Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi inte planerat något alls, utan tar det som det kommer :p I fk statiskt kommer det se ojämt ut, det är det enda som är nästan säkert...

Jag kommer börja vara hemma nu, om 8 månader kommer jag väl säga till chefen att han kan börja leta uppdrag till mig. (jag jobbar som konsult). Sen får vi se när jag får ett uppdrag, innan dess går jag inte tillbaka (inget uppdrag = jag blir arbetslös och det är inget alternativ.)

Jocke kommer vara hemma en hel del, men utan att ta ut föräldrapenning. Han börjar med 7 veckor ledigt nu vid födseln, sen tre veckor senare i sommar, och sen ytterligare 2-3 veckor över jul/nyår.

Så detta året kommer jag vara hemma 8 månader och jocke 3månader, men jag tar all föräldrapenning :p
Så får vi se hur det blir nästa år...
 
Jag känner mig mycket friskare idag, kroppen är väldigt opålitlig känns det som :cautious:. Gått en långpromenad i skogen (lång med dagens mått mätt ;)) och bakar nu lite bröd.

Stora katten har övergett barnvagnen för spjälsängen och sambon gav igår officiellt upp och sa "jaja han får väl ligga där då men du borde googla katter och halspulsåder" :D. Jag har aldrig ens försökt mig på att flytta honom för är det något han vill är det det han inte får... Och hittills har han gjort precis som han själv vill. Jag passar på att njuta av att han tillfälligtvis inte sover bland mina kjolar.
 
Här har vi inte planerat något alls, utan tar det som det kommer :p I fk statiskt kommer det se ojämt ut, det är det enda som är nästan säkert...

Jag kommer börja vara hemma nu, om 8 månader kommer jag väl säga till chefen att han kan börja leta uppdrag till mig. (jag jobbar som konsult). Sen får vi se när jag får ett uppdrag, innan dess går jag inte tillbaka (inget uppdrag = jag blir arbetslös och det är inget alternativ.)

Jocke kommer vara hemma en hel del, men utan att ta ut föräldrapenning. Han börjar med 7 veckor ledigt nu vid födseln, sen tre veckor senare i sommar, och sen ytterligare 2-3 veckor över jul/nyår.

Så detta året kommer jag vara hemma 8 månader och jocke 3månader, men jag tar all föräldrapenning :p
Så får vi se hur det blir nästa år...
Gud vad skönt att han ska vara hemma sju veckor i början, tio dagar känns väldigt lite tycker jag :nailbiting:.

Varför tar han ingen föräldrapenning?
 
Gud vad skönt att han ska vara hemma sju veckor i början, tio dagar känns väldigt lite tycker jag :nailbiting:.

Varför tar han ingen föräldrapenning?
Jepp, det är gudomligt skönt! Gjorde samma sak förra gången, och det är jag lycklig över. De veckorna är värda mycket för både pappan och barnet :)

Finns ingen anledning att slösa på föräldradagarna, utan han tar ut semester samt inarbetad komp (har man jobbet som hobby så blir där gärna ett par extra timmar på kvällen efter att sonen lagt sig ;) Och vid sådana här tillfällen är det toppen att kunna plocka ut den! )
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Vad vet ni ang bubbelbad? Alla säger olika om man får eller inte. Detta gäller inte i badhus utan min familjs privata spabad. Badat hittils nån ggn bara men nu vore det skönt! Om det är ok, vad för temp är Max? Gör inget om det skulle starta förlossning som jag hört att det ska kunna, är snart i v 39. :)
 
Vad vet ni ang bubbelbad? Alla säger olika om man får eller inte. Detta gäller inte i badhus utan min familjs privata spabad. Badat hittils nån ggn bara men nu vore det skönt! Om det är ok, vad för temp är Max? Gör inget om det skulle starta förlossning som jag hört att det ska kunna, är snart i v 39. :)
Jag hade badat på, herregud, det är ju bara lite varmt vatten kan jag tycka. :p
Hade varmt vatten varit farligt så borde det finnas varningar för att duscha varmt också (jaja, kroppen blir inte lika omsluten av vatten där).
Och är du dessutom i v39 så tycker jag absolut att du ska unna dig det :D
 
Vad vet ni ang bubbelbad? Alla säger olika om man får eller inte. Detta gäller inte i badhus utan min familjs privata spabad. Badat hittils nån ggn bara men nu vore det skönt! Om det är ok, vad för temp är Max? Gör inget om det skulle starta förlossning som jag hört att det ska kunna, är snart i v 39. :)
Så länge vattnet inte gått ska det inte vara några problem :).
 
Ååhhh, vad jag är besviken!!:arghh:

Igår när jag la mig så började benen klia rejält = de svullnar. Brukar aldrig hända i sängen, utan tvärtom så brukar det försvinna då.
Hade även en väldig annorlunda känsla i kroppen, kan inte förklara på vilket vis dock...

Hoppet om att något var på g ökade när jag fick ett par rejäla SD med 15 min mellanrum...
Somnade, för att vakna 30 min senare, av vad jag misstänkte var en lätt värk. Får ytterligare en väldig lätt värk 10-15 min senare...
Somnar igen.

Vaknar ett par timmar senare och allt är som bortblåst. Inte ett tecken till att det skulle fortsätta :arghh:
Usch och blä för att luras så...

Är vi synkade eller? Var också svullen om benen igår och de kliade ordentligt på kvällen. Vaknade runt kl 1 av att magen kändes konstig. Är väldigt trög i magen just nu så trodde först att det var det som spökade. Värken kändes först som magknip för att sedan krypa neråt i buken och kännas som mensvärk. Höll i sig i ungefär 30 sek och kom med några minuters mellanrum. Tror inte att det var värkar (fast säker är jag ju inte) utan kraftiga sammandragningar. Tror det höll i sig i ca 30-40 min, sen somnade jag och har inte känt något sedan dess.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.
Jag hade tänkt vara hemma fram till årsskiftet och sen ska sambon vara hemma ungefär september ut 2016. Sen får vi se om vi går hemma mer efter det eller om bebisen är redo för förskola.
 
Är vi synkade eller? Var också svullen om benen igår och de kliade ordentligt på kvällen. Vaknade runt kl 1 av att magen kändes konstig. Är väldigt trög i magen just nu så trodde först att det var det som spökade. Värken kändes först som magknip för att sedan krypa neråt i buken och kännas som mensvärk. Höll i sig i ungefär 30 sek och kom med några minuters mellanrum. Tror inte att det var värkar (fast säker är jag ju inte) utan kraftiga sammandragningar. Tror det höll i sig i ca 30-40 min, sen somnade jag och har inte känt något sedan dess.
Låter som mina sammandragningar ja. Vi hoppas att det drar igång inatt igen för båda! (även om jag vill ha ut mini NU, så tycker jag ändå att du har liiite förtur :D (men bara om du inte drar ut på det för länge!! ;) ))
 
Grattis till pojken :). Antar att du har fullt upp med den lille.

Tack så mycket! Det har varit fullt upp med lite allt möjligt men nu börjar vi komma in i de nya rutinerna. Efterkontroll den 29 april, sedan ska det ridas!! Abstinensen har nu nått skyhöga nivåer, i synnerhet med tanke på att det står en ny snygging ute i hagen som ska ridas in :D

Grattis till övriga som också har fött, och heja heja till er andra som går i väntans tider :)
 
Förresten, ett tillägg till det här med att vara hemma. Eller ja, ett tips.

Som vi gjorde nu med sonen så valde vi att börja skola in honom redan i aug/sep något förra året (då var han 15-16 månader), men började på halvtid. Han gick då mån/tis, helt ledig onsdag, och sen ett par timmar på tor/fredag.
Efter nyår gick han upp på 6 timmar/dag, hela veckan.

Och jag tycker det var underbart skönt - för sonens skull! Han fick möjligheten att vila upp sig en dag i veckan, och det behövdes verkligen! Jag tror vi slapp en hel del sjukor där första månaderna tack vare att han fick vila och var mycket piggare än de andra barnen. Så det kommer vi försöka med denna gången också :)
Bara ett tips :)
 
Låter som mina sammandragningar ja. Vi hoppas att det drar igång inatt igen för båda! (även om jag vill ha ut mini NU, så tycker jag ändå att du har liiite förtur :D (men bara om du inte drar ut på det för länge!! ;) ))
Det kan dra igång samtidigt för oss båda, det är helt ok för mig ;).
 
Vi planerar att jag skall vara hemma i nästan 8 månader, till början på oktober. Så skall min sambo vara hemma tre dagar veckan och jag två fram till jul. Vad vi gjör efter det och fram till förskola och när han skall börja på förskola vet vi inte. Men efter jul har samboen bare 28 dagar kvar. Han jobbar i Norge och då blir det helt annerlunda med dagar tyvärr.

Annars får vi det också rett tufft ökonomiskt. Vi har mycket utgifter. Och samboen som inte tar något ansvar för ökonomien har ju jätte svårt att se detta och förstå att han kan inte spandera like mycket och jag måste ha mer koll på vart pengarna tar vägen. Tror jag måste skrive ner lite bettre och vise för honnom. Hjälper inte och säge att nu har du så och så mycket på kontot, det skall rekke ut månaden. För han fins det alltid pengar nått annat ställe. Men fortsätter han såhär gjör det faktiskt inte det tilslutt. Irriterad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
400
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 854
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 006
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 234
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp