Varför är folk så trevliga här?

Sleepy

Trådstartare
Hur kommer det sig att det samlas så trevliga människor här? Som generöst delar med sig av fredagsmatrecept och julklappstips, dividerar om blå mikrovågsugnar och stöttar varandra i nätdejtingträsket och ger råd hur man fixar bilen eller vilka lagar som gäller när någon har besvärliga grannar? Som har hängt här år efter år sen finska vinterkriget?

Det är ett mysterium. Ha en glad fredag. :D

Sv: Varför är folk så trevliga här?

Hur kommer det sig att det samlas så trevliga människor här? Som generöst delar med sig av fredagsmatrecept och julklappstips, dividerar om blå mikrovågsugnar och stöttar varandra i nätdejtingträsket och ger råd hur man fixar bilen eller vilka lagar som gäller när någon har besvärliga grannar? Som har hängt här år efter år sen finska vinterkriget?

Det är ett mysterium. Ha en glad fredag. :D

Ja, varför dom samlas här det är inte så stort mysterium längre.

Sådan där "övertrevlighet" brukar vara ett säkert tecken på att man vill dölja någonting.

Det är svenskens ståndpunkt i fråga om människouppfattning.

Man skiljer bara mellan "trevliga" människor och "otrevliga". Och den "trevliga" människan ger man efter för i allt! I andra länder är det en merit i första rummet att vara flitig och skötsam, i Sverige att vara "trevlig", ge goda middagar osv. För en sådan står all även ekonomisk hjälp öppen.

Men hallå!

Att vi är flitiga och skötsamma är ju redan vårt internationella rykte så varför skulle vi behöva jobba på det på hemmaplan?!

HerreGUD så ansträngande :grin: :sneaky:

Tråden nålad? Underbart. :D :p

Nåt jag verkligen gillar med buke är att det är en sån härlig kompott av människor i alla olika åldrar, från olika delar av världen, med olika bakgrund och så många olika yrken. En underbar oas för givande och tagande. :)

Yey! Nålning! ^5 på den! :D

Vi återkommer. Vi lämnar i perioder och vi återkommer, år efter år. Vi är förutsägbara och överraskande, vi är smarta och osmarta. Vi älskar att hata varandra, vi trivs ihop! :love:

Mitt bidrag till Fina Buke-listan:

I dagarna har ännu en årsdag passerat för den starkaste trådstarten det här forumet varit med om. En mamma, jag skriver inte hennes namn för hon kanske inte har lust att bli uppmärksammad just nu, hade just fått veta att hennes båda döttrar i flera år blivit utsatta för sexövergrepp av sin så kallade pappa som de bodde hos.

Mamman startade två trådar. En på familjeliv, en på Buke. Hur förkrossad hon var går inte att beskriva.

På familjeliv blev hon så kraftigt ifrågasatt och påhoppad - "det är nog inte sant!" - att hon fick lämna tråden.

På Buke togs hon emot med en våg av empati. Tråden pågick länge. Folk lyssnade, tröstade, peppade, tipsade - och gjorde en snabbinsamling av presentkort i klädaffärer när flickorna inte hade något att ta på sig. (De ville inte längre bära kläderna som förövaren tvingat dem att ha.)

Mammans tacksamhet mot Buke var gränslös. Hon återkom gång på gång till hur hon hämtade kraft här.

Det var en otroligt gripande tråd. Mammans berättelse, hennes kamp, bukefalisternas känsla och stöd - det var i särklass.

DET är fina Buke.

(Och jodå, det var sant. Han fick sju år i både tingsrätt och hovrätt).

Jag minns den tråden och även andra trådar där folk ställt upp bara rakt upp och ner och låtit andra bukefalister få bo hos dem och hämtat folk kors och tvärs över landet. Vi har ett unikt nätverk här som vi nog är rätt ensamma om i cyberspace.. :)

Å herrregud!

Det låter som att det var Buke som dömde honom också. Det tillgodoräknas liksom bara helt naturligt utan blygsel.

Man kan undra vad det är som inspirerar till denna entusiasm efter så många år.

Det fina här är väl att det finns en form av gemenskap som ibland strålar till på ett helt fantastiskt vis.
Som det mandalaki berättade ovan, och andra livsöden.
Det andra är att många är aktiva här länge, så det blir ett kollektivt minne (blå micro, say no more) som påminner mig om en bikupa;)

Buke är väldigt mänskligt, och jag upplever det som ett väldigt empatiskt forum för det mesta.

Ja, jag vill bara säga det, att jag vet verkligen inte vem någon här är.

Därmed inte sagt att ingen vet vem jag är.

Buke är unikt.

Har jag en fråga så är det enkelt att fråga bukeoraklet (fenomenet har till och med ett eget namn :D ) och får svar med infallsvinklar jag inte tänkt på och kunskaper jag aldrig kunnat googla mig fram till.

Jag har också en särskild plats i mitt hjärta för den tråd jag startade när jag kallades till omtagning av mammografibilder. Det visade sig vara cancer och buke följde mig genom undersökningar, diagnos, operation och behandling. Det stöd och den värme som jag fick härifrån betydde oerhört mycket. Det var en fantastisk erfarenhet att helt okända människor kunde engagera sig så i mitt liv och mina bekymmer.

Efter det älskar jag buke.

Under alla mina kriser typ har buke funnits. Gett mig en del nya vägar att tänka, låtit mig ge utlopp för sorgen efter pappa, syrran och mamma.
Buke har varit ett sätt att orka vardagen :)
Nu har jag brakat in i väggen, men det är ju ingen stor grej.
Jag är tacksam för alla goda råd och tröstande ord under åren.
Skulle vilja ha hjälp nu med, men pga att många vet vem jag är eller lätt kan ta reda på det så kan jag inte be om råd och hjälp tyvärr :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur