Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snacka om att tända på alla cylindrar. Den 15årige sonen har det extremt svårt för matte och är i dagsläget underkänd. Han har haft svårt för nästan allt som har med skriva att göra men hänger med muntligt på ett utmärkt sätt. Dock är grundskolan så enstavig att de underkänner honom om han inte skriver bra på skriftliga prov också -för de vill se det momentet. Oavsett vilket så är matte hans svagaste länk och han ligger efter rejält. På utvecklingssamtalet förra veckan så kom vi överens att min sambo ska lägga rejält med krut på just matten då han kan det på sina tio fingrar för att sonen ska klara ett godkänt så han blir behörig till gymnasiet.
Så vad händer? Trots 125 påminnelser från mig att ta hem matteböckerna så kommer de inte med hem i måndags. Efter utlovade repressalier till helgen om han "glömmer" dom igen så kommer böckerna hem. Nonchalant sitter han och käftar emot allt sambon säger som verkligen tar allt steg för steg. Sambon som har en ängels tålamod ger sig inte så lätt och en och en halv timme senare har ungen tragglat sig igenom 5 tal. Onsdag likadant. Igår berättar nämnda unge att han gärna vill vara hos pappa i helgen för kompisen kommer dit och sover över så ska de meka med a-traktorn. Hmm säger jag, du ska räkna matte så du kan åka till pappa på lördag fm om du räknar på morgonen och vara åter på söndag (han ska vara hos oss nästa vecka också pga prao på sambons jobb) förstärker detta. Senare på kvällen kommer sonen och berättar att kompisen inte kunde för han ska träna fotboll. Jaha men då blir du här och pluggar matte istället, för kommer inte kompis så blir det inget pappa av (pappa kan inte räkna -vilket han säger själv- samt har dyslexi). Idag på morgonen när sonen ska till skolan så säger jag, hejdå vi ses ikväll. Ja, hejdå svarar han.

Inte tusan kom det nån unge med bussen och ingen telefon med sig. Jagar fatt i hans pappa som svarar att han är där och tycker att det gööör väl inget typ. Efter ett rejält bråk på telefon så visar det sig att sonen struntat i att ta med sig matteböckerna. Alltså hade jag ju rätt, han tänkte det är bättre att vara hos pappa för då slipper han räkna.

Jisses, snacka om att hormonerna slog slint och jag blev totalt tvärförbannad. Här har han fått en allvarlig påpekan att han måste lägga manken till för att klara matten för att vara gymnasiebehörig.. Pappan jollrade på om att det är skolans plikt -vilket det förvisso är, men nu är läget som det är och jag tänker inte ha en skoltrött och lat unge dragandes benen efter sig på nåt individuellt program ett extra år = kommer inte orka det heller.

Så jag blev så arg så jag tvärskrek i telefon, så nu är jag typ hes och fortfarande på uselt humör. Sambon plockade upp sonen hos pappan och ungen sitter nu på rummet och tjurar.

Och jag... tja jag vet inte vad jag ska säga. Snacka om vulkanutbrott :banghead: :crazy: :yuck:
 
Snacka om att tända på alla cylindrar. Den 15årige sonen har det extremt svårt för matte och är i dagsläget underkänd. Han har haft svårt för nästan allt som har med skriva att göra men hänger med muntligt på ett utmärkt sätt. Dock är grundskolan så enstavig att de underkänner honom om han inte skriver bra på skriftliga prov också -för de vill se det momentet. Oavsett vilket så är matte hans svagaste länk och han ligger efter rejält. På utvecklingssamtalet förra veckan så kom vi överens att min sambo ska lägga rejält med krut på just matten då han kan det på sina tio fingrar för att sonen ska klara ett godkänt så han blir behörig till gymnasiet.
Så vad händer? Trots 125 påminnelser från mig att ta hem matteböckerna så kommer de inte med hem i måndags. Efter utlovade repressalier till helgen om han "glömmer" dom igen så kommer böckerna hem. Nonchalant sitter han och käftar emot allt sambon säger som verkligen tar allt steg för steg. Sambon som har en ängels tålamod ger sig inte så lätt och en och en halv timme senare har ungen tragglat sig igenom 5 tal. Onsdag likadant. Igår berättar nämnda unge att han gärna vill vara hos pappa i helgen för kompisen kommer dit och sover över så ska de meka med a-traktorn. Hmm säger jag, du ska räkna matte så du kan åka till pappa på lördag fm om du räknar på morgonen och vara åter på söndag (han ska vara hos oss nästa vecka också pga prao på sambons jobb) förstärker detta. Senare på kvällen kommer sonen och berättar att kompisen inte kunde för han ska träna fotboll. Jaha men då blir du här och pluggar matte istället, för kommer inte kompis så blir det inget pappa av (pappa kan inte räkna -vilket han säger själv- samt har dyslexi). Idag på morgonen när sonen ska till skolan så säger jag, hejdå vi ses ikväll. Ja, hejdå svarar han.

Inte tusan kom det nån unge med bussen och ingen telefon med sig. Jagar fatt i hans pappa som svarar att han är där och tycker att det gööör väl inget typ. Efter ett rejält bråk på telefon så visar det sig att sonen struntat i att ta med sig matteböckerna. Alltså hade jag ju rätt, han tänkte det är bättre att vara hos pappa för då slipper han räkna.

Jisses, snacka om att hormonerna slog slint och jag blev totalt tvärförbannad. Här har han fått en allvarlig påpekan att han måste lägga manken till för att klara matten för att vara gymnasiebehörig.. Pappan jollrade på om att det är skolans plikt -vilket det förvisso är, men nu är läget som det är och jag tänker inte ha en skoltrött och lat unge dragandes benen efter sig på nåt individuellt program ett extra år = kommer inte orka det heller.

Så jag blev så arg så jag tvärskrek i telefon, så nu är jag typ hes och fortfarande på uselt humör. Sambon plockade upp sonen hos pappan och ungen sitter nu på rummet och tjurar.

Och jag... tja jag vet inte vad jag ska säga. Snacka om vulkanutbrott :banghead: :crazy: :yuck:
Till tröst kan jag säga att jag hade nog fått ett liknande utbrott (främst på pappan), vare sig jag varit gravid eller ej ;)
 
Till tröst kan jag säga att jag hade nog fått ett liknande utbrott (främst på pappan), vare sig jag varit gravid eller ej ;)
Jag med!! Så otroligt korkat av pappan. (Att 15 åringen inte inser allvaret är väl en sak men en vuxen människa :rage:)

@Girasol jag tycker att under omständigheterna så var du sansad. Jag hade gått i taket och lite till :D
 
Ja och ungen är sjukt svårmotiverad att räkna... Lite lite, sen ger han upp så fort sambon inte sitter bredvid och visar eller tittar. Han klarar det ganska bra då han har stöd vid sidan, även om sambon bara tittar på, men går han därifrån så har sonen dunstat fortare än kvickt och nu vägrar han plugga mer. Tror han gjort 4 tal idag...
 
Ja och ungen är sjukt svårmotiverad att räkna... Lite lite, sen ger han upp så fort sambon inte sitter bredvid och visar eller tittar. Han klarar det ganska bra då han har stöd vid sidan, även om sambon bara tittar på, men går han därifrån så har sonen dunstat fortare än kvickt och nu vägrar han plugga mer. Tror han gjort 4 tal idag...
Synd att pappan inte tar det på mer allvar. Annars hade kanske mekandet med traktorn varit en suverän belöning. Typ räkna 15 tal och sedan får du greja med traktorn.
 
Ojojoj, detta bådar inte gott.... Är bara i vecka 16, men har redan haft första syskonbråket :eek: :D
Blivande storebror är krasslig, vilket gjort att jag burit på honom en del. Han sitter "på magen" och vilar huvudet bröstet på mig, typ som om han satt i sele/sjal.
Det var inte omtyckt av ninjan i magen :cool: tusan vilka sparkar de kan få till så här tidig. Om det redan nu kan göra ont, hur kommer inte sparkarna kännas om 10 veckor då? :eek:
 
Ojojoj, detta bådar inte gott.... Är bara i vecka 16, men har redan haft första syskonbråket :eek: :D
Blivande storebror är krasslig, vilket gjort att jag burit på honom en del. Han sitter "på magen" och vilar huvudet bröstet på mig, typ som om han satt i sele/sjal.
Det var inte omtyckt av ninjan i magen :cool: tusan vilka sparkar de kan få till så här tidig. Om det redan nu kan göra ont, hur kommer inte sparkarna kännas om 10 veckor då? :eek:

Oj, kan du redan känna bebisen så mycket? Själv känner jag ingenting ännu.

Köpte mina första mammakläder igår. Har använd gummiband i byxorna i två veckor nu så det var dags att investera i ordentliga mammabyxor som jag kan ha resten av graviditeten.
 
Gick in i vecka 9 igår. Illamåendet hålls på en väldigt rimlig nivå, det är inte så pass att jag kräks. Dock ligger det ständigt och lurar samtidigt som jag är så sjukt trött hela tiden vilket gör mig på dåligt humör. Har inte heller lust med nånting då tanken på att göra något alls eller äta något får mig att må lite mer illa. Inte så jättekul för min sambo men mindre kul för mig som inte orkar träffa folk, läsa böcker, se någon film eller ens vara vaken. Det bästa med livet är just nu att sova och äta glass. Så just nu är det inte så jätteroligt att bygga en ny liten människa... :yuck:
 
Gick in i vecka 17 igår och är fortfarande jättetrött :( Har köpt blutsaft utöver järntabletterna men har inte märkt någon skillnad. Somnar nästan varje kväll när jag nattar dottern vid 8 men inte blir jag någe piggare för det. Annars mår jag bra och är förvånad över hur liten mage jag har. Har haft mammajeans på mig några gånger men jag har fortfarande två par vanliga jeans som sitter mycket bättre. RUL om två veckor så då får vi se om allt är bra där inne iaf :)
 
@vilse Vad kul att känna redan ändå! Jag vill också! Inbillar mig att jag kände en gång i vecka 14 men nu nja.. kanske pyttelite men inget som jag är säker på om det är spark.
 
Jag går in i v. 10 imorgon och mår bättre nu än vad jag har gjort innan. Illamåendet har släppt och den värsta tröttheten har lagt sig. Var tvungen att sova en liten stund om dagarna förut, men det behövs inte längre (fördelen med att plugga på distans och kunna styra över sina dagar).
Vi var iväg och åt igår kväll på ett ställe som vi pratat om länge. Båda hade siktat in sig på fish and chips och sett mycket fram emot den. Slutsats: :yuck:
Sedan jag blev gravid har kaffe, fet mat och godis/fika blivit väldigt inaktuellt. Däremot är frukt, grönsaker och citronvatten hur gott som helst! Ryggvärken släpper inte och jag behöver nog börja träna redan nu. Tips på var det finns lämpliga övningar?
 
Åh, jag skulle verkligen vilja kunna träna. Eller bara cykla. Eller promenera. Eller åtminstone ta mig från hemmet till tunnelbanan utan att spy på vägen. Är det så mycket begärt verkligen? Jag är i v 13 och har gått upp SEX kilo sen jag upptäckte att jag var gravid. Och nej, jag äter inga onyttigheter (äckligt just nu). Men den enda mat jag klarar att äta är pasta, potatis och bröd i princip. Man kan säga att jag gör en bak och framvänd LCHF typ. Och det visar sig definitivt på vågen. Speciellt i kombo med att jag inte kan röra på mig längre utan att spy.

Har hunnit vara inne på sjukhus en helg eftersom allt kräkande (10-15 ggr/dag) gjorde att jag fick synrubbningar och allt började blinka. Sen någon vecka tillbaka kräks jag bara fem gånger per dag och det är ju en semester i jämförelse, men jag har fått det sämsta av två världar eftersom jag BÅDE kräks och ökar i vikt. Jag är nog inte gjord för att vara gravid. Kunde min sambo ta över nu skulle jag vara så jävla tacksam.

Men men, jag har varit på KUB-test och fick en av 5258, så det var ju bra. Fick se en livlig sprattlande "fisk" där inne och det var fint. Heja heja mig och er andra som har det jobbigt. Det är ingen walk in the park det här inte!
 
J
@vilse Vad kul att känna redan ändå! Jag vill också! Inbillar mig att jag kände en gång i vecka 14 men nu nja.. kanske pyttelite men inget som jag är säker på om det är spark.
Jag kände första fladdret redan i vecka 12-13, fördelen med att vara gravid andra gången, man vet precis vad man letar efter. :D
Men är först denna veckan jag verkligen börjat känna sparkar. Nu ä r det mysigt, men jag fasar mest. Blivande storebror var hemsk i magen, sparkade mycket, ofta och det gjorde rejält ont :meh:
 
Tack, ja snart måste det väl vända! Vill inte tänka tanken att vissa mår så här dåligt i nio månader! :arghh::wtf:
Usch, stackare. Du lyckas inte få i dig några tabletter som hjälper mot illamåendet (inte ens hjälper lite?)
Hoppas verkligen det börjar avta lite för dig snart :)
 
Undrar på om jag börjar kjänna lite liv der inne. Tänkte först at det var tarmrörelser, men det är lite annerlunda och oftare. Snabba små rörelser i mitten der nere och ut mot sidera, mest vänster. Blir roligt med RUL på onsdag. Är da v. 18+4. Har bestämt at vi tar reda på könet.

Hva gjör ni? Ska ni ta reda på könet?

(Ursäkta igen för min dåliga svenska. Bättre at jag skriver på norsk? Men då lärer jag aldri.)
 
J

Jag kände första fladdret redan i vecka 12-13, fördelen med att vara gravid andra gången, man vet precis vad man letar efter. :D
Men är först denna veckan jag verkligen börjat känna sparkar. Nu ä r det mysigt, men jag fasar mest. Blivande storebror var hemsk i magen, sparkade mycket, ofta och det gjorde rejält ont :meh:

Jag var så himla okänslig förra gången så det kanske är samma den här gången. Upplevde aldrig att dottern sparkade något direkt, iaf inte så det gjorde ont, lite obehagligt när hon tog spjärn där inne bara :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 290
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 316
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp