Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror ni att det är svårt att få ett vul? Fundera annars om jag ska göra det privat, eller är det överdrivet? Jag vill bara inte går i flera veckor och tro att man är gravid och så är dte något som hänt.

Jag har vänt mig privat båda gångerna eftersom Gynakuten bara säger att allt är normalt...
 
Jag fick prata med min BM nyss. Hon tyckte det var så lite blödning att det lät fullt normalt, även med mensvärken. Såvida det inte blir mer så tyckte hon jag skulle slappna av. Jag har inskrivning om ett par veckor så då träffar jag henne igen. Så nu hoppas jag att det håller sig lugnt till dess. Skönt att få prata med henne iaf, känner mig betydligt lugnare nu.
 
@Kanintant , vad läskigt att blöda så men det är säkert ingen fara :). Hoppas det inte blir något mer nu.

@Elisha Kanske inte är rätt person att svara, men jag blev aldrig ordentligt illamående, och jag är i v. 11 nu så känns högst osannolikt att det ska börja nu. Dock kunde jag vara lite illamående på morgonen och blev lättare åksjuk runt v. 6 men det hjälpte att äta något. Det höll i sig i 1-2 veckor och jag har aldrig kräkts, vilket är jätteskönt :). Känner du av något?
 
Eftersom jag blir hungrig mycket oftare än normalt äter jag ofta lite mer än normalt också och magen har ökat i omfång, högst troligt pga. ökat kaloriintag ;). Man ska ju inte äta för två men det är så himla svårt att hålla igen när hungerkänslorna kommer krypande. Tröstar mig med att jag snart är så pass långt gången att vi kommer berätta för våra vänner och släktingar om någon vecka och då gör det ingenting om magen syns :p.
 
@Rhinos Mm, hoppas det håller sig lugnt, men det höll bara på i knappt två dagar och minskade hela dag 2 så det känns ganska lugnt ändå, framförallt som det var så gammalt blod.

Jag är lite mer hungrig än vanligt , framförallt känns det som jag blir mer yr vid blodsockerfall än jag brukar vara. Däremot har jag gått ner 0,7 kg sedan förra veckan :confused: fastän jag tycker jag äter någon extra macka varje dag. Men jag rör mig massor på jobbet och äter nyttig mat så jag gissar att det kanske tar en del energi med allt som händer i kroppen och att aktiviteten på jobbet gör att jag bygger muskler. Snopet iaf när man förvänta sig att det ska gå på andra hållet eller stå still.
 
@Elisha, jag var illamående vecka 4-8. Efter det slapp det meste men lite när jag är hungrig, stressad el starke lukter.

Annars var jag på inskrivningen torsdag som var. Sambo var med. Inte så mycket frågor egentligen från oss. Trevlig BM, men kommer nog till å träffe den andre som jobbar där också då de inte jobbar fulltid. Gjorde cellprov, blödde lite efter men var normalt. Tacket nej till kub-test så nu är det inget före rul i vecka 18. Fick lämnat prover i dag.

Var med i en krock i fredas. Inget kul. Tur jag inte är längre på gång så livmodern fortfarande ligger gått skyddat.

I lördags snek jag mig till en liten självutförd ul på jobbet. Tittat at den lille hadde hjärta som slog, och så rörelser. Gått å se liv.
 
Jepp väldig bra. Kan jo inte så mycket om ul undersökningar, men något förstår jag ju själv. Blir nog någon mer gång genom veckorna som kommer...
 
Såg en fråga i en annan tråd som jag tycker är intressant och tänkte ställa här: hur ska ni göra med föräldraledighet, hur mycket och när kommer mamman/pappan vara hemma, hur mycket kommer mamman/pappan jobba i början osv?

Omständigheter för oss gör att min sambo troligtvis kommer vara hemma några månader direkt barnet är fött för att jag ska kunna göra klart det jag just då har på agendan. Utgår vi från BF i mitten av april så blir han hemma april, maj och början av juni för att sedan jobba några veckor och sedan ta semester, jobba några veckor och sedan kanske föräldraledig igen när hösten tar vid beroende på hur läget ser ut för oss just då. Detta är förstås förutsatt att jag är i sådant skick att jag kan göra det jag tänkt, att barnet är friskt och att det funkar med flaskmatning. Känns skönt att veta att vi kommer vara hemma väldigt mycket båda två första halvåret åtminstone, om allt går som planerat.
 
Såg en fråga i en annan tråd som jag tycker är intressant och tänkte ställa här: hur ska ni göra med föräldraledighet, hur mycket och när kommer mamman/pappan vara hemma, hur mycket kommer mamman/pappan jobba i början osv?

Omständigheter för oss gör att min sambo troligtvis kommer vara hemma några månader direkt barnet är fött för att jag ska kunna göra klart det jag just då har på agendan. Utgår vi från BF i mitten av april så blir han hemma april, maj och början av juni för att sedan jobba några veckor och sedan ta semester, jobba några veckor och sedan kanske föräldraledig igen när hösten tar vid beroende på hur läget ser ut för oss just då. Detta är förstås förutsatt att jag är i sådant skick att jag kan göra det jag tänkt, att barnet är friskt och att det funkar med flaskmatning. Känns skönt att veta att vi kommer vara hemma väldigt mycket båda två första halvåret åtminstone, om allt går som planerat.

Om allt går som det ska så tar jag min socionomexamen ca 5-6 veckor innan förlossning. Förvisso pluggar jag master samtidigt men den får mest rulla på tänkte jag. Annars är tanken just nu att jag är hemma mars-april-maj ev sommaren och att sambon tar semester som vanligt och när den är slut så vill jag börja jobba minst halvtid igen och då får han vara hemma. Han vill inte gärna vara hemma på heltid då han tycker att han tappar för mycket på jobbet och sitt sociala umgänge -deeeet kan ju ändra sig :angel: för det är hans första barn och mitt femte. Men vi får se helt enkelt. Sånt ger sig med tiden :)
 
@Siri Vi har inte pratat så mycket om det men jag tar examen i januari (ca 6-7 veckor innan BF) och kommer således vara ledig den första tiden. Om det blir ett år eller bara över sommaren återstår att se. Sen tar sambon över. Jag vill försöka amma så det blir mest praktiskt om jag tar ledigt den första tiden och samtidigt söker jobb inom min bransch :).
 
Jag får vara ledig i MAX ett år, sedan måste antingen barnet till förskolan eller min sambo vara ledig. Så jag kommer söka plats redan från ett års ålder, dock på deltid.
Hade jag rent ekonomiskt kunnat välja själv hade jag gärna varit hemma betydligt längre.
 
Intressant hur olika alla tänker göra, och hur olika alla ÄR. Skulle jag gå hemma ett år på heltid skulle jag tappa förståndet totalt, jag behöver en mentalt stimulerande heltidssysselsättning för att må bra. Sambon är tack och lov väldigt välvilligt inställd till att vara föräldraledig mycket (läs: han är råpeppad!) och fram till 2017 kommer jag ändå kunna spendera mycket tid hemma, så det blir nog bra i slutändan ändå.
 
Jag räknar med att vara hemma ett år, sedan vill jag nog försöka jobba runt 60 % (jag jobbar 60-70% nu) vilket motsvarar ungefär 2-3 dagar i veckan på mitt jobb och en hel del helgdagar. I så fall är tanken att sambon kanske kan vara hemma två av dom dagarna + helgen såklart och sedan hoppas jag att mina föräldrar kanske kan ta en dag i veckan eller iaf en dag varannan vecka. Mamma har själv erbjudit det "om vi får barn någon gång" och pappa ska tydligen ta ut pension redan om ett år när han är 61 så då kan han ju ändå "göra nytta" på ett sätt som är värdefullt för oss. Jag vill nämligen gärna vänta med dagis så länge det går, gärna till barnet är 2 år om vi kan få allt att gå ihop.
Grejen är att vi inom ganska snar framtid ska ta över ett jordbruk och jag har sagt att jag gärna kan ta hand om korna och vara hemma om han jobbar borta. De är ganska lättskötta och det är något som kan göras även om man har ett barn med sig. Det tar inte så lång tid att mata dom men det är ju ändå viktigt att det görs.
Jag hoppas dessutom få lite uppdrag vid sidan om ordinarie jobb som jag kan göra på kvällstid/helger eller när det passar.
Med andra ord så tror jag vi på något sätt kan pussla och lösa det så vi kan vänta med dagis ett tag och så vi båda kan vara hemma en del och spendera tid med den lilla. Blir de kris får vi såklart börja dagis tidigare men vi lever ganska billigt och skulle klara oss även om inte båda jobbar heltid. Min chef (om jag nu kommer vara kvar där, går på säsong men han har pratat om att anställa mig även på vintern men vet inte än att jag är gravid) är väldigt flexibel hur många procent jag vill jobba så jag tror vi kan hitta en bra lösning.
 
Idag gick jag in i vecka 10. Vissa dagar är tröttheten och illamåendet bara för mycket, hittills är bästa medicinen att tvinga i sig lite socker och sedan upp i sadeln. Bävar inför den dagen ridningen inte är ett alternativ längre. Men att sticka in nosen i pannluggen går ju alltid.

Jag och min sambo ska dela lika på föräldraledigheten är det tänkt. Vi jobbar på samma företag och tjänar hyfsat lika.
 
Dags att kliva in i denna tråden :)
Än så länge så mår jag väldigt bra, trött men annars mår jag bra.
Med sonen så spydde jag våldsamt från v.3 till v.35. Låg på sjukhus till och från i 6 månader och mådde hemskt.
Efter det har jag haft 2st utomkvedesgraviditeter och 7st missfall, så vi har hjärtat i halsgroppen och håller alla tummar vi kan för att det skall gå vägen denna gången.


BF-Lista
Mars
10 Mars, Girasol, 5:e barnet
14 Mars, Jast, 1:a barnet
20 Mars, Rhinos, 1:a barnet
28 Mars, Olina, 1:a barnet

April
1 april, Vilse, 2:a barnet
5 april, Smulu, 2:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
13 april, Kanintant, 1:a barnet
22 april, Siri, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet

Maj
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 373
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Startar en ny tråd åt er som väntar barn våren -17 :) Mars April Maj
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 936
Senast: Hyacinth
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 319
Senast: fio
·
Tjatter Nej men vad säger ni? Nu är det väl ändå dags att dra igång anmälan för årets version av Secret Easterbunny? :D Jag drar reglerna i...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
10 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp