Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att det skiljer sig så mycket i olika landsting... Jag och sambon är båda 32, vi blev inte erbjudna KUB.
Samt att här gör man bara ett rutinultraljud, det är i v 17.

Här tror jag att KUB är gratis och erbjuds alla om man är över 35. Annars får alla göra, men då kostar det lite. RUL görs mellan v 18-20. Sedan är det väl också tillväxtultraljud för de som går över tiden (mycket?).

Jag har känt att jag flera gånger lurat mig själv med att "nu börjar jag må bra igen" och sen haft perioder med så kraftigt illamående och yrsel. Nu verkar det i alla fall vara på väg att lätta lite.

Däremot får jag väldigt ont i brösten om de blir kalla och så mina eksem som kliar som sjutton. I övrigt känns det bra, mycket piggare nu än vad jag varit på ett tag.
 
Vi kommer göra KUBtest, blir i ungefär vecka 12, och sen blir det RUL i nånstans v18.
Är bara i vecka 9 ännu men har börjat berätta lite för vänner och bekanta. Chefen har vetat sen länge men släppte bomben för de andra på jobbet i veckan som började grina allihop :D

Börjar sluta må illa konstant faktiskt men efter lunch går det fortfarande bara utför, kvällarna spenderas mest i soffan väldigt väldigt stilla...stackars hästkrakarna får vila lite, men jag tror inte de dör utav det även om samvetet är TUNGT!! :nailbiting:

Har dessutom blivit nåt sjuukt kräkmagad. Även höga kragar på jackan som tar emot halsen framkallar diverse kräkreflexer :wtf: Idag märke jag att ett av rengöringsmedlen på jobbet är big no no nu. Luktar så illa att jag fick gå ut :angel: Jag tror jag ska gömma de flaskor som finns och sen låta bli att köpa hem det mer. (Jag sköter inköpen :idea::p)
 
Vi kommer göra KUBtest, blir i ungefär vecka 12, och sen blir det RUL i nånstans v18.
Är bara i vecka 9 ännu men har börjat berätta lite för vänner och bekanta. Chefen har vetat sen länge men släppte bomben för de andra på jobbet i veckan som började grina allihop :D

Börjar sluta må illa konstant faktiskt men efter lunch går det fortfarande bara utför, kvällarna spenderas mest i soffan väldigt väldigt stilla...stackars hästkrakarna får vila lite, men jag tror inte de dör utav det även om samvetet är TUNGT!! :nailbiting:

Har dessutom blivit nåt sjuukt kräkmagad. Även höga kragar på jackan som tar emot halsen framkallar diverse kräkreflexer :wtf: Idag märke jag att ett av rengöringsmedlen på jobbet är big no no nu. Luktar så illa att jag fick gå ut :angel: Jag tror jag ska gömma de flaskor som finns och sen låta bli att köpa hem det mer. (Jag sköter inköpen :idea::p)
 
Har dessutom blivit nåt sjuukt kräkmagad. Även höga kragar på jackan som tar emot halsen framkallar diverse kräkreflexer :wtf:

Det där har jag också känt av, har inte kunnat ha tröja/täcke/halsband/whatever som ligger mot halsen för då får jag illamåendekänslor.
 
@FengurLaugar , om jag skickar ut hussen och hästen till skogs får nog barnet växa upp utan far :D.

I övrigt mår jag bättre idag. Bra ridpass imorse och ganska långt möte på jobbet och att sitta ner är mycket bättre än att springa runt som jag oftast gör annars.
 
@FengurLaugar , om jag skickar ut hussen och hästen till skogs får nog barnet växa upp utan far :D.

I övrigt mår jag bättre idag. Bra ridpass imorse och ganska långt möte på jobbet och att sitta ner är mycket bättre än att springa runt som jag oftast gör annars.

Haha ja det där är ju så olika hur hästarna är! :D

Vi har haft två stressiga dagar på jobbet och efter lite vab så ligger jag efter och det är jobbigt! Stressar jag när jag är gravid får jag migrän och mår skit. Så jag måste våga släppa det och låta det bli som det blir. Prioritera och ta dagen som den kommer. Nu har jag redan känningar av huvudvärk och jag har jobbat i 35 min.... Jag vill inte bli sjukskriven pga stressmigrän som jag blev sist!
 
Börjar fundera på det här med vagnar. Vi har en city cross med både ligg och sittdel nu. Sen när bäbis kommer behövs ju liggdelen i den igen och dottern åker ju vagn rätt vad det är när vi är ute på promenader också. Så en enklare sittvagn till henne kommer behövas. Sen funderar jag på en syskonvagn. Jag kommer vilja vara ute och gå mycket (gick massor efter jag fått dottern och var ensam hemma på dagarna) och dottern kommer ju inte vara på dagis varje dag utan bara 3 dagar/vecka ungefär. Kan det vara värt att köpa en begagnad syskonvagn?
 
Börjar fundera på det här med vagnar. Vi har en city cross med både ligg och sittdel nu. Sen när bäbis kommer behövs ju liggdelen i den igen och dottern åker ju vagn rätt vad det är när vi är ute på promenader också. Så en enklare sittvagn till henne kommer behövvas. Sen funderar jag på en syskonvagn. Jag kommer vilja vara ute och gå mycket (gick massor efter jag fått dottern och var ensam hemma på dagarna) och dottern kommer ju inte vara på dagis varje dag utan bara 3 dagar/vecka ungefär. Kan det vara värt att köpa en begagnad syskonvagn?

En ergonimisk sele eller en sjal kanske kan vara ett alternativ annars?
 
Börjar fundera på det här med vagnar. Vi har en city cross med både ligg och sittdel nu. Sen när bäbis kommer behövs ju liggdelen i den igen och dottern åker ju vagn rätt vad det är när vi är ute på promenader också. Så en enklare sittvagn till henne kommer behövas. Sen funderar jag på en syskonvagn. Jag kommer vilja vara ute och gå mycket (gick massor efter jag fått dottern och var ensam hemma på dagarna) och dottern kommer ju inte vara på dagis varje dag utan bara 3 dagar/vecka ungefär. Kan det vara värt att köpa en begagnad syskonvagn?
Vi köpte syskonvagn innan jag ens blev gravid :o (fick ett väldigt bra erbjudande på bugaboo donkey), så den delen är fixad här hemma :D
Utöver det har jag en sjal som liten kommer få åka en del i, samt har sele till storebror (tar för givet att han också kommer vilja bli buren mer när där kommer ett syskon)
 
En ergonimisk sele eller en sjal kanske kan vara ett alternativ annars?

En sjal kommer det också bli! Men vet inte om min klena rygg pallar 5-10 km promenad med att bära den lille och putta den store i vagnen även fast den är ergonomisk. Men jag skulle ju kunna prova det innan vi bestämmer oss för syskonvagn eller inte. En sjal har jag tänkt skaffa oavsett :)
 
Vi köpte syskonvagn innan jag ens blev gravid :o (fick ett väldigt bra erbjudande på bugaboo donkey), så den delen är fixad här hemma :D
Utöver det har jag en sjal som liten kommer få åka en del i, samt har sele till storebror (tar för givet att han också kommer vilja bli buren mer när där kommer ett syskon)

Finns ju massa billiga syskonvagnar på blocket för 1500 kr och eftersom det blir så lite pengar så tänkte jag att vi kan köpa och passar det oss inte kan vi sälja vidare för samma pris :)

Ja som sagt sjal kommer jag skaffa ändå. Storasyster kommer inte få bli buren mer, hon får lov att gå när hon är nästan är 3 år då :devil::DFörutom när vi ska på promenader givetvis. Hon orkar ju inte gå en halv mil i rask takt precis :angel:
 
Vi hade för mycket krav på våran vagn för att kunna köpa begagnat :p
(storebror kommer vara 22-23 månader när bebis dyker upp)

* vill kunna ha sittdelarna både framåt/bakåt, samt en åt varje håll
* vridbara framhjul
* max 90 cm - gärna 80 (annars blir det problem med att komma in genom vanliga dörrar....)
* LÄTT och liten. En vanlig vagn tar massor av plats i bilen, bara tanken på att få plats med en syskonvagn, samt packning om man ska i väg ett par dagar... *pust* det blir jobbig nog med en donkey ;) Lätt för att jag antar att det kommer bli tungt nog att puttra runt på två barn, en tung vagn gör inte saken bättre...
 
Har inte så många krav utan de begagnade jag sett tror jag funkar ypperligt :) Ska vi iväg så behöver dottern oftast ingen vagn ens nu, utan hon åker bara vagn om vi vill ut på längre och snabbare promenader med hunden.
Men jag får fundera lite och prata med min bättre hälft :)

Annars så fick jag tid till BM 12 november. Kommer vara i v 25 då. Hon undrade om det gick bra eller om jag ville komma tidigare. Men jag har inga besvär alls så det kändes inte nödvändigt :)
 
Blä. Borstade tänderna och känns som om jag har både tandborste och en hel tub med tandkräm kvar i halsen. *kräkkänslor*
Börjar tycka detta är lite löjligt nu, v16 och jag kan fortfarande bara äta vissa saker, illamående och kräkkänslor samt en väldig trötthet (jag ligger redan i sängen och sover alldeles strax...)

Förra gången mådde jag som bäst i dessa veckorna :meh:
 
Alltså, varför får man egentligen ont i ryggen så tidigt i graviditeten? Jag känner av det litegrann och jag har ju inte lagt på mig ett enda extra gram som skulle kunna påverka muskler, ligament, senor etc. Är det de där j*vla hormonerna eller?
 
Alltså, varför får man egentligen ont i ryggen så tidigt i graviditeten? Jag känner av det litegrann och jag har ju inte lagt på mig ett enda extra gram som skulle kunna påverka muskler, ligament, senor etc. Är det de där j*vla hormonerna eller?
Jag känner oxå av ryggen, har tom gått ned i vikt.. Jag är i v 14.
 
Men är det inte för att livmodern vidgas och det blir en annan belastning på ryggen än annars?
 
Åh jag vill bara få sova:cry: Somnar i normal tid på kvällarna, lite tidigare än som ogravid (21-22 nånstans) men Vaknar på nätterna och kan inte somna om på länge. Nu är kl 4:45 och har legat vaken en timme, pallade inte längre nu utan plockade fram mobilen.... kommer aldrig fixa jobbet och vardagen om det ska vara så här :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 290
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 315
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp