Varför anses samboskapet så eftersträvansvärt?

Detta diskuterades i natt när jag och några vänner satt hos mig och drack. 2 gifta, och 4 singlar. Jag minns inte hur det kom upp, men vi började diskutera hur många procent vi var lyckliga/nöjda egentligen, vi singlar låg den lägsta på ca 75% och högsta 90%, och bland dom gifta var det 30% och 60%, och det ledde diskussionen vidare till om vi singlar VILLE vara singlar, varpå vi alla svarade att vi var nöjda som det var, men att vi var ju inte helt anti om vi skulle träffa någon, däremot så var vi alla 4 helt inne på att vi aldrig ville bo ihop med någon igen!

Då jag var yngst (32) så blev dom gifta nästan helt förstörda över att jag som var så ung aldrig skulle bo ihop med någon igen, och att jag säkert ljög för att ”skydda mig själv” ungefär för att jag egentligen sörjer att jag är själv.

Detta gjorde mig provocerad då det verkligen inte alls är så, utan jag VILL VERKLIGEN INTE bo tillsammans med någon igen! Jag vill ha mitt, kunna stänga om mig och vara ensam. Särbos är ju det ultimata, kunna komma och gå, kunna bjuda hem och säga åt dom att åka hem! :p

Jag vet inte om det gick in tillslut, men jag är fortfarande lite förvånad hur det tas av andra när man själv faktist gjort ett val där man vill leva ensam.
Jag upplever också att folk verkligen verkar tycka _synd_ om mig för att jag inte aktivt letar partner. Samma ansiktsuttryck som "nej jag har kört över en hundvalp"-ledsen. Helt absurt.
 
Efter att ha blivit hotad med att kastas ut på gatan kommer jag aldrig mer vara sambo
I så fall i MIN lägenhet
Jag har ett stort behov av ensamtid och vill inte behöva bli utskälld för att jg snarkar, eller för att jag existerar
Så OM jag hittar nån blir det särbo
 
Du verkar anstränga dig hårt för att missa min poäng. ("nej jag vill inte bli sambo med dig för du är inte lönsam"?)

Det handlar inte om lönsam. Av det du beskriver verkade din fd sambo inte ha alla hönsen hemma. Du anstränger dig verkligen för att sätta ett likamed-tecken mellan att samboskap i allmänhet suger och blir dyrare och ditt bevis är att din fd sambo inte respekterade dina matlådor.

Bara för att det blev dyrare för dig (pga knasig och omogen (?) fd sambo) så betyder det inte att samboskap är dyrare än att bo ensam.
 
Det handlar inte om lönsam. Av det du beskriver verkade din fd sambo inte ha alla hönsen hemma. Du anstränger dig verkligen för att sätta ett likamed-tecken mellan att samboskap i allmänhet suger och blir dyrare och ditt bevis är att din fd sambo inte respekterade dina matlådor.

Bara för att det blev dyrare för dig (pga knasig och omogen (?) fd sambo) så betyder det inte att samboskap är dyrare än att bo ensam.
Det likamedtecknet har du själv läst in alldeles på egen hand. Sluta säga emot en person som berättar om SIN EGEN uppfattning om SIN EGEN upplevelse.
 
Det handlar inte om lönsam. Av det du beskriver verkade din fd sambo inte ha alla hönsen hemma. Du anstränger dig verkligen för att sätta ett likamed-tecken mellan att samboskap i allmänhet suger och blir dyrare och ditt bevis är att din fd sambo inte respekterade dina matlådor.

Bara för att det blev dyrare för dig (pga knasig och omogen (?) fd sambo) så betyder det inte att samboskap är dyrare än att bo ensam.
Känns inte så meningsfullt att lägga tid på att svara dig mer eftersom du ändå hittar på helt egna saker att svara på.
 
Det likamedtecknet har du själv läst in alldeles på egen hand. Sluta säga emot en person som berättar om SIN EGEN uppfattning om SIN EGEN upplevelse.

Men det blev ju inte dyrare för att hon blev sambo. Det blev dyrare för att hon blev sambo med fel person. Samt att de konsumerade så olika mycket och ändå delade 50/50 på det. I hennes fall blev det dyrare men om man hanterar samboskapet på rätt sätt och delar rättvist på allt (rättvist, inte nödvändigtvis 50/50) så blir det troligtvis inte dyrare.
 
Men det blev ju inte dyrare för att hon blev sambo. Det blev dyrare för att hon blev sambo med fel person. Samt att de konsumerade så olika mycket och ändå delade 50/50 på det. I hennes fall blev det dyrare men om man hanterar samboskapet på rätt sätt och delar rättvist på allt (rättvist, inte nödvändigtvis 50/50) så blir det troligtvis inte dyrare.
Eller så bara accepterar du att samboskap inte är för alla? Jag är rätt övertygad om att @Migo hanterade sitt förhållande efter bästa förmåga, det blir ju lite löjligt att sitta och ge henne oombedda tips på hur hon borde ha agerat i ett avslutat förhållande du vet otroligt lite om, tycker du inte det själv?
 
Men det blev ju inte dyrare för att hon blev sambo. Det blev dyrare för att hon blev sambo med fel person. Samt att de konsumerade så olika mycket och ändå delade 50/50 på det. I hennes fall blev det dyrare men om man hanterar samboskapet på rätt sätt och delar rättvist på allt (rättvist, inte nödvändigtvis 50/50) så blir det troligtvis inte dyrare.
Fast för många blir det dyrare? Jag fattar liksom inte vad det är att diskutera i termer av att ha ”rätt” sambo?

Jag bor med ”rätt person” för mig men likväl är mina löpande kostnader högre än om vi hade varit särbos och jag bott kvar i min lägenhet. Detsamma gäller för min sambo, att bo med mig är dyrare än att bo själv om en slår ihop alla kostnader.
 
Då jag var yngst (32) så blev dom gifta nästan helt förstörda över att jag som var så ung aldrig skulle bo ihop med någon igen, och att jag säkert ljög för att ”skydda mig själv” ungefär för att jag egentligen sörjer att jag är själv.

Jag upplever att de flesta normbrytande beteendena bemöts sådär. Om en inte vill ha barn så är det mkt lättare för folk att acceptera om de får tycka synd om en för att man inte "kan", om en vill bo ensam som i ditt fall är det samma sak. Det måste få tyckas synd. Det är som att människor inte kan Förstå att någon Frivilligt väljer nåt normbrytande... och det enda som kan respekteras fullt ut är om de åtminstone kan förklara det med att det är nåt fel som de kan beklaga. Stört.
 
Eller så bara accepterar du att samboskap inte är för alla? Jag är rätt övertygad om att @Migo hanterade sitt förhållande efter bästa förmåga, det blir ju lite löjligt att sitta och ge henne oombedda tips på hur hon borde ha agerat i ett avslutat förhållande du vet otroligt lite om, tycker du inte det själv?

Självklart det inte för alla!

Men det är som att nån skulle säga att när man skaffar hund får man oftast leva med att den kissar inne bara för att den personens erfarenhet är sådan. Det betyder ju inte att det faktiskt är så att hundar oftast kissar inne. Bara att den personens erfarenhet är dålig.
 
Fast för många blir det dyrare? Jag fattar liksom inte vad det är att diskutera i termer av att ha ”rätt” sambo?

Jag bor med ”rätt person” för mig men likväl är mina löpande kostnader högre än om vi hade varit särbos och jag bott kvar i min lägenhet. Detsamma gäller för min sambo, att bo med mig är dyrare än att bo själv om en slår ihop alla kostnader.

Har du källa på att det är dyrare att vara sambo än att bo själv?

Jag kan bidra med en artikel (visserligen från Finland men det kan gissningsvis inte skilja så mycket)

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/06/dyrt-att-bo-ensam
 
Självklart det inte för alla!

Men det är som att nån skulle säga att när man skaffar hund får man oftast leva med att den kissar inne bara för att den personens erfarenhet är sådan. Det betyder ju inte att det faktiskt är så att hundar oftast kissar inne. Bara att den personens erfarenhet är dålig.
Fast Migo skrev ju enbart att det blev dyrare för henne, eftersom hon lever extremt snålt själv, inte att det nödvändigtvis blir dyrare för någon annan? Det har du som sagt tolkat in själv, så det blir ju jättekonstigt om du protesterar mot något som inte skrivits.
 
Har du källa på att det är dyrare att vara sambo än att bo själv?

Jag kan bidra med en artikel (visserligen från Finland men det kan gissningsvis inte skilja så mycket)

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/06/dyrt-att-bo-ensam
Jag sa att för många är det billigare att bo själv än att vara sambo - inte att det är en generell sanning.
Men det är löjligt att påstå att det bara handlar om att det ska vara rätt sambo och så blir det billigare som genom ett trollslag liksom.
 
Jag sa att för många är det billigare att bo själv än att bo ensam - inte att det är en generell sanning men att det är löjligt att påstå att det bara handlar om att det ska vara rätt sambo och så blir det billigare som genom ett trollslag liksom.

Med rätt sambo menar jag en som iaf respekterar ens behov av och önskan att ha matlådor att ta med sig att han inte äter upp dem alla.
 
Men det blev ju inte dyrare för att hon blev sambo. Det blev dyrare för att hon blev sambo med fel person. Samt att de konsumerade så olika mycket och ändå delade 50/50 på det. I hennes fall blev det dyrare men om man hanterar samboskapet på rätt sätt och delar rättvist på allt (rättvist, inte nödvändigtvis 50/50) så blir det troligtvis inte dyrare.
Poängen är att vi är flera som påvisat att sambo inte alltid är lika med att det blir billigare. Det beror på ens vanor och kostnader som ensamstående respektive som sambo. Någon millimeterrättvisa är jag inte intresserad av, då är jag mycket hellre singel eller särbo.
 
Poängen är att vi är flera som påvisat att sambo inte alltid är lika med att det blir billigare. Det beror på ens vanor och kostnader som ensamstående respektive som sambo. Någon millimeterrättvisa är jag inte intresserad av, då är jag mycket hellre singel eller särbo.

Men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Det är klart att det blir dyrare att bli sambo om man samtidigt byter havregrynsgröten mot oxfilé.
 
Men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Det är klart att det blir dyrare att bli sambo om man samtidigt byter havregrynsgröten mot oxfilé.
Fast det är väl en självklarhet att man får vara beredd att bryta vanor och anpassa sig om man ska bo ihop med en annan människa? På samma sätt får man acceptera att ha den andra personens sämre sidor i hemmet, oavsett om det är att den äter upp matlådor, lägger smutstvätt på golvet, snarkar eller vill se TV-program man själv inte gillar. Det är ju hela poängen - man måste lämna plats åt den andra också. Är man inte beredd att göra det, eller att det kanske till och med är nåt man mår dåligt av, så är antagligen inte samboskap rätt väg för en.
 
Men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Det är klart att det blir dyrare att bli sambo om man samtidigt byter havregrynsgröten mot oxfilé.
Självklart, men om min sambo vill äta oxfilé så blir det ju att vi båda äter det någon gång och båda betalar för det. Det är ”kompromisser” man gör och annars fallerar ju hela grejen med att vara sambo tycker jag om man lever parallella liv i samma lägenhet. Dessutom flyttar de flesta till större lägenhet som sambo, jag betalar typ 5-6’ i månaden för min, men en större skulle kosta 12-18’ i månaden, det är inte billigare även om jag bara behöver betala hälften.
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 981
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp