Varför valde ni den häst ni har nu?

tuaphua

Trådstartare
Ja, jag har helt enkelt nyfiken på hur folk köper häst och varför det blev just den individen!

Hur gjorde du ditt val?
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Att jag åkte och kollade på hästen berodde på att den hade kapacitet och utbildning som jag tyckte var lämplig.
Men att jag ville ha henne hade inget att göra med att hon var trevlig att rida, det var hon inte, utan jag bara såg på henne när hon kom ut ur stallet att den hästen skulle jag ha! det var kärlek vid första ögonkastet typ, personkemi.

Men jag hade oxå en tränare som såg film från provridningen, samt självklart en besiktning ua. hade inte tränaren tyckt de var bra eller den inte gått igenom hade inte mina föräldrar gått med på att köpa henne åt mig.

Har ångrat det några gånger, men i slutändan hade det inte kunnat bli bättre, hon är PERFEKT för mig! :heart
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min ena var på rekommendation av en bekant, helt fel egentligen, men när jag var och provred visade det sig att en duktig kompis till min dotter haft hästen på omskolning från galoppör till ridhäst och gillade den skarpt. Så jag köpte:)

Min andra var en bekants dotter som hade tröttnat och ville låna ut ett tag så jag tog den på foder ett år, och de ville inte ha tillbaka honom, så nu har jag köpt honom :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Stoet: är/var ett slags impulsköp. Skulle inte ha någon mer häst och verkligen inte ett föl men så hittade vi henne på annons (kollade för skojs skull då min dåvarande häst var långtidsskadad). Kollade på stuteriets hemsida för bilder och fastnade för henne. Sedan åkte vi och tittade på henne och föll ännu mer -men då inte bara för utseendet utan för hennes grymma temperament. Så sen fick hon flytta hem till oss 9 mån gammal och nu har vi haft henne i snart 8 år!

Valacken: letade häst under våren 2011 och hade kontakt med en uppfödare men vi fick aldrig till det så att jag kom iväg till honom för att kolla på de hästar han hade. Efter att ha provat 20-talet hästar så kom jag äntligen iväg för att titta på en treårig hingst hos uppfödaren. Den hade ett par dagar tidigare gått treårstest med gångartsdiplom och 9:a på typen.. Möttes upp vid ridhuset och en stooor häst klev ut. Han var inte mycket riden alls så gick bara att testa så att han gick att rida i alla tre gångarter runt spåret men det kändes som en schysst och trevlig häst, han var snygg att se på och lätt att hantera (följde med till stallet sen och han var jättesnäll, leddes i löst vanligt grimskaft och gick ihop med en annan hingst). Är fortfarande väldigt nöjd med honom, han är den socialaste hästen vi nånsin haft och är jättefin i ridningen med.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

jag köpte mina två ridhästar på ren magkänsla.
Bägge var fyra år och ingen av dem provade jag först, men jag bara visste att de var rätt. Och jag hade rätt.
Den ena är idag 16 år så jag har haft honom i 12 och han är min bäste vän.
Den andra träffade jag när hon var fyra och jag visste att hon var hans efterträdare och nu är hon 6 och pja, det är min andra "once-in-a-lifetime" häst. Henne visste jag mera om rent teoretiskt iom att jag känner uppfödaren. Henne hade jag på nån sorts prov eller vad man ska kalla det, jag skulle ha henne och rida henne lite under sommaren bara, men hon blev kvar
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

min fuxfia var inte direkt att vi menade att köpa henne, hon stod hos grannen som jag också jobbade hos. han hade bytt in henne med en annan häst han inte tyckte om då hon helt enkelt har en bra stam och hoppade fint.

men han trivdes aldrig riktigt med henne och försökte sälja henne, hon var ute på annons för 120". lite i överpris för mig med andra ord :p, jag red aldrig henne så mycket, lite lätt motion bara. hade en annan häst där som jag red och pysslade mer med, väldigt snäll dam på 16år, kolsvart med en stjärna:love:. gått ngt stort mästerskap utomlands och mycket 150 hoppning. kunde allt men var inte så bra läromästare egentligen, var stark ute och dåvarande jag hade aldrig kunnat komma runt en hoppbana men henne.

men vi köpte henne, hon stod kvar hos grannen då vårt stall inte var kvar. under tiden så var det många ute och provred fuxen, ingen som ville köpa eller som dåvarande ägare vilje sälja till. ett tag var hon iväg hos ett försäljnings stall och de tyckte om henne, men av ngn anledning så blev det att vi körde och hämtade henne igen. underbart att få lasta den vackra fuxen igen och ta hem henne :D.
innan jul så hade vi haft den svarta i ca 2-3 veckor, men hon började sticka med mig och ägaren kom och föreslog att vi skulle lämna tillbaka henne, då jag ville tävla hoppning vilket inte vore möjligt med den svarta.(dåvarande ägaren hade inte mycket att säga till om på banan heller om vi säger så, bara att hålla i sig och styra mot nästa hinder så skötte hästen resten, först i 140 gick hon att rida igenom banan typ:p).

och jag hade ju alltid tyckt om min lilla fux, hon var den suraste i stallet men jag hade alltid tyckt bäst om henne. så vi bytte och betalade mellanskillnaden för fuxen vars pris nu var på 45", hon var inte så mycket lättare i ridningen men vi har stretat på och nu är vi på rätt väg efter sadel problem, rygg problem osv. vi kommer nog aldrig komma upp och hoppa de 130 höjder hon tävlades i innan, men jag är glad bara vi kommer runt en 110 bana i framtiden :).

jag var inte mogen för en sån här häst, hon var för svår och är nog fortfarande. men jag försöker komma ikapp, och är glad att jag har min lilla corina ^_^.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Nu har jag ju inte köpt min häst än, men förhoppningsvis har köpet gått igenom i slutet på veckan..

Har varit medryttare på henne ett tag och när ägaren sa att hon skulle sälja henne fick jag en stor klump i magen. Jag älskar henne, så enkelt är det. Efter myyycket funderande fram och tillbaka kom jag fram till att jag inte vill leva utan henne i mitt liv, så jag sa att jag ville köpa henne. Och det fick jag!

Är så himla nervös över hur det skall gå, jag har inte ägt häst förut. Men jag är helt övertygad om att hon är den perfekta hästen för mig och att vi kommer få många fina år tillsammans.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min häst var ett impulsköp. Jag hade alltid velat ha häst (vilken unge har inte?) så när jag var 18 fick jag lös en fin summa pengar bara några dagar efter att jag sett världens sötaste kuse på annons och sagt att " den skulle jag vilja ha ". Bestämde mig för att åka och kolla på den trots att jag varken hade fast jobb, stallplats eller planerade att köpa häst. Fastnade för hennes uppsyn och temprament. Hon var dessutom helt lagom till ändåmålet vad gällde storlek och kvaliteter. Så jag köpte henne, jobb och dylikt löste sig längs vägen! Ödet ;)

0703832040.jpg

:love:
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

...ett impulsköp. Tänkte att jag skulle ha en helt ny typ av häst med tillhörande egenskaper. Jag ville ha en stridshäst. Nu blev det väl ingen sådan direkt för mitt intresse tog andra vägar, men jag är mycket nöjd med de flesta av hästens egenskaper, sådana som mod, stadighet, gåpåanda, intelligens och känslighet i en bra blandning.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jobbade där hon stod i Norge, men blev ej riden pga att hon bockade av folk. Så jag red henne när jag jobbade där och gjorde stora framsteg. Så jag tog med henne hem när jag slutade helt enkelt. :)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min allra första häst (fortfarande i min ägo) har en lång historia.

-94 träffade jag den första fölungen på riktigt nära håll och första dagen. Ett brunt sto med stjärn och två vita kotor bak. - 95 föddes det andra fölet som jag kom att träffa på riktigt nära håll (på annat ställe). Samma datum som fölet -94, ett svart sto med stjärn och två vita kotor bak. Lägg dessutom till samma ras och färg + tecken på stona. Fölis född - 95 var alltså speciell redan från början. Jag besökte henne under flera år, hon var alltid bäst att hantera för mig. Så i december -00 hade de gett upp en travkarriär med henne och skulle skicka till slakt. Då köpte jag istället, trots att jag planerade att plugga på universitet och bara var 19. Har aldrig ångrat det - hon var min drömhäst då och vi har kommit mycket längre än vad jag då vågade tro. I år fyllde hon 18 och vi har känt varandra mer än halva mitt liv. Och, det blev en universitetsutbildning trots hästägande.
DSC_0040.jpg


Sedan 1,5 år äger jag ytterligare några hästar, inköpta i USA.
Den första valde jag ut efter massor med besök hos massor av uppfödare och lite velande mellan henne och ett anant sto. Ett tvåårssto där jag gillade exteriör och det temperament jag kunde se. Stammen var också bra. Hon kom hem till mig, i augusti förra året (nu är hon 4). Betäckt innan avresan till Sverige. Så nu har jag även hennes dotter, där fadern är den hingst som gjorde störst intryck på mig under min resa.
IMG_0549crop.jpg

DSC_0019.jpg

Pga rasval behövde jag även köpa en hingst om jag skulle kunna avla (annars är närmsta hingst i Holland/Tyskland), men hade inte sett någon lämplig och börjad bli lite otålig sista dagarna av min resa. Pratade med en uppfödare som jag besökt tidigare och känner många inom rasen. Hon började ringa runt och så gick vi ut och kollade på en av hennes dessutom. Innan jag satt upp var jag lite tveksam - men väl i sadeln visste jag att han var rätt häst för mig. Exteriör och stam passade dessutom bra med vad jag vill ha och mot stona (också ett krav).
DSC_0014crop.jpg


Hemma i Sverige igen insåg jag att det fanns möjlighet att köpa ytterligare ett sto. Ville ha det jag valt mellan tidigare, men hon var såld, liksom ett annat sto jag också hade fått en speciell kontkat med. Däremot blev det ett sto på annons som jag rekommenderats att kolla på ett par gånger, men inte orkat åka och kolla på då hon var ytterligare ett par timmar bort och jag redan hade svårt att välja mellan två ston. Eftersom hon främst var tänkt som avelssto var det inte tvungen att vi klickade perfekt så bilder, kontakt med ägaren, referenser och stamtavla fick mig att köpa henne.
DSC_0081.jpg


..och jag är supernöjd med alla de tre senaste hästarna också:love: - trodde inte att jag skulle gilla alla så mycket som jag faktiskt gör - de är olika, men ändå alla underbara på sitt sätt.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Min ridhäst, nu 6 år, köpte jag som 1 årig hingst precis efter jag tagit studenten. Skulle inte ha någon häst just då men visste att inom en snar framtid skulle jag ha en unghäst som skulle "byta av" min andra häst. En bekant ringde och sa att hon hade en 1 åring som hon skulle sälja och att jag gärna fick komma och kolla. Jag bara skulle ha honom, så söt och trevlig! Kände till hans pappa som fanns på orten och jag fick köpa honom till bra pris. Kunde inte blivit bättre, han är min drömhäst på att sätt och vis!

Unghästen jag har nu är nyligen inköpt. Efter 1 klass hingst, bra uppfödare, bra pris och otroligt mysig häst, så ja, han fick flytta hem till oss :p
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ponnyn: Vi hade redan 2 hästar hemma och skulle inte ha fler. Men så ringde grannen och frågade om vi ville köpa deras ponnysto för 5000 kr för dom blev inte av med henne. Slaktaren sa att hon var i för dåligt skick för att ens få ut slaktpengar för henne. :mad:
I alla fall så svarade vi inte med en gång för min mamma ville inte ha fler hästar. Men så ringde dom en vecka senare och sa att vi kunde få hästen. Då övertalade jag mina föräldrar och sedan dess har hon varit vår:) I 15 år har vi ägt henne nu och hon kommer att stanna tills det är dags att vandra vidare!

Hästen: Jag skulle egentligen inte ha någon mer häst. Men så såg jag en söt åring på annons och jag beslöt mig för att åka och titta. Väl där stod det en liten förskrämd ful sak och både jag och min mamma som var med undrade varför vi hade åkt 35 mil enkel väg för att titta på den där. Men så bad vi försäljaren att släppa ut honom så att vi fick se han röra på sig. Där var det en helt annan häst och han rörde sig riktigt bra. Så då bestämde jag mig för att ge honom en chans.
Nu är han 6 år och han har bott hos mig i 5 år och jag hoppas att vi kommer få många roliga år framöver:)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag skulle inte ha häst själv men träffade hästen som hade allt jag letade efter men ändå inte så nu har jag ägt henne i tio år. När jag för 14 år sen återupptog ridningen och började på ridskola fäste jag mig nästan genast vid ett sto. Hon var vaken och snabb i huvudet, intresserad av att samarbeta med mig och det kändes som att vi förstod oss på varandra.

Jag har alltid velat ha ett halvblodssto av en viss modell och en viss stam med svenskfödda föräldrar och gröna papper, inriktad mot dressyr. Mitt sto är ädlare än jag tänkte mig, har en pappa som jag inte alls gillade, dansk mamma, hoppinriktad och med vita papper. men hon är fortfarande helt rätt för mig och jag har aldrig ångrat mitt köp en enda dag!
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag har två hästar, den första fick jag inte välja, jag fick henne när jag var 9 och hon 13, men nu 13 år senare hade jag nog inte kunnat välja bättre själv.

Den andra valde jag även fast han inte uppfyllde alla "kriterier" jag hade satt för hästen jag skulle köpa. Men han har den perfekta mentaliteten, personligheten och är sjukt söt. Han är inte rädd av sig, inte hispig, utan cool ensam, att köra och lasta och lär sig fort. Han är bara 2 år men jag tror att han kommer bli jättebra. Egentligen skulle jag ha en häst på 6-8 år, välriden och allroundhäst som jag kan rida ut mycket på, träna på banan eller ta ett par varv på terrängbanan. Nu blev det en tunn och rufsig 2åring med helt okänd härstamning. Så det kan gå ;)
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Vi har bara köpt en häst i min familj och det är numera min häst. Det är också enda hästen vi "valt", div foderponnyer innan har vi bara hämtat genom kontakter och det har blivit som det blivit (bra dock).

Min häst var den enda hästen jag inte gillade på stuteriet där jag fick rida en del när jag bodde hemma. Jag fick aldrig tag i honom i hagen och fick inte ens klappa honom i boxen. Han kom hem till oss som sällskap till min mors sto hösten när han var 2.5 och sen var det dock kört :D Vi köpte honom på hans 3-årsdag våren efter, det var inga tveksamheter alls sedan typ första dagen han kom hem. Han var ju ändå valack och skulle således säljas.

Det finns många hästar jag fattat stort tycke för och det är ju alltid x antal hästar som man kan få i princip grattis om man vill men att impulsskaffa sig en häst på halsen är inte min grej. Tiger passade bra in i familjen när han kom och enda stället jag skulle vilja köpa häst i från är hans uppfödare så det blev så helt enkelt.

Att åka runt och provrida hästar har aldrig hänt och kommer nog aldrig hända i mitt liv.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Ja, jag har helt enkelt nyfiken på hur folk köper häst och varför det blev just den individen!

Hur gjorde du ditt val?

Känns som om jag egentligen inte gjort några val. Hästar dyker upp och stannar, helt enkelt. Rocket har jag fött upp själv.
 
Sv: Varför valde ni den häst ni har nu?

Jag var medryttare på denna häst 2009 och då tänkte jag att "om jag någonsin ska ha egen häst så ska den vara såhär". När jag förra året började leta häst så var han till salu och mina tränare sade båda två att han och jag skulle passa ihop. Jag provred tre gånger; en utepromenad (och sedan var jag i princip fast), en dressyrlektion och en hopplektion.

Två veckor tog det från att jag började tänka tanken på att köpa egen häst och tills han var besiktad och min. Jag har inte ångrat mig en sekund, för vi är verkligen som gjorda för varandra. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 099
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 440
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp