@eldkyss
Hästen behöver inte stegra, räcker att den slänger till våldsamt med huvudet. Har hört om fler ryttare som fått bruten näsa, skadade glasögon, blodvite och i riktiga fullträffar, även hjärnskakning, än vad jag hört om körhästar som skadat sig eller sin kusk för att de fått skakel eller linor under sig.
En körhäst ska överhuvudtaget inte slå mot kusk och vagn. Det är nummer ett. Nummer två är att om det händer ska hästen inte bry sig. Nummer tre om hästen bryr sig är att den ogärna ska vara lagd åt att agera med sken.
Enligt mig är en bra körhäst en häst som i grunden är trygg i sig själv. Det är inget som kan tränas, det finns där eller så finns det inte. Jag själv har inget intresse att sätta mig bakom en häst som beter sig lite ängsligt och nervigt, körning är alldeles för farligt för det och ingen slagrem i världen kan rädda en när den hästen inte pallar störnings/stressmoment.
Jag tror varför man inte ser så många slagremma är för att de körhästar som slår sorterar bort sig själv. Tror inte heller många ser det som en risk att hästen kan komma över skaklar och linor, det ska liksom vara lugnt. Bara att spänna av och fixa. Jag har även hört att en korrekt fastspänd slagrem har dålig inverkan på galoppen, att det blir obekvämt - inget jag kan bekräfta utan bara något jag hört.
Tror de som använder slagrem gör nog det främst för att skydda sig själv. I vissa vagnstyper sitter man som kusk alldeles perfekt för att få hästens fulla kraft i huvudet/bröstet vid en spark. Och det kan i värsta fall vara förenat med död eller mycket svåra men.