S
sambaengi
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?
Det var ett bra inlägg och jag håller helt med dig. Gud, jag skulle inte ha tålamod med sådana jobbiga hästindivider som du beskriver! Jag beundrar de människor som trots allt har det och älskar sina hästar men sådant vill jag absolut inte se i aveln! Och jag förutsätter att ingen är dum nog att avla vidare på en sådan häst! Det riskerar bara bli ännu en problemhäst vilket/vilken sto/hingst man än kombinerar med! Det är fasen så viktigt at komma ihåg att båda föräldradjuren måste vara sådana att man uppskattar dem såväl lynnesmässigt som ridmässigt och inte har exteriöra fel. Tyvärr tycks en del tro att en elithingst kan kompensera för sto med dålig gångarter och exteriör eller att ett sto med svårt lynne skall kompenseras med en mycket snäll gårdshingat. Svaret är istället att man skall inte avla på de stona alls! Här tycker jag faktiskt att man som hingstägare har ett ansvar at säga nej om man tycker att ett sto är för dåligt för att avla på! Om inte annat så av självbevarelsedrift eftersom det kan ge hingsten dåligt rykte om den får en dålig avkomma, även om det dåliga kommer från stoet!
Du ser! Ditt sto är ju en pärla värd att använda i aveln i alla fall och som sto så är det ju fritt! Jag vill endast att vi skall jämställa vad vi får göra med ston och vad vi får göra med hingst. Trots allt är bedömning och och tävling reklam för hästen och den reklamen kommer aldrig gårdshingstarna att få om de inte tävlas och når framgångar! Så kontentan blir ändå att det är de bästa som syns mest som kommer att användas mest i aveln! Gårdshingstarna blir på sin höjd kända i sin hemtrakt, inte rikskända, så jag tror aldrig att vi får mer än några få % avkommor från dessa.
Sammets_rosa skrev:Du kan vara lugn Anette! Det var inte till dig eller dina hästar! De hästarna jag åsyftar är av en helt annan typ. Att observera är dock att en av dem som jag brukar träffa på är en gamla blup hingst,numera valack (Båbbe du skulle gilla stammen ) Tyvärr är han så in i nordens passaktig, kan i stort sett inte trava rent (tydligen inte ens som unghäst). Går sönder så fort man petar på den. Mycket svårriden i allmänhet. Har numera en rik ägarinna som kan ge honom all vård han behöver med veterinärer, kiropraktor osv.
En annan valack i 10 års åldern, avlad som familjehäst. Har varit på tillridning åtskilliga gånger. Kan i dagsläget tölta några steg i kort-kort och sakta-sakta tempo. Inget direkt toppen temprament och tar mer än gärna över ledarskapet om chansen ges. Framtung och utan vilja. Är flockuppfödd och går i stor flock, har kunnigt folk runt om sig...men är ändå knepig på många sätt. Gör helt bara det han själv ställer på så att säga
På island så hade de här hästarna troligen varit korv, men i Sverige har vi ju en annan mentalitet. Man gallrar inte alltid på samma sätt. Många hästar som inte funkar riskerar ju att bli vandringspokaler...
Så det gäller att avla på rätt individer (OCH sälja dem till rätt individer) och hoppas på det bästa. Men visst det känns ledsamt att möta de här hästarna och deras ryttare. Ridning skall ju vara roligt både för häst såväl som ryttare. Känns ibland ganska deppigt när man åker hem i från kurserna....
Kan ju tillägga att jag inte bara har "långbenta smalingar" med bra bedömning utan äger även ett sto som är just som Annett beskriver sina hästar. 5st 100% rena gånger redan i hagen, super lynne, oerhört lätt att både jobba med och hantera. Har fin färg och gång. MEN skulle inte falla domarna i smaken på en avelsvisning pga sin typ. Värd sin vikt i guld ändå:
Det var ett bra inlägg och jag håller helt med dig. Gud, jag skulle inte ha tålamod med sådana jobbiga hästindivider som du beskriver! Jag beundrar de människor som trots allt har det och älskar sina hästar men sådant vill jag absolut inte se i aveln! Och jag förutsätter att ingen är dum nog att avla vidare på en sådan häst! Det riskerar bara bli ännu en problemhäst vilket/vilken sto/hingst man än kombinerar med! Det är fasen så viktigt at komma ihåg att båda föräldradjuren måste vara sådana att man uppskattar dem såväl lynnesmässigt som ridmässigt och inte har exteriöra fel. Tyvärr tycks en del tro att en elithingst kan kompensera för sto med dålig gångarter och exteriör eller att ett sto med svårt lynne skall kompenseras med en mycket snäll gårdshingat. Svaret är istället att man skall inte avla på de stona alls! Här tycker jag faktiskt att man som hingstägare har ett ansvar at säga nej om man tycker att ett sto är för dåligt för att avla på! Om inte annat så av självbevarelsedrift eftersom det kan ge hingsten dåligt rykte om den får en dålig avkomma, även om det dåliga kommer från stoet!
Du ser! Ditt sto är ju en pärla värd att använda i aveln i alla fall och som sto så är det ju fritt! Jag vill endast att vi skall jämställa vad vi får göra med ston och vad vi får göra med hingst. Trots allt är bedömning och och tävling reklam för hästen och den reklamen kommer aldrig gårdshingstarna att få om de inte tävlas och når framgångar! Så kontentan blir ändå att det är de bästa som syns mest som kommer att användas mest i aveln! Gårdshingstarna blir på sin höjd kända i sin hemtrakt, inte rikskända, så jag tror aldrig att vi får mer än några få % avkommor från dessa.
Senast ändrad av en moderator: