Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gick jag in i vecka 10. Vissa dagar är tröttheten och illamåendet bara för mycket, hittills är bästa medicinen att tvinga i sig lite socker och sedan upp i sadeln. Bävar inför den dagen ridningen inte är ett alternativ längre. Men att sticka in nosen i pannluggen går ju alltid.

Jag och min sambo ska dela lika på föräldraledigheten är det tänkt. Vi jobbar på samma företag och tjänar hyfsat lika.
Vad jobbigt för er som mår så illa :( jag mår utmärkt förutom svullna ben så måste ha stödstrumpor. Samt att jag inte får ta min medicin mot smärta och inflammation, så har rätt ont i kroppen stundtals.
 
Här har vi väl inte planerat så mycket ännu - det är låååångt kvar till mars/april ;)
Jag kommer dock vara hemma till dess att lillen inte ammar nattetid längre - med nuvarande sinade mjölken huxflux i månad 8 denna gången, så målet är att det räcker i varje fall dit denna gången med. Sen får vi se lite hur det ser ut med jobb för mig, jobbar som konsult, fast anställd förvisso, men får jag inget uppdrag så kan jag inte gå tillbaka. En arbetslös och en fl funkar inte ekonomiskt....
Ev söker jag in till skola till hösten (distans), så då kanske vi kan gå omlott där lite. Vi får se helt enkelt. :)

Förra gången var gubben hemma 7 veckor efter bf, förhoppningsvis kommer vi kunna göra samma denna gången :)
 
Ang illamåendet här så har det faktiskt blivit lite bättre :D Dunderkuren (2 liter dropp) gjorde verkligen susen med en uttorkad kropp :D

Fick även dundermedicin utskrivet där, svinigt dyr (10 tabletter 680 kr... och jag tar 2-3 per dag... tur högkostnadsskyddet börjar gå redan vid andra förpackningen!). Har börjar jobba nu efter föräldraledigheten så är glad att det sakta börjar lätta. Kan dock fortfarande inte vistas i köket när det lagas mat :p
Sakta men säkert blir det bättre i varje fall. :)


@Elisha
Trist med värkande kropp, sånt är alltid jobbig. Finns det inga tabletter som du kan byta mot? både alvedon och citodon kan man ju ta som gravid. voltaren minns jag faktiskt inte...? Eller det är kanske starkare saker än så du brukar behöva?
 
Varit på KUB idag och det blev både förvåning och mer förvåning faktiskt. Läkaren som gjorde undersökningen snittade mig för ganska exakt tio år sedan så när som på en vecka :D.
Sedan sa hon att vi har ju lite problem med hur vi ska beräkna värdet på din graviditet eftersom ena tvillingen dött. Så hon hade ringt runt och kollat och fått till sig att om tvillingen syntes så ska man inte räkna med blodprovets resultat men syntes den inte så gick det bra att räkna med. Jodå det syntes såväl en pigg tvilling men även en numera död och liten, däremot var hinnsäcken runt den döda ganska stor och inte alls så liten som väntat.

Risken för mig att få ett barn med downs syndrom är 1:100 om de bara utgår från min ålder och ingen nackspalts-screening och 1:150 på övriga trisomier. Inga lysande siffror. Därför blev jag väldigt förvånad då NUPP dvs enbart ultraljudets mätning gav minsta möjliga risk som mäts dvs 1:20 000. Vid KUB dvs då de räknade med blodprovet som i mitt fall kan ge falskt hormonvärde pga tvillingen så visade det fortfarande på 1:20 000. DET tyckte även läkaren var förvånande. Så får anse mig nöjd med det.

Blir inget fvp då mannen absolut inte vill ta den risken -vilket jag kan hålla med om med tanke på att kostnaden för detta barn är över hundratusen kronor eftersom vi betalat ivf-försöken själva.
 
Vet inte om jag nämnt det... men har senaste dagarna haft stora bekymmer med att jag ser stjärnor hela tiden, typ som stjärnor och planeter. Känner mig inte yr, inte huvudvärk eller liknande men det kommer både då jag är stilla och i rörelse. Mer obehagligt än oroande. Annars är mina foglossningar ett helvete, tror dock inte det är dom som påverkar. Fortfarande trött som en sengångare för det mesta och provat några kaskadspyor igen :yuck:
 
Det där med stjärnorna känner jag igen, både från denna och förra graviditeten. För mig är det blodtrycket som spökar (väldigt lågt). Gäller att ta det lugnt, resa sig sakta ect
Vet inte varför det dyker upp när man sitter still, men det är väl bara att acceptera det med :p


Lider med dina fogar! Det är hemskt... Antar att du redan kan alla tips som att gå sakta/korta steg, inte göra sidovridningar (dammsuga, tömma diskmaskinen och tvättmaskinen är farligt!) och kudde mellan knäna när du sover? Sidenlakan samt sidenpyamas kan göra underverk också :)
 
Föresten Girasol, ska jag ta reda på namnet på tabletterna jag käkar? Det började på o något... :o

Riktig lyxtablett, dyr till tusan men fungerar riktigt bra! Jag har inte kräkt på en hel vecka nu, trots att jag har rört mig betydligt mer nu (rörelse triggade illamåendet)
Bra komplement till lergigan (tror jag, jag fick ju inte fortsätta med den iom biverkningarna, men tror jah har en kompis som kombinerar dem (tvilling gravidetet))
 
Föresten Girasol, ska jag ta reda på namnet på tabletterna jag käkar? Det började på o något... :o

Riktig lyxtablett, dyr till tusan men fungerar riktigt bra! Jag har inte kräkt på en hel vecka nu, trots att jag har rört mig betydligt mer nu (rörelse triggade illamåendet)
Bra komplement till lergigan (tror jag, jag fick ju inte fortsätta med den iom biverkningarna, men tror jah har en kompis som kombinerar dem (tvilling gravidetet))
Skulle tro att lyxtabletten heter Ondansetron, finns även under namnet Zofran. Brukar ta till den på jobbet (jobbar som ssk) när inte Primperan fungerar.
 
Det där med stjärnorna känner jag igen, både från denna och förra graviditeten. För mig är det blodtrycket som spökar (väldigt lågt). Gäller att ta det lugnt, resa sig sakta ect
Vet inte varför det dyker upp när man sitter still, men det är väl bara att acceptera det med :p


Lider med dina fogar! Det är hemskt... Antar att du redan kan alla tips som att gå sakta/korta steg, inte göra sidovridningar (dammsuga, tömma diskmaskinen och tvättmaskinen är farligt!) och kudde mellan knäna när du sover? Sidenlakan samt sidenpyamas kan göra underverk också :)

Har funderat och mest stjärnor ser jag då jag sitter. Ökar konstigt nog inte då jag reser på mig. Fast vet ju att jag också har något lågt blt. Men sist var det bra 115/75.

haha, jag sover med ett helt täcke mellan benen, så jag är polstrad hela vägen :)
 
Har funderat och mest stjärnor ser jag då jag sitter. Ökar konstigt nog inte då jag reser på mig. Fast vet ju att jag också har något lågt blt. Men sist var det bra 115/75.

haha, jag sover med ett helt täcke mellan benen, så jag är polstrad hela vägen :)
Sydde mig en egen gravidkudde förra gången. Rektangular och en bit längre än mig. Gudomligt skönt att gosa in sig i, hade den som huvudkudde, magstödjare och sen mellan knäna :D sambon kännde sig lite bortvald då jag hellre låg och kramade kudden än honom ;)
 
9 dagar har jag haft min "dundermedicin". 9 dagar utan att kräka.
Tills ikväll, nu var det dax igen :( Fy tusan vad jag är trött på detta illamående och kräkningar.
Vecka 10 nu, (9+5), måtte det försvinna snart. Har knappt kunnat vistas i köket på 5 veckor, tillbringar mesta lediga tiden med att ligga i soffan för att hålla illamåendet under hyffsad kontroll...
blä blä blä


(Ja, idag tycker jag ofantligt synd om mig själv)
 
@vilse Jag tycker också synd om dig, låter hemskt :( Är enormt tacksam för att jag, iaf än så länge, sluppit illamående och andra jobbiga symptom. Jag brukar iof aldrig ha PMS eller liknande heller så jag är kanske inte så känslig för hormoner.
 
Bara min kropp "känner lukten av hormon" så får den spunk. Såhär illa var det dock inte förra gången...
haft en bölkväll idag, något jag läst på buke, såg på tve, något gubben sa (snällt!) Så grät jag en lite runda. Helt värdelöst :p
Efter en skål popcorn (som gubben popar, jag kräker av doften.....) så är det dock lite bättre. Popcornen verkar bli min räddare denna gången, där kan jag småäta = kan äta även om jag är illamående. Och får jag lite i magen så brukar illamåendet bli bättre en stund :)
 
@Girasol Vad skönt att allt ser bra ut med den kvarvarande tvillingen! Mindre trevligt dock med det allmänna måendet. :( Ser du fortfarande stjärnor?

@vilse Jag tycker också synd om dig! Det fungerar inte att varva ett par-tre olika mediciner, att du byter var tredje dag? Men man kanske inte ska göra så? :o

För egen del har helgen varit lugn. Illamåendet har lugnat sig litegrann men hungern lyser fortfarande med sin frånvaro. Med hjälp av larm på mobilen och devisen "Ät vad du vill bara du äter" går det ändå rätt bra. Har kunnat träna normalt i veckan vilket varit oerhört skönt, blev bara dagens pass som nedgraderades från kondition till långpromenad.

Imorgon ska vi på VUL, ska bli himla spännande men jag är ack så nervös. Tänk om det inte finns något där inne? Tänk om det finns två!?
 
Problemet är att jag inte tål mjölk, vilket där är i de flesta tabletterna. Lergigan hade jag innan, men den fick jag sluta med efter att ha hamnat på Kk akutmottagning pga vad de kom fram till var en väldigt ovanlig biverkning från den tabletten...
så då är där min "lyxtablett" kvar, som jag tar full dos av. den gör att jag oftast slipper kräka, men tar inte bort illamåendet tyvärr.

Kul med vul, det är spännande! :)
 
@vilse Låter mindre kul. Lider med dig. Jag har haft hormonspiral osv men aldrig reagerat på hormonerna där heller. Men eftersom jag har sån spyfobi så är jag supertacksam så länge illamåendet håller sig borta :). Jag har ganska fysiskt jobb också så det är skönt att jag ändå kan jobba som vanligt även om jag varit ganska trött så tror jag inte någon annan har märkt av det.

Veckovägning idag (väger mig varje måndag sedan jag blev gravid), har gått ner lite grann sedan förra veckan, tycker ju att det borde vända snart och gå upp istället. Men vet att jag kånkat och grejat ganska mycket på jobbet sista veckan så det är väl det som gör det. Verkar ändå normalt att det går upp och ner i början med vikten så så länge det inte blir mer så tänker jag inte noja om det. Har känt av ganska mycket aktivitet i livmodern sista veckan, det spänner och drar och grejar lite och har även varit mer kissnödig igen och det har känts på ett nytt sätt, mer som att det är något som trycker mot. Så det känns som att allt är i sin ordning där inne.
 
Hur ser ni förresten på det här med tunga lyft? Vi lyfter en hel del på jobbet, inte jättetungt men kan bli en hel del på en dag men jag är ganska vältränad och tycker själv inte att det är jobbigt. Så länge det känns bra så är det väl ingen fara än på länge? Kroppen säger väl ifrån när det är dags att lugna ner sig?
 
Hur ser ni förresten på det här med tunga lyft? Vi lyfter en hel del på jobbet, inte jättetungt men kan bli en hel del på en dag men jag är ganska vältränad och tycker själv inte att det är jobbigt. Så länge det känns bra så är det väl ingen fara än på länge? Kroppen säger väl ifrån när det är dags att lugna ner sig?
Jag har oxå ett fysiskt jobb o känner samma sak som du. Olika människor är ju olika tränade. Värre om en otränad ger sig på tyngre saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 373
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Startar en ny tråd åt er som väntar barn våren -17 :) Mars April Maj
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 936
Senast: Hyacinth
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 319
Senast: fio
·
Tjatter Nej men vad säger ni? Nu är det väl ändå dags att dra igång anmälan för årets version av Secret Easterbunny? :D Jag drar reglerna i...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
10 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp