Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Imogen vi valde att inte göra det trots att jag är 33. Resonerade som så att jag är frisk och kry, och att det finns så många sjukdomar som det inte går att testa för så bestämde oss för att hoppas på det bästa. Ville heller inte ställas inför att val som kändes baserat på vaga grunder.

Vi gjorde det men jag blir 39 i år. Jag hade velat göra fvp men nekades då man bara erbjuds det om KUB visar lägre än 1:250 själv kändes det alldeles för lågt.. Så vi kom överens jag och sambon att var vi missnöjda så skulle vi gå vidare privat isåfall. Mestadels beror på min bindvävssjukdom som kan härja rätt bra och jag vill för samtliga inblandade minimera att få ett barn med särskilda behov, som jag kan har extra svårt att tillgodose när jag är inne i en "skovperiod".

Ser fvp som ett säkrare svar än en indikation från KUB.

Nu fick vi 1:20 000 på KUB och nöjer oss således med det. Men fick frågan av dottern så sent som i helgen, vad gör vi om det är fel på barnet då? (när det föds) Förklarade att det finns alltid en risk att barnet föds med någon funktionsnedsättning, eller så händer något vid förlossningen eller under barnets uppväxt och då får vi deala med det då. För inte tusan skulle jag älska dig mindre om du råkade ut för något nu som medför en funktionsnedsättning för dig (hon fyller 9 i dec). Det är ju mitt barn oavsett.

Hade dock KUB visat lågt så hade vi som sagt gått vidare och hade barnet då haft någon avvikelse av sådan kaliber så hade vi med största sannolikhet tagit beslutet om abort just med tanke på mina andra barn och min sjukdom. Tragiskt men sant.
 
Oj, såpass. Då har jag en del livmoderkontraktioner att se fram emot då ;). Känns iofs bra att det är lite liv därinne och att livmodern gör sitt jobb, och än så länge kommer de inte särskilt ofta.


Kräktes för första gången idag, jättemärkligt eftersom jag inte mått illa alls under den mest kritiska kräkperioden :S. Det hände när jag borstade tänderna så måste ha triggat någon kräkreflex.

Ja fast allt är säkerligen individuellt till viss del.

Mm mina kaskadkräkningar har typ upphört och ändrat sig lite, nu kräks jag någon gång i veckan och börjar dessutom känna ett visst illamående strax innan, så pass att jag i alla fall hinner till toa, sedan kräks jag dock tills det är tomt. Kräks nästan bara på kvällstid. -när jag väl kräks. Är himmelskt att bara kräkas nån gång i veckan vs flera gånger om dagen.
 
Ja fast allt är säkerligen individuellt till viss del.

Mm mina kaskadkräkningar har typ upphört och ändrat sig lite, nu kräks jag någon gång i veckan och börjar dessutom känna ett visst illamående strax innan, så pass att jag i alla fall hinner till toa, sedan kräks jag dock tills det är tomt. Kräks nästan bara på kvällstid. -när jag väl kräks. Är himmelskt att bara kräkas nån gång i veckan vs flera gånger om dagen.

Ja, fy! Hade iofs inte käkat frukost ännu när jag bortade tänderna så kan säkert ha varit lågt blodsocker som ställde till det. Ska dock inte klaga när jag tänker på hur du, och en del andra i tråden, har det och har haft det. Skönt att det åtminstone vekar avta :).
 
Ja, fy! Hade iofs inte käkat frukost ännu när jag bortade tänderna så kan säkert ha varit lågt blodsocker som ställde till det. Ska dock inte klaga när jag tänker på hur du, och en del andra i tråden, har det och har haft det. Skönt att det åtminstone vekar avta :).
Så har det varit för mig med. Mått illa precis innan jag blivit hungrig och varit känslig för vissa saker som tex borsta tänderna, hosta mm.

Men något direkt illamående har jag inte haft.
 
Så har det varit för mig med. Mått illa precis innan jag blivit hungrig och varit känslig för vissa saker som tex borsta tänderna, hosta mm.

Men något direkt illamående har jag inte haft.

Låter som precis som för mig. Mår inte illa (förutom när jag borstar tänderna på fastande mage ;) ) men kan få lite plötsliga "kräkkänningar" innan lunch eller så. Skönt att jag inte är ensam :).
 
Jag har ju alltid varit van att borsta även tungan men det går inte nu, och sen får jag vara försiktig med tandborstningen och inte komma för långt bak med borsten för då är det kört.

@Kanintant vad tråkigt med missfallet.

För övrigt så tror jag att jag börjar må bättre nu. Inte alls lika trött och känner knappt av illamåendet längre, skönt om det vore så faktiskt.
 
Det ni senaste skrivit om illamående skriver jag också under på! :D
Därav mitt fina matschema längre brak - det håller illamåendet hyffsat borta.
Just det med tandborstningen har jag med - kan borsta tänderna, och gör det ibland flera gånger under dagen. Kvällen klarar jag ibland inte pga av illamående. Men det känns inte som om tänderna blir rena :mad: Är också van vid att borsta både tunga och tandkött, men det kan jag inte nu. Bara läääängtar efter att kunna köra en rejäl skrubb där inne sen :D

För övrigt firar jag denna veckan. I lördags var första gången utan tabletter - och jag kräkte inte :D Lite illamående på kvällen, men inte värre än att jag kunde bota det med popcorn ;)
Tisdag var jag också utan tabletter :banana:
Det går verkligen på rätt väg här, äntligen! Så jäkla skönt. Lite sent enligt mig (v15), men just nu är jag glad bara det försvinner :p
 
På inskrivningen igår ställde barnmorskan frågan om KUB. Vi såg rätt frågande ut eftersom vi var så inställda på att vi inte ens skulle få frågan. Det slutade med att vi skulle fundera i ett par dagar och sedan höra av oss om vi bestämmer oss för att göra testet.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag tycker. Eftersom jag är under 30 så var man tydligen tvungen att få en läkarremiss till KUB. Bm kunde inte skriva en då. Jag har väldigt svårt att se att vi skulle gå vidare och göra fostervattenprov eller moderkaksprov eller vad man gör om det inte var extremt dåliga resultat på KUB. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med resultatet.. Samtidigt lockar det väldigt mycket att får ytterligare en bekräftelse på att allt gått bra hittills...

Kunde bm inte bara bestämt åt oss vad vi skulle göra? :p

Vi var iväg häromdan om info enbart inför ett eventuellt KUBtest.
Hos oss erbjuds alla KUB. Ingen jag känner har gjort det medan vi själva funderar att göra det. Det är ju i sej ett ofarligt test att göra men det är väl vad man vill göra med och hur man ska hantera informationen sen. Om man skulle få ett högriskresultat.
 
Efter gårdagens katastrofdag bestämde jag mig för att för första gången på evigheter handla lite nya kläder till mig själv. Köpte inga renodlade "mammakläder" men lite större och stretchigare modeller. Klänningar, kjol, jacka och två koftor. Det blir nog bra. Ridbyxeproblematiken återstår fortfarande att lösa, har läst lite om lösningar med gummiband och skärp.
 
Efter gårdagens katastrofdag bestämde jag mig för att för första gången på evigheter handla lite nya kläder till mig själv. Köpte inga renodlade "mammakläder" men lite större och stretchigare modeller. Klänningar, kjol, jacka och två koftor. Det blir nog bra. Ridbyxeproblematiken återstår fortfarande att lösa, har läst lite om lösningar med gummiband och skärp.

Hoppar in från Vinterföräldrar 2014/2015.
Jag såg i Gravidridbyxtråden att nån hade sytt på en mudd på ett par gamla ridbyxor. Tyckte det var himla smart så jag klippte av mudden ett par slitna mammajeans och sydde fast på ett par gamla ridbyxor. Superbekvämt att rida! Inte en chans att få igen vanliga byxor nu så detta var en perfekt lösning :)

Ett tips i alla fall!
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Tänkte på vad ni skriver om illamående och blodsocker/illamående innan mat. Mitt kommer alltid en stund efter jag ätit! (när jag väl mår illa) ofta en halvtimme/timme efter och då går det snabbt. Det spelar ingen roll vad jag ätit, om jag var hungrig eller halvhungrig innan. Det bara tvärvänder. 95% av gångerna (numera då jag inte kräks varje dag) så är det på kvällstid, aldrig på morgonen.

Att borsta tänderna är numera också en kräkvarning så jag får verkligen snabborsta och bara spotta ut. Lämnar således kvar tandkrämen i munnen dvs sköljer inte med vatten, fast det har jag aldrig gjort. Kan inte heller borsta tungan vilket jag gjorde förr. Kan däremot skrapa den snabbt med tungskrapa... Känner mig som en gris och ofräsch.. blir max en minuts tandborstning och definitivt de bakre tänderna sist.

Känns som mitt liv börjar anta en negativ inställning :crazy:
 
Vi var iväg häromdan om info enbart inför ett eventuellt KUBtest.
Hos oss erbjuds alla KUB. Ingen jag känner har gjort det medan vi själva funderar att göra det. Det är ju i sej ett ofarligt test att göra men det är väl vad man vill göra med och hur man ska hantera informationen sen. Om man skulle få ett högriskresultat.


Jag ska göra kub test! Här blir också alla erbjudna så jag tänker varför inte.. Även fast jag "bara" är 23 och risken liten så gör jag gärna när det finns möjlighet!
 
Jag tror förresten att jag hade sammandragningar idag (kan man ens få det i v. 16 förresten?) Kändes typ som en plötsligt knipande mensvärk och tryckte på ganska intensivt några sekunder för att sedan släppa lika fort igen. Kände av det 3-4 gånger under förmiddagen.
Jag hade sammandragningar redan innan jag plussade i v 5.. Det var mitt enda grav. Symtom!
 
På inskrivningen igår ställde barnmorskan frågan om KUB. Vi såg rätt frågande ut eftersom vi var så inställda på att vi inte ens skulle få frågan. Det slutade med att vi skulle fundera i ett par dagar och sedan höra av oss om vi bestämmer oss för att göra testet.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag tycker. Eftersom jag är under 30 så var man tydligen tvungen att få en läkarremiss till KUB. Bm kunde inte skriva en då. Jag har väldigt svårt att se att vi skulle gå vidare och göra fostervattenprov eller moderkaksprov eller vad man gör om det inte var extremt dåliga resultat på KUB. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle göra med resultatet.. Samtidigt lockar det väldigt mycket att får ytterligare en bekräftelse på att allt gått bra hittills...

Kunde bm inte bara bestämt åt oss vad vi skulle göra? :p

Vi ska göra test på måndag. Vi har diskuterat noga hur vi ska hantera resultatet. Vi kommer inte gå vidare och ta fostervattensprov och så men tänker att det kan vara skönt att veta om det finns hög risk för avvikelser (uttrycker man det så???). Jag vill t ex isf vara ordentligt påläst i god tid med vad det kan innebära innan bebisen är här.
 
@vilse jag är också i v 15 och det är först nu jag känner jag är bättre. När man läser så brukar det försvinna tidigare men jag är glad bara det blir lite bättre ;-)

I mitt landsting så erbjuds man inte KUB och vi kommer nog inte göra det heller. Resonerar som någon annan skrev att vi är friska, jag har precis fyllt 30 så därför gör vi det inte.
 
@Kanintant Usch, vad ledsen jag blir för din skull :(. Nu säger du att du hade det på känn och du låter så positiv trots allt i tråden, :bow:, men kan bara föreställa mig hur det skulle kännas om BM häver ur sig att "du är inte alls gravid" efter så pass relativt lång tid ändå. Håller tummarna som bara den att det tar sig fort, men inte fortare än att du och sambon hinner med allt ni planerat (har tjuvläst "vi som vill bli gravida"-tråden ;) ).

Ja man känner sig ju besviken även om man hade det på känn men också väldigt dum som gått och trott att man är gravid när man inte varit det på flera veckor. Men jag är ju inte den första i samma situation och jag tror min hjärna lurat kroppen att fortsätta att ha en del symptom så jag försöker att inte tänka så utan att det kan hända vem som helst.

Äh, vi hinner nog med allt även om det tar sig direkt efter, vårbruket och den hektiska tiden på jobbet på våren hinner vi ju förbi och det är viktigast ;).
 
Jag har ju alltid varit van att borsta även tungan men det går inte nu, och sen får jag vara försiktig med tandborstningen och inte komma för långt bak med borsten för då är det kört.

@Kanintant vad tråkigt med missfallet.

För övrigt så tror jag att jag börjar må bättre nu. Inte alls lika trött och känner knappt av illamåendet längre, skönt om det vore så faktiskt.

Tack, bättre lycka nästa gång.
 
@Kanintant Fy vad tråkigt! :( Hoppas det tar sig snabbt igen!

Efter gårdagens katastrofdag bestämde jag mig för att för första gången på evigheter handla lite nya kläder till mig själv. Köpte inga renodlade "mammakläder" men lite större och stretchigare modeller. Klänningar, kjol, jacka och två koftor. Det blir nog bra. Ridbyxeproblematiken återstår fortfarande att lösa, har läst lite om lösningar med gummiband och skärp.

Jag har ett par ridbyxor som jag har sytt i ca 5 cm breda kilar av mudd i i sidorna. Funkar jättebra :) Jag har också sett att vissa gravidbyxor har någon decimeter mudd på varje sida av linningen i fram.
Funderar på att göra om ett par vanliga jeans så fast jag vet inte om jag har några jeans jag vill slakta.. Tål i alla fall inte att ha hög mudd över magen så det borde vara en bra lösning egentligen :)
 
Har ni som rider börjat känna av något i ridningen än?
Jag var och tävlade i söndags (dressyr) och fick ta kisspaus i framridningen.
Sen fick jag lite håll när jag hoppade upp på grannens häst en kort stund i måndags.
Men igår kunde jag rida hela lektionen utan problem men vi jobbade mest i galopp så det kanske hjälpte lite :)
Hoppas att hållen kan hålla sig borta ett tag till, tävling igen i helgen och jag vill inte ha det då!
Annars börjar ju kavajen bli ett litet problem :p
 
Tack alla för svar! Även om jag inte vet om vi har blivit så mycket klokare ändå ;) Och klokare av att googla blir man ju definitivt inte!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 287
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 315
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp