Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, om man tar ut fullt antal föräldradagar. Vi kommer att snåla första året (då man får vara hemma och ta ut färre dagar utan att SGI påverkas), så jag och maken som brukar ha separat ekonomi (och ett delat konto för gemensamma utgifter) kommer att behöva slå ihop våra inkomster.
Men nu var det väl graviditetspenning det var tal om? Mer som sjukskrivning trodde jag.

Föräldrapenningen tror jag mig ha koll på, kommer börja med att ta sex dagar i veckan och sedan gå ner till fem om det fungerar. Får även 10 % till från en försäkring via jobbet.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.
 
Men nu var det väl graviditetspenning det var tal om? Mer som sjukskrivning trodde jag.

Föräldrapenningen tror jag mig ha koll på, kommer börja med att ta sex dagar i veckan och sedan gå ner till fem om det fungerar. Får även 10 % till från en försäkring via jobbet.
Ja, gravpenning. Det är säkerligen rätt. Bara jag som inte var beredd, varken på summan eller ffa brytdatumet.

Ska sätta mej sen och verkligen noga kolla hur jag/vi ska ta ut föräldraledigt. Inte helt enkelt det heller..
 
Men nu var det väl graviditetspenning det var tal om? Mer som sjukskrivning trodde jag.

Föräldrapenningen tror jag mig ha koll på, kommer börja med att ta sex dagar i veckan och sedan gå ner till fem om det fungerar. Får även 10 % till från en försäkring via jobbet.
Jag som läste slarvigt, har inte alls satt mig in i gravpenning eftersom det inte är aktuellt för min del.
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.
Vi har grovt planerat att ha mej hemma feb ut nästa år. Minst året ut iaf, vill verkligen slippa julen på jobbet. :angel::o
Det är sjukt mycket då (kock) och jag behöver ett break från det lite.
Sambon kommer troligen vara hemma direkt efter mej där. Vi är ganska flexibla dock så vi får se.
Jag ser knappast möjligheten att gå ner i timmar när jag börjar igen, så det lär bli heltid direkt då.
 
Ja, gravpenning. Det är säkerligen rätt. Bara jag som inte var beredd, varken på summan eller ffa brytdatumet.

Ska sätta mej sen och verkligen noga kolla hur jag/vi ska ta ut föräldraledigt. Inte helt enkelt det heller..

Hoppas det blir bättre när du får ut för en full månad.

Planerade föräldraledigt gjorde vi redan innan vi blev gravida, det är väldigt viktigt med ett jämställt förhållande som tar lika mycket ansvar för barn och hem för mig. Ska bli intressant att se om det ändras framöver ;)
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.
Vår plan är att fram till semestern är jag hemma på heltid och maken en dag per vecka (efter de tio dagarna). Maken förlänger semestern med ca 3 veckor föräldralediga så vi är hemma ca 7 veckor tillsammans i sommar. Jag är hemma på heltid fram till årsskiftet då vi växlar över stegvis under två månader, så i mars jobbar jag heltid och maken är hemma på heltid. Han kommer då vara hemma 9 månader själv (med undantag för sommaren då jag nog är hemma lite extra).
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
En stor fördel med mitt nuvarande jobb är man lätt kan anpassa timmarna till vad som funkar för tillfället. Vill jag gå tillbaka och jobba helg relativt tidigt, eller någon kväll i veckan så är det inget problem.
 
... det är väldigt viktigt med ett jämställt förhållande som tar lika mycket ansvar för barn och hem för mig. Ska bli intressant att se om det ändras framöver ;)
Håller med helt om detta! Vi kommer att vara hemma lika lång tid, men jag skulle även vilja få ut full jämställdhetsbonus för att även bli jämställda i statistiken (även om det för vår del blir åt "rätt" håll, dvs att om någon så ör det i så fall mannen som tar flest dagar).

Kan av någon anledning inte ta bort den här:
;)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Håller med helt om detta! Vi kommer att vara hemma lika lång tid, men jag skulle även vilja få ut full jämställdhetsbonus för att även bli jämställda i statistiken (även om det för vår del blir åt "rätt" håll, dvs att om någon så ör det i så fall mannen som tar flest dagar).

Kan av någon anledning inte ta bort den här:
;)
Samma här.
 
Jo, om man tar ut fullt antal föräldradagar. Vi kommer att snåla första året (då man får vara hemma och ta ut färre dagar utan att SGI påverkas), så jag och maken som brukar ha separat ekonomi (och ett delat konto för gemensamma utgifter) kommer att behöva slå ihop våra inkomster.

Fast Magnum får ju graviditetspenning och inte föräldrapenning? Graviditetspenningen kan väl inte påverkas av hur många dagar man planerar att ta ut när barnet väl är fött?
 
Håller med helt om detta! Vi kommer att vara hemma lika lång tid, men jag skulle även vilja få ut full jämställdhetsbonus för att även bli jämställda i statistiken (även om det för vår del blir åt "rätt" håll, dvs att om någon så ör det i så fall mannen som tar flest dagar).

Kan av någon anledning inte ta bort den här:
;)

Ett jämställt förhållande i praktiken och för oss i vardagen är superviktigt för mig också. Hur det ser ut på pappret eller i försäkringskassans statistik kunde jag däremot inte bry mig mindre om.

Blir det som vi har planerat så kommer jag vara hemma lite (ca 2 månader) längre än mannen, men han kommer ta ut betydligt fler dagar. Huruvida det är jämnställt eller inte får väl någon annan avgöra då :p
 
Fast Magnum får ju graviditetspenning och inte föräldrapenning? Graviditetspenningen kan väl inte påverkas av hur många dagar man planerar att ta ut när barnet väl är fött?
Jag såg det sen, fast inte i tid för att ta bort mitt svar...

Ett jämställt förhållande i praktiken och för oss i vardagen är superviktigt för mig också. Hur det ser ut på pappret eller i försäkringskassans statistik kunde jag däremot inte bry mig mindre om.

Blir det som vi har planerat så kommer jag vara hemma lite (ca 2 månader) längre än mannen, men han kommer ta ut betydligt fler dagar. Huruvida det är jämnställt eller inte får väl någon annan avgöra då :p
För mig är båda delarna (nästan) lika viktiga och jag gillar idén med morot (jämställdhetsbonus) framför piska. Tyvärr är det ju så att trots att det publiceras artiklar om att bonusen innebär att det kan vara ganska stora inkomstskillnader mellan föräldrarna och det trots allt inte blir ekonomisk katastrof av att den med högre inkomst (pappan) är hemma så går förändringen för långsamt. Så för min del känns det viktigt att bidra till att även i statistiken visa att det går att ha ett jämställt uttag av föräldraledighet.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Vi kommer nog vara en aning ojämställda men åt andra hållet mot för vad det brukar vara. Vår ojämställdhet kommer dock främst synas i statistiken då maken lär ta ut betydligt fler dagar än jag. Exakt hur det blir i praktiken återstår att se, men det går inte att förneka att maken kommer få dra ett lite större lass under större delen av de åtminstone ca 20 första månaderna (dvs tills jag tar examen).

Vad vi bestämt hittills är att maken är hemma heltid från födsel till början av november, jag kommer vara hemma parallellt med honom under hela sommaren tills skolan börjar om i september. Efter november vet vi inte riktigt, men det lutar nog åt att karln får fortsätta vara hemma åtminstone deltid i princip fram till sommaren 2016. Hösten 2016 skriver jag examensarbete och då får han nog vara hemma heltid igen, om det inte fallit sig så att knodden är redo att smygas in på förskolan där någonstans. Instinktivt känns det lite tidigt, men vi får utgå ifrån vad vi har för en liten individ.

Satt och räknade och planerade lite på FK:s hemsida och jag är så innerligt glad att vi inte behöver tänka i princip ett dugg på den ekonomiska biten under de här kommande två åren. Dels har jag och karln planerat och styrt upp livet så att t.ex. boende, bil och liknande större grejer ska vara helt underhållsfria under många år framöver. Dels tog jag för längesedan beslutet att använda en liten del av pengarna jag ärvt från mamma och pappa till att kunna dryga ut föräldradagarna och lägga upp hela ledigheten så det blir optimalt för oss alla tre. Kan inte tänka mig att mamma och pappa hade haft något emot det.

Känns nästan oförskämt bra, faktiskt!
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.

Vår plan var att jag skulle vara hemma året ut och börja jobba i början av januari och då går mannen hem och är hemma tills hon ska skolas in på dagis i augusti. Men nu fick mannen nytt jobb så det finns risk att jag blir hemma nån månad till eller om vi jobbar halvtid båda två. Vi får se hur vi lägger upp det i slutet av året :)
 
Jag såg det sen, fast inte i tid för att ta bort mitt svar...

Och jag missade visst att det redan hade utretts! :)

För mig är båda delarna (nästan) lika viktiga och jag gillar idén med morot (jämställdhetsbonus) framför piska. Tyvärr är det ju så att trots att det publiceras artiklar om att bonusen innebär att det kan vara ganska stora inkomstskillnader mellan föräldrarna och det trots allt inte blir ekonomisk katastrof av att den med högre inkomst (pappan) är hemma så går förändringen för långsamt. Så för min del känns det viktigt att bidra till att även i statistiken visa att det går att ha ett jämställt uttag av föräldraledighet.

Absolut är det bra med morötter! Men vi tänker inte använda dem så att vi får en för oss sämre lösning bara så att det ska se bra ut i försäkringskassans siffor :)
 
Hur länge har ni tänkt vara hemma? Vi har planerat som så att jag börjar och är hemma 7 månader, och i sommar är båda hemma 10 veckor tillsammans. I höst går pappan hem och är hemma lika länge.

Förhoppningsvis går jag inte tillbaka till mitt jobb mer än på timmar för att försörja min alternativa plan jag närt och sparat en buffert till under en lång tid:). Hoppas kunna jobba på det under sommaren också.

En grov planering är att jag kommer att vara hemma på heltid till och med mars, dvs ca 11 månader. Sedan kommer mannen vara hemma till januari 2017, ca 9 månader. Sen tror vi inte att vi kommer att byta rakt av utan att under en kortare period i "övergången" dela upp veckorna, vara hemma båda eller liknane. Men det har vi inte planerat i detalj än.
 
Jag får inte alls till det så bra som jag fick det förra gången jag satt och grovplanerade föräldraledigheten..

Kanske fel dag att planera på, klockan är inte ens nio och jag är sjukt less allmänt och oroad för ekonomin (som kommer ordna sej, vi kommer inte ju behöva lämna hus och hem liksom men det är stressande ändå) och får inte till föräldradagarna på ett bra sätt.
Blir lite matt ibland :(:o
 
Jag har tänkt vara hemma till början av januari, sen tar sambon över. Men vi får väl se, kan hända att vi ändrar oss efter vägen men på det stora hela är det väl planen just nu i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
402
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 854
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 007
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 235
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp