Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
BM-besök idag och till min stora glädje har den lilla lagt sig med huvudet nedåt :)
Barnmorskorna i länet byter arbetsplats med varandra under den här veckan och den nya som vi hade idag tyckte att mitt SF-mått inte följde kurvan som det skulle, så har ett nytt besök inbokat nästa vecka hos min ordinarie barnmorska.
Hade SF 27 i v 29 och idag var det 29 i v 32+0. Vad hade ni i samma vecka och hur stor roll spelar det vem som mäter? Dagens BM tog två raka mått över magen, medan den ordinarie brukar lägga måttbandet utefter hur bebisen ligger.
 
BM-besök idag och till min stora glädje har den lilla lagt sig med huvudet nedåt :)
Barnmorskorna i länet byter arbetsplats med varandra under den här veckan och den nya som vi hade idag tyckte att mitt SF-mått inte följde kurvan som det skulle, så har ett nytt besök inbokat nästa vecka hos min ordinarie barnmorska.
Hade SF 27 i v 29 och idag var det 29 i v 32+0. Vad hade ni i samma vecka och hur stor roll spelar det vem som mäter? Dagens BM tog två raka mått över magen, medan den ordinarie brukar lägga måttbandet utefter hur bebisen ligger.
Det kan spela stor roll på hur de mäter, så tycker det är bra att hon bokat in besök hos ordinarie :)

Den gången jag hade en annan bm så hoppade min kurva upp ett helt snäpp, för att gången efter (med ordinarie bm), trilla ner på "rätt" kurva igen :)
 
Min mage är förhållandevis liten. 31 cm i vecka 38.
Bebis beräknas efter ett TL för nån vecka sedan att vara ca 3 kg tung när hen kommer ut.
 
BM-besök idag och till min stora glädje har den lilla lagt sig med huvudet nedåt :)
Barnmorskorna i länet byter arbetsplats med varandra under den här veckan och den nya som vi hade idag tyckte att mitt SF-mått inte följde kurvan som det skulle, så har ett nytt besök inbokat nästa vecka hos min ordinarie barnmorska.
Hade SF 27 i v 29 och idag var det 29 i v 32+0. Vad hade ni i samma vecka och hur stor roll spelar det vem som mäter? Dagens BM tog två raka mått över magen, medan den ordinarie brukar lägga måttbandet utefter hur bebisen ligger.

Jag hade

27+5: 26
31+0: 30
33+5: 31,5

Så magen hade ju växt mindre senast, men bm sa ingenting speciellt om det.

(och nä det där var inget jag kom ihåg det fanns uppskrivet ;) )
 
BM-besök idag och till min stora glädje har den lilla lagt sig med huvudet nedåt :)
Barnmorskorna i länet byter arbetsplats med varandra under den här veckan och den nya som vi hade idag tyckte att mitt SF-mått inte följde kurvan som det skulle, så har ett nytt besök inbokat nästa vecka hos min ordinarie barnmorska.
Hade SF 27 i v 29 och idag var det 29 i v 32+0. Vad hade ni i samma vecka och hur stor roll spelar det vem som mäter? Dagens BM tog två raka mått över magen, medan den ordinarie brukar lägga måttbandet utefter hur bebisen ligger.

v 29 - 27 cm.
v 32 - 30 cm.
v 35 - 32 eller 33 cm, minns inte exakt.
v 37 - 34 cm.

Jag tror det är snudd på oundvikligt att få andra mått när det är någon annan som mäter, det är ju trots allt en "hands on"-mätning med måttband.
 
Vad skönt, då skiljer sig mitt mått inte jättemycket från era och det låg fortfarande inom normalspannet. Förhoppningsvis och antagligen är det två helt olika mätmetoder som ställde till det idag :)
 
@vilse Här händer det inget. Var på besök hos bm idag och allt ser bra ut och den har lagt sig ordentligt neråt nu så nu väntar vi bara. Känner aTT det trycker på neråt nu i alla fall. Annars så sover jag mycket och varvar det med att städa lite samt mocka åt hästen.
 
Jag har tråkigt i kväll. Ingen lust att ta mig för något, och halsbränna. Kan inte ni som redan fått era barn skriva något om hur söta de är? Alternativt om hur jobbigt det är att amma och byta blöjor? Jag behöver bara nåt att tänka på, spelar ingen roll vad ;-)
 
Jag kan ju skriva lite mer om min sötaste lille plutt. Jag har nog ett snällt barn som sover mycket, men det är mycket mindre jobbigt enn va jag förberett mig på. Men nu får ju jag sove rett många timmer. Det jobbiga är att det är ju inte alltid när jag vill. Ofta sover han gött på kvällen typ 19-22 så vaknar han och är vaken till näste amning vid 02. Och da har jag velat gå och lägga mig i ett par timmar redan. Rett bra nätter har vi men ibland har han svårt att somna om. Och vaknar ju omkring 05-06. Men somnar ofta en tre timmar på förmiddagen och da sover jag också. De två siste nätterna har det gått 5 timmar mellan amningar, det tycker jag om. Hoppas han fortsätter med det.

Någon som har tips till avväning från amningsnapp? Hadde ju varit smidigt om han kunde ta bröstet. Vet inte helt hur jag skall gjöra. Han forstår inte/ klarer inte ta tag tror jag. Jag har försökt med samma bröstet två gånger så det skall väre lättare men han släpper bare. Så har jag kanske inte värdens bästa tålamod så da tar jag på nappen igjen...
 
Jag har tråkigt i kväll. Ingen lust att ta mig för något, och halsbränna. Kan inte ni som redan fått era barn skriva något om hur söta de är? Alternativt om hur jobbigt det är att amma och byta blöjor? Jag behöver bara nåt att tänka på, spelar ingen roll vad ;-)

Vår lilla fröken sover mycket om dagen och natten med långt mellan att äta. Men sent på em och kväll är hon vaken mer och äter mest hela tiden ;) Stackars pappan som inte klarar att få tyst på henne utan hon ska bara till bröstet för att bli lugn :p Hon tycker inte att napp duger mer än i vagnen och babyskyddet så han har inget att ta till.
 
Någon som har tips till avväning från amningsnapp? Hadde ju varit smidigt om han kunde ta bröstet. Vet inte helt hur jag skall gjöra. Han forstår inte/ klarer inte ta tag tror jag. Jag har försökt med samma bröstet två gånger så det skall väre lättare men han släpper bare. Så har jag kanske inte värdens bästa tålamod så da tar jag på nappen igjen...
Jag har tränat bort amningsnapp två gånger.

Jag har börjat med att pumpa eller handmjölka bröstet så att det blir mjukt. Sen har jag tagit ena handen och tagit tummen och pekfingret ca 10 cm ifrån varandra och tryckt ihop bröstet så att det blivit platt med bröstvårtan längst ut. Bebisen behöver gapa stort (det funkar med en skrikande bebis ;)) och så har jag tryckt in så mycket bröst som möjligt i munnen. Nästan så man tror att bebisen ska kvävas men det gör den inte för de andas genom näsan. Sugreflexen sitter uppe i gomen så det är därför amningsnapp funkar så bra, den blir längre än bara bröstvårtan.

Tricket är alltså mjukt bröst och få upp bröstvårtan i gomen.

Prova varje gång du ammar. Ge det tio försök och funkar det inte så sätt på amningsnappen igen. Första barnet tog det ett par veckor. Andra barnet ett par dagar. Barn är olika och bröst är olika. Sen behöver du en rejäl portion tålamod men det har du nog redan insett :)

Lycka till!
Miks
 
Tjoho, då var vi här igen...
Uppe och kissat "femtielva" gånger inatt, och sen halv 6 är jag klarvaken. Sonen har sovit oroligt hela natten så han vaknar nog snart =ingen mer sömn för mig idag.

Men i em blir det bm besök, akupunktur samt att jag ska be om en ny hinnsvepning (måtte det ha hänt mer där nere!)
 
Som sagt äter/småsnuttar lillfröken mycket på kvällarna men hon brukar vara nöjd korta stunder hos pappa när jag kissar/tar mig nåt att äta/lägger storasyster/nattar hästarna men igår var hon otröstlig hos honom! Det var bara jag och mina bröst som gjorde henne nöjd... Riktigt så illa brukar det inte va så hon hade en riktig mammakväll. Ska pumpa lite idag så stackars pappan har nåt att ta till också om det blir lika ikväll :) Får nog börja ha ett par flaskor i kylskåpet med urpumpad mjölk så det finns sånna här kvällar.
 
Här har vi haft en bra natt. Sov från 20 i går kväll, vaknat vid 22.30. Ammade och vi tog på pyjamas och ordnat för natten. Myste i soffan och somnat vid 24. La honom i sängen. Ammade vid 03, tog tre kvart att somna om. Vaknade vid 07. Då är jag rett nöjd.
 
Här har vi haft en bra natt. Sov från 20 i går kväll, vaknat vid 22.30. Ammade och vi tog på pyjamas och ordnat för natten. Myste i soffan och somnat vid 24. La honom i sängen. Ammade vid 03, tog tre kvart att somna om. Vaknade vid 07. Då är jag rett nöjd.

Har också haft en bra natt (har dock inte haft en enda dålig på dessa tre veckor). Hon somna vid bröstet hos mig kl 23, vakna sen vid 04 och åt, vakna sen kl 06 och åt lite till. Har nyss väckt henne för mat nu innan vi ska köra storasyster på dagis :)
 
Som sagt äter/småsnuttar lillfröken mycket på kvällarna men hon brukar vara nöjd korta stunder hos pappa när jag kissar/tar mig nåt att äta/lägger storasyster/nattar hästarna men igår var hon otröstlig hos honom! Det var bara jag och mina bröst som gjorde henne nöjd... Riktigt så illa brukar det inte va så hon hade en riktig mammakväll. Ska pumpa lite idag så stackars pappan har nåt att ta till också om det blir lika ikväll :) Får nog börja ha ett par flaskor i kylskåpet med urpumpad mjölk så det finns sånna här kvällar.
Kan ju varit att hon håller på att öka produktionen :) Flaskor i kylskåpet är dock bra, stör mig som tusan på att jag fortfarande inte hittat min bröstpump :rage:
 
Kan ju varit att hon håller på att öka produktionen :) Flaskor i kylskåpet är dock bra, stör mig som tusan på att jag fortfarande inte hittat min bröstpump :rage:

Hon gör mina bröst förvirrade för igår från vi gick upp kl 8 till maken kom hem vid 16.30 åt hon sammanlagt 4 ggr. Sen femtielvatusen ggr under kvällen (kändes så iaf ;)) med en sista gång vid 23. Nästa efter det vid 04 och sen 06 för att väckas vid 08 för mat innan vi skulle iväg med storasyster :) Så hon ökar produktionen under kvällen för att sen äta med längre mellan tills det är kväll igen. Inte konstigt jag haft nära till mjölkstockning ett par ggr ;)

Men som sagt ett par flaskor med mjölk i kyleb ska vi försöka ha ifall det blir fler sånna extrema kvällar. Skulle kännas bra att kunna mysa lite med storasyster också så kan pappan mysa och mata med lillasyster :) (pumpade 110ml nyss så en flaska finns till ikväll).
 
Heheh, de där småttingarna är sällan logiska ;)
Skönt att du lyckas pumpa ut så mycket i varje fall, jag kom sällan över 50 ml förra gången, trots att jag hade massor av mjölk :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
402
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 857
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 008
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 237
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp