Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag undrar precis samma saker. Och dessutom vill jag lägga till frågan att bevisar hur många dagar FP man tar ut hur mycket effektiv tid man spenderar med barnet i fråga?
Det är absolut en berättigad fråga. Speciellt med tanke på att män tenderar att ta ut sin föräldraledighet i samband med helger, semestrar och sportevenemang på TV. Sorgligt men sant.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag tycker att det är trist och destruktivt att beskriva människor som så giriga, och mycket tyder på att många inte alls är ute efter att maximera sin ekonomi hela tiden.

Men det är den motivering som man får.
Vi har inte råd.
Vi vill inte sänka vår standard.
Vi måste göra så för att ha den livsstil som vi vill ha.
Och för att ha den så är vi beroende av min mans inkomster.
Och allt detta handlar hela tiden om pengar.

Kan det vara så att det är lättare att skylla på pengar än att förklara den verkliga orsaken?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Kan det vara så att det är lättare att skylla på pengar än att förklara den verkliga orsaken?

Det tror jag.

Eller så är man inte helt medveten om att en viktig orsak i hög grad handlar om att följa normer, soch då blir pengar det som går att "ta på".

Plus att det är associerat till manlighet att ha pengar, medan det är associerat till kvinnlighet att låta sig bjudas/försörjas.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

.... bevisar hur många dagar FP man tar ut hur mycket effektiv tid man spenderar med barnet i fråga?

Nej inte alltid faktiskt.
Jag tog ut de flesta av våra föräldradagar med minsta sonen.
Pappan var hemma lika länge på sparade pengar.
Så statistiskt visar just utnyttjandet av FP inte sanningen.
Man borde titta på uttagen föräldraledighet hos företagen också.
Barnets första 2 år så har man rätt att vara helt ledig.
Det första året får man dessutom behålla sin SGI utan att ta ut FP.

Detta utnyttjade vi hårt och brutalt.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Som tur är baseras inte omhändertagandet av våra barn på instinkt. Eller bor du i grotta fortfarande?;)

Hmm. Är du en sån där som tror att vi människor är så fina och civilicerade att vi inte längre drivs av instinkter? Spännande. Jag rekommenderar Matt Ridleys böcker The Red Queen och Nature via Nurture.
Vi är väldigt mycket djur, våra tapetserade lägenheter, skinnklädda bilar och datorbaserade jobb till trots...

Fny
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

För barnet spelar det JÄTTESTOR roll.

Man måste se längre än sin egen horisont.

Man kan bevisa att i större material gäller att pappor som tar ut fp skiljer sig mindre och när de gör de förlorar de inte så ofta kontakten med sina barn.

Det ska vara enklast att varje FÖRÄLDER får lika många FÖRÄLDRADAGAR när ett barn fötts. Hur svårt kan det vara att se att det är rättvisast liksom ?

Men det kan väl ändå inte bero på att föräldrarna delat 50/50.
Antagligen har ju de föräldrarna en bra relation till barnen och varandra från början.

Jag tycker att det är jättebra att båda har möjlighet att ta ut fp, men tycker att det är upp till föräldrarna att bestämma vem som ska få fp.
Det finns de som allting strular till sig för om de måste ta 50/50.
Varför kan inte få välja då att ta 80/20?

Som sagt, för mig och mitt barn hade det inte varit alls bra om jag inte fått dagar av pappan. Det finns fler också.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Hmm. Är du en sån där som tror att vi människor är så fina och civilicerade att vi inte längre drivs av instinkter?

Nejdå, men vi har en logik, en förmåga till reflektion och till abstrakt tänkande. Åtminstone har de flesta av oss det;). Det är det som skiljer oss från djuren.

Vi är väldigt mycket djur, våra tapetserade lägenheter, skinnklädda bilar och datorbaserade jobb till trots.

Nja, för mig verkar det snarare så att vi tenderar hemfalla åt djurliknelser när vi inte har lust att använda vår logik - när vi vill försvara nåt vi gör som inte klarar logikens granskning.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

OM lagen hade varit 50/50 när vi fick våra barn så hade våra barn fått börja dagis vid 6 månaders ålder. Min man diver ett enmansföretag (inom handel), och skulle omöjligt kunna vara hemma. Det skulle innebära att han skulle få stänga igen sitt företag, och vad skulle vi då leva av? Jag tjänade inte så mycket som usk på 50% så att jag skulle kunna försörja en hel familj. Ni kanske tycker att jag är girig men att leva 5 pers på ca 7000-8000kr/mån, trots ett billigt boende och utan SUV:ar på garageuppfarten, är mycket svårt.

Våra barn fick inte så mycket tid med sin pappa som han och dom önskade när dom var små, för vårt liv såg inte ut på det sättet att det var möjligt. hade det då varit bättre för barnen om inte jag fått vara hemma HELLER??
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Ni kanske inte skulle ha skaffat så många barn. Din man kanske inte borde ha skaffat ett sånt jobb, om han ville ha barn...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men lägg av - menar du att vi inte skulle skaffat några barn för att han inte kunde vara hemma i 6 månader? Det är väl ändå att överdriva? Barnen har faktiskt inte blivit några vrak fast de var tvugna att tillbringa mer tid med mig än med pappan under sitt första år. (Dom är 17, 15 och 9 i år så det hade nog visat sig vid det här laget)

Hade han varit en bättre pappa om han slutat ett jobb som han trivdes med, för att ta något annat som han inte trivdes med? Det tror inte jag.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag skulle inte skaffa barn med en man som inte kunde vara hemma och ta hand om dem. Då fick han väl skaffa sig en anställning under småbarnsåren, så att han kunde vara hemma.

All tillgänglig statistik visar dessutom att pappor som är hemma också har jämlikare förhållanden i övrigt, lägre andel skilsmässor, och bättre kontakt med barnen OM det skulle bli skiljsmässa. Och jag har hittills aldrig hört någon man säga att han ångrar att han tillbringade tid med barnen istället för att jobba när barnen var små. Tvärtom däremot - vet inte hur många män i karriären jag har hört som ångrar att de inte prioriterade barnen.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag förstår till viss del att mamman är hemma mer än pappan, i alla fall om hon ammar barnet. Det är inte alla som vill sluta amma vid 6 månader så att pappan kan vara hemma med barnet halva tiden. Och inte är det så kul att pumpa på jobbet 5 dagar i veckan heller...

Jag och min sambo har löst det bra enligt mig i alla fall... Min sambo jobbar endast fredag-söndag så han är hemma ganska mkt och hjälper till mkt med Theo. När Theo är lite mer än 7 månader så kommer jag att börja jobba halvtid (men fördelat på 2 dagar i veckan) och då kommer min sambo att ha hela ansvaret för Theo. Däremot kommer han inte att ta några pappadagar då han ändå är ledig (och har heltidslön) dessa dagar, så jag kommer ta över dem så vi inte behöver lämna Theo på dagis förrän han är lite äldre..

Min sambo var oxå hemma mkt när Theo föddes då det var under semestern och sen tog han ut de 10 pappadagarna som räckte 3 helger (blir ju nästan 4 veckor..) till.

Som sagt det hade varit jättebra om pappan kunde varit hemma halvatiden (mkt nyttigt för både bebisen och pappan) men det är inte alltid möjligt och då har det inte bara med ekonomin att göra.. Amningen är nog det som har mest betydelse om du frågar mig.. Och vill man amma sin bebis länge då är det lättast om man är hemma med den...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Fast då har ni ju ändå pusslat ihop det rätt bra, så att bägge får vara med barnet! Sen behöver ju inte det pusslet se exakt 50/50, men åtminstone inte en månad för pappan och ett år för mamman....
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag skulle inte skaffa barn med en man som inte kunde vara hemma och ta hand om dem. Då fick han väl skaffa sig en anställning under småbarnsåren, så att han kunde vara hemma.

All tillgänglig statistik visar dessutom att pappor som är hemma också har jämlikare förhållanden i övrigt, lägre andel skilsmässor, och bättre kontakt med barnen OM det skulle bli skiljsmässa. Och jag har hittills aldrig hört någon man säga att han ångrar att han tillbringade tid med barnen istället för att jobba när barnen var små. Tvärtom däremot - vet inte hur många män i karriären jag har hört som ångrar att de inte prioriterade barnen.

Nu håller jag med till 100%.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Hade han varit en bättre pappa om han slutat ett jobb som han trivdes med, för att ta något annat som han inte trivdes med? Det tror inte jag.

Han hade varit en bättre pappa om han varit en NÄRVARANDE pappa.

Helt klart.

Hur man som blivande förälder kan planera sitt företagande så det utesluter att man är ledig med små barn - det övergår mitt förstånd.

Då är ju företaget viktigare än barnen.

Tyvärr är det så för många män :cry:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Våra barn fick inte så mycket tid med sin pappa som han och dom önskade när dom var små, för vårt liv såg inte ut på det sättet att det var möjligt. hade det då varit bättre för barnen om inte jag fått vara hemma HELLER??

Vaddå inte fått? Vem förbjöd er ? Du får väl vara hemma hela livet om du vill.

Men varför ska JAG och alla andra skattebetalare cementera och subventionera så dåliga situationer?

Schysstare rättvisa spelregler med lika många föräldradagar till alla föräldrar - så ska du se att folk kommer på att man kan anpassa sig efter dem och gör så att deras liv ser ut på ett sätt som ger mesta möjliga ekonomiska utdelning av det systemet också.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men varför verkar det som att det viktigaste av allt är att man delar lika?
För barnet spelar det ingen större roll.
Det gäller barnets första år, det är ingenting som kommer påverka framtiden för det barnet.

Min 5-åring bryr sig inte ett dugg om att jag tog ut all föräldraledighet.
Han och hans pappa har en jättebra relation ändå.

Om det är enklast på alla sätt att den ena föräldern tar ut alla dagar tycker jag att de kan få göra det.



Enligt undersökning har pappor som delat föräldraledigheten större delaktighet och bättre kontakt med barnen än de pappor som inte delat föräldraledigheten.

När människor sitter i en situation där de inte förespråkar delat jämlikt ansvar för barn och hushåll så är det nog i princip ingen som skulle vilja erkänna ngt negativt med fördelningen.

Detta trots att det i vårt samhälle är tydligt vem som generellt tar huvudansvaret för barnen efter en separation.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Exakt, om Mustasukkas barn bodde huvudsakligen med deras pappor hade onekligen hennes argument vägt tyngre :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 378
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp