Varför är det viktigt med historia?

svea

Trådstartare
Nu måste jag få slänga ur mig ett par frågor, dels av ren nyfikenhet, och dels för att få inspiration till ett projekt. Dessutom tror jag att jag har lyckats hitta ett ämne som vi inte alldeles har diskuterat sönder än. :idea:

Mina frågor är:

* Är det viktigt att känna till ridkonstens historia?

* I så fall, varför?

* Hur använder du dina kunskaper om ridkonstens historia?

Sv: Varför är det viktigt med historia?

Ett väldigt spontant och okvalificerat svar är att historia är viktigt för att inte tappa onödigt mycket av det hästmänniskor i urminnes tider redan kommit fram till, utan kunna spinna vidare från det.

Då menar jag såklart både det som varit bra och mindre bra, för att kunna dra lärdom.
Vet vi t ex att den auktoritära (dominanta) ridning den moderna ridningen kommer ifrån hänger ihop med att militären då var mer auktoritära med stenhård disciplin, då kan man såklart ifrågasätta varför samma auktoritära strikta attityd skulle vara nödvändigt för dagens ryttare som rider för nöjes skull? Bara som ett exempel.
Lätt att dra felaktiga slutsatser om nutiden om man inte har historien (och inte bara små fragment).

Jag hoppar bara in och flummar lite. :p

För att om man inte hade någon kunskap om vad användes förr, oavsett om det är 10 år eller 100 år sedan,
så skulle det nog vara bra mycket svårare att bruka de kunskaper som vi har om hästar och ridkonst idag. Vilka antagligen är ett resultat av ridkonstens historia.

Historia i allmänhet bör vara ett grundämne i skolan. Kan vi inte vår historia, lever vi utan minne.

"Inom alla områden är tillhörigheten länken till det förflutna, bron till vår framtid"
--Alex Haley

Så IronWill har mycket rätt i det hon skriver om jag förstod det rätt :p

Nej det tycker jag är totalt oviktigt. Det kan vara intressant att läsa om för skojs skull men nån nytta fyller det inte direkt. Allt går ju framåt, evolutionen, att hälla fast vid gamla saker är ju som att hindra utveckligen..

För mig är det jätteviktigt med historia för att få en förståelse för VARFÖR det blivit som det blivit. Varför gör vissa så och andra si när alla verkar ha i princip samma mål.
Jag har definitivt blivit mycket mer ödmjuk sedan jag börjat intressera mig för hästens och människans gemensamma historia.
Dessutom finns det ju hur mycket gammal kunskap som helst att studera.
Evolutionen skulle ju inte gå framåt utan grund och för mig är det nödvändigt att känna till den grunden, det är inte alls samma sak som att hindra utvecklingen tycker jag - snarare tvärt om.

Jag håller med!

Jag vill veta varför. För att själv få en djupare kunskap och själv kunna fundera ut lösningar och utveckla mig och hästarna även utan tränare, bok etc.

Jag vill veta varför en övning kom till. Fanns det något syfte med den? Vad gymnasticerade den om den kom till av ett sådan syfte? Eller kom den till för att underlätta arbetet på en ridskola tex?

Jag håller på intet sätt fast vid historia. Jag är inte alls intresserad av gammal ridbeklädnad och gamla material. Och jag tar gärna till mig nya träningstekniker etc. Men jag vill fortfarande ha kunskap och bakgrundsinfo för att hjälpa mig förstå på djupet.

*kl*

För att det gör oss lite mer ödmjuka när vi förstår att många goda tankar redan är tänkta.

Instämmer!

KL

Håller också med flera ovanstående att historia är en viktigt. Av skäl som flera nämnt redan, dvs varför man gör en viss övning etc men också hur, och även hur det kan variera.
De flesta har ju inte heller förmånen att växa upp i en familj med generationer av hästkarlar/kvinnor, vilket jag tycker e ytterligare en anleding. (Fast just det kanske inte har direkt koppling till just ridkonstens historia). :laugh:

Tycker också det är intressant att se hur sammankopplad hästens och människans historia har varit.
Och, precis som all kunskap egentligen; utveckla analytiskt och kritiskt tänkande och vidga sina perspektiv. Så använder jag oxå det jag hittills vet om ridkonstens historia

Senast ändrad av en moderator:

Precis, och ödmjukhet inför hästen som varelse, när man inser vad de hjälpt oss med genom alla århundraden och hur de legat till grund för det samhälle vi har idag.

Du vet att jag är ett av dina fan i intellektuellt hänseende! Nu blir jag nyfiken! :D

Jag vet inte om det är viktigt, men jag tycker att det vore roligt att veta lite mer om hur man har ridit/hanterat hästar genom historien, vad man kunnat och inte kunnat göra med hästarna, vilka typer av hästar man föredragit till olika ändamål etc.

Min man är rätt historieintresserad, och ibland i samtal visar det sig att han vet saker om hur bruket av häst samspelat med någon viktig del av den historiska utvecklingen, eller hurdant temperament man föredrog på slagfältet eller så. Sådant tycker jag är rätt spännande, och i viss mån kan det nog kasta ljus över dagens hästeri - vad är det vi har att avla på egentligen, vilka kunskapsarv finns, tex?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama