Varför alla dödsfall?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför alla dödsfall?

obduktionen på Just Prawns visade tydligen på nåt med hjärtat.. *jag kommer inte ihåg just nu vad dom sa*

Det verkar som dom flesta är hjärt problem! Men varför dessa hjärt problem :confused:

Det verkar som dom flesta är hjärt problem! Men varför dessa hjärt problem :confused:

Vi hade tagit blodprov och kollat i halsen 2 dagar innan och det fanns inget som indikerade på något fel där.

Vädret den veckan min passis dog (och de andra) var likt den förra veckan när alla dog.

Umbra Briljant dog också i början av månaden, troligen av inre blödningar

kusken hann köra två bakvarv och de sista 500 metrarna började hon snubbla och vingla

Jag var på jägersro en halvtimme igår och lyckades så klart så precis bredvid när de flyttade hästen till en container... :crazy:

Galopptränaren jag besökte sa att den hade fått en hjärtinfarkt.

Det jag reagerade mest på var att hästen legat uter i grusen hela natten utan ens en filt över sig... :eek:

Jag var på jägersro en halvtimme igår och lyckades så klart så precis bredvid när de flyttade hästen till en container... :crazy:

Galopptränaren jag besökte sa att den hade fått en hjärtinfarkt.

Det jag reagerade mest på var att hästen legat uter i grusen hela natten utan ens en filt över sig... :eek:

Det var ju olyckligt att dom inte täckte över!

Den springande punkten verkar vara hjärtat iaf i dom flesta dödsfallen... Jag inbillar mig att det är stress och fel fodring somger utslag.. och även som någon skrev, för dålig avmaskning!

Usch vad otäckt med alla dödsfall!
Man vill inte tänka på hur det skulle vara om det hände ens egna hästar :(

Har jag aldrig hört något om... låter verkligen illa :(

Jag har sett tillräckligt många galopplöp nu där dom bryter benen. vågar inte titta... Därför tycker jag de e värre. (äckligare, mm mm)
Kanske beror de på att ja inte sett så många fall i travet som de tydligen ska ha varit nu...
Men trav är ändå mitt största intresse o de e inte galopp... så jag drog den slutsasen..

På artiklelkommentarerna under nyheterna har iaf travexperterna fastslagit varför dödsfallen inträffat och hur man förhindrar dem, på ett moget och bra sätt :smirk:

På artiklelkommentarerna under nyheterna har iaf travexperterna fastslagit varför dödsfallen inträffat och hur man förhindrar dem, på ett moget och bra sätt :smirk:

Vilka nyheter? *letar o letar*

Ahh... dom diskussionerna håller jag mig undan är fjårtisar bråkar med små tjejjer... Finns inte så mycket fakta bakom det :smirk:

Precis min mening också!
:bow:

I sånna sidkussioner kan man lätt sättasig attman stångar huvudet blodigt mot någon som varken har kunskap och erfarenhet... då hjälper det inte vad man säger! Tyvärr...

Jag funderar också över möjliga orsaker till alla dessa dödsfall som ffa drabbar unghästar.
Kan det vara så att hästarna tränas "för hårt och mot bättre vetande". Låt mej förklara vad jag menar innan ni halshugger mej och min kommentar.
Jag har själv en unghäst som jag lämnade bort för inkörning. Det första som hände var att han fick en hovböld. Detta behandlades med penicillin och han fortsattes att köras. (Han hade även feber runt 40 grader). Tränarens åsikt var att det var bara bra att hästen rörde på sig. Nästa grej var en skada över ena knäet. Hästen behandlades även då med penicillin och tränades vidare. Hästen har även varit snorig och hostig, med fortsatt träning.
Givetvis har jag ifrågasatt detta och fått till svar att hästen mår bara bra av att hållas igång. Tränarens veterinär har villigt skrivit ut både Penovet och Metacam för behandling av hästen.
Hästen kom hem för ca 1 månad sedan, jättesnorig och hostig. Då snoret var av vaniljsåskaraktär rådfrågade jag min veterinär som tog kvarkaprov. Dessbättre var det inte kvarka utan "Streptococcus zooepidemicus" dvs övre luftvägsinfektion med kvarkaliknande symptom. Eftersom hästen även hade feber så fick han vila efter rekommendation från veterinären. Inget penicillin sattes in då veterinären ansåg att han var så fullproppad med det redan och att hans imunförsvar var ganska nedsatt.
Jag kommer iaf att låta fysiokolla hästen ordentligt innan han sätts i träning igen.
Kan det vara så att man i sin iver att få ut hästarna på banan för att vara med och kriga om dom stora pengarna i unghästloppen helt enkelt förbiser detta att hästen givetvis tar stryk av att tränas när den inte är helt kurrant.
Jag hoppas innerligt att jag har fel i denna fundering.

Ja, jag tror du har fel. Bara idioter tränar sjuka hästar.

Hade jag fått veta att en tränare tränade min häst när den hade feber hade den åkt hem samma dag.

Jag tror du har en poäng... Folk inser inte att när hästen är "risig" är det vila som gäller.. PUNKT!

När du tränar en häst så sätter det sig ju på hjärtat och det är väl just av hjärt problem dom flesta har dött av!?

Låter vansinnigt i mina öron.
Visst är det bra att röra på sig när det är fråga om sår o.dyl. MEN...Röra på sig är en sak, träna en helt annan.
I min värld är en skogspromenad i grimskaft att röra på sig.
Tränar gör man inte med feber.:mad:

Låter vansinnigt i mina öron.
Visst är det bra att röra på sig när det är fråga om sår o.dyl. MEN...Röra på sig är en sak, träna en helt annan.
I min värld är en skogspromenad i grimskaft att röra på sig.
Tränar gör man inte med feber.:mad:

Man ska ligga hamma under täcket när man har feber :D Lika så skall hästarna bara få stå i hagen o sova!

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Förväntningarna inför Brioni s årsdebut på Jägersro var höga. Den här hästen har ju nämnts både som en kandidat till...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka