävlingsmänniskor som oftast i sin bakgrund själva har haft väldigt dåligt självförtroende och varit nedvärderade själva...
de måste bara få komma ut och visa att man är bättre än alla andra, förmodligen saknar de uppmärksamhet som de inte fick bakåt i åren..och de vill ha bekräftelse på att de är bra..

jag brukar ta sånna där översittarmänniskor med en nypa salt, oftast har de inte mått så bra tidigare och vill ha en sorts bekräftelse på att "de duger".
Fast ibland händer det ju att någon annan råkar ha mer kunskap än sig själv..men då som du säger, brukar man be om hjälp eller så kan man faktiskt lägga fram det på ett finare ge tips åt en i stället...
kan förstå att du är irriterad :smirk:

Ja jag försöker att inte bry mig, men jag kan inte låta bli att reta upp mig:crazy:
Hoppas verkligen att han nöjer sig med det här men jag har en liten känsla av att jag kan få höra detta igen.. Jag lyckades hålla mig lugn denna gången men då vet jag inte hur det går:devil:

Det finns tyvärr messersmithar överallt. Som är sååå säkra på att de alltid har rätt och allt som inte är precis som de vill ha det är feeeel! Jag fick tidigt lära mig att strunta i dem som betedde sig otrevligt och mästrande. Däremot lyssnar jag gärna på dem som har bra argument som jag kan ta till mig.

Att ge andra order och klanka ner på dem ser jag som ett tecken på dålig självkänsla. Man vet kanske inte själv vad man sysslar med, men då kan man ju alltid ge sig på någon annan.
Så länge det du gör fungerar för dig och känns rätt så ska du köra på som du gör och strunta i dessa otrevliga människor. De finns (tyvärr) överallt, och de kommer nog inte ändra på sig. Försök tycka synd om dem istället.

Stå på dig!

/Ebba

Du har nog rätt ang självlänslan, varför skulle man annars ha behovet av att lägga sig i?
Men att komma med sådana dåliga argument är ju bara pinsamt:smirk:

Jag är glad över att jag är en sådan person som vågar stå på mig, många av mina kompisar säger att de aldrig hade vågat säga emot.. Hemska tanke..:crazy:

Jag förstår honom!! Speciellt när folk tömkör gör de det mestadels på diverse fruktansvärda sätt och inspända och med vimisiga händer och noll fokus. När jag ser det måste jag gå därifrån för jag vill liksom rädda hästen :crazy: och precis som du säger så uppskattas det INTE av människan.
Tömkörning är en svår konst som få behärskar....

Jag förstår honom!! Speciellt när folk tömkör gör de det mestadels på diverse fruktansvärda sätt och inspända och med vimisiga händer och noll fokus. När jag ser det måste jag gå därifrån för jag vill liksom rädda hästen :crazy: och precis som du säger så uppskattas det INTE av människan.

Jag vet inte alls hur TS har spänt sina tömmar eller hur hon jobbar sin häst tömkörd. Men min första reaktion på hennes inlägg var som din, särskilt som det är så hiskeligt svårt att tömköra bra. Och ärligt talat känner jag likadant när jag ser folk rida med hästarna ihopsnörda med inspänningstyglar på de mest fantasifulla sätt (bäst är när de sedan vill att man ska retuschera bort ovanstående tortyrredskap så de får 'fina bilder' på sitt ekipage - kan man inte stå för sin träningsmetod?).

Nu brukar jag försöka låta bli att mässa för folk om nackdelarna om jag inte blir tillfrågad, men det har hänt att jag frågat om varför remmar, rep och gummisnoddar behövs för att binda ned hästens huvud när det är ryggverksamhet och undersatta bakben man strävar efter, och det har hänt att tungan sluntit och jag försökt förklara motsägelsen i det de gör och det de försöker åstadkomma. Men jag förstår ju att jag talar för döva öron. Vill man inte veta lyssnar man inte i alla fall.

Men som sagt. Jag vet inget om TS tömkörning, varken utförande eller resultat. Jag har själv fått många goda och dåliga råd angående min egen hästhantering och ridning. De goda tar jag till mig, de dåliga kan man argumentera om eller helt enkelt ignorera om man inte tycker det är lönt. Att bli arg för att någon försöker hjälpa eller lära ut något känns inte så produktivt. Känner man sig konstant hackad på får man väl ta ett seriöst snack om detta med vederbörande.

Min syster blev också kallad jävla besserwisser när hon (efter upprepade påringningar till hästägaren) vrålade i telefon till en hästägare att det var dags att masa sig ut till sin häst NU och att hon tänkte ringa vet där och då ÄVEN om hästägaren höll på att laga/äta mat efter att hon (min syster) släpat runt på dennes svårt koliksjuka häst i två timmar utan att hästägaren orkade ta sig den där kilometern till stallet för att kolla upp sin sjuka häst. Så var går gränsen är det är ok att lägga sig i? Akut sjukdom och direkt djurplågeri? När man anser att hästen far illa och med tiden kommer bli sjuk/skadad av den hantering/ridning den utsätts för? Eller ska man alltid hålla för ögon och öron och gå därifrån och sköta sitt?

Hur kan du säga att du förstår honom utan att veta hur jag tömkör?:cool:

Och varför skulle det vara svårare att tömköra än att rida?
Går du fram till alla ryttare du ser som gör saker på annat sätt än vad du gör när de rider?

Man kan aldrig lära sig om man aldrig får prova..

(jag har lärt mig av instruktör och jag lovar att jag inte plågar min häst utan han arbetar mycket bra vid tömkörning)

Men jag måste bara fråga, vad ger dig rätt att lägga sig i andra personers arbete med sina hästar?
Vad gör dig så mycket duktigare än alla andra?
Syftar på att du verkar anse dig höra till de få som behärskade tömkörning.

Och varför skulle det vara svårare att tömköra än att rida?

Det är väl ganska elementärt. När du sitter på en häst har du dels många fler och mer intuitiva hjälper att påverka hästen med, dels kan du bättre känna hur en häst jobbar och rör sig och dels sitter du på hästen så du hänger automatiskt med i hästens rörelser. När du tömkör är du utelämnad till dina tömmar, din pisk, din relativa positionering och ditt öga för hästens arbete. Och med tanke på hur många som inte ser skillnad på "nedbunden häst" och "häst i form" så känner jag inte den allra minsta tvekan till att säga att det är väldigt få människor som kan tömköra bra. Jag är inte en av dem.

Jag vet inte alls hur TS har spänt sina tömmar eller hur hon jobbar sin häst tömkörd. Men min första reaktion på hennes inlägg var som din, särskilt som det är så hiskeligt svårt att tömköra bra. Och ärligt talat känner jag likadant när jag ser folk rida med hästarna ihopsnörda med inspänningstyglar på de mest fantasifulla sätt (bäst är när de sedan vill att man ska retuschera bort ovanstående tortyrredskap så de får 'fina bilder' på sitt ekipage - kan man inte stå för sin träningsmetod?).

Nu brukar jag försöka låta bli att mässa för folk om nackdelarna om jag inte blir tillfrågad, men det har hänt att jag frågat om varför remmar, rep och gummisnoddar behövs för att binda ned hästens huvud när det är ryggverksamhet och undersatta bakben man strävar efter, och det har hänt att tungan sluntit och jag försökt förklara motsägelsen i det de gör och det de försöker åstadkomma. Men jag förstår ju att jag talar för döva öron. Vill man inte veta lyssnar man inte i alla fall.

Men som sagt. Jag vet inget om TS tömkörning, varken utförande eller resultat. Jag har själv fått många goda och dåliga råd angående min egen hästhantering och ridning. De goda tar jag till mig, de dåliga kan man argumentera om eller helt enkelt ignorera om man inte tycker det är lönt. Att bli arg för att någon försöker hjälpa eller lära ut något känns inte så produktivt. Känner man sig konstant hackad på får man väl ta ett seriöst snack om detta med vederbörande.

Min syster blev också kallad jävla besserwisser när hon (efter upprepade påringningar till hästägaren) vrålade i telefon till en hästägare att det var dags att masa sig ut till sin häst NU och att hon tänkte ringa vet där och då ÄVEN om hästägaren höll på att laga/äta mat efter att hon (min syster) släpat runt på dennes svårt koliksjuka häst i två timmar utan att hästägaren orkade ta sig den där kilometern till stallet för att kolla upp sin sjuka häst. Så var går gränsen är det är ok att lägga sig i? Akut sjukdom och direkt djurplågeri? När man anser att hästen far illa och med tiden kommer bli sjuk/skadad av den hantering/ridning den utsätts för? Eller ska man alltid hålla för ögon och öron och gå därifrån och sköta sitt?

Vart gränsen går? jag tycker iallafall att man kan bemöda sig att titta på arbete och resultat innan man häver ur sig att något är fel. Annorlunda behöver inte vara fel. (även om detta är en relativt vanlig tömfästning)

Jag anser iallafall att det är stor skillnad att lägga sigi tömkörning och att be någon se till sin sjuka häst.

Det är väl ganska elementärt. När du sitter på en häst har du dels många fler och mer intuitiva hjälper att påverka hästen med, dels kan du bättre känna hur en häst jobbar och rör sig och dels sitter du på hästen så du hänger automatiskt med i hästens rörelser. När du tömkör är du utelämnad till dina tömmar, din pisk, din relativa positionering och ditt öga för hästens arbete. Och med tanke på hur många som inte ser skillnad på "nedbunden häst" och "häst i form" så känner jag inte den allra minsta tvekan till att säga att det är väldigt få människor som kan tömköra bra. Jag är inte en av dem.

Det är i så fall inte heller så många som kan känna skillnad på häst i form och häst som böjer på nacken.
Ska man säga till alla de ryttare vars hästar inte rids korrekt också? För då får man nog börja tjata på väldigt många.
Jag skulle aldrig ta betalt för att tömköra andras hästar, så duktig är jag inte.
Men jag anser mig vara tillräckligt duktig för att kunna motionera och arbeta min häst genom tömkörning likväl som longering eller ridning.

Förövrigt anser jag att det är lättare att påverka hästen vid tömkörning än ridning.

Senast ändrad:

Vart gränsen går? jag tycker iallafall att man kan bemöda sig att titta på arbete och resultat innan man häver ur sig att något är fel. Annorlunda behöver inte vara fel. (även om detta är en relativt vanlig tömfästning)

Jag anser iallafall att det är stor skillnad att lägga sigi tömkörning och att be någon se till sin sjuka häst.

Jag kan som sagt inte säga något om ditt specifika fall, eftersom jag varken vet något om dina eller stallägarens tömkörningskunskaper. Jag vet inte heller med vilken attityd varken stallägaren eller du själv gick in i diskussionen om rätt och fel angående ditt arbete. Jag kan fortfarande tycka att om någon som jag vet kan någonting bra kommer till mig och ger synpunkter på hur h*n skulle göra något annorlunda så är det ju vettigt att vara öppen och lyssna. Om det personen säger inte har någon relevans med vad jag vill åstadkomma eller om jag tycker personens metod är felaktig så kan man ju diskutera det hela eller, som sagt, ignorera rådet om man inte ids diskutera det. I slutänden är det min häst och mina mål, respektive din häst och dina mål. Men det skadar aldrig att lyssna på vad andra säger, för ibland lär man sig något nytt.

Jag kan som sagt inte säga något om ditt specifika fall, eftersom jag varken vet något om dina eller stallägarens tömkörningskunskaper. Jag vet inte heller med vilken attityd varken stallägaren eller du själv gick in i diskussionen om rätt och fel angående ditt arbete. Jag kan fortfarande tycka att om någon som jag vet kan någonting bra kommer till mig och ger synpunkter på hur h*n skulle göra något annorlunda så är det ju vettigt att vara öppen och lyssna. Om det personen säger inte har någon relevans med vad jag vill åstadkomma eller om jag tycker personens metod är felaktig så kan man ju diskutera det hela eller, som sagt, ignorera rådet om man inte ids diskutera det. I slutänden är det min häst och mina mål, respektive din häst och dina mål. Men det skadar aldrig att lyssna på vad andra säger, för ibland lär man sig något nytt.

Självklart ska man lyssna om någon kunnig person kommer med synpunkter.
Om någon som jag respekterar och vet kan sin sak hade kommit med en synpunkt på saken hade jag lyssnat.
Jag lyssnade nu också, men jag ansåg att han var helt ute och cyklade..
(dessutom så är inte han en person som jag själv skulle anförtro min häst åt vad gäller tömkörning)

snälla tro nu inte att jag är någon liten snorunge som tycker sig vara bättre än alla andra, så är det inte!
Men jag är trött på att folk saknar respekt för andra männsikor.
Att komma fram på det sättet som han gjorde är bara respektlöst, att gå rätt fram och säga på ett ungefär: jag har inte sett hur du gör men det är dåligt. jag skiter i vad du säger för jag kan det här mycket bättre än du.
- det är sånt som jag blir trött på.

Det handlar om sättet man lägger fram det på, om man vill klanka ner eller hjälpa....

Min alldeles personliga observation är att "tomma tunnor skramlar mest" - dvs de som lägger näsan i blöt mest är oftast de som man aldrig har sett rida/hantera sin häst. Det är ju alltid lättare att rida från marken, så att säga...

Själv säger jag bara till om det är så att en häst, omedvetet eller medvetet, behandlas så att den far illa eller om någon gör något som kan skada mig eller min häst. Att någon bara i allmänhet är lite oskicklig har inte jag med att göra om de inte frågar - man måste ju få öva för att bli bättre och väldigt få av oss är fullärda!

Ser man ngt som man ärligt tror kan göra skada på hästen, visst vill man gärna påpeka det för ägaren? Sen om detta var skadligt eller ej, är ju svårt att veta.

Jag själv uppskattar att människor delar med sig och att de påpekar om det jag gör med min häst kan vara skadligt. Sen kanske jag inte håller med dem i slutändan, men jag överväger alltid saken och försöker se om det logiskt faktiskt KAN vara skadligt. hur ska jag kunna veta om ingen påpekar det för mig?

Sen är det skillnad på hur man gör det. Och det är ju onödigt att ge sig på folk som inte vill ha ens hjälp. Men kan man göra det på ett trevligt sätt tkr jag bara att det är positivt att man kritiserar varandra. :)

Nej, inga liknande erfarenheter.

Men eftersom jag gått hästhållning så kan jag vara lite.."militant" när det gäller sånt & tål helt enkelt inte när folk slarvar med hästhantering.
Så om ngn longerar sin häst & linan alltid hänger i marken tex, skulle jag ha svårt att inte lägga mej i, många tänker inte på att allt deras handlande får konsekvenser om ngt går fel.

Förmodligen har många som slarvar i hanteringen inte ännu varit med om ett missöde, men det är ju lite trist att behöva vara med om ett sånt innan man ändrar beteende.
Men det var ju inte direkt det ditt problem handlade om, om du vet att du faktiskt har rätt så bry dig inte om människan, vissa ska alltid ha det på sitt sätt & bryr sig inte om att mkt har olika varianter som kan funka lika bra.

Säg att det är detta din häst funkar bäst med.Punkt.

Min alldeles personliga observation är att "tomma tunnor skramlar mest" - dvs de som lägger näsan i blöt mest är oftast de som man aldrig har sett rida/hantera sin häst. Det är ju alltid lättare att rida från marken, så att säga...

Själv säger jag bara till om det är så att en häst, omedvetet eller medvetet, behandlas så att den far illa eller om någon gör något som kan skada mig eller min häst. Att någon bara i allmänhet är lite oskicklig har inte jag med att göra om de inte frågar - man måste ju få öva för att bli bättre och väldigt få av oss är fullärda!

Det tycker jag låter som en väldigt sund inställning!:)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 800
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 833
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 972
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar