Varför anses samboskapet så eftersträvansvärt?

Ja. Jag tror det. För mig kändes det nästan som ett måste om jag skulle kunna köpa häst. (Jag är inte helt säker på att jag var helt tydlig med det...) Det handlade INTE om att vi skulle ta relationen ett steg till, unget sådant romantiskt överhuvudtaget.
Men vaddå, din partner har väl katter? Det är ju heeeelt jämbördigt katt-häst....!
 
Självklart, men om min sambo vill äta oxfilé så blir det ju att vi båda äter det någon gång och båda betalar för det. Det är ”kompromisser” man gör och annars fallerar ju hela grejen med att vara sambo tycker jag om man lever parallella liv i samma lägenhet. Dessutom flyttar de flesta till större lägenhet som sambo, jag betalar typ 5-6’ i månaden för min, men en större skulle kosta 12-18’ i månaden, det är inte billigare även om jag bara behöver betala hälften.
Och jag bodde hemma och betalade ingen hyra innan :angel: men med dyrare boende så behöver det inte bara vara en större lägenhet, det kan vara ett annat typ av boende/bättre område som man inte skulle ha råd med själv. Jag har extremt svårt att tro att jag skulle kunna köpa ett hus själv. Kanske ekonomiskt, men jag kan inte fixa något själv och skulle behöva ringa ut hjälp varje gång något strulade, det skulle jag inte ha råd med.
 
Det handlar inte om lönsam. Av det du beskriver verkade din fd sambo inte ha alla hönsen hemma. Du anstränger dig verkligen för att sätta ett likamed-tecken mellan att samboskap i allmänhet suger och blir dyrare och ditt bevis är att din fd sambo inte respekterade dina matlådor.

Bara för att det blev dyrare för dig (pga knasig och omogen (?) fd sambo) så betyder det inte att samboskap är dyrare än att bo ensam.
Men vad fan är det du går igång på? Jag kan för egen del också konstatera att det gick åt mer pengar när jag var sambo än nu när jag är ensamstående. Det har inget som helst samband med om hur nöjd eller missnöjd jag var med sambolivet eller min partner. Bara ett konstaterande. Vi levde ett dyrare liv helt enkelt.
 
Men vad fan är det du går igång på? Jag kan för egen del också konstatera att det gick åt mer pengar när jag var sambo än nu när jag är ensamstående. Det har inget som helst samband med om hur nöjd eller missnöjd jag var med sambolivet eller min partner. Bara ett konstaterande. Vi levde ett dyrare liv helt enkelt.
Jag fick dyrare boendekostnader. Det blev dock billigare för sambon.
 
Men vad fan är det du går igång på? Jag kan för egen del också konstatera att det gick åt mer pengar när jag var sambo än nu när jag är ensamstående. Det har inget som helst samband med om hur nöjd eller missnöjd jag var med sambolivet eller min partner. Bara ett konstaterande. Vi levde ett dyrare liv helt enkelt.

Det är exakt det jag vill komma fram till. Det är inte dyrare att bo två än att bo ensam. Sen om man väljer en livsstil som sambos som är dyrare än livsstilen man hade som singelhushåll är en helt annan sak som inte har med det här att göra.
 
Jag räknade lite snabbt på skoj att om jag skulle skaffa sambo och vi skulle dela på el, uppvärmning, vatten/avfall, ränta, försäkring, tv/bredband osv så skulle jag få ca 2500kr mindre i utgifter. Däremot så skulle säkerligen matkostnader öka då jag lever väldigt billigt i mat, elen skulle säkert gå upp lite, samt vatten skulle gå åt mer.

Hur som helst så skulle inte några 2500 få mig att vara ok att bo med någon annan. För dom där 2500kr innebär det att jag kan komma och gå när jag vill, titta på tvn på vad jag vill, bara behöva ta reda på min disk, på min tvätt osv, äta vad jag vill och göra vad jag vill. Sen bara slippa alla konflikter, och slippa diskutera saker, utan helt enkelt bara göra precis vad och hur jag vill utan att behöva väga in någon annans åsikter.
 
Har världens enklaste man att leva med och även om jag är rätt introvert och gillar att vara själv så tycker jag inte om när han är iväg mer än nån dag eller två. Jag saknar honom helt enkelt. Vi var sambo i 12 år innan vi gifte oss.

Men som företeelse ser jag inte att samboskap skulle övertrumfa särboskap för sakens skull. Folk ska göra det som känns bäst.
 

"Enligt Konsumentverkets årliga publikation "Koll på pengarna" skiljer det närmare 9 000 kronor per år i fasta utgifter om man jämför en 30-årig singel med en jämngammal sambo. Då är inte bil- och bostadskostnader inräknade.

- Det är en stor och utsatt grupp som vi borde titta mer på, säger Vilhelm Nordenanckar, chef på Konsumentverkets privatekonomiska avdelning."

"Enligt Konsumentverkets schablon äter en ensamboende för 100 kronor mer i månaden jämfört med en sambo. Det ska motsvara ökade kostnader för svinn och mindre förpackningar. Det är en summa som är på tok för låg, menar Bengt Ingerstam, ordförande för Sveriges konsumenter i samverkan."

https://www.gp.se/livsstil/konsument/dyrt-att-vara-singel-1.1077913
 
Jag räknade lite snabbt på skoj att om jag skulle skaffa sambo och vi skulle dela på el, uppvärmning, vatten/avfall, ränta, försäkring, tv/bredband osv så skulle jag få ca 2500kr mindre i utgifter. Däremot så skulle säkerligen matkostnader öka då jag lever väldigt billigt i mat, elen skulle säkert gå upp lite, samt vatten skulle gå åt mer.

Hur som helst så skulle inte några 2500 få mig att vara ok att bo med någon annan. För dom där 2500kr innebär det att jag kan komma och gå när jag vill, titta på tvn på vad jag vill, bara behöva ta reda på min disk, på min tvätt osv, äta vad jag vill och göra vad jag vill. Sen bara slippa alla konflikter, och slippa diskutera saker, utan helt enkelt bara göra precis vad och hur jag vill utan att behöva väga in någon annans åsikter.

För att du ska få ökade elkostnader så måste ju elen öka med mer än det dubbla. Ökar det med bara det dubbla så täcker ju sambons halva den ökade kostnaden. Men ökar det med mer än det dubbla så blir det ju dyrare.

Men alla måste ju välja det som passar dem bäst :)
 
Ja, men då är det ju p.g.a. av ökad lyxkonsumtion.
Du kan inte alls förstå att det kan vara saker som kommer av att man är i en samborelation, och därmed att en sån relation kan bli dyrare än att leva själv?

Med din logik kan man ju annars likagärna hävda att det inte är dyrt att ha häst, för själva hästen kostar inte, det är foder, utrustning, stallplats, veterinärvård, bil och resor som kostar, inte själva hästen. Men eftersom det är kostander som kommer pga hästägandet, så ser jag det som att det är hästen som kostar. På samma sätt kan jag se att ökade kostnader pga samboskap innebär att det blir dyrare att vara sambo än att bo själv, även om vissa kostnader är indirekta.
 
Du kan inte alls förstå att det kan vara saker som kommer av att man är i en samborelation, och därmed att en sån relation kan bli dyrare än att leva själv?

Med din logik kan man ju annars likagärna hävda att det inte är dyrt att ha häst, för själva hästen kostar inte, det är foder, utrustning, stallplats, veterinärvård, bil och resor som kostar, inte själva hästen. Men eftersom det är kostander som kommer pga hästägandet, så ser jag det som att det är hästen som kostar. På samma sätt kan jag se att ökade kostnader pga samboskap innebär att det blir dyrare att vara sambo än att bo själv, även om vissa kostnader är indirekta.

Kan du ge exempel på vad du menar?
 
Det har ju folk gjort i hela tråden? Sambon äter mer/annorlunda = högre matkostnad, sambon fryser mer och vill ha varmare hemma = högre elkostnad, större och dyrare boende, boende på annan plats som innebär mer bilkörning...

Ja, men det är ju ingen som sagt att man måste dela 50/50 på såna saker där den ena spenderar mer pengar. Om den ena är 150 cm lång och liten i maten och inte tränar alls och den andra är en 2 m lång elitidrottare så säger det ju sig självt att det blir dyrare för den korta att dela 50/50 på matkostnaderna än hen hade gjort om hen bodde ensam.
 
Jag har svårt att se mig själv vara ihop med en person och inte bo tillsammans, eller iaf ha det som mål. När jag är kär och älskar någon på det sättet så blir jag ganska klängig i den bemärkelsen att jag vill vara tillsammans med personen så mycket som möjligt och vill göra saker med personen, även vardagssysslor. Absolut är det skönt med paus ibland men utifrån hur jag är som person hade jag nog tvekat på om mina känslor för partnern var äkta om jag inte kände en vilja att flytta ihop. Att vara singel och bo själv är också jätteskönt på sitt sätt, men då är jag som sagt singel och har inte det här emotionella bandet med en annan person. Däremot förstår jag att andra kan tycka att det här med särbo är en toppengrej, men för mig funkar det inte.
 
Ja, men det är ju ingen som sagt att man måste dela 50/50 på såna saker där den ena spenderar mer pengar. Om den ena är 150 cm lång och liten i maten och inte tränar alls och den andra är en 2 m lång elitidrottare så säger det ju sig självt att det blir dyrare för den korta att dela 50/50 på matkostnaderna än hen hade gjort om hen bodde ensam.
Nej, men folk kanske inte vill sitta och dela upp ekonomin på så sätt att man bara betalar för sitt i ett samboförhållande (även det har folk skrivit flera gånger). Det är väl klart att det har med val att göra? Det är ju ingen som har skrivit att "jag kan inte leva i ett samboförhållande för det blir för dyrt", utan att det KAN bli dyrare än att leva själv, på det sätt man VILL leva i ett samboförhållande.

Precis som du skriver så säger det sig självt att det kan bli dyrare beroende på vissa faktorer. Och det är exakt det folk skrivit i tråden. Ingen har sagt att det inte GÅR att hålla nere kostnaderna eller dela upp ekonomin på ett annat sätt.
 
"Enligt Konsumentverkets årliga publikation "Koll på pengarna" skiljer det närmare 9 000 kronor per år i fasta utgifter om man jämför en 30-årig singel med en jämngammal sambo. Då är inte bil- och bostadskostnader inräknade.

- Det är en stor och utsatt grupp som vi borde titta mer på, säger Vilhelm Nordenanckar, chef på Konsumentverkets privatekonomiska avdelning."

"Enligt Konsumentverkets schablon äter en ensamboende för 100 kronor mer i månaden jämfört med en sambo. Det ska motsvara ökade kostnader för svinn och mindre förpackningar. Det är en summa som är på tok för låg, menar Bengt Ingerstam, ordförande för Sveriges konsumenter i samverkan."

https://www.gp.se/livsstil/konsument/dyrt-att-vara-singel-1.1077913
Framkommer det i studien om det är jämnt fördelat mellan män och kvinnor i undersökningen? eller har man alls delat upp könen? Det kanske är så att det blir ett snitt på 100 kr i ökade månadskostnader för ensamstående män eftersom männen i snitt får lägre kostnad när de blir sambor, medan kvinnorna i snitt får en högre kostnad när de blir sambo? Jag har inte aning hur det ligger till, det var bara en tanke på vad som ligger bakom siffrorna. Männen sparar in på att bli sambor men inte kvinnorna ?
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp