Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jag vill bara få sova:cry: Somnar i normal tid på kvällarna, lite tidigare än som ogravid (21-22 nånstans) men Vaknar på nätterna och kan inte somna om på länge. Nu är kl 4:45 och har legat vaken en timme, pallade inte längre nu utan plockade fram mobilen.... kommer aldrig fixa jobbet och vardagen om det ska vara så här :(

Samma här, sov som en stock vid 21 och vaknade 02.13 och varit vaken sen dess. Vaknade dessutom genomledsen och det är enblandning av hormoner och stress. Stress att vara avstängd från jobbet pga hot & våld ( får sjukpenning (graviditetspenning för att vara korrekt) istället för lön), stress över att jag halkade efter med studierna nu, stress över mina blödningar som uppenbarligen inte vill ge sig utan är tillbaka -tog bara en halvsemester på någon dag här och där. Stress för att min fodervärd lämnar tillbaka en häst med kort varsel för att hon blivit rädd när hon trillade av -jag ska ju helst ligga i sängen och har nu en ung häst som behöver hållas igång. Stress över försäkringskassan och csn. Jag har en jättebra inkomst sen innan jag började studera och nu vill csn inte ge mig mer studiestöd -oklart varför för jag klarar mina poäng och höstens är i pågående kurs dvs det är dom jag ligger efter med och utan csn så ryker min frysta SGI all världens väg och jag tappar 185 000:- ned till min studieSGI som förvisso motsvarar en heltidslön för ganska många i vårt avlånga land. Det är också ganska stökigt i skolan runt min tonåring som fått stryk några gånger av skolkamrater, så polis och rektor och allt om vartannat. + att han har svårt för matten och gör han inte ett riktigt lyft resten av terminen så får han inte godkänt i matte och saknar således behörighet att söka valfritt program till gymnasiet nu i vår. Ja och sen rejäla foglossningar på det.

Kan säga att jag är nog världens normalt sett stresståligaste människa, tar det mesta med ro och vet att det mesta löser sig. Men med en hormonstinn gravidhjärna som fått fnatt och går på sparlåga så blir det inte mycket med något alls just nu. Utan uppgivenhet, tårar och dåligt med sömn. Dåligt med sömn= ger ont i kroppen= riskerar ett nytt skov i min bindvävssjukdom som är känslig för kyla och alltid blir sämre under vinterhalvåret.... Livet känns som top noch idag.
 
Hade smått huvudvärk hela dagen igår som sen slutade i jordens migränanfall! Jag är också en stresstålig person annars som gillar att ha mycket på jobbet och hemma, men som gravid tål jag inte alls så mycket. Precis lika var det när jag gick med dottern. MÅSTE skärpa mig nu så jag inte blir sjukskriven redan.......
 
Jag är nog mest förvånad för med tidigare 4 ungar så har jag inte varit känslig.... Nu är det bara helt enkelt för mycket av allt... typ
 
Samma här, sov som en stock vid 21 och vaknade 02.13 och varit vaken sen dess. Vaknade dessutom genomledsen och det är enblandning av hormoner och stress. Stress att vara avstängd från jobbet pga hot & våld ( får sjukpenning (graviditetspenning för att vara korrekt) istället för lön), stress över att jag halkade efter med studierna nu, stress över mina blödningar som uppenbarligen inte vill ge sig utan är tillbaka -tog bara en halvsemester på någon dag här och där. Stress för att min fodervärd lämnar tillbaka en häst med kort varsel för att hon blivit rädd när hon trillade av -jag ska ju helst ligga i sängen och har nu en ung häst som behöver hållas igång. Stress över försäkringskassan och csn. Jag har en jättebra inkomst sen innan jag började studera och nu vill csn inte ge mig mer studiestöd -oklart varför för jag klarar mina poäng och höstens är i pågående kurs dvs det är dom jag ligger efter med och utan csn så ryker min frysta SGI all världens väg och jag tappar 185 000:- ned till min studieSGI som förvisso motsvarar en heltidslön för ganska många i vårt avlånga land. Det är också ganska stökigt i skolan runt min tonåring som fått stryk några gånger av skolkamrater, så polis och rektor och allt om vartannat. + att han har svårt för matten och gör han inte ett riktigt lyft resten av terminen så får han inte godkänt i matte och saknar således behörighet att söka valfritt program till gymnasiet nu i vår. Ja och sen rejäla foglossningar på det.

Kan säga att jag är nog världens normalt sett stresståligaste människa, tar det mesta med ro och vet att det mesta löser sig. Men med en hormonstinn gravidhjärna som fått fnatt och går på sparlåga så blir det inte mycket med något alls just nu. Utan uppgivenhet, tårar och dåligt med sömn. Dåligt med sömn= ger ont i kroppen= riskerar ett nytt skov i min bindvävssjukdom som är känslig för kyla och alltid blir sämre under vinterhalvåret.... Livet känns som top noch idag.

Usch vilken sits du befinner dig i...
jag har väldigt mycket på jobbet nu och dom gånger jag inte fixat att jobba så slutar det med att jag ändå måste jobba ikapp dom timmarna på annars ledig tid. Så oftast försöker jag bita ihop och ta mig iväg men vissa dagar går det bara inte så då ligger jag hemma och är stressad över att jag inte producerar nåt istället.
Lyckades iaf sova några timmar nu på morgonen så får hoppas att jag orkar jobba dom här timmarna ikväll istället och vara tacksam för att jag kunde delegera bort morgonens möte och börja senare.
 
Hinner just ta en riktigt lång och riktigt varm dusch så ringer försäkringskassan. Nu är det strul i den änden också. Det har blivit helfel, fast det är inte jag som gjort fel säger dom. För att göra en resumé:

Jag mordhotas varje arbetspass pga min graviditet av en brukare men ytterligare en är med i det hela. Således tar vikarierande chef beslut att stänga av mig med omedelbar verkan direkt då jag går av mitt nattpass 19/8. Sedan lämnas allt i luften till min ordinarie chef som är på semester är tillbaka en vecka senare. Facklig som jag är så vet jag spelreglerna och infinner mig således på chefens kontor första dag hon är åter för att inte riskera arbetsvägran eller annat då jag inte har ett skriftligt beslut. Chefen skriver således avstängningsansökan samt risk/konsekvensanalys efter nån vecka (jag sitter på kontoret och småfixar papper under tiden) som skickas till försäkringskassan. I avvaktan på beslut från dom ska jag infinna mig måndag-fredag 7 h per dag på chefens kontor. Får den 13-14/9 en blödning som resulterar i akutbesök på gyn morgonen den 14e. Jag sjukskrivs från 15/9.

Blir uppringd av försäkringskassans handläggare för graviditetspenning och hon säger att jag inte kommer få ersättning från dom första tiden då arbetsgivaren står för det. Samtidigt avser hon besluta om ersättning. frågan är vilket startdatum. Dock är arbetsgivaren skyldig att betala min sjuklön för 14 dagars sjukskrivning fastän jag egentligen skulle haft beslut om avstängning. Sagt och gjort på lönespecen nu 25/9 så har jag mycket riktigt fått sjuklön t o m 28/9 sen träder ju försäkringskassan in. Samtidigt får jag ett beslut från nämnda myndighet att jag beviljas hel graviditetspenning mellan 1/10-1/3. Vid diskussion med beslutande tant om graviditetspenning ang min sjukskrivning svarar hon att sjukpenning alltid går före graviditetspenning oavsett så det fixar kassan -om jag nu blir förlängt sjukskriven. Vilket jag blivit dessutom.

Så nu ringer en jättetrevlig tjej som säger att hon måste kolla vilket jag vill ha av ersättningarna och jag svarar att jag har ju inget val? Hon: jodå, för jag ser här att man betalat ut graviditetspenning till dig från 15 september -WHAT!!!!! Förklarar då att jag redan fått sjuklön och nu vet ingen hur de ska göra, för pengarna landar på mitt konto imorgon.

Tror jag vänder mig i graven snart alltså :banghead:. Snacka om att den högra och vänstra handen inte kommunicerar inom samma myndighet. Fast det var precis det handläggare 1 sa att de gör. Alla sjukintyg, ansökningar etc har ju kommit in direkt så de kan ju inte skylla på att det inte synts i systemet och ändå gör dom fel och ändå är de upplysta om via telefon att jag ju är sjukskriven... Handläggare 2 som jobbar med sjukskrivning verkar dock vara en riktig ängel -hon ska reda i det hela och ringa åter under fm. Jag sa att jag skiter i om det står graviditetspenning eller sjukpenning för summan är ju den samma för mig, så de får lösa konteringen mellan kontona bäst det passar dom. Bara jag har mina pengar i rätt tid. SUCK.
 
Efter rul så känner vi oss lugnare så nu pratar vi öppet om det med dottern (2,5 år) och hon är så himla gullig! Klappar försiktigt och pussar på magen :love: Bäbisen ska få ett av hennes gamla nappband och ena snuttehandduken sa hon igår :D Hon säger att hon ska hjälpa till med bäbisen och "byta bajs" :p
 
Jag kom på en lysande lösning på ridbyxeproblematiken idag- uppknäppta byxor och en täckesgjord två varv runt höfterna :up:
 
Nu har jag ett JÄTTEproblem som ni måste hjälpa mig med!!

Min höstjacka börjar bli för liten :eek: :mad:
Det är en tajtmodell, så det var väntat, men jag hade lixom hoppats att det skulle dröja tills vintern dök upp ändå :p

Problemet då, jag bor i skåne, att byta till vinterjackan som passar (nu), är aaaalldeles för tidigt. Det är en superduper mega tjock michellingubbe-liknande-jacka, så folk skrattar nästan åt mig när jag kommer med den även när det är snö ute :p

Det innebär att jag måste köpa en ny... :wtf:
Och när det är dax för vinterjackan så lär min egna troligen vara för liten, vilken innebär att jag måste köpa en ny där med. :wtf::wtf:

Hur gör ni? Eller ni har så bra jackor att de inte är figurssydda? :p
Köpa två nya, svindyra (som alla gravidjackor är...) jackor som jag kommer använda 2 månader var... Det känns inte jättelockande faktiskt.
Samtidigt, att bara köpa en höstjacka och sen ha tjockare tröja under fungerar inte, fryslorten fryser till is då :p

*superdupermega i-landsproblem*
 
Nu har jag ett JÄTTEproblem som ni måste hjälpa mig med!!

Min höstjacka börjar bli för liten :eek: :mad:
Det är en tajtmodell, så det var väntat, men jag hade lixom hoppats att det skulle dröja tills vintern dök upp ändå :p

Problemet då, jag bor i skåne, att byta till vinterjackan som passar (nu), är aaaalldeles för tidigt. Det är en superduper mega tjock michellingubbe-liknande-jacka, så folk skrattar nästan åt mig när jag kommer med den även när det är snö ute :p

Det innebär att jag måste köpa en ny... :wtf:
Och när det är dax för vinterjackan så lär min egna troligen vara för liten, vilken innebär att jag måste köpa en ny där med. :wtf::wtf:

Hur gör ni? Eller ni har så bra jackor att de inte är figurssydda? :p
Köpa två nya, svindyra (som alla gravidjackor är...) jackor som jag kommer använda 2 månader var... Det känns inte jättelockande faktiskt.
Samtidigt, att bara köpa en höstjacka och sen ha tjockare tröja under fungerar inte, fryslorten fryser till is då :p

*superdupermega i-landsproblem*

Mamalicious o hm säljer ju billigare jackor! Annars kolla Tradera?

Jag har fleece o väst nu, vinterjacka (gammal Everest som jag turligt nog hittade i källaren) de kalla dagarna o den ska nog passa hela graviditeten!
 
Jag köpte en fin höstjacka på HM för 399:-, ingen spec. för gravida men rymlig och tog en större storlek så den blir nog prima.
 
Nu har jag ett JÄTTEproblem som ni måste hjälpa mig med!!

Min höstjacka börjar bli för liten :eek: :mad:
Det är en tajtmodell, så det var väntat, men jag hade lixom hoppats att det skulle dröja tills vintern dök upp ändå :p

Problemet då, jag bor i skåne, att byta till vinterjackan som passar (nu), är aaaalldeles för tidigt. Det är en superduper mega tjock michellingubbe-liknande-jacka, så folk skrattar nästan åt mig när jag kommer med den även när det är snö ute :p

Det innebär att jag måste köpa en ny... :wtf:
Och när det är dax för vinterjackan så lär min egna troligen vara för liten, vilken innebär att jag måste köpa en ny där med. :wtf::wtf:

Hur gör ni? Eller ni har så bra jackor att de inte är figurssydda? :p
Köpa två nya, svindyra (som alla gravidjackor är...) jackor som jag kommer använda 2 månader var... Det känns inte jättelockande faktiskt.
Samtidigt, att bara köpa en höstjacka och sen ha tjockare tröja under fungerar inte, fryslorten fryser till is då :p

*superdupermega i-landsproblem*

Min softshell som jag har som "vanlig" jacka är rätt figursydd men jag får plats än och gör nog några veckor till trots att jag är i mitten av v 20 och tycker att jag är jättetjock redan! Samma med min stallsoftshelljacka. Däremot går det inte att ha säkerhetsvästen under den när jag rider längre utan att riskera att förstöra dragkedjan ;) Så jag har fått ta fram en stalljacka i mer lumbermodell så funkar det med magen + säkerhetsväst under :D

Har inte tänkt köpa någon ny jacka om det inte absolut krisar! Min vinterstall/ridjacka är riktigt rymlig så den räknar jag med att kunna ha hela vägen. Min "vanliga" vinterjacka är också rymlig så den borde jag kunna ha nästan hela vägen.
 
Efter rul så känner vi oss lugnare så nu pratar vi öppet om det med dottern (2,5 år) och hon är så himla gullig! Klappar försiktigt och pussar på magen :love: Bäbisen ska få ett av hennes gamla nappband och ena snuttehandduken sa hon igår :D Hon säger att hon ska hjälpa till med bäbisen och "byta bajs" :p

Vad mysigt :) sambons dotter är också överlycklig över att det är ett småsyskon på väg. Så härligt att höra dom prata och fundera kring det stora som ska hända :love:
 
Vad mysigt :) sambons dotter är också överlycklig över att det är ett småsyskon på väg. Så härligt att höra dom prata och fundera kring det stora som ska hända :love:

Ja dom är ju så goa! :love:
Min bästa kompis har två pojkar och den äldsta är veckor äldre än min dotter. Den yngsta är 2 månader ca och min dotter avgudar den lille! Hon ska också ha en lillebror säger hon nu haha.
 
Ja dom är ju så goa! :love:
Min bästa kompis har två pojkar och den äldsta är veckor äldre än min dotter. Den yngsta är 2 månader ca och min dotter avgudar den lille! Hon ska också ha en lillebror säger hon nu haha.

haha sambons dotter har bestämt att det är en lillasyster och hon ska heta Alice..... i Underlandet . Blir mycket upprörd stämning hemma när vi vuxna tycker att Alice kan det få bli men att vi måste skippa "i Underlandet"
 
Jag måste också ut och leta jacka. Det är absolut inga problem än med det kommer definitivt att bli då både min höst- och vinterjacka är av tightare modeller.

Är i mitten av v 12 nu och illamåendet är mindre även om det definitivt gör sig påminnt ibland. Tröttheten däremot.. Hade fått för mig att det också var något som brukar vara värst i början för att sedan avta. Men jag har snarare klarat mig från det fram till denna vecka. Nu däremot är det knappt att jag orkar hålla mig vaken när jag kommer hem från jobbet..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 290
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 316
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp