Du sprider anekdotiska missuppfattningar, som om det vore sanningar.Jag är på landsbygden varje dag. Vid globalt sett superbra åkerjord, mätt i tex veteekvivalenter. Där växer djurfoder. (Norr om Dalälven vet jag som sagt nästan inget om.)
De naturbeten jag känner till i min relativa närhet, betas av islandshästar, herefordkor och får. Knappast delar av storskalig livsmedelsproduktion.
Vanliga kossor går på åkermark, vall, ofta i så pass små hagar att de många kor som går där absolut inte lever på bete. Pga vall, handlar det heller inte om att gynna ängsfloran. Det finns ingen, och fanns den vore den nedtrampad. Åkermark, helt enkelt.
Så ser inte svenskt jordbruk ut.
Om just du besöker, låt säga Systembolaget i Vingåker, och tycker att sortimentet med äkta Champagne är klent, så säger det mer om sortimentet på systembutiken i Vingåker, än vad det säger om Systembolagets sortiment.
Så om du råkar åka förbi några naturbeten med islandshästar på, och ser några kor i trånga fållor, så betyder det enbart att du sett just det du sett, inte att visar någon sanning om svenskt lantbruk.