Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lo_ Ja än har jag inga problem att rida faktiskt. Känner mig inte tjock när jag sitter på hästryggen än så länge heller :) Men min häst kräver en hel del ridning om det ska bli något vettigt och det känns i magen efter ett tag. Men då är det bara att pausa! Funderar på att vara med på typ en pay and ride om tre veckor, men väntar nog in i det sista innan jag bestämmer mig.

Sist red jag till v 30. Men det var min BM som sa stopp pga att jag bar dottern så långt ner i bäckenet inte för att jag hade börjat få besvär. Har ett "mål" om att orka rida hyffsat aktivt november ut och sen mer lugna skogsturer och mer markarbete från det. Men kan jag rida rt vettigt fram till jul är jag lycklig :D
 
Tips till er som börjar/har ont i rygg och fogar:

KÖP/GÖR EN GRAVIDKUDDE!!
Det är världens bästa uppfinning :D
* Finns att köpa för runt 1000 kr
* Sy en egen, jag köpte ikeas knoppalakan (19 kr/st), samt 4 av deras billigaste kuddar för vaddet. (12 kr/st). En kudde som är ungefär lika lång som mig blev det, och är gudomligt underbar!
* Använd ett extratäcke som "kudde".

Varför?
* En kudde mellan benen gör att höften slappnar av på ett helt annat sätt = perfekt när man har foglossning. (jag tycker det är stor skillnad mellan att ha en vanlig kudde mellan knäna och ha en gravidkudde som stödjer lår/knä/vad/fot)
* En kudde under magen stöttar skönt (även redan nu!)
* En kudde att stödja sig mot gör att man inte måste "hålla balansen" när man ligger på sidan. Man använder fler muskler då än vad jag någonsin trott. Att få detta lilla extra stödet gör ofantligt mycket för min rygg idag :)
* Ligger man på rygg så viker man kudden under låren/knäna. Gör att benen kommer upp och svanken slappnar av.
 
Drog en pall modell tyngre på jobbet idag och kände sedan den där stickande känslan. Hoppas det går över eller är nåt annat :cautious:
 
Blev flyttad från 18:e till 16:e april idag vid RUL. Allt såg bra ut och det var så himla häftigt att få se den lilla/e. Var full fart och snurrade runt och viftade på både armar och ben. Känns lite mer verkligt nu att jag är gravid, vilket man kan tycka att jag borde fattat innan med tanke på att jag har gått igenom mer symtom än vad som är önskvärt :banghead:




BF-Lista

Mars
1 Mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 Mars, FengurLaugar, 2:a barnet
10 Mars Girasol, 5:e barnet
14 Mars Jast, 1:a barnet
20 Mars, Rhinos, 1:a barnet
27 Mars, carmarnic, 2:a barnet
28 Mars, Olina, 1:a barnet

April
1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

Maj
7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet
 
Blev flyttad från 18:e till 16:e april idag vid RUL. Allt såg bra ut och det var så himla häftigt att få se den lilla/e. Var full fart och snurrade runt och viftade på både armar och ben. Känns lite mer verkligt nu att jag är gravid, vilket man kan tycka att jag borde fattat innan med tanke på att jag har gått igenom mer symtom än vad som är önskvärt :banghead:




BF-Lista

Mars
1 Mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 Mars, FengurLaugar, 2:a barnet
10 Mars Girasol, 5:e barnet
14 Mars Jast, 1:a barnet
20 Mars, Rhinos, 1:a barnet
27 Mars, carmarnic, 2:a barnet
28 Mars, Olina, 1:a barnet

April
1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

Maj
7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Bor du utomlands i och med att du gjort RUL så pass tidigt?

Jag börjar fundera på om min tidsbokning försvunnit, får ringa och höra efter om det inte kommer någon kallelse denna vecka. Tror att jag kommer få en tid sista veckan i oktober eller första veckan i november.
 
Bor du utomlands i och med att du gjort RUL så pass tidigt?

Jag börjar fundera på om min tidsbokning försvunnit, får ringa och höra efter om det inte kommer någon kallelse denna vecka. Tror att jag kommer få en tid sista veckan i oktober eller första veckan i november.

I Linköping och här blir man erbjuden både i v 13 och v 20 =) Jag gjorde ett privat i v 8 också för att jag ville försäkra mig om att det fanns hjärtljud då jag väldigt tidigt har varit tvungen att börja styra med vem som ska ha mitt vikariat osv. Så jag har redan fått se den lilla två gånger (och det har ändå inte riktigt gått upp för mig att jag är gravid....)
 
I Linköping och här blir man erbjuden både i v 13 och v 20 =) Jag gjorde ett privat i v 8 också för att jag ville försäkra mig om att det fanns hjärtljud då jag väldigt tidigt har varit tvungen att börja styra med vem som ska ha mitt vikariat osv. Så jag har redan fått se den lilla två gånger (och det har ändå inte riktigt gått upp för mig att jag är gravid....)

Det är exakt samma ultraljud i samma veckor som jag har gjort, fast här kallas bara det sista för rutinultraljud (och ultraljudet i V 13 fick vi betala lite för).

Jag läste om någon annan som skrev här som bodde utomlands och där gjorde de ultraljud mycket oftare. Det är intressant att det fungerar såpass olika även mellan olika landsting.
 
Igår var det en dålig dag smärtmässigt, men jag jobbade hela passet och kände det som jag var värd en medalj när jag åkte hem:D. Ingen ridning igår så det tolkar jag som att det är bäst att dra in på veckans vilodag och rida alla dagar;).

Förutom att jag hade ont i rygg och höfter hade jag en tryckande smärta/känsla på olika ställen i magen, främst på höger sida. Rent logiskt känns det inte onormalt att det så att säga händer saker i magen men jag blev ändå lite orolig. Stressar rätt mycket på jobbet, även om det igår kändes som jag rörde mig som en väldigt långsam blåval:arghh:.
 
Jag rider också islandshäst @FengurLaugar , har en spänd femgångshäst som absolut inte rids på styrka men är väldigt känslig för balansen hos mig och att jag har rätt tajming, så det ska bli intressant att se hur vår relation utvecklar sig i takt med att magens storlek ändrar sig. Han skenade och var smärre oridbar i början men är helt lugn nu, dock har bara jag ridit honom efter att vi tog oss igenom det och det finns ingen jag känner som jag vågar låta rida honom i mitt ställe så det blir vila för honom när det inte går längre. Så hoppas jag han minns att han är ridhäst även efter några månader:cautious:
 
Jag rider också islandshäst @FengurLaugar , har en spänd femgångshäst som absolut inte rids på styrka men är väldigt känslig för balansen hos mig och att jag har rätt tajming, så det ska bli intressant att se hur vår relation utvecklar sig i takt med att magens storlek ändrar sig. Han skenade och var smärre oridbar i början men är helt lugn nu, dock har bara jag ridit honom efter att vi tog oss igenom det och det finns ingen jag känner som jag vågar låta rida honom i mitt ställe så det blir vila för honom när det inte går längre. Så hoppas jag han minns att han är ridhäst även efter några månader:cautious:

Jag har en 7 åring som logiskt fortfarande är under utbildning och svåraste gångarten är tölten som kräver massa ridning av mig ;) Min gamla trotjänare som jag fick ta bort pga sjukdom ett par månader innan dottern föddes hade inte alls lika stora rörelser som min nuvarande häst. Det känns väldigt skillnad nu när magen börjar växa för det kräver mer av min sits :D Plus att han är känslig för vikthjälper och min balans precis som din. Men han funkar ändå kanon att ut och mysa i skogen på också. Vill man att han skrittar lugnt en timme så gör han det. (Det gjorde inte min gamla häst :o) Är också jättefjollig med vem som får rida mina hästar. Men min man tar en tur ibland så jag hoppas att han kan hjälpa mig lite för att i alla fall motionera (träningen fixar han inte) men sista tiden kommer han få stå mest. Har ändå planerat två månaders helvila åt honom, även om jag inte hade varit gravid. Eventuellt att jag plockar skorna till och med.
 
Här lunkar livet på som vanligt, längtar enormt mycket efter v 12 och ultraljud så jag får se om allt är bra. Kroppen verkar göra sig redo i alla fall, hade illamående under en vecka som sedan släppte. I samma stund som den försvann började det värka i ländryggen istället. Ser numera ut som en sliten och stel tant varje gång jag reser på mig ;)
Är det inte lite tidigt med ryggsmärtor redan nu (v 9)? Brukar brösten vara ömma under hela resan?
Har lite ovilligt berättat för sambons syster och min mor att vi väntar barn eftersom det uppstod situationer då det blivit konstig stämning om vi hållit det inne. De blev glada och jag hoppas de inte råkar försäga sig innan det blir grönt ljus att prata om det öppet :)
 
När olika smärtor och skit dyker upp är väldigt inviduellt. Det finns ju till och med dem som slipper det helt :eek:

Min svank/ryggont dök upp runt v8-9 denna gången. Inte superfarligt, men tillräckligt för att gnälla lite ibland ;)
 
@vilse Härligt, då vet jag att det inte är helfel. Sett ur positiv synvinkel: kroppshållningen gör sig ständigt påmind och "rak i ryggen" får bli mitt nya mantra.
 
Det är exakt samma ultraljud i samma veckor som jag har gjort, fast här kallas bara det sista för rutinultraljud (och ultraljudet i V 13 fick vi betala lite för).

Jag läste om någon annan som skrev här som bodde utomlands och där gjorde de ultraljud mycket oftare. Det är intressant att det fungerar såpass olika även mellan olika landsting.

Här blir alla erbjudna KUB- test också vilket jag har förstått att så inte alls är fallet i hela landet. Gällande om det kallas RUL eller inte så har jag ju egentligen ingen aning, jag tog det för givet eftersom dom frågade om vi ville ha det :down: Känner att jag överlag inte har så värst bra koll på detaljerna gällande det här med att vara gravid :angel:
 
Här blir alla erbjudna KUB- test också vilket jag har förstått att så inte alls är fallet i hela landet. Gällande om det kallas RUL eller inte så har jag ju egentligen ingen aning, jag tog det för givet eftersom dom frågade om vi ville ha det :down: Känner att jag överlag inte har så värst bra koll på detaljerna gällande det här med att vara gravid :angel:

Ja, det verkar vara väldigt olika hur det är. I mitt landsting är rul det första och enda ul som erbjuds, annars får man vända sig till privata aktörer. Jag har även för mig att om jag inte tillhör en riskgrupp får jag bekosta KUB själv.

Jag och sambon har enbart valt att gå på RUL. Tillhör ingen riskgrupp, jag mår bra och magen växer så har ändå en bra känsla trots att jag väljer bort det andra :).
 
Här får alla som vill göra KUB testet i v 12 och sen är det rutinultraljudet i v 18. Har man en normal graviditet så blir det inget mer än det. Vi gjorde båda med dottern och även nu :)
 
Intressant att det skiljer sig så mycket i olika landsting... Jag och sambon är båda 32, vi blev inte erbjudna KUB.
Samt att här gör man bara ett rutinultraljud, det är i v 17.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 289
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 315
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp