Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

R

rajraj

Jag blev så grymt arg när jag gick in på Apotekets hemsida och skulle kolla om de hade avmaskningsmedel. Vad möttes jag av? Jo, jag möttes utav en text som löd ungefär såhär "kontakta veterinär. avmaskningsmedel är numera receptbelagt" , så nu ska man behöva ringa en veterinär vid varje avmaskning och dessutom komma med en god förklaring till att avmaska? guuud.. vad jobbigt.....

Jag är HELT EMOT att ta träckprov. Visst, helt okej om man har en eller två hästar men jag har 5 hästar.. skulle jag ta träckprov på alla dom så skulle det kosta mig ungefär 1.500 kr + sedan ev. avmaskningsmedel. Nej, jag är inte miljoner.

JAG ÄR ARG!!!!!!!!! :(:(:(:(:mad::mad::mad::mad:

Sv: Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

För att så många avmaskar alltför ofta. Detta är grymt miljöförstörande.

Dessutom orsakar det resistens hos hästarna. Glömde det.

Jag blev så grymt arg när jag gick in på Apotekets hemsida och skulle kolla om de hade avmaskningsmedel. Vad möttes jag av? Jo, jag möttes utav en text som löd ungefär såhär "kontakta veterinär. avmaskningsmedel är numera receptbelagt" , så nu ska man behöva ringa en veterinär vid varje avmaskning och dessutom komma med en god förklaring till att avmaska? guuud.. vad jobbigt.....

Jag är HELT EMOT att ta träckprov. Visst, helt okej om man har en eller två hästar men jag har 5 hästar.. skulle jag ta träckprov på alla dom så skulle det kosta mig ungefär 1.500 kr + sedan ev. avmaskningsmedel. Nej, jag är inte miljoner.

JAG ÄR ARG!!!!!!!!!
Det beror på att man inte ska avmaska hästar i onödan och därför tar man träckprov istället. Man vill undvika att masken blir recistent mot avmaskningspreparaten. Och det ska man vara glad för. Det blir att lägga på lite pengar på veterinärkontot det! Troligtvis kommer du inte behöva avmaska om du skött hagarna rätt:);)

Inläggen ovan har redan svarat på varför det är så, och tyvärr kostar det att ha häst, så är det bara.

Mina föräldrar tar träckprov på sina hästar varje år och har aldrig haft mask på någon av sina hästar trots att de aldrig avmaskar. Alltför många avmaskar i onödan och då krävs tyvärr hårdare regler.

Har du fem hästar är knappast 1500 någon våldsam summa i jämförelse med vad du normalt lägger ut. Har du skött betet kommer du antagligen inte behöva avmaska och då blir det inte så dyrt.

Bra svar ovan. Jag är HELT för det!

Dessutom behöver man väl inte ta träckprov varenda år? Gör man det en gång och sedan avmaskar därefter räcker nog det. Eller iaf visar upp en planerad avmaskningsrutin, inte bara proppar i massa olika (eller samma) medel år ut och år in utan att veta något.

Sen kan man ju också ta samlingsprov om hästarna har samma hage, jag tror det är tre hästar/prov. Då betalar man ju inte lika mycket.

det är bara bra! folk avmaskar jämmt fram och tbx även när det inte finns skäl för det.. men jag fick en chock när jag skulle in och köpa, trodde att apotekarn inte fattade vad jag skulle ha, hon blev lite irriterad på mej tillslut..:angel:

Aha! Det visste jag inte :)

Dock har vi bara två och träckprov känns inte så aktuellt. Mors häst har vi tagit ett på (hon har vart hos oss sedan föl, togs kanske när hon var 9?) och visade inte något. Min unghäst som bott här sedan hösten som tvååring avmaskades lika noggrant hos sin uppfödare och våra hästar avmaskas alltid enl "senaste rön" och så saprsamt som möjligt. Smidigt att uppfödaren har häst som jobb och är genuint intresserad och utbildad :bow:

Senast ändrad:

Ta ett samlingsprov på dina hästar, och inte medicinerar du väl dig själv i förebyggande syfte? Just denna tråddiskussion om receptbelagda avmaskningsmedel finns redan i drivor, så det är ingen nyhet eftersom det infördes i höstas.

..så jag ska alltså gå och köpa träckprov till fem hästar? :eek:

Det är en helt ok ide men det är troligen bättre att vänta liksom med ev avmaskning.
Dock är inte träckprov obligatoriskt för att få ett recept. Du kan ju prata med din vet innan du hetsar upp dig för mkt!
Du svarade aldrig på min fråga!
PL

Vad du hetsar upp dig. Vadå fem hästar ? Handlar kunskap om hur många hästar man har eller ? Om du kanske satte dig in litegranna om hur allting fungerar ang träckprov/maskning så skulle även du inse att i långa loppet kommer du att få det mycket billigare än att springa och köpa maskmedel hela tiden. Du har ju noll aning om du behöver maska eller inte. Och hade du större kunskap hade du förstått att MASKMEDEL enbart är ett kompliment. Maskmedel sätts in i SISTA hand, inte första hand.

Dessutom finns det SAMLINGSPROV om man har fler hästar = billigare än att köpa 5 kolla masken lådor.

Jag ställer samma fråga som Peter..varför ska du maska NU ? Sen undrar jag, hur många gånger per år brukar du maska och med vad ? Räkna i hop hur många sprutor av olika sorter du tvingas köpa/år...sen kan du ju fundera på hur mycket du kanske sparat i pengar genom att veta om du tagit prov. Tänk om dina hästar nollat ? Då har du ju bara slösat alla dina pengar.

..så jag ska alltså gå och köpa träckprov till fem hästar? :eek:

Njae...träckprov behöver du ju inte köpa. Det kan dina hästar producera gratis....skämt å sido :rofl:
Du kan antingen köpa KollaMasken, eller......

*Ta en liten näve färsk avföring från boxen o förpacka i dubbla plastpåsar. Märk med hästens namn.

*Om hästarna varit på samma bete, kan man analysera som samlingsprov om tre.

*Medföljande brev med uppgifter:
namn
adress
tfn nr
typ av häst
ålder
provets märkning (dvs namnert på hästen/påsen)
önskad undersökning
när o med vad hästen avm,askades med senast

*Skicka provet till i vadderat kuvert till:
SVA
Avdelningen för parasitologi
751 89 Uppsala

www.sva.se kan man klicka sig fram till förteckning o prislista på analyser de utför!

Men tror inte man behöver göra träckprov innan... har för mej att min vet sa det när jag frågade honom i höstas... Fast då kanske det var uppenbara fall där man verkligen såg att dom hade mask jag vetinte...

Nej, man behöver inte göra träckprov innan för att få maskmedel. Men då kan man egentligen lika gärna bespara veterinären med att skriva ut eftersom man ändå inte har det blekaste aning i fall man behöver medlet eller inte.

jo kankse det, men då är det ju ändå inte så såvrt att kunna köpa avmaskningsmedel och då behöver man ju inte kolla om dom igentligen har mask, som jag trodde var hela poängen med att dom har receptbelagt avmaskningsmedlet.

Poängen är väl att markera att det behöver ske ändringar. Det är lite tråkigt när alla funderar på HUR man kommer runt bestämmelserna, i stället för att sätta sig in i anledningen till åtstramningarna. Det gäller trots allt även den hästägaren. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 612
· Visningar
164 968
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Boj
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka