Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det är ju inte orimligt att de har något jobb inne på kontoret men där är det ofta en ganska stor stress i stället. Vet inte riktigt om det är något jag är bättre lämpad för. 12-timmarspass är ju det som är standard och att gå tidigare och jobba oftare finns inte riktigt som alternativ.

Problemet är väl att jag jobbar med säkerhet men uppgifterna i sig är ju inte på något sätt krångliga och dumma EGENTLIGEN. Däremot om det händer något så kan det ju bli bökigt om man inte är så rörlig. Helst jobbar jag så länge det går men anser chef och kund tillsammans att det inte är rimligt får jag vika mig och gå hem med graviditetspenning, skulle jag tro (har för mig att det är vad de skickar hem vapenbärande med de sista 2 månaderna). Graviditetspenning liksom föräldrapenning och sjukpenning täcker ju inte lönen, tyvärr, så vad de kallar det är ju för min del saksamma.

Det jag känner mig stressad över är om jag hinner få ärendet godkänt i och med att de kan ta lite tid på sig, de där på försäkringskassan. Det har ju helt med att göra när de vill skicka hem mig i så fall, men hinner jag inte pga deras klantighet (har redan pratat med de som brukar sköta den biten och där verkade det inte som om jag skulle få något iom att mina uppgifter inte är särskilt krävande fysiskt och jag är ganska skyddad på arbetsplatsen) får de ordna upp det själva bannemig. Som sagt, får jag gå hem blir jag inte ledsen men ekonomiskt sett vore det skönt att vara kvar på jobbet så länge det går.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Kan säga att det inte är pappersbiten runt säkerheten jag sköter utan mer den aktiva delen som att vidta åtgärder om det händer något som kan störa säkerheten på platsen jag befinner mig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag förstod det, mindes nu att du jobbar som väktare va?
Förstår helt klart och det är ett tufft jobb.
Men för en dialog med din AG, det finns ju MASSOR med väktare så det lär ju inte vara första gången de behöver ta i den här frågan.

moahaha, snabb googling

http://www.familjeliv.se/Forum-15-445/m65833629.html

Om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön kan du också ansöka om graviditetspenning.

Visst, det blir ju inte lika mycket som lönen, men det drygar ju iaf ut kassan!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jo det är en form av väktare.

Ja alltså, hem går jag ju inte frivilligt om jag nekas pengar ;)

Dock anser jag att jag är så pass skyddad och om de anser att jag ska gå hem så får nog de själva författa ihop ett meddelande till FK att jag borde ha graviditetspenning för jag kan faktiskt inte se riskerna riktigt. Jag menar, självklart kan jag ju inte genomföra ett grip med tjockismage men risken att jag kommer i kontakt med busar på just det här stället är ju extremt liten. Sen vet jag inte om jag frivilligt skulle genomföra ett grip utan assistans ändå. Det känns rätt dumdristigt faktiskt och jag vill inte bli varken knivhuggen, kanylstucken, sparkad, slagen eller vad som nu skulle kunna hända i en knivig situation.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Du kan ju ringa och kolla om du fått en tid för ultraljud? Det borde sjukhuset kunna svara på ganska direkt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Har ni tvättmaskin hemma? I så fall är det nog bättre att slänga in bajsiga kläder där direkt än att ha dem hängande på en lina :)

Jag har tvättat mina barn med ljummet vatten och bomullsfyrkanter tills de var 6 månader ungefär, då hivar jag in rumpan över vaskkanten och tvättar bort med svamp istället. Så de 6 månaderna har jag faktiskt bytt på golvet. Men om du ändå ska bygga ett skötbord så hade jag definitivt haft plats för rena kläder, en soppåse och lite krämer om det skulle behövas (läs på om barnpuder, det är inte helt nyttigt, man kan använda potatismjöl istället, jag har aldrig använt något av det)

Och bygg gärna kanter på det så att barnet inte kan rulla ut.....
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Den flygande husköparen! vad spännande!!
Hur går det med KÖPET då? och hur planerar ni att ta er hem till Sverige? Ska ni ha med er husgeråd och möbler eller blir det storloppis?

Hihi ja nu har vi ett flygplan i vårt skjul :D Det är väldigt litet och jag lovar att jag aldrig skulle försöka åka i det, ser jätteläskigt ut.

Köpet går framåt men lite sakta. Sambon skulle skriva på förra veckan men hans advokat påpekade att i vårt byggnadstillstånd står det att vi måste bo i huset i fem år innan vi säljer (mitt i byggboomen för att folk inte skulle bygga och sälja för att tjäna pengar på det, det är svårt att få byggnadstillstånd på landet). Och vi har bara bott här i fyra år. Vi har varit medvetna om detta hela tiden men har sagt att vi ska försöka komma runt det på något sätt. Så det pysslar advokaten med nu. Grejen är att de har tagit bort denna punkten ur byggnadstillstånden nu så vi tror att det borde vara ganska lätt att be en kommunsnubbe skriva ett brev som säger att det är ok typ.

Ingen tror att det kommer stoppa försäljningen så vi jobbar på med planering och packning. Jag menar vad ska de göra? Sura och säga att vi får vänta ett halvår? Det känns ju bara dumt, vem skullet tjäna något på det?

Vi kommer köra med en Volvo och ett släp hem till Sverige. Vi tar färjan till Wales och kör rakt österut till Harwich och sen färjan till Danmark. Ska bli spännande och det är nästan exakt samma väg som vi kom för nästan exakt åtta år sen i en nästan exakt tio år yngre Volvo :D Men utan två hundar och två och ett halvt barn dådå....

Så vi kommer alltså bara ta med saker, inga möbler. Och jag har gallrat hårt. Det som kommer ta plats är kläder och sånt. Vi får se när vi börjar fylla släpet hur mycket vi får lämna kvar, men det finns ju andra fraktsätt också, DHL mm. Så det ska nog gå.

Nu har mina barn tittat på fyra avsnitt av Charlie & Lola, jag ska klä på dem (för naturligtvis klär de av sig nakna sjuhundra gånger om dagen) och gå ut en liten sväng innan det blir mörkt, sen ska vi laga middag och till sist baka lite bukeknäckebröd!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jo, jag gjorde det idag. De hade skickat kallelsen imorse, så jag har den säkert imorn. :) Men jag fick tid först den 27:e november, det är ju en hel evighet dit känns det som!:D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det jag främst skulle vara noga med är att se till att min SGI är skyddad så att inte FP blir lägre pga att du går ner i tid. Vid sjukskrivning eller grav.penning påverkas inte SGI.

Apollo, idag fick jag reda på att bebisen är RH positiv och jag visste sen tidigare att jag är RH negativ så jag kommer också behöva extra blodprov och immuniseringsspruta framöver.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Den platsen är jag ju på konstant i stort sett. Får jobba en helg/månad på annan plats för att få ihop en heltid. Det innebär att det finns inte på min världskarta att bara släppa det utan någon form av ersättning och det tror jag även att chefen förstår och hinner man inte få ihop det från fk får han lösa det på annat sätt tills vidare om inte annat :) domen lär väl komma idag hoppas jag så jag är spänd på att se vad det blir!

Men egentligen borde jag alltså kunna få t.ex grav-penning den helgen i månaden jag ska vara på det andra stället som är betydligt sämre lämpat för tjockmagar? Jag tänkte annars om jag skulle ta semesterdagar där med för enkelhetens skull :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Visst hade du väll lite mer koll på det där med RHnegativ? Du sa något om att det inte var någon fara för beibsen nu men ev nästa graviditet? Jag förstår inte riktigt?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

För en dialog med dem och var tydlig om att du inte vill ha ner din SGI (då får du mindre pengar under föräldraledigheten). Det löser sig nog, som sagt, du lär ju inte vara den första gravida väktaren. :laugh:

vindvissla; jag ställer mig nyfiket bredvid klockmalva, jag vill också veta :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag kollade upp det i förra graviditeten och tyckte detta var bra läsning http://www.karolinska.se/upload/Kvinnokliniken/Obst H/Tiblad RhD info lång.pdf

Risken för att bilda antikroppar (när bebis blod blandad med ditt) är vid förlossning och därför får man en spruta efter förlossning. Då är det ingen risk för nuvarande bebis utan för ev nästkommande. Som jag förstod det ska man dock höra av sig vid blödning eller om man gjort fostervattenprov.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hm, jag fattade inte riktigt vart nästa bebis kom in i det hela ^^ Jag får sätta mig ner och läsa lite närmre senare när jag har tid.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hittade precis en bild som inspirerade mig lite till skötbordsbygget.. kanske vore en ide att sätta upp något liknande så jag slipper oroa mig för att kottan snor alla grejer runt omkring på skötbordet :angel:

jack-daws-mama-tried.jpg
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja jag tänkte på det, frågan är bara hur man gör för att vi lätt ska komma åt dem.. Jag menar JAG vill ju inte bli elad ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 150
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp