Varför anses samboskapet så eftersträvansvärt?

Men ibland gushar jag också över min partner när någon frågar varför det är eftersträvansvärt att bo ihop.
Men menar du på allvar att du tror att det i samhället anses vara viktigt att vara sambo för att du tycker att det är mysigt att lukta på din partners nacke? För det låter ju helt orimligt. Den här tråden handlar ju om samboskap ur ett samhälleligt perspektiv, inte vad jag eller du råkar uppskatta eller inte uppskatta med boendeformen.

För mig blir det goddag yxskaft att argumentera emot att samboskapet handlar om normer med "men jag tycker faktiskt att det är jättemysigt!".
 
Kanske kan vara att det känns märkligt att säga "min pojkvän/min flickvän" i vuxen ålder? Tänker att pojke och flicka känns väldigt ungt. "Min partner" är ju ett annat ord men kanske inte används så flitigt hos heteropar och kan dessutom även betyda partner i jobbsammanhang. Kanske helt enkelt är bristen på bra ord för sin respektive i vuxen ålder som gör att ordet särbo känns bäst i munnen?
Ja det är nog så :)
 
Men menar du på allvar att du tror att det i samhället anses vara viktigt att vara sambo för att du tycker att det är mysigt att lukta på din partners nacke? För det låter ju helt orimligt. Den här tråden handlar ju om samboskap ur ett samhälleligt perspektiv, inte vad jag eller du råkar uppskatta eller inte uppskatta med boendeformen.

Du får tycka vad du vill om det svaret. Jag har svarat på många saker i tråden utifrån samhällsperspektiv men du kan ju välja att plocka ut just det och haka upp dig på om du vill, och hoppa över resten.
 
Offer för normen? Vad menar du med det?

Jag raljerade lite. Offer som i att man gör något bara för att det är så det ska göras. Det är normativt att bo tillsammans i en parrelation. Jag lever enligt normen. Men jag tror också att det för många människor finns en stor trygghet i att bo tillsammans.

Jag vet att det inte fungerar för alla. Har två bekanta som flyttade ihop efter ett långvarigt förhållande, och sedan flyttade isär ett år senare för att bli särbos igen. De trivdes bättre så. Omgivningen var väldigt ifrågasättande och tolkade det som att de hade gjort slut.

Sen är jag övertygad om att det är praktiskt lättare att vara sammanboende i ett gemensmat ägt hus än i en hyrd lägenhet. Har provat båda, och man ges helt olika möjlighet till egen space och egen möjlighet att påverka sitt boende i de olika scenarierna.
 
Jag tänker att sambo är ett ord som definierar en seriös relation så särbo blir ett ord för att seriös relation där man gjort ett aktivt val att inte bo tillsammans.
Ja, bortsett från att jag får knottror på tårna av obehag av uttrycket "seriös relation", så håller jag med dig.

Om jag blir lite kär i någon idag, kommer jag inte börja kalla hen för min särbo imorgon, så att säga. En särbo, medan jag hade en (hen är fn min sambo), är en person som på ett ganska självklart sätt ingår i min tillvaro (tills vidare).
 
Jo i ett förhållande, men jag funderade mest på benämningen ’särbo’. Är det bara ett vuxnare ord för att vara ett par? Men jag upplever att användandet av ordet varierar.
Det beror antagligen på hur man själv vill använda det. Men ett par är inte detsamma som särbos, eftersom man kan vara ett par och sambos. Ett par blir ju relationen man har, sambo/särbo boendeformen. Pratas det om samboskap, som i den här tråden, blir det ju såklart naturligt att man använder sig av särbo. Jag varierar mellan det och partner när det gäller mitt förhållande, beroende på sammanhang och vad jag vill ha sagt. Särbo ger dock betydligt färre ”när ska ni flytta ihop”-frågor eftersom det verkar ses mer som ett statement för utomstående, har man ”bara” ett förhållande förväntas det att man ska ta ”nästa steg” och flytta ihop inom inte alltför lång tid.
 
Jag har svarat på många saker i tråden utifrån samhällsperspektiv men du kan ju välja att plocka ut just det och haka upp dig på om du vill, och hoppa över resten.
Haka upp mig på? Du har skrivit ett inlägg i en diskussionstråd och jag svarar på det. Hur kan det vara att haka upp sig på något? Ditt inlägg var dessutom inte en fortsättning på dina tidigare inlägg utan en kommentar till de inlägg i tråden som berör normer - något jag själv exempelvis skrivit om.

Du kan ju inte bara förvänta dig en massa likes och "Åh vad du har rätt! Jag älskar också att sniffa på min partner <3 <3 <3".
 
Jag raljerade lite. Offer som i att man gör något bara för att det är så det ska göras. Det är normativt att bo tillsammans i en parrelation. Jag lever enligt normen. Men jag tror också att det för många människor finns en stor trygghet i att bo tillsammans.

Jag vet att det inte fungerar för alla. Har två bekanta som flyttade ihop efter ett långvarigt förhållande, och sedan flyttade isär ett år senare för att bli särbos igen. De trivdes bättre så. Omgivningen var väldigt ifrågasättande och tolkade det som att de hade gjort slut.

Sen är jag övertygad om att det är praktiskt lättare att vara sammanboende i ett gemensmat ägt hus än i en hyrd lägenhet. Har provat båda, och man ges helt olika möjlighet till egen space och egen möjlighet att påverka sitt boende i de olika scenarierna.
Som vi är några som har försökt förklara, så finns det ingen motsättning mellan de två sakerna. Dvs att följa normer och att uppleva trygghet. Snarare tvärtom, normföljande som är fritt från normskav är väl ungefär tryggheten förkroppsligad.

(När det gäller hyreslägenhet har jag dock motsatt erfarenhet, men jag vet inte vad det har med saken att göra. Hyreslägenhet är den ideala boendeformen för mig. Och så smidigt inför ålderdomen, eller bara en är lite småförkyld, med hiss och fastighetsskötare redan på plats.)
 
Så du menar som ett äktenskap men ändå inte? Ett äktenskap light?

Jag tänker att vill man ha juridiska rättigheter, i en relation med en person som man inte bor tillsammans med, så gör man gott i att registrera vilken uppgörelse man vill ha. Ja, kanske ett äktenskap light då beroende på vad man kommer fram till. Det finns ju oerhört många olika typer av relationer och olika typer av viljor och uppgörelser i dessa relationer, och omöjligt för andra att veta om ifall man inte har gjort bestämmelser emellan sig.
 
Haka upp mig på? Du har skrivit ett inlägg i en diskussionstråd och jag svarar på det. Hur kan det vara att haka upp sig på något? Ditt inlägg var dessutom inte en fortsättning på dina tidigare inlägg utan en kommentar till de inlägg i tråden som berör normer - något jag själv exempelvis skrivit om.

Du kan ju inte bara förvänta dig en massa likes och "Åh vad du har rätt! Jag älskar också att sniffa på min partner :heart:heart:heart".

Lägg av, nu gör du dig bara larvig.
 
Som vi är några som har försökt förklara, så finns det ingen motsättning mellan de två sakerna. Dvs att följa normer och att uppleva trygghet. Snarare tvärtom, normföljande som är fritt från normskav är väl ungefär tryggheten förkroppsligad.

(När det gäller hyreslägenhet har jag dock motsatt erfarenhet, men jag vet inte vad det har med saken att göra. Hyreslägenhet är den ideala boendeformen för mig. Och så smidigt inför ålderdomen, eller bara en är lite småförkyld, med hiss och fastighetsskötare redan på plats.)

Fast jag har väl inte skrivit att det inte ska finnas någon motsättning? Jag skrev väl snarare som dig att normativt = tryggt? Helt friktionsfritt från omvärlden, liksom!

Jag tycker att det viktigaste väl måste vara att man är medveten om varför man själv har gjort sina val (för att man vill eller för att det ska vara så) , vilka risker de innebär (ojämn könsfördelning vid hushållsysslor t ex) samt att man har full respekt för andras val? Jag svarade bara på frågan om varför JAG är sambo, jag är högst medveten om att alla människor fungerar olika och har olika behov. Ofta helt andra behov än vad jag har :)
 
Jag tänker att sambo är ett ord som definierar en seriös relation så särbo blir ett ord för att seriös relation där man gjort ett aktivt val att inte bo tillsammans.
Ja och nej. Jag tänker att det ingår någon form av anpassning till varandra, planerande av framtid tillsammans eller vad man nu vill kalla det. Jag är t ex jätteseriös i min nuvarande relation, men skulle inte kalla oss särbos. Vi lever alltför separata liv.
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp